Vesmírná sonda Dawn prolétá pásem asteroidů a pomalu se přibližuje k Vestě

12. 03. 2011
Dawn Vesta Vesmírné sondy Planetky (asteroidy)

Pás asteroidů je rozlehlá oblast mezi Marsem a Jupiterem, která je poseta menšími i většími kusy kamení. Podle obecně přijímané teorie je pás asteroidů místem, kde měla původně být další planeta, ale z neznámých příčin je tu místo ní nespočet menších objektů. Mezi menšími asteroidy se vyskytují i výrazně větší tělesa, a dvě z nich jsou cílem vesmírné sondy Dawn: Vesta a Ceres.

Vesta

Vesta - planetka v pásu asteroidů mezi Marsem a Jupiterem, která je cílem vesmírné sondy Dawn.

Mise Dawn je unikátní hned z několika důvodů, jedním z nich je to, že vesmírná sonda bude poprvé v historii kroužit kolem dvou různých vesmírných těles. Jejím úkolem je totiž zkoumat dva největší objekty pásu asteroidů, jako první jeden z nejjasnějších asteroidů Vesta, a poté největší těleso v oblasti, trpasličí planetu Ceres. Kolem Vesty bude sonda kroužit od července 2011 do května následujícího roku, poté se vydá na druhou část své mise a v roce 2015 vstoupí na oběžnou dráhu Ceresu.

Vybavena iontovým vesmírným pohonem se sonda Dawn pomalu přibližuje ke svému prvnímu cíli, Vestě, která má asi 500 km v průměru. Navigace však není tak jednoduchá, jak by se mohlo zdát. Po nastavení zhruba stejné oběžné dráhy kolem Slunce jako má Vesta, se teď na dálku řízená sonda přibližuje ke svému cíli relativní rychlostí 0,7 kilometrů za sekundu a každý den snižuje svou rychlost o 7 metrů za sekundu. Vyrovnává tím svou rychlost s Vestou a její oběžné dráhy by měla dosáhnout letos v červenci.

Vědci v NASA se už nemohou dočkat prvních záběrů povrchu Vesty a mezitím provádějí trénování a simulace, aby byli připraveni na reálná data s jejichž pomocí chtějí planetku detailně zmapovat. V posledních týdnech zkouší jakým způsobem budou zpracovávat získaná data. Doposud nejlepší snímky povrchu Vesty získali vědci pomocí Hubblova teleskopu a ačkoliv jsou na nich schopni rozeznat povrchové úkazy o rozměrech několika desítek kilometrů, nejpřesnější obrázek, který získají, stále vypadá tak trochu jako rozmazaná brambora.

"Nebudeme vědět jak Vesta vypadá, dokud se k ní Dawn nepřiblíží a nezačne snímat její povrch svými přístroji," řekla Carol Raymond, která je jedním z vědců participujících na misi Dawn z JPL, výzkumného centra NASA v Kalifornii, "snažíme se teď přijít na postupy, které zajistí co nejefektivnější a nejpřesnější zpracování dat, které přinese nejlepší výsledky".

Vesta patří ke 4 největím objektům pásu asteroidů a společně s několika málo objekty v její blízkosti tvoří asi 6 % jeho hmoty. Patří do asteroidů třídy V, ve které jsou poměrně světlé objekty obsahující kromě kovů také křemíkové sloučeniny. Mise Dawn je první misí s cílem v pásu asteroidů a měla by přinést nové informace jak o zformování této oblasti, tak celé sluneční soustavy.
Autor článku: redakce

Další zprávy z kategorie Planetky (asteroidy)

21. 11. 2017 (novější než zobrazený článek)

Mezihvězdná planetka Oumuamua je velmi dlouhá, tmavě červená a cestovala k nám zřejmě miliony letNa konci října astronomové poprvé pozorovali objekt od jiné hvězdy, který se přiblížil ke Slunci, dostal jméno Oumuamua. Když zjistili, že jde o mezihvězdného cestovatele, obrátila se k němu zrcadla těch nejvýkonnějších teleskopů na Zemi i ve vesmíru, aby o něm zjistili co nejvíce informací, než zase opustí sluneční soustavu a zamíří do mezihvězdného prostoru. Výsledky těchto pozorování ukazují, že jde o velmi protáhlý objekt s tmavě červenou barvou, bez přítomnosti jakéhokoliv prachu na povrchu. Nové informace o Oumuamua byly publikovány 20. listopadu v magazínu Nature.

