Vesmírná sonda Dawn prolétá pásem asteroidů a pomalu se přibližuje k Vestě

12. 03. 2011
Dawn Vesta Vesmírné sondy Planetky (asteroidy)

Pás asteroidů je rozlehlá oblast mezi Marsem a Jupiterem, která je poseta menšími i většími kusy kamení. Podle obecně přijímané teorie je pás asteroidů místem, kde měla původně být další planeta, ale z neznámých příčin je tu místo ní nespočet menších objektů. Mezi menšími asteroidy se vyskytují i výrazně větší tělesa, a dvě z nich jsou cílem vesmírné sondy Dawn: Vesta a Ceres.

Mise Dawn je unikátní hned z několika důvodů, jedním z nich je to, že vesmírná sonda bude poprvé v historii kroužit kolem dvou různých vesmírných těles. Jejím úkolem je totiž zkoumat dva největší objekty pásu asteroidů, jako první jeden z nejjasnějších asteroidů Vesta, a poté největší těleso v oblasti, trpasličí planetu Ceres. Kolem Vesty bude sonda kroužit od července 2011 do května následujícího roku, poté se vydá na druhou část své mise a v roce 2015 vstoupí na oběžnou dráhu Ceresu.

Vybavena iontovým vesmírným pohonem se sonda Dawn pomalu přibližuje ke svému prvnímu cíli, Vestě, která má asi 500 km v průměru. Navigace však není tak jednoduchá, jak by se mohlo zdát. Po nastavení zhruba stejné oběžné dráhy kolem Slunce jako má Vesta, se teď na dálku řízená sonda přibližuje ke svému cíli relativní rychlostí 0,7 kilometrů za sekundu a každý den snižuje svou rychlost o 7 metrů za sekundu. Vyrovnává tím svou rychlost s Vestou a její oběžné dráhy by měla dosáhnout letos v červenci.

Vědci v NASA se už nemohou dočkat prvních záběrů povrchu Vesty a mezitím provádějí trénování a simulace, aby byli připraveni na reálná data s jejichž pomocí chtějí planetku detailně zmapovat. V posledních týdnech zkouší jakým způsobem budou zpracovávat získaná data. Doposud nejlepší snímky povrchu Vesty získali vědci pomocí Hubblova teleskopu a ačkoliv jsou na nich schopni rozeznat povrchové úkazy o rozměrech několika desítek kilometrů, nejpřesnější obrázek, který získají, stále vypadá tak trochu jako rozmazaná brambora.

"Nebudeme vědět jak Vesta vypadá, dokud se k ní Dawn nepřiblíží a nezačne snímat její povrch svými přístroji," řekla Carol Raymond, která je jedním z vědců participujících na misi Dawn z JPL, výzkumného centra NASA v Kalifornii, "snažíme se teď přijít na postupy, které zajistí co nejefektivnější a nejpřesnější zpracování dat, které přinese nejlepší výsledky".

Vesta patří ke 4 největím objektům pásu asteroidů a společně s několika málo objekty v její blízkosti tvoří asi 6 % jeho hmoty. Patří do asteroidů třídy V, ve které jsou poměrně světlé objekty obsahující kromě kovů také křemíkové sloučeniny. Mise Dawn je první misí s cílem v pásu asteroidů a měla by přinést nové informace jak o zformování této oblasti, tak celé sluneční soustavy.
Autor článku: redakce

Další zprávy z kategorie Planetky (asteroidy)

17. 08. 2014 (novější než zobrazený článek)

Rychle rotující planetka ukazuje na novou sílu, která ji kromě gravitace drží pohromaděPři pozorování planetky 1950 DA zjistili vědci z Unversity of Tennessee v Knoxville, že pouhá gravitace by ji nemohla udržet pohromadě, rotuje totiž příliš rychle a odstředivé síly by tak měly její jednotlivé části odtrhnout od sebe. Planetka rotuje tak rychle, že astronaut stojící na jejím povrchu by odletěl do vesmíru. Podle studie publikované v magazínu Nature jde o první důkaz, že v jádru planetek působí Van der Wallsovy síly, které je pomáhají držet v celku.

