Vědci z USA a Evropy navrhují průzkumnou misi k planetě Uran

1. 2. 2011
Uran Vesmírné sondy

Skupina vědců ze Spojených států a Evropy podala k ESA písemný návrh na misi Uranus Pathfinder, jejímž cílem by mělo být zkoumání planety Uran, jejích prstenců a měsíců. Mark Hofstadter vědec z NASA podotýká, že mise v vnějším plynným obrům Sluneční soustavy byly odsouvány ve prospěch misí k planetám Saturn a Jupiter, které jsou blíž a cesty k nim jsou výrazně rychlejší, levnější a jednodušší. Technologie i postupy používané ve zkoumání vesmíru nicméně dosáhly dostatečné úrovně vyspělosti a mise k Uranu je nyní podle něj nejen technicky možná, ale i relativně levná.

Uran

Uran v roce 2005 se astronomům s pomocí Hubblova vesmírného teleskopu podařilo v systému planetu Uran objevit nové prstence a nové měsíce planety. Nové měsíce Uranu byly pojmenovány Cupid a Mab

Chris Arridge, vedoucí projektu Uranus Pathfinder, vede skupinu necelé stovky vědců, 46 institucí v deseti zemích, která připravila návrh mise k sedmé planetě sluneční soustavy. Reálně uvažuje, že vesmírná sonda by se k planetě mohla dostat někdy kolem roku 2030, kde by se měla ustálit na excentrické oběžné dráze planety. Šlo by o první sondu k ledovým obrům na okraji Sluneční soustavy, jejich zkoumáním chtějí vědci doplnit své znalosti o vzniku solárního systému a o procesech, který jej doprovázely. O samotné planetě Uran a jejím systému měsíců a prstenců toho také víme pomálu a tak je podle vědců na čase poodhalit tajemství, která se v oblasti za Saturnem skrývají.

Další zprávy z kategorie Uran

Nové snímky prstenců Uranu poprvé odhalily jejich teplotu

23. 6. 2019 (novější než zobrazený článek)

Nové snímky prstenců Uranu poprvé odhalily jejich teplotuDva výkonné teleskopy z jižní Ameriky (ALMA a VLT) vyprodukovaly nové snímky prstenců planety Uran. Nová pozorování umožnila vědcům poprvé změřit teplotu prstenců planety: chladivých -196 °C. Pomohla také upřesnit složení prstenců a jejich strukturu. Planeta Uran byla ze Země zatím navštívena pouze jednou, když kolem ní v roce 1986 proletěla vesmírná sonda Voyager 2, všechna následná pozorování byla provedena ze Země nebo její oběžné dráhy.

Uran smrdí po zkažených vejcích, vědci v jeho atmosféře objevili sirovodík

24. 4. 2018 (novější než zobrazený článek)

Uran smrdí po zkažených vejcích, vědci v jeho atmosféře objevili sirovodíkPlaneta Uran má podle vědců v horní vrstvě svojí atmosféry známý zápach: je cítit po zkažených vejcích. Jde o typický pach způsobený sirovodíkem (nebo také sulfanem), který vědci objevili nad vrcholky oblaků v atmosféře Uranu. Existence sirovodíku na Uranu se dlouho předpokládala, teprve nedávno však astronomové přišli s důkazy, které získali pozorováním teleskopem Gemini na Havaji.

13. 11. 2014 (novější než zobrazený článek)

Bouře na Uranu neutichají, jsou tak silné, že je pozorují už i amatérští astronomovéO bouřích na Uranu astronomové vědí už od průletu sondy Voyager 2 v 80. letech. V posledních měsících ale došlo k výraznému nárůstu aktivity a vědci nevědí, co ji způsobuje. Vrchol aktivit v atmosféře Uranu se očekával v roce 2007, kdy se planeta dostala do rovnodennosti, dnes jsou však bouře ještě silnější, dokonce natolik, že už i amatérští astronomové mohou zamířit své teleskopy k Uranu a vidět bílé skvrny, které odráží světlo od Slunce.

Astronomové pozorují na Uranu obří bouře, větší v jeho atmosféře ještě neviděli

13. 8. 2014 (novější než zobrazený článek)

Planeta Uran se nachází téměř 20x dál od Slunce než Země, dostává tedy od naší hvězdy menší množství energie. Přesto v jeho atmosféře zuří bouře, a obrovské, dlouhotrvající bouře. Zachytili je astronomové s pomocí observatoře Keck na Havajské hoře Mauna Kea. Planeta Uran je zahalena tajemstvími, kromě družice Voyager 2 se k ní žádná jiná sonda zatím ani nepřiblížila. Vědci tak získávají aktuální informace prostřednictvím infračervených pozorování atmosféry Uranu, která odhalují dynamickou atmosféru, kterou známe od jiných plynných obrů, jako je Jupiter nebo Saturn.

Sluneční soustava možná měla o jednu masivní planetu navíc, Jupiter ji ale vymrštil mezi hvězdy

13. 11. 2011 (novější než zobrazený článek)

Astronom David Nesvorný ze Southwest Research Institute v Texasu vydal studii v Astrophysical Journal Letters, ve které popisuje evoluci sluneční soustavy. Nesvorný pracuje s počítačovými modely, které simulují evoluci naší sluneční soustavy. Při těchto simulacích mu stále něco nevycházelo, nakonec ale do sebe všechno zapadlo, když přidal do soustavy planet další masivní objekt.

Americký tým vědců navrhuje NASA historicky první misi k planetě Uran

21. 10. 2011 (novější než zobrazený článek)

Americký tým vědců navrhuje NASA historicky první misi k planetě UranVe sluneční soustavě zůstává poslední třída téměř neprozkoumaných planet, ledoví obři Uran a Neptun. Zatímco všechny ostatní planety už od zvědavého lidstva získaly umělé družice, planety Uran a Neptun byly zatím prozkoumány buď zdálky ze Země nebo při průletech vesmírných sond mířících jinam. Ve vědecké komunitě už ale sílí tlak na vesmírné agentury na prozkoumání Uranu (přece jen je blíž než Neptun). Po nepřijatém evropském návrhu Uranus Pathfinder ze začátku letošního roku se nyní ozývá i americká skupina vědců, která prostřednictvím Planetary Science Decadal Survey doporučuje NASA zvážení mise k Uranu.

Vesmírná sonda New Horizons protla oběžnou dráhu planety Uran

19. 3. 2011 (novější než zobrazený článek)

Vesmírná sonda New Horizons protla oběžnou dráhu planety UranNew Horizons je na cestě k Plutu a oblasti za oblasti za ním známé jako Kuiperův pás (Kuiper Belt). 18. března 2011 překročila oběžnou dráhu planety Uran, která však byla vzdálená 3,8 miliard kilometrů a sonda tento milník na své desetileté pouti "prospala" v hibernaci.