Objekt, který navštívil sluneční soustavu z mezihvězdného prostoru, má nové označení i jméno

17. 11. 2017 (novější než zobrazený článek)

V říjnu astronomové poprvé pozorovali objekt, jehož dráha prozrazuje, že k nám přišel zvenčí, že nepochází ze sluneční soustavy. Nejprve si mysleli, že jde o kometu a pojmenovali ho C/2017 U1 (C jako comet), když ale nevyznačoval žádné ze znaků komet, přehodnotili jej jako planetku a označování se změnilo na A/2017 U1 (A jako asteroid). Nakonec však má označení 1I/2017 U1 (I jako interstellar, mezihvězdný) a dostal také jméno - ´Oumuamua, slovo pochází z havajštiny a znamená něco jako průzkumník, první svého druhu.

09. 11. 2017 (novější než zobrazený článek)

Astronomové po celém světě nacvičovali kooperaci pro případný objev planetky hrozící srážkou se ZemíIniciativa probíhající pod záštitou NASA zahrnovala astronomy z Itálie, Izraele, Japonska, Jihoafrické republiky, Kanady, Kolumbie, Německa, Nizozemí, Ruska a Spojených států. Všichni společně si vyzkoušeli sbírání informací o planetce 2012 TC4, která měla v říjnu bezpečně proletět kolem Země a zjistit co nejvíce o jejím složení, velikosti a oběžné dráze. Globální cvičení nazvané TC4 Observation Campaign má pomoci s přípravou na potenciální objev tělesa, u kterého by hrozila srážka se Zemí.

29. 10. 2017 (novější než zobrazený článek)

Astronomové poprvé pozorovali mezihvězdný objekt, který si našel cestu do sluneční soustavyVelmi zvláštní objekt se 19. října podařilo objevit astronomu Robu Werykovi s pomocí havajského teleskopu Pan-STARRS 1. Podle rychlosti a trajektorie by totiž mohlo jít o první pozorovaný mezihvězdný objekt, který se objevil v naší sluneční soustavě. Vědci si zatím nejsou jistí zda objekt o velikosti asi 400 metrů označit jako planetku, kometu či nějakým jiným způsobem, prozatím tak nese pouze označení A/2017 U1.

23. 10. 2017 (novější než zobrazený článek)

Neobjevených planetek v blízkosti Země je zřejmě méně, než se doposud odhadovaloV blízkosti oběžné dráhy Země kolem Slunce se nachází nespočet různě velkých planetek, u kterých hrozí, že se mohou střetnout s naší planetou. Astronomové se snaží identifikovat jich co nejvíce a jejich počet stále roste, zároveň si však uvědomují, že určité množství ještě nebylo objeveno a jejich počet nezbývá než odhadovat. Na základě přesnějších výpočtů se nyní odhadované číslo dosud neobjevených planetek větších než 1 kilometr snížilo z původních více než 100 na 37.

Nově objevený objekt na oběžné dráze Země byl potvrzen jako planetka

20. 10. 2017 (novější než zobrazený článek)

Loni objevený objekt pojmenovaný (469219) 2016 HO3 je vcelku obyčejná planetka, která s naší planetou sdílí stejnou oběžnou dráhu kolem Slunce. Nejprve nebylo zřejmé zda nejde například o kus vesmírného odpadu představovaný vyhořelým stupněm rakety. Astronomové však na 49. setkání divize pro planetární vědy potvrdili, že se skutečně jedná o přírodní objekt. Jde o už pátý takový objekt a 2016 HO3 má z nich nejstabilnější oběžnou dráhu.

Sonda OSIRIS-REx proletěla kolem Země a zamířila k planetce Bennu

23. 09. 2017 (novější než zobrazený článek)

Sonda OSIRIS-REx proletěla kolem Země a zamířila k planetce BennuRok po svém startu, 22. září, proletěla vesmírná sonda OSIRIS REx kolem Země a za využití gravitační asistence naší planety zamířila ke svému cíli. Její cílem je planetka Bennu, ze které sonda posbírá vzorky, které poté dopraví zpátky na Zemi k analýze. Planetka Bennu pro vědce představuje možnost prozkoumat podmínky jaké panovaly při vzniku sluneční soustavy před více než čtyřmi miliardami let.