08. 06. 2013 (novější než zobrazený článek)

NASA zveřejnila radarové snímky planetky 1998 QE2 a jejího měsíce přízené přijejich průletu kolem ZeměV blízkosti Země proletěla na přelomu května a června malá planetka 1998 QE2 (285263), při tomto průletu se astronomům podařilo pomocí radioteleskopů prozkoumat její povrch. Kromě toho však zjistili, že planetka, která má necelé tři kilometry na délku, má vlastní oběžnici, která má zhruba 600 metrů v průměru. Pomocí studování jejich vzájemné interakce budou vědci moci zjistit více o planetce samotné, například její hmotnost, hustotu a složení.

14. 04. 2013 (novější než zobrazený článek)

Měsíc bude mít nový měsíc, NASA chce přitáhnout planetku a umístit ji na oběžnou dráhu MěsíceV navrhovaném rozpočtu NASA pro fiskální rok 2014, který před pár dny představil prezident Obama, se nachází suma 100 milionů dolarů, která má odstartovat program, na jehož konci poletí skupina astronautů k planetce zaparkované na orbitě Měsíce. Pokud by šlo všechno podle plánu, astronauti by mohli ve vesmírné lodi Orion navštívit zhruba 7-10 metrů dlouhý asteroid navštívit během deseti let.

01. 02. 2013 (novější než zobrazený článek)

V polovině února se přiblíží planetka na rekordní vzdálenost od Země, nebezpečí nehrozí15. února se k naší planetě přiblíží planetka označená jako 2012 DA14. Jedná se o kámen velikosti poloviny fotbalového hřiště a od Země se bude v jednu chvíli nacházet pouhých 27,7 tisíc kilometrů (zhruba vzdálenost, kde obíhají družice GPS nebo Galileo). Od začátku bedlivého pozorování těchto průletů v devadesátých letech astronomové zatím nezaznamenali takhle velký objekt, který by se přiblížil na tak krátkou vzdálenost.

Amatérský astronom objevil explozi v atmosféře Jupitera

22. 09. 2012 (novější než zobrazený článek)

10. září se na Jupiteru objevil silný záblesk, který byl zřejmě způsoben srážkou s kometou nebo malou planetkou. Jako první viděl tento záblesk amatérský astronom Dan Peterson z Wisconsinu, svá pozorování však nenahrával. Ostatní astronomové už byli naštěstí úspěšnější a záblesk zachytili na videu nebo na fotografiích. Co za zábleskem na Jupiteru stálo se chtěli vědci dozvědět ze zkoumání místa dopadu, kde by měly zůstat známky exploze tak jako u dříve zaznamenaných dopadů. Bohužel se zdá, že těleso bylo natolik malé, že zmizelo v husté atmosféře plynného obra navždy a nezanechalo žádné stopy.

Sentinel - první soukromý vesmírný teleskop, bude hledat planetky na kolizní dráze se Zemí

03. 07. 2012 (novější než zobrazený článek)

Minulý čtvrtek odhalila kalifornská B612 Foundation své plány na výrobu vesmírného teleskopu Sentinel, který by měl hledat objekty nebezpečné pro život na Zemi. Sentinel by měl od roku 2018 obíhat Slunce mezi Zemí a Venuší a hledat a nadále pozorovat střední a velké planetky, kterých je zatím známé pouhé procento.

Vyplatí se těžit suroviny ve vesmíru? Která z planetek by mohla být zlatý důl?

23. 05. 2012 (novější než zobrazený článek)

Vyplatí se těžit suroviny ve vesmíru? Která z planetek by mohla být zlatý důl?Přestože samotná těžba ve vesmíru je ještě roky, možná dekády, vzdálená, tento nově vznikající obor na sebe poutá stále větší pozornost. Nedávno prohlásili představitelé společnosti Planetary Resources, že jejich hlavním cílem je těžit ve vesmíru, znalostí o malých tělesech bloudících naší sluneční soustavou je však málo a bude tak nejprve nutné najít vhodný cíl. Toho se už zhostila webová stránka Asterank.com, která využívá současných vědomostí o planetkách a řadí je podle možného zisku, dostupnosti nebo nákladů na těžbu.