Vědci objevili materiál, který by mohl dosáhnout supravodivosti za běžných podmínek

25. 01. 2011
Částicová fyzika Supravodivost

Tým vědců z Tokia společně s odborníky z Rutgers University v USA objevili neočekávané vlastnosti u materiálu, který nazývají YBAL (odvozeno z chemického složení ß-YbAlB4). Podle obsahu studie, kterou vydal 21. ledna časopis Science, tento materiál může za určitých okolností dosáhnout supravodivého stavu za běžných podmínek. doposud k tomu bylo nutné chlazení na více než -150 °C za použití kapalného vodíku nebo helia.

Supravodivost je stav materiálu, kdy není zaznamenáván elektrický odpor, neuvolňuje se ohmické světlo a objekt vypuzuje magnetické siločáry, kterými odpuzuje vnější magnetická pole. Tohoto jevu je dnes využíváno relativně běžně napřiklad v medicíně, u magnetických vlaků maglev nebo v urychlovačích částic. Kvůli náročným podmínkám vyžadovaným současnými materiály je ale supravodist využívána jen tam, kde je to opravdu nutné a většinou za velké peníze.

Výzkum v této oblasti je teprve na začátku, zjednodušené a zlevněné využití supravodivosti může ale v blízké budoucnosti přispět k efektivnějším a rychlejším počítačům, přenášení energie na velké i nejmenší vzdálenosti a všude tam, kde je jí využíváno už dnes.
Autor článku: redakce

Další zprávy z kategorie Částicová fyzika

Čína představila světu své plány na výstavbu gigantického urychlovače částic CEPC

24. 09. 2014 (novější než zobrazený článek)

Doposud největší urychlovač částic leží pod Alpami, jmenuje se Large Hadron Collider (LHC) a operuje jej Evropská organizace pro jaderný výzkum (CERN). LHC sestává z 27 kilometrů dlouhého okruhu, ve kterém dochází k urychlování a následným srážkám subatomárních částic, nový čínský urychlovač CEPC bude mít v obvodu skoro až neuvěřitelných 80 kilometrů. Na projektu budou s čínskými vědci spolupracovat také evropští a američtí fyzikové, které mají s velkými urychlovači už spoustu zkušeností.

Další experimenty v urychlovači LHC potvrzují loňský objev higgsova bossonu

14. 03. 2013 (novější než zobrazený článek)

Další experimenty v urychlovači LHC potvrzují loňský objev higgsova bossonuVědci z evropské organizace pro jaderný výzkum (CERN) dnes představili nové výsledky jejich experimentů na velkém hadronovém urychlovači částic (LHC). Experimenty s protony urychlenými až k rychlosti světla potvrzují závěry z loňského roku, podle kterých se vědcům podařilo najít higgsův boson - částici, která má být zodpovědná za hmotnost veškeré hmoty ve vesmíru.

Data z teleskopu Fermi nasvědčují tomu, že kosmické záření pochází ze supernov

19. 02. 2013 (novější než zobrazený článek)

Data z teleskopu Fermi nasvědčují tomu, že kosmické záření pochází ze supernovNová studie pracující s daty z vesmírného teleskopu Fermi přináší první důkaz o původu kosmického záření. Mají jím být supernovy, gigantické exploze hvězd na konci jejich života, které produkují nesmírné množství energie, jejich světlo dokonce na krátkou dobu přesvítí všechny ostatní hvězdy galaxie.

07. 07. 2012 (novější než zobrazený článek)

Urychlovač LHC vyprodukoval doposud neznámou subatomární částici, mohl by to být higgsův bosonEvropští vědci pracující s Velkým hadronovým urychlovačem (LHC) oznámili 4. července na setkání fyziků v Melbourne objev nové částice, která by mohla být dlouho hledaným higgsovým bosonem. Nadšení fyziků je zatím nejvýše od spuštění LHC, jehož hlavním cílem je nalezení právě higgsova bosonu, který má být podle teoretického Standardního modelu zodpovědný za hmotnost ostatních částic.

Unikají neutrony do paralelního vesmíru? Podle italských vědců by to vysvětlovalo jejich chování při experimentech

22. 06. 2012 (novější než zobrazený článek)

Při experimentech narazili vědci na podivné chování neutronů, které si současnými fyzikálními zákony nedokáží vysvětlit. Toto chování se nyní skupina italských vědců z University of Aquila pokouší popsat ve své studii publikované v magazínu European Physical Journal C. Podle nich by mohlo docházet k tomu, že by se neutrony transportovaly do zdvojených částic v paralelním světě a zpátky.

Zvěsti o detekci higgsova bosonu zaplavují internet, vědci z CERNu možná brzy oznámí průlom v jeho hledání

21. 06. 2012 (novější než zobrazený článek)

Před několika dny se na internetu začaly objevovat zprávy o možné detekci higgsova bosonu ve Velkém hadronovém urychlovači (LHC). Mezi prvními se zvěsti objevily na blozích fyziků, kteří se podílí na výzkumu v LHC, ty pak rychle převzala také světová média. Zatím nepotvrzené zprávy říkají, že se mezi kolizemi v LHC objevuje událost, která vypadá tak, jak by měl vypadat právě higgsův boson.

Detektor kosmického záření AMS-02 slaví své první narozeniny ve vesmíru

13. 06. 2012 (novější než zobrazený článek)

Detektor kosmického záření AMS-02 slaví své první narozeniny ve vesmíruAMS-02 je speciálně vyvinutý detektor kosmického záření, který je upevněný vně komplexu ISS. Na oběžnou dráhu vyletěl loni na palubě raketoplánu Endeavour a od své instalace zaznamenal už přes 17 miliard detekcí.