Vesmírná sonda Dawn prolétá pásem asteroidů a pomalu se přibližuje k Vestě

12. 03. 2011
Dawn Vesta Vesmírné sondy Planetky (asteroidy)

Pás asteroidů je rozlehlá oblast mezi Marsem a Jupiterem, která je poseta menšími i většími kusy kamení. Podle obecně přijímané teorie je pás asteroidů místem, kde měla původně být další planeta, ale z neznámých příčin je tu místo ní nespočet menších objektů. Mezi menšími asteroidy se vyskytují i výrazně větší tělesa, a dvě z nich jsou cílem vesmírné sondy Dawn: Vesta a Ceres.

Vesta

Vesta - planetka v pásu asteroidů mezi Marsem a Jupiterem, která je cílem vesmírné sondy Dawn.

Mise Dawn je unikátní hned z několika důvodů, jedním z nich je to, že vesmírná sonda bude poprvé v historii kroužit kolem dvou různých vesmírných těles. Jejím úkolem je totiž zkoumat dva největší objekty pásu asteroidů, jako první jeden z nejjasnějších asteroidů Vesta, a poté největší těleso v oblasti, trpasličí planetu Ceres. Kolem Vesty bude sonda kroužit od července 2011 do května následujícího roku, poté se vydá na druhou část své mise a v roce 2015 vstoupí na oběžnou dráhu Ceresu.

Vybavena iontovým vesmírným pohonem se sonda Dawn pomalu přibližuje ke svému prvnímu cíli, Vestě, která má asi 500 km v průměru. Navigace však není tak jednoduchá, jak by se mohlo zdát. Po nastavení zhruba stejné oběžné dráhy kolem Slunce jako má Vesta, se teď na dálku řízená sonda přibližuje ke svému cíli relativní rychlostí 0,7 kilometrů za sekundu a každý den snižuje svou rychlost o 7 metrů za sekundu. Vyrovnává tím svou rychlost s Vestou a její oběžné dráhy by měla dosáhnout letos v červenci.

Vědci v NASA se už nemohou dočkat prvních záběrů povrchu Vesty a mezitím provádějí trénování a simulace, aby byli připraveni na reálná data s jejichž pomocí chtějí planetku detailně zmapovat. V posledních týdnech zkouší jakým způsobem budou zpracovávat získaná data. Doposud nejlepší snímky povrchu Vesty získali vědci pomocí Hubblova teleskopu a ačkoliv jsou na nich schopni rozeznat povrchové úkazy o rozměrech několika desítek kilometrů, nejpřesnější obrázek, který získají, stále vypadá tak trochu jako rozmazaná brambora.

"Nebudeme vědět jak Vesta vypadá, dokud se k ní Dawn nepřiblíží a nezačne snímat její povrch svými přístroji," řekla Carol Raymond, která je jedním z vědců participujících na misi Dawn z JPL, výzkumného centra NASA v Kalifornii, "snažíme se teď přijít na postupy, které zajistí co nejefektivnější a nejpřesnější zpracování dat, které přinese nejlepší výsledky".

Vesta patří ke 4 největím objektům pásu asteroidů a společně s několika málo objekty v její blízkosti tvoří asi 6 % jeho hmoty. Patří do asteroidů třídy V, ve které jsou poměrně světlé objekty obsahující kromě kovů také křemíkové sloučeniny. Mise Dawn je první misí s cílem v pásu asteroidů a měla by přinést nové informace jak o zformování této oblasti, tak celé sluneční soustavy.

Další zprávy z kategorie Planetky (asteroidy)

20. 03. 2018 (novější než zobrazený článek)

Mezihvězdná planetka Oumuamua pravděpodobně pochází z binárního hvězdného systémuPrvní detekce tělesa, které koncem loňského roku přiletělo do sluneční soustavy z jiného hvězdného systému, rozvířila fantazii astronomů po celém světě. Průlet pozorovaly desítky teleskopů a sbíraly maximum informací o planetce pojmenované Oumuamua. Existují desítky, ne-li stovky, studií zkoumající její složení, kam míří a odkud pochází. Jedna z posledních studií ukazuje, že pravděpodobnost, že Oumuamua pochází z binárního hvězdného systému, je víc než vysoká.

