Data z teleskopu Fermi ukazují obří strukturu vycházející z jádra naší galaxie

24. 09. 2010
Vesmír Fermi Částicová fyzika Mléčná dráha Galaxie

Při zkoumání dat z vesmírného teleskopu Fermi, objevili vědci z NASA dvě obrovské struktury podobné bublinám, které se rozpínají od středu naší galaxie. Jejich rozpětí odpovídá zhruba polovině průměru disku Mléčné dráhy.

Gigantické bubliny v Mléčné dráze

Gigantické bubliny v Mléčné dráze - fotografie z vesmírného teleskopu Fermi

"Na tom obrázku vidíme dvě bubliny gamma záření, které se rozpínají 25 000 světelných let na sever a na jih od středu galaxie. Momentálně nejsme schopni určit původ tohoto jevu." Řekl Doug Finkbeiner, astronom z Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics na univerzitě v Cambridge ve Spojených státech. Právě Doug Finkbeiner rozeznal bubliny jako první.

Bubliny byly objeveny při zkoumání veřejně dostupných dat z teleskopu Fermi Gamma-ray Space Telescope, který se specializuje na detekci gamma záření, což je nejenergetičtější forma světla. Finkbeinerovi a jeho týmu se podařilo odfiltrovat z výstupů teleskopu prach, do kterého je centrum galaxie zahaleno. Odkryli tím objekt, o kterých doposud nikdo nevěděl.

Původ bublin je neznámý. Záření v nich je výrazně nabitější energií než běžné okolní gamma záření. Podle některých teorií by mohlo jít o částice vyvrhávané ze supermasivní černé díry ve středu Mléčné dráhy. Nešlo by o nic zvláštního, u jiných galaxií byly podobné pozorovány, byla by to však první známka podobného jevu u naší galaxie.

Další zprávy z kategorie Galaxie

Drobné odchylky v reliktním záření ukazují na obří strukturu kosmických vláken

14. 04. 2018 (novější než zobrazený článek)

Drobné odchylky v reliktním záření ukazují na obří strukturu kosmických vlákenVědcům z Berkeleyho laboratoře v USA se podařilo dekódovat drobné odchylky v mikrovlnném kosmickém záření a zmapovat tak obří strukturu vláken, ukrytých před našimi zraky. Jedná se o vlákna tvořená hlavně temnou hmotou tvořící rozsáhlou pavučinu prostupující celým vesmírem, v jejich spojnicích jsou většinou usazeny masivní galaktické kupy. Výsledky výzkumu byly publikovány v magazínu Journal Astronomy 9. dubna.

Temná hmota nakonec zřejmě skutečně nereaguje s okolím jinak než gravitací

09. 04. 2018 (novější než zobrazený článek)

Temná hmota je pro vědce velkou neznámou, proto jí také říkají temná. Neví čím je tvořena, ani jak a zda vůbec interaguje s běžnou hmotou. Jediné, jak se temná hmota projevuje, je skrze gravitační vliv na její okolí. Tým vědců před třemi lety přišel s novým měřením, které napovídalo, že by temná hmota mohla interagovat s tou běžnou i jinými silami než gravitací. Dnes však svou teorii korigují a vrací se zpět do původní pozice - tedy, že o interakci temné a běžné hmoty neexistují prokazatelné důkazy.

26. 03. 2018 (novější než zobrazený článek)

Observatoř ALMA zachytila poprvé kruh materiálu rotující kolem supermasivní černé díryAstronomům se podařilo zachytit rádiovou observatoří ALMA rotující oblaka plynů v bezprostředním okolí supermasivní černé díry v centru galaxie M77. Objekt svým tvarem připomíná donut a výsledky pozorování poprvé jasně ukazují jeho rotaci kolem středu, ve kterém je černá díra. Celá struktura má 20 světelných let napříč a má vědcům přiblížit vztah mezi supermasivními černými děrami a jejich mateřskými galaxiemi. Výsledky výzkumu vedeného Masatoshi Imanishim byly publikovány v únorovém čísle magazínu the Astrophysical Journal Letters.

Velký Magellanův oblak obsahuje překvapivě komplexní organické molekuly

24. 03. 2018 (novější než zobrazený článek)

Velký Magellanův oblak obsahuje překvapivě komplexní organické molekulyMalá sousední galaxie nazývaná Velký Magellanův oblak neobsahuje tak složité molekuly jako Mléčná dráha, má také výrazně méně těžkých prvků jako je uhlík, kyslík nebo dusík. Přesto se astronomům s pomocí rádiové observatoře ALMA podařilo detekovat komplexní organické molekuly jako je metanol, dimethylether a methylformát. V posledních dvou případech jde o nejkomplexnější molekuly nalezené vně naší vlastní galaxie. Výsledky studie vedené Martou Sewilovou z Goddardova vesmírného střediska NASA se objevily v magazínu the Astrophysical Journal Letters.

22. 02. 2018 (novější než zobrazený článek)

V galaxiích v centru masivních galaktických kup dřímají skutečná monstra: ultramasivní černé díryKdyž tým astronomů zkoumal vzdálené masivní galaktické kupy, zjistil, že v centrech některých galaxií dřímají opravdová vesmírná monstra. Jedná se o ultramasivní černé díry, které dosahují mnohonásobně větších hmotností než "běžné" supermasivní černé díry v jádrech galaxií. Jedním z autorů studie publikované v magazínu Monthly Notices of the Royal Astronomical Society je i Julie Hlavacek-Larrondová, profesorka na Université de Montréal, která má české kořeny.

16. 02. 2018 (novější než zobrazený článek)

Sousední galaxie Andromeda vznikla kolizí s jinou galaxií, podívejte se na animaciSousední galaxie Andromeda vznikla podle astronomů v masivní kolizi dvou menších galaxií před více než 3 miliardami let. V této době už existovala naše vlastní planeta, která se zrodila více než o miliardu let dříve. Touto teorií si francouzští a čínští vědci vysvětlují pozorované chování některých hvězd, které rotují v opačném směru kolem jádra galaxie než většina ostatních. Výsledky jejich zkoumání byly publikovány v magazínu Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

06. 02. 2018 (novější než zobrazený článek)

Za pomoci gravitační čočky byly objeveny první exoplanety mimo naši vlastní galaxiiZa pomoci gravitační čočky se astronomům podařilo objevit exoplanety ve vzdálené eliptické galaxii. Jde o první detekci planetárních těles mimo naši vlastní galaxii. Objev se podařilo učinit analýzou světla vzdáleného kvazaru, které proletělo bližší galaxií a doznalo určitých změn. Tyto změny si astronomové nedokáží vysvětlit lépe, než existencí exoplanet v této galaxii.