Další z řady objevů mimozemského života, obstojí před kritikou odborné veřejnosti?

7. 3. 2011
Hledání života Sluneční soustava

Podle studie publikované v březnovém čísle magazínu Journal of Cosmology, našel její autor Richard Hoover v několika meteoritech mikrofosilie, které nejsou původem ze Země. Za pomoci mikroskopu objevil v chondritech Alais, Ivuna, a Orgueil CI1 mikrofosílie podobné pozemským cyanobakteriím. Chondrity jsou objekty z vesmíru pocházející z doby formování sluneční soustavy a tento objev by mohl vnést světlo do otázky zrodu pozemského života.

Vlákna na meteoritu Orgueil

Vlákna na meteoritu Orgueil - meteorit Orgueil spadl ve Francii v roce 1864. Při mikroskopické analýze byly objeveny zkamenělé vláknité struktury připomínající mikroby.

Dvě zásadní otázky si kladou všichni vědci věnující se tomuto oboru. Jak prokázat, že jde skutečně o formu života? A jak prokázat, že nepochází ze Země? Doktor Hoover ve své studii uvádí, že zkamenělé vláknité útvary jsou začleněny do struktury meteoritu, tak že to indikuje jejich přítomnost v hornině ještě před jeho vstupem do zemské atmosféry. Mnozí vědci ale podobné nálezy označují jako kontaminaci pozemskými organismy, toto vysvětlení je totiž pravděpodobnější a jednodušší než existence mimozemského života.

Podobných zpráv už proběhlo médii nespočet a tahle se nijak výrazně neodlišuje od ostatních, většina odborné veřejnosti je tedy ke studii doktora Hoovera poměrně skeptická. Ten si je této situace vědom a vyzval vědeckou komunitu, aby k jeho studii připojila vlastní kritické komentáře a vítá jakoukoliv další analýzu meteoritů nebo kontrolu jeho výsledků. Výsledky kritiky odborné komunity by měly být k dispozici do poloviny března.

Další zprávy z kategorie Hledání života

6. 4. 2019 (novější než zobrazený článek)

NASA testuje anténu pro sondu k měsíci Europa. Stále ale není zřejmé, na jaké raketě Europa Clipper poletíMěsíc planety Jupiter Europa je pro mnohé z vědců nejzajímavějším místem k prozkoumání ve sluneční soustavě. Jde totiž o ledové těleso, pod jehož povrchem se ukrývá globální oceán. Už za čtyři roky by k Europě měla odletět vesmírná sonda Europa Clipper, jejímž úkolem bude podrobně zmapovat její povrch a procesy, které na něm i pod ním probíhají. Vývoj sondy postupuje dopředu a NASA už testuje novou anténu, kterou bude vybavena.

4. 4. 2019 (novější než zobrazený článek)

Co umožňuje existenci oceánu pod povrchem Enceladu a proč tomu tak není u sousedních měsíců?Dvojice vědců z University of Maryland a Southwest Research Institute vytvořila počítačovou simulaci, která se soustředí na vývoj těles v těsné blízkosti planety Saturn. Z více než 60 měsíců planety se pouze pětice větších měsíců nachází v jeho těsné blízkosti a zřejmě pouze Enceladus má pod svým povrchem ukrytý oceán. Nový počítačový model nyní poprvé ukazuje, proč je právě tento měsíc tímto způsobem unikátní. Výsledky výzkumu byly prezentovány ve studii, která vyšla v magazínu Nature Astronomy.

První soukromá vědecká mise k Saturnu by mohla hledat život na Enceladu

11. 11. 2018 (novější než zobrazený článek)

První soukromá vědecká mise k Saturnu by mohla hledat život na EnceladuAmerická vesmírná agentura NASA a soukromá společnost Breakthrough Iniciatives podepsaly dohodu o spolupráci v přípravě soukromé mise k měsíci Enceladus u planety Saturn. NASA má s tímto místem zkušenosti, do loňského roku obíhala planetu sonda Cassini, která na malém ledovém měsíci Enceladu objevila gejzíry tryskající vodu a organické sloučeniny do okolí planety, kde vytváří jeden z jejích prstenců. NASA, ani jiná vládní vesmírná agentura se k Saturnu v nejbližší době nechystá, soukromá iniciativa tak přebírá žezlo a hodlá Enceladus navštívit.

První mapa radiace, která dopadá na povrch Europy

31. 7. 2018 (novější než zobrazený článek)

První mapa radiace, která dopadá na povrch EuropyVědci prozkoumali data z misí, které v historii studovaly měsíc Europa obíhající planetu Jupiter, aby potvrdili, že nejsilnější radiace se nachází na rovníku a naopak v blízkosti pólů je relativně slabá. Europa má pod svým povrchem globální oceán jehož materiál se někdy dostává až na povrch (možná podobně jako láva na Zemi) a data o radiaci napoví, jak dlouho vydrží než je radiací sterilizovaný. Vědci využili data z misí Galileo a Voyager 1.

8. 6. 2018 (novější než zobrazený článek)

Rover Curiosity našel na Marsu pravěké organické sloučeniny a periodické zvyšování koncentrace metanuRover Curiosity našel na Marsu evidenci, že planeta mohla kdysi dávno poskytovat podmínky vhodné k existenci života. Jde o organické molekuly zachované v sedimentárních horninách a také kolísající hodnoty metanu v dnešní atmosféře Marsu. Ani jeden z nálezů není přímým důkazem existence dávného života na Marsu, dále však podporují teorii, že sousední planeta ve své dávné historii mohla mít podmínky pro jeho existenci.

Astronomové našli 121 velkých exoplanet, které by mohly mít obyvatelné měsíce

1. 6. 2018 (novější než zobrazený článek)

Astronomové našli 121 velkých exoplanet, které by mohly mít obyvatelné měsíceKromě hledání života na planetách, které obíhají vzdálené hvězdy, se vědci soustředí také na měsíce, které obíhají planety, které obíhají vzdálené hvězdy. Vědcům z University of California, Riverside a University of Southern Queensland se podařilo identifikovat 121 velkých plynných obrů, které své hvězdy obíhají v obyvatelné zóně. Právě u takových planet je vysoká pravděpodobnost, že jejich potenciální měsíce by mohly být obyvatelné, tedy že by se na jejich povrchu mohla udržet voda v kapalném stavu.

Některé ze sedmi planet hvězdného systému TRAPPIST-1 by mohly být obyvatelné

27. 1. 2018 (novější než zobrazený článek)

Některé ze sedmi planet hvězdného systému TRAPPIST-1 by mohly být obyvatelnéPlanetární systém kolem hvězdy TRAPPIST-1 je ve středu zájmů mnoha vědců, obsahuje totiž velké množství relativně malých skalnatých planet a tedy velký potenciál pro existenci planety podobné Zemi. Nová studie nyní ukazuje, že alespoň na dvou ze těchto sedmi planet by mohly existovat podmínky vhodné pro život. Výsledky výzkumu byly publikovány v magazínu Astronomy and Astrophysics.