14. 02. 2018 (novější než zobrazený článek)

Planetka Oumuamua rotuje chaoticky už miliardy let následkem srážky s jiným tělesemSrážka s jiným tělesem zapříčinila chaotickou rotaci mezihvězdné planetky Oumuamua, která loni navštívila sluneční soustavu a stala se první detekovanou planetkou svého druhu. Od října 2017, kdy byla planetka objevena, analyzoval mezinárodní tým astronomů zářivost objektu a jeho pohyb. Součástí tohoto týmu byl i Dr. Petr Pravec z Akademie věd České republiky. Výsledkem analýzy je, že planetka nerotuje nijak pravidelně, ale velmi chaoticky, a to zřejmě po miliardy let.

Půlkilometrová planetka 2002 AJ129 proletí začátkem února bezpečně kolem Země

20. 01. 2018 (novější než zobrazený článek)

4. února proletí kolem Země malá planetka 2002 AJ129 o velikosti asi půl kilometru. Přesto, že je evidovaná jako potenciálně nebezpečný objekt, nepřiblíží se na víc než 10 vzdáleností Země - Měsíc (4,2 milionu kilometrů), nehrozí tedy žádné nebezpečí srážky. Planetka proletí kolem naší planety relativně vysokou rychlostí asi 34 km/s, která je dána jejím přiblížením ke Slunci, jehož gravitace rychlost planetky zvyšuje.

Mezihvězdná planetka Oumuamua by mohla pocházet z hvězdokupy Plejády

07. 01. 2018 (novější než zobrazený článek)

Mezihvězdná planetka Oumuamua by mohla pocházet z hvězdokupy PlejádyV loňském roce proletěla sluneční soustavou planetka Oumuamua, která má původ mimo sluneční soustavu, šlo o první takový objekt detekovaný lidmi. Během průletu byla Oumuamua pozorována mnoha teleskopy na Zemi i ve vesmíru a astronomům se podařilo zjistit o ní, co jen šlo. Nová studie Fabo Fenga z University of Hertfordshire teď přichází s teorií o původu této planetky. Trajektorie planetky ji k nám mohla přivést z hvězdokupy Plejády, vzdálené asi 400 světelných let.

21. 11. 2017 (novější než zobrazený článek)

Mezihvězdná planetka Oumuamua je velmi dlouhá, tmavě červená a cestovala k nám zřejmě miliony letNa konci října astronomové poprvé pozorovali objekt od jiné hvězdy, který se přiblížil ke Slunci, dostal jméno Oumuamua. Když zjistili, že jde o mezihvězdného cestovatele, obrátila se k němu zrcadla těch nejvýkonnějších teleskopů na Zemi i ve vesmíru, aby o něm zjistili co nejvíce informací, než zase opustí sluneční soustavu a zamíří do mezihvězdného prostoru. Výsledky těchto pozorování ukazují, že jde o velmi protáhlý objekt s tmavě červenou barvou, bez přítomnosti jakéhokoliv prachu na povrchu. Nové informace o Oumuamua byly publikovány 20. listopadu v magazínu Nature.

Objekt, který navštívil sluneční soustavu z mezihvězdného prostoru, má nové označení i jméno

17. 11. 2017 (novější než zobrazený článek)

V říjnu astronomové poprvé pozorovali objekt, jehož dráha prozrazuje, že k nám přišel zvenčí, že nepochází ze sluneční soustavy. Nejprve si mysleli, že jde o kometu a pojmenovali ho C/2017 U1 (C jako comet), když ale nevyznačoval žádné ze znaků komet, přehodnotili jej jako planetku a označování se změnilo na A/2017 U1 (A jako asteroid). Nakonec však má označení 1I/2017 U1 (I jako interstellar, mezihvězdný) a dostal také jméno - ´Oumuamua, slovo pochází z havajštiny a znamená něco jako průzkumník, první svého druhu.

09. 11. 2017 (novější než zobrazený článek)

Astronomové po celém světě nacvičovali kooperaci pro případný objev planetky hrozící srážkou se ZemíIniciativa probíhající pod záštitou NASA zahrnovala astronomy z Itálie, Izraele, Japonska, Jihoafrické republiky, Kanady, Kolumbie, Německa, Nizozemí, Ruska a Spojených států. Všichni společně si vyzkoušeli sbírání informací o planetce 2012 TC4, která měla v říjnu bezpečně proletět kolem Země a zjistit co nejvíce o jejím složení, velikosti a oběžné dráze. Globální cvičení nazvané TC4 Observation Campaign má pomoci s přípravou na potenciální objev tělesa, u kterého by hrozila srážka se Zemí.