Výzkumný satelit Glory se nepodařilo umístit na oběžnou dráhu, mise byla neúspěšná

5. 3. 2011
Vesmírné sondy Glory Oběžná dráha

Aktualizováno Po úspěšném startu rakety Taurus XL ze základny Vandenberg v Kalifornii zamířila vesmírná sonda Glory na oběžnou dráhu. Asi 6 minut po startu ale byla ředitelem Omarem Baezem vyhlášena pohotovost. Operátoři totiž nedostali potvrzení, že došlo k oddělení satalitu Glory od hlavice rakety Taurus XL. V NASA teď analyzují data z letu rakety a vypočítávají, kde v pacifickém oceánu, by mohl satelit po nezdařeném letu přistát, aby jej mohli vylovit.

Taurus XL

Taurus XL čtyřstupňová raketa společnosti Orbital Sciences připravená ke startu ze Space Launch Complex 576-E na základně amerických leteckých sil Vandenberg v Kalifornii

Za několik posledních měsíců se jedná už o několikátý nepodařený start rakety. K neúspěchu NASA lze přidat i problémy ruských a indických raket při startech na oběžnou dráhu Země. V minulém roce se problémy s umístěním satelitu na oběžnou dráhu nevyhnuly ani japonské vesmírné agentuře, jejíž vesmírná sonda Akatsuki proletěla kolem Venuše, kterou měla zkoumat. Tyto a další problémy téměř všech vesmírných agentur na světě nám připomínají, že technologie sloužící k dosažení vesmíru ještě nejsou zcela vyzrálé a s podobnými neúspěchy je asi třeba počítat.

Mise Glory měla zkoumat vliv slunečního záření a aerosolů v zemské atmosféře na klima na planetě. Jak Slunce, tak miniaturní částečky v atmosféře totiž ovlivňují množství energie, kterou Země přijímá, a to výraznou měrou ovlivňuje globální klima.

Původní start mise Glory byl 23. února ale byl odložen, protože během posledních 15 minut odpočtu se na jednom ze senzorů objevila data, která si operátoři neuměli nijak vysvětlit, analýza problému ale překročila dobu startovacího okna a start byl odložen. Start rakety Taurus XL byl přesunut na pátek 4. března.

Další zprávy z kategorie Vesmírné sondy

25. 10. 2019 (novější než zobrazený článek)

Enceladus, Pluto nebo třeba Venuše. NASA vybrala deset konceptů planetárních misí k rozpracováníVýzkum těles sluneční soustavy je dlouhodobá záležitost. Planetární mise existují dlouhou dobu jen na papíře, potom následují dlouhé roky vývoje, cesty a samotný vědecký průzkum je pouze špičkou ledovce. NASA nyní vybrala několik konceptů zcela nových misí, které pomůže financovat, aby byly rozpracovány v konkrétní plány. Mnohé z těchto misí nebudou nikdy realizovány, některé však jistě ano.

9. 10. 2019 (novější než zobrazený článek)

Raketa Proton vynesla do vesmíru první vesmírnou sondu, která prodlouží životnost starého satelituDnes, krátce po poledni vyletěla z kosmodromu Bajkonur na raketě Proton první družice, která provede servis jiné družice na oběžné dráze. Vesmírná sonda MEV 1 (Mission Extension Vehicle) byla navržena americkou společností Northrop Grumman a stane se v podstatě novou pohonnou jednotkou dosluhující družice Intelsat 901.

NASA chce vyzkoušet výrobu družic na oběžné dráze pomocí 3D tisku

16. 7. 2019 (novější než zobrazený článek)

NASA chce vyzkoušet výrobu družic na oběžné dráze pomocí 3D tiskuNASA v minulém týdnu udělila kontrakt na 73,7 milionů dolarů kalifornské společnosti Made in Space. Společnost peníze využije na přípravu prototypu družice Archinaut, která na oběžné dráze vyrobí zcela nové zařízení pomocí 3D tisku. První test by mohl proběhnout v roce 2022, kdy by mohla zařízení vynést na oběžnou dráhu raketa Electron.

9. 7. 2019 (novější než zobrazený článek)

NASA obětovala jeden instrument sondy Voager 2, aby pro ostatní zbylo dost teplaVesmírná sonda Voyager 2 se podobně jako sesterská Voyager 1 nachází na hranici sluneční soustavy s mezihvězdným prostorem. V této oblasti pomalu končí vliv Slunce a začíná převládat vliv vnějšího vesmíru. To znamená více kosmického záření a také větší chlad. Aby mohly přístroje na palubě sondy fungovat, musí být zahřívány a to čerpá energii, se kterou je třeba šetřit. NASA proto rozhodla o odpojení jednoho z vědeckých přístrojů sondy, aby udržela ty ostatní funkční po delší dobu.

22. 6. 2019 (novější než zobrazený článek)

Nová evropská mise by mohla zkoumat kometu nebo doposud neobjevenou mezihvězdnou planetkuEvropská vesmírná agentura schválila koncept mise označované jako Comet Interceptor. Vesmírná sonda bude vynesena do vesmíru společně s teleskopem ARIEL a společně s ním bude také čekat v Lagrangeově bodě L2 až astronomové objeví vhodný cíl. Jakmile bude vybrán, sonda se k němu vydá a proletí kolem něj. Ve skutečnosti půjde o tři samostatné sondy, které budou cílový objekt zkoumat z různých úhlů a vytvoří 3D mapu jeho povrchu.

27. 5. 2019 (novější než zobrazený článek)

Do vesmíru se chystá solární plachetnice Lightsail-2, poletí na Falcon Heavy v červnuExperimentální sonda Lightsail-2 má ověřit, že lze rozpohybovat zařízení ve vesmíru pouze za pomoci fotonů ze Slunce. Sondu vyvinula nezisková organizace Planetary Society a na oběžnou dráhu Země poletí na raketě Falcon Heavy v červnu. Samotná sonda váží pouhých 5 kilogramů a má rozměry 10x10x30 centimetrů. Její solární plachta však bude mít po rozvinutí zhruba 32 metrů čtverečních.

Společnost Rocket Lab představila vlastní družici, kterou bude nabízet svým zákazníkům

13. 4. 2019 (novější než zobrazený článek)

Mladá společnost Rocket Lab po čtyřech úspěšných startech vlastní rakety Electron představila evoluci svého byznysu: družici, která může nést přístroje jejích zákazníků. Jde o upravený horní stupeň rakety Electron, který může zákazníkům ušetřit finance na vývoj vlastní sondy a má urychlit vypouštění nových satelitů na oběžnou dráhu. Společnost Rocket Lab začala s komerčními lety rakety Electron teprve loni v prosinci a soustředí se na vynášení malých satelitů a cubesatů na oběžnou dráhu Země.