Mini-raketoplán X-37b odstartoval na oběžnou dráhu

6. 3. 2011
Oběžná dráha Armáda X-37b

Start X-37b, označovaného také jako Orbital Test Vehicle 2 (OTV-2), byl původně v plánu na pátek 4. března, nepříznivé počasí tomu ale zabránilo. Další vzletové okno v sobotu ráno technici nestihli, kvůli nutné výměně vadného ventilu. Nakonec malý robotický raketoplán odstartoval z mysu Canaveral v sobotu jen několik minut před půlnocí středoevropského času.

X-37-b a raketa Atlas

X-37-b a raketa Atlas - v bílém obalu na vrcholku rakety Atlas je připraven ke startu Orbital Test Vehicle (OTV), známý také jako X-37b.

X-37b je testovací vesmírné letadlo amerických vzdušných sil, jeho start, provoz ani přistání tedy nemá pod kontrolou NASA ale USAF. Jeho skutečná mise je ale tajná a americké vzdušné síly nejsou příliš sdílné co se týče aktivit X-37b na oběžné dráze. Po oznámení o úspěšném startu vstoupilo v platnost mediální embargo  letectva Spojených států a přestaly být vydávány jakékoliv oficiální zprávy o stavu mise.

Orbital Test Vehicle představuje novou generaci vesmírných lodí, vydrží na oběžné dráze několik měsíců a přistává na Zemi horizontálně jako běžné letadlo. První let X-37b proběhl minulý rok, v dubnu se robotický raketoplán poprvé dostal na oběžnou dráhu a vrátil se v prosinci téhož roku.

Další zprávy z kategorie Oběžná dráha

NASA chce vyzkoušet výrobu družic na oběžné dráze pomocí 3D tisku

16. 7. 2019 (novější než zobrazený článek)

NASA chce vyzkoušet výrobu družic na oběžné dráze pomocí 3D tiskuNASA v minulém týdnu udělila kontrakt na 73,7 milionů dolarů kalifornské společnosti Made in Space. Společnost peníze využije na přípravu prototypu družice Archinaut, která na oběžné dráze vyrobí zcela nové zařízení pomocí 3D tisku. První test by mohl proběhnout v roce 2022, kdy by mohla zařízení vynést na oběžnou dráhu raketa Electron.

NASA s United Lunch Alliance vyzkouší nafukovací tepelný štít

12. 6. 2019 (novější než zobrazený článek)

NASA hodlá v letech 2021, nebo 2022 vyzkoušet novou technologii pro vstup do zemské atmosféry - nafukovací tepelný štít pro vesmírné lodě. Mohl by nahradit doposud používané tepelné štíty, které jsou těžké a zabírají více místa. Společně s NASA se bude na misi podílet také United Lunch Alliance (ULA), která by pomocí štítu chtěla dopravovat zpět na Zemi rakety vynášející náklad na oběžnou dráhu.

Jak to vypadá z ISS, když startuje raketa s nákladem? Úžasné časosběrné video

25. 11. 2018 (novější než zobrazený článek)

16. listopadu vyletěla z kazašského kosmodromu Bajkonur raketa Sojuz s nákladní lodí Progress MS-10. Tento start zachytil německý astronaut Alexander Gerst z ISS na fotografiích, které byly poskládány do videa, které pokrývá rozmezí asi 15 minut. Nákladní loď Progress dovezla 2 dny poté na ISS náklad o hmotnosti 2,5 tuny.

Orbital Reflektor bude umění na oběžné dráze, vytvoří umělou hvězdu

23. 11. 2018 (novější než zobrazený článek)

Orbital Reflektor bude umění na oběžné dráze, vytvoří umělou hvězduZe základny Vandanberg v Kalifornii v příštích dnech odletí raketa Falcon 9 s celkem 64 malými družicemi. Mezi nimi je také družice Orbital Reflektor, která má na oběžné dráze unikátní cíl: umění. Orbital Reflektor po vypouštění nafoukne balón s reflexním povrchem, který bude z pohledu ze Země zářit. Vytvoří tak novou hvězdu na noční obloze nad celou planetou.

19. 4. 2018 (novější než zobrazený článek)

Vesmírný teleskop TESS úspěšně vyletěl do vesmíru, nyní ho čeká průlet kolem MěsíceOdložený start vesmírného teleskopu TESS pro hledání nových exoplanet proběhl ve čtvrtek brzy ráno. Teleskop vyletěl na oběžnou dráhu Země na raketě Falcon 9, z rampy na mysu Canaveral na Floridě. Operátoři rakety čekali na vhodné okno, které zavedlo teleskop na správnou trajektorii kolem Měsíce, který dá teleskopu TESS potřebnou gravitační asistenci, než se dostane na konečnou oběžnou dráhu.

27. 8. 2014 (novější než zobrazený článek)

Rusové údajně našli plankton žijící vně ISS, mohl se na oběžnou dráhu dostat vzdušnými proudy?Ruským astronautům se podařilo při odebírání vzorků z vnějšího pláště Mezinárodní vesmírné stanice identifikovat plankton, živé organismy, které ve vesmíru nemají co pohledávat. Nález, pokud by byl potvrzen, doslova převratný. Doposud neexistují žádné důkazy a samovolném pronikání živých organismů mimo zemskou atmosféru. Objev ale zatím potvrzený není, nevyšla žádná vědecká studie, NASA nemá žádné oficiální informace, a to, co se objevuje v médiích vychází z pouze omezených informací, které Rusové zveřejnili.

23. 7. 2014 (novější než zobrazený článek)

Evropské experimentální návratové plavidlo IXV je připraveno na svou cestu do vesmíru a zpátkyNa listopad tohoto roku je plánována evropská mise IXV (Intermediate eXperimental Vehicle), která otestuje evropské technologie pro cestu z vesmíru zpátky na Zemi. Nepilotované experimentální plavidlo vynese do vesmíru evropská raketa Vega z jihoamerického kosmodromu Kourou. Mise je součástí snahy evropské agentury vyvinout technologie, které by umožnily bezpečný transport materiálu z oběžné dráhy na Zemi.