Data z teleskopu Fermi ukazují obří strukturu vycházející z jádra naší galaxie

24. 09. 2010
Vesmír Fermi Částicová fyzika Mléčná dráha Galaxie

Při zkoumání dat z vesmírného teleskopu Fermi, objevili vědci z NASA dvě obrovské struktury podobné bublinám, které se rozpínají od středu naší galaxie. Jejich rozpětí odpovídá zhruba polovině průměru disku Mléčné dráhy.

Gigantické bubliny v Mléčné dráze

Gigantické bubliny v Mléčné dráze - fotografie z vesmírného teleskopu Fermi

"Na tom obrázku vidíme dvě bubliny gamma záření, které se rozpínají 25 000 světelných let na sever a na jih od středu galaxie. Momentálně nejsme schopni určit původ tohoto jevu." Řekl Doug Finkbeiner, astronom z Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics na univerzitě v Cambridge ve Spojených státech. Právě Doug Finkbeiner rozeznal bubliny jako první.

Bubliny byly objeveny při zkoumání veřejně dostupných dat z teleskopu Fermi Gamma-ray Space Telescope, který se specializuje na detekci gamma záření, což je nejenergetičtější forma světla. Finkbeinerovi a jeho týmu se podařilo odfiltrovat z výstupů teleskopu prach, do kterého je centrum galaxie zahaleno. Odkryli tím objekt, o kterých doposud nikdo nevěděl.

Původ bublin je neznámý. Záření v nich je výrazně nabitější energií než běžné okolní gamma záření. Podle některých teorií by mohlo jít o částice vyvrhávané ze supermasivní černé díry ve středu Mléčné dráhy. Nešlo by o nic zvláštního, u jiných galaxií byly podobné pozorovány, byla by to však první známka podobného jevu u naší galaxie.
Autor článku: redakce

Líbil se Vám článek?

Další zprávy z kategorie Galaxie

22. 02. 2018 (novější než zobrazený článek)

V galaxiích v centru masivních galaktických kup dřímají skutečná monstra: ultramasivní černé díryKdyž tým astronomů zkoumal vzdálené masivní galaktické kupy, zjistil, že v centrech některých galaxií dřímají opravdová vesmírná monstra. Jedná se o ultramasivní černé díry, které dosahují mnohonásobně větších hmotností než "běžné" supermasivní černé díry v jádrech galaxií. Jedním z autorů studie publikované v magazínu Monthly Notices of the Royal Astronomical Society je i Julie Hlavacek-Larrondová, profesorka na Université de Montréal, která má české kořeny.

16. 02. 2018 (novější než zobrazený článek)

Sousední galaxie Andromeda vznikla kolizí s jinou galaxií, podívejte se na animaciSousední galaxie Andromeda vznikla podle astronomů v masivní kolizi dvou menších galaxií před více než 3 miliardami let. V této době už existovala naše vlastní planeta, která se zrodila více než o miliardu let dříve. Touto teorií si francouzští a čínští vědci vysvětlují pozorované chování některých hvězd, které rotují v opačném směru kolem jádra galaxie než většina ostatních. Výsledky jejich zkoumání byly publikovány v magazínu Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

06. 02. 2018 (novější než zobrazený článek)

Za pomoci gravitační čočky byly objeveny první exoplanety mimo naši vlastní galaxiiZa pomoci gravitační čočky se astronomům podařilo objevit exoplanety ve vzdálené eliptické galaxii. Jde o první detekci planetárních těles mimo naši vlastní galaxii. Objev se podařilo učinit analýzou světla vzdáleného kvazaru, které proletělo bližší galaxií a doznalo určitých změn. Tyto změny si astronomové nedokáží vysvětlit lépe, než existencí exoplanet v této galaxii.

16. 01. 2018 (novější než zobrazený článek)

Astronomové našli pomocí gravitační čočky doposud nejvzdálenější galaxii pozorovanou v detailuAstronomům se s pomocí vesmírných teleskopů Hubble a Spitzer podařilo detailně zachytit na snímku doposud nejvzdálenější galaxii. Nově objevený objekt je pojmenovaný SPT0615-JD a existoval v období, kdy byl vesmír starý pouhých 500 milionů let (Země je stará asi 4,5 miliardy let). K objevu byla využita gravitační čočka - kupa galaxií SPT-CL J0615-5746 v popředí, která vzdálený objekt zvětšila jako lupa.

Supermasivní černé díry ovlivňují formaci nových hvězd ve velkých galaxiích

11. 01. 2018 (novější než zobrazený článek)

Supermasivní černé díry ovlivňují formaci nových hvězd ve velkých galaxiíchU většiny pozorovaných mladých galaxií dochází podle astronomů k intenzivnímu formování nových hvězd. Postupně však míra zrodu nových hvězd klesá, a to i přes existenci dostatečného množství mezihvězdných plynů, ze kterých se hvězdy rodí. Nová studie ukazuje, že hmotnost supermasivní černé díry ve středu galaxie má vliv na to, kdy formace nových hvězd začíná ustupovat. Výsledky vědeckého zkoumání byly publikovány v lednovém čísle magazínu Nature.

Observatoř ALMA pozoruje masivní galaxie v raném vesmíru v centru obrovského množství temné hmoty

12. 12. 2017 (novější než zobrazený článek)

Milimetrová a submilimetrová observatoř ALMA vidí prostřednictvím svých 66 radioteleskopů v poušti Atacama do hlubokého vesmíru, čím hlouběji, tím více do minulosti. O to dál pak vidí, když k tomu využije ještě efektu tzv. gravitační čočky. Nová pozorování extrémně vzdáleného objektu SPT0311-58 ukazují, že už v raném vesmíru existovaly masivní galaxie. Astronomové také pozorují, že jde dokonce o dvě samostatné galaxie, které jsou uhnízděné ve velkém shluku temné hmoty.

14. 11. 2017 (novější než zobrazený článek)

Observatoř ALMA pozoruje gravitační tanec dvou extrémně zářivých galaxií z raného vesmíruAstronomům se pomocí radiové observatoře ALMA podařilo zachytit dvě extrémně zářivé a masivní galaxie těsně před jejich kolizí. Oba objekty jsou souhrnně označovány ADFS-27 a nachází se 12,7 miliard světelných let od Země. Objekty v takové vzdálenosti dnes pozorujeme v podobě, kterou měly před miliardami let, kdy byl vesmír ještě relativně mladý a teprve docházelo k formování prvních galaxií. Podobné galaxie jsou tedy vzácným úkazem a mohou astronomům napovědět více o tom, jak tehdy galaxie vznikaly a co tento jev doprovázelo.