Data z teleskopu Fermi ukazují obří strukturu vycházející z jádra naší galaxie

24. 09. 2010
Vesmír Fermi Částicová fyzika Mléčná dráha Galaxie

Při zkoumání dat z vesmírného teleskopu Fermi, objevili vědci z NASA dvě obrovské struktury podobné bublinám, které se rozpínají od středu naší galaxie. Jejich rozpětí odpovídá zhruba polovině průměru disku Mléčné dráhy.

Gigantické bubliny v Mléčné dráze

Gigantické bubliny v Mléčné dráze - fotografie z vesmírného teleskopu Fermi

"Na tom obrázku vidíme dvě bubliny gamma záření, které se rozpínají 25 000 světelných let na sever a na jih od středu galaxie. Momentálně nejsme schopni určit původ tohoto jevu." Řekl Doug Finkbeiner, astronom z Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics na univerzitě v Cambridge ve Spojených státech. Právě Doug Finkbeiner rozeznal bubliny jako první.

Bubliny byly objeveny při zkoumání veřejně dostupných dat z teleskopu Fermi Gamma-ray Space Telescope, který se specializuje na detekci gamma záření, což je nejenergetičtější forma světla. Finkbeinerovi a jeho týmu se podařilo odfiltrovat z výstupů teleskopu prach, do kterého je centrum galaxie zahaleno. Odkryli tím objekt, o kterých doposud nikdo nevěděl.

Původ bublin je neznámý. Záření v nich je výrazně nabitější energií než běžné okolní gamma záření. Podle některých teorií by mohlo jít o částice vyvrhávané ze supermasivní černé díry ve středu Mléčné dráhy. Nešlo by o nic zvláštního, u jiných galaxií byly podobné pozorovány, byla by to však první známka podobného jevu u naší galaxie.
Autor článku: redakce

Další zprávy z kategorie Galaxie

14. 11. 2017 (novější než zobrazený článek)

Observatoř ALMA pozoruje gravitační tanec dvou extrémně zářivých galaxií z raného vesmíruAstronomům se pomocí radiové observatoře ALMA podařilo zachytit dvě extrémně zářivé a masivní galaxie těsně před jejich kolizí. Oba objekty jsou souhrnně označovány ADFS-27 a nachází se 12,7 miliard světelných let od Země. Objekty v takové vzdálenosti dnes pozorujeme v podobě, kterou měly před miliardami let, kdy byl vesmír ještě relativně mladý a teprve docházelo k formování prvních galaxií. Podobné galaxie jsou tedy vzácným úkazem a mohou astronomům napovědět více o tom, jak tehdy galaxie vznikaly a co tento jev doprovázelo.

Mléčná dráha je součástí nově objevené nadkupy galaxií pojmenované Laniakea

05. 09. 2014 (novější než zobrazený článek)

Mléčná dráha je součástí nově objevené nadkupy galaxií pojmenované LaniakeaKaždý už dnes ví, že Země obíhá Slunce, a to je součástí galaxie, které říkáme Mléčná dráha. Kam ale patří naše domovská galaxie? Patří do skupiny asi třicítky galaxií nazvané Místní skupina galaxií (Local Group), která společně putuje mezigalaktickým prostorem díky vzájemné gravitaci. Díky novým měřením nejen pozice ale také pohybu galaxií v našem okolí se vědcům podařilo identifikovat doposud neznámou skupinu galaxií, která se společně s naší Místní skupinou pohybuje stejným směrem. Jméno této nadkupy galaxií je Laniakea.

Hubblův teleskop našel zatím nejvzdálenější gravitační čočku

04. 08. 2014 (novější než zobrazený článek)

Hubblův teleskop našel zatím nejvzdálenější gravitační čočkuGravitace galaxií má na světlo zvláštní efekt, zakřivuje jej podobně jako lupa a deformuje tak světlo ze vzdálenějších zdrojů ve vesmíru. Astronomové toho využívají při pozorování vzdálených objektů a říkají tomu efekt gravitační čočky. Hubblův teleskop teď našel nejvzdálenější takovou čočku, nachází se ve vzdálenosti 9,6 miliard světelných let a pomáhá vědcům zkoumat ještě vzdálenější galaxii.

Astronomům se podařilo najít velmi vzácný objekt ve vesmíru, trojitý kvasar

19. 03. 2013 (novější než zobrazený článek)

Teprve druhý kvasar složený ze tří odlišných objektů se podařilo najít astronomům za pomoci pozorování z několika pozemních observatoří v Chile a ve Španělsku. Jako kvasary (quasar, quasi-stellar radio source) jsou označovány vzdálené galaxie, jejich jádra jsou vysoce aktivní a velmi silně září i na extrémní vzdálenosti. Tyto vzdálené galaktické objekty jsou většinou pozorovány samostatně, přesto se už ale astronomům podařilo objevit několik kvasarů, které nebyly samy, ale v páru nebo dokonce ve trojici.

05. 03. 2013 (novější než zobrazený článek)

Rentgenové teleskopy NASA a ESA zkoumají rychlost, se kterou rotují supermasivní černé díryDva vesmírné teleskopy, americký NuSTAR a evropský XMM-Newton, zamířily své objektivy na černou díru v srdci galaxie NGC 1365, aby poprvé změřili rychlost, se kterou rotuje. Výsledky naznačují, že rychlost, se kterou se supermasivní černá díra otáčí kolem své osy, je téměř na hranici fyzikálních limitů daných dnes přijímanými fyzikálními teoriemi.

Nová metoda pomůže změřit hmotnost výrazně většího množství černých děr

04. 02. 2013 (novější než zobrazený článek)

Nová metoda pomůže změřit hmotnost výrazně většího množství černých děrDosavadní postupy při odhadování hmotnosti supermasivních černých děr výrazně limitovaly vědce v množství objektů, které takto bylo možné změřit. Nový postup, který pracuje s rychlostí pohybu molekul oxidu uhelnatého v akrečním disku černé díry, toto zřejmě brzy změní. Umožňuje totiž rozšířit řady kandidátů na supermasivní černé díry, u kterých bude možné změřit jejich gravitační vliv na disk hmoty kroužící kolem a zprostředkovaně také masu samotné černé díry.

Teleskop Planck objevil vlákno horkých plynů spojující dvě kupy galaxií

22. 11. 2012 (novější než zobrazený článek)

Evropský vesmírný teleskop Planck objevil propojení dvou galaktických skupin vláknem horkých plynů. Jde o první průkaznou evidenci podobného propojení dvou tak gigantických struktur.