Tandem vesmírných sond STEREO poprvé snímá celý povrch Slunce

07. 02. 2011
Slunce Vesmírné počasí STEREO Vesmírné sondy

Slunce je na počátku většiny změn ve sluneční soustavě. Nabité subatomární částice i silné energetické záření unikají z povrchu Slunce do solárního systému a nejsou vůbec tak stabilní, jak by se mohlo zdát. Vědci se odjakživa snaží pochopit a popsat procesy, které ve Slunci probíhají, jen tak budou totiž schopni vesmírné počasí předpovídat. Za tímto účelem vyslala v roce 2006 NASA ke Slunci dvě vesmírné sondy STEREO, každá z nich sleduje jinou polovinu hvězdy a společně kontinuálně snímají její povrch.

Slunce

Slunce - Nejbližší hvězda, někdy také nazývaná Sol. SNímek je pořízený kamerou vesmírné sondy STEREO Behind 7. února 2011.

Podle vědkyně Liky Guhathakurta, která se programu STEREO účastní, očekávají vědci výrazné změny v teoretické solární fyzice a předpovídání vesmírného počasí. Díky teleskopům sond, které každá snímají polovinu Slunce ve 4 vlnových délkách vysoké UV radiace, budou nyní astronomové moct sledovat tvorbu a průběh procesů na Slunci jako jsou sluneční tsunami, erupce nebo obrovské magnetické siločáry.

Pochopením procesů, které na Slunci probíhají, chtějí vědci přijít na zoubek vesmírnému počasí, elektromagnetickým jevům, které mají negativní vliv na přístroje ve vesmíru i na povrchu Země. Působením sluneční aktivity může dojít k poškození elektronických přístrojů, nebo obrovským výpadkům elektřiny v hustě zalidněných oblastech.

Sondy STEREO poprvé umožňují sledovat celý povrch Slunce najednou a poskytují tak vědcům informace, které byly doposud nedostupné. Slunce rotuje kolem své osy během asi 27 dní, během této doby vědci netušili, co se na odvrácené straně Slunce dějě. Svojí polohou (momentálně obíhají čtvrt roku před Zemí a po Zemi na stejné oběžné dráze) pokryjí společně s pozorováním ze Země celý povrch Slunce a solární astronomové mohou konečně sledovat hvězdu jako jeden komplexní celek.

Další zprávy z kategorie Slunce

22. 11. 2018 (novější než zobrazený článek)

Parker Solar Probe má za sebou první přiblížení Slunci, jak pošle vědecká data zpět na Zemi k analýze?Vesmírná sonda Parker Solar Probe má za úkol zkoumání Slunce, přiblíží se k němu více, než jakákoliv jiná sonda. Nejbližší bod Slunci na oběžné dráze se nazývá perihelium a Parker Solar Probe jich bude mít během svojí plánované mise celkem 24. Nasbíraná data však nebudou poslána ke zpracování okamžitě, sonda si je uchová na palubě a na Zemi je pošle o několik týdnů později. Data z prvního perihelia v listopadu se začnou stahovat 7. prosince.

30. 10. 2018 (novější než zobrazený článek)

Parker Solar Probe se přiblížila Slunci nejvíce ze všech sond v historii, a půjde ještě blížPouhých 78 dní po startu prolomila vesmírná sonda Parker Solar Probe rekord přiblížení ke Slunci a také relativní rychlost Ke Slunci. Aktuálně se nachází 0,28 AU od Slunce a bude se nadále přibližovat (Země obíhá Slunce ve vzdálenosti 1 AU, planeta Merkur mezi 0,31 a 0,47 AU). Sonda má za úkol studovat Slunce zblízka a nejvíce se k němu přiblíží v roce 2024, kdy ji unikátní oběžná dráha zavede až na 0,04 AU - vzdálenost, při které se v podstatě dotkne atmosféry Slunce.

Hvězdy podobné Slunci rotují na rovníku rychleji než v blízkosti pólů

19. 10. 2018 (novější než zobrazený článek)

Hvězdy podobné Slunci rotují na rovníku rychleji než v blízkosti pólůVědci z New Yorkské Univerzity v Abú Dhabi publikovali výzkum, který charakterizuje rotaci hvězd podobných Slunci svou hmotností a věkem. Podle jejich závěrů rotují tyto hvězdy až dvaapůlkrát rychleji na rovníku, než blíže jejich pólům. Ke svému výzkumu použili astroseizmologická data a data z mise Kepler. Výsledky studie jsou nicméně odlišné od chování samotného Slunce, které na rovníku rotuje pouze o 10 procent rychleji.

Start unikátní mise ke Sluneční atmosféře, Parker Solar Probe míří ke Slunci

12. 08. 2018 (novější než zobrazený článek)

Parker Solar Probe je sonda, která se má poprvé v historii dotknout sluneční korony. Právě díky tomuto zařízení se lidstvo dozví o Slunci doposud ukryté informace, které by se z velké vzdálenosti zajišťovaly jen těžko. Start sondy byl původně naplánován na sobotní ráno místního času, byl však nejprve posunut o půl hodiny a poté zcela odložen na neděli. Přesná příčina odložení startu nebyla zveřejněna, raketa Delta Heavy se každopádně nevešla do úzkého 65minutového okna určeného pro start ke Slunci.

Na Slunci byly objeveny vlny podobné těm, které na Zemi vytváří počasí

10. 05. 2018 (novější než zobrazený článek)

Na Slunci byly objeveny vlny podobné těm, které na Zemi vytváří počasíTým vědců z Max Planck Institute for Solar System Research a z University of Göttingen objevil vířivé Rossbyho vlny na Slunci. Tyto vlny se šíří proti směru rotace naší hvězdy a jsou nejintenzivnější na jejím rovníku. O jejich existenci na Slunci vědci spekulovali po desítky let, objevují se totiž v každém rotujícím tělese s tekutinami. Nyní byl jejich výskyt na Slunci definitivně potvrzen, výsledky výzkumu byly publikovány v magazínu Nature Astronomy.

27. 04. 2018 (novější než zobrazený článek)

Nový velký solární teleskop bude studovat Slunce v neobvyklém detailu, podílí se na něm i Česká republikaEuropean Solar Telescope (Evropský solární teleskop, EST) bude vystavěn na Kanárských ostrovech a první pozorování by mohl provádět už v roce 2027. Čtyřmetrový teleskop bude jedním z největších na světě (a největší evropský) a bude studovat Slunce v bezprecedentním detailu. Projekt zahrnuje 17 evropských Zemí sdružených v organizaci European Association for Solar Telescopes (EAST), jejíž součástí je i Ondřejovská hvězdárna z České republiky.

Naše místo ve vesmíru, díl 3: Okolí deseti světelných let (update 2018)

18. 03. 2018 (novější než zobrazený článek)

Naše místo ve vesmíru, díl 3: Okolí deseti světelných let (update 2018)V okolí sluneční soustavy se nachází mezihvězdné vakuum, rozsáhlý prostor, který je plný ničeho. Přesto v něm najdeme několik smítek, která září na naší noční obloze a která vědce nesmírně zajímají, jde totiž o nejbližší hvězdy, sousedy našeho Slunce. V následujícím díle našeho seriálu Naše místo ve vesmíru prozkoumáme hvězdy, které se nachází v bublině s poloměrem deset světelných let a středem v naší hvězdě.