Zařízení REBR sbíralo data při sestupu japonského modulu HTV-2 do atmosféry

5. 4. 2011
Oběžná dráha ATV HTV

Zařízení REBR (Reentry Breakup Recorder) bylo na palubě japonského automatického modulu HTV-2, který se minulý týden oddělil od ISS a namířil si to do zemské atmosféry, kde se rozpadl a shořel. Samotné zařízení REBR zaznamenávalo teplotu, rychlost, rotaci a další data při vstupu HTV do atmosféry, při jeho rozpadu a data vysílalo i po svém dopadu do Pacifickém oceánu.

HTV-1, zásobovací modul JAXA

HTV-1, zásobovací modul JAXA - právě zachycený robotickým ramenem na ISS. Moduly řady HTV jsou vyvinuty japonskou vesmírnou agenturou JAXA

Projekt REBR je realizován ve spolupráci NASA, JAXA, ESA, letectva Spojených států a společnosti Boeing. Analýza dat zabere odborníkům šest až osm týdnů, výsledkem by mělo být lepší poznání toho, co se děje při vstupu modulu do atmosféry. Další zařízení REBR bude na palubě evropského modulu ATV-2, který sestoupí do atmosféry v červnu 2011.

Další zprávy z kategorie Oběžná dráha

3. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

Organizace Gateway Foundation zveřejnila své plány na výstavbu orbitální stanice s umělou gravitacíOrganizace Gateway Foundation představila veřejnosti své plány na výstavbu komerční orbitální stanice. Von Braun Space Station se má skládat z 24 segmentů poskládaných do rotujícího kruhu, z nichž některé budou sloužit jako hotel a jiné mohou být pronajímány k výzkumu. Rotací celé stanice potom bude zajištěna gravitace podobná jako na povrchu Měsíce. Podle aktuálních plánů by mohla stanice přijmout první návštěvníky už v roce 2025.

NASA chce vyzkoušet výrobu družic na oběžné dráze pomocí 3D tisku

16. 7. 2019 (novější než zobrazený článek)

NASA chce vyzkoušet výrobu družic na oběžné dráze pomocí 3D tiskuNASA v minulém týdnu udělila kontrakt na 73,7 milionů dolarů kalifornské společnosti Made in Space. Společnost peníze využije na přípravu prototypu družice Archinaut, která na oběžné dráze vyrobí zcela nové zařízení pomocí 3D tisku. První test by mohl proběhnout v roce 2022, kdy by mohla zařízení vynést na oběžnou dráhu raketa Electron.

NASA s United Lunch Alliance vyzkouší nafukovací tepelný štít

12. 6. 2019 (novější než zobrazený článek)

NASA hodlá v letech 2021, nebo 2022 vyzkoušet novou technologii pro vstup do zemské atmosféry - nafukovací tepelný štít pro vesmírné lodě. Mohl by nahradit doposud používané tepelné štíty, které jsou těžké a zabírají více místa. Společně s NASA se bude na misi podílet také United Lunch Alliance (ULA), která by pomocí štítu chtěla dopravovat zpět na Zemi rakety vynášející náklad na oběžnou dráhu.

Jak to vypadá z ISS, když startuje raketa s nákladem? Úžasné časosběrné video

25. 11. 2018 (novější než zobrazený článek)

16. listopadu vyletěla z kazašského kosmodromu Bajkonur raketa Sojuz s nákladní lodí Progress MS-10. Tento start zachytil německý astronaut Alexander Gerst z ISS na fotografiích, které byly poskládány do videa, které pokrývá rozmezí asi 15 minut. Nákladní loď Progress dovezla 2 dny poté na ISS náklad o hmotnosti 2,5 tuny.

Orbital Reflektor bude umění na oběžné dráze, vytvoří umělou hvězdu

23. 11. 2018 (novější než zobrazený článek)

Orbital Reflektor bude umění na oběžné dráze, vytvoří umělou hvězduZe základny Vandanberg v Kalifornii v příštích dnech odletí raketa Falcon 9 s celkem 64 malými družicemi. Mezi nimi je také družice Orbital Reflektor, která má na oběžné dráze unikátní cíl: umění. Orbital Reflektor po vypouštění nafoukne balón s reflexním povrchem, který bude z pohledu ze Země zářit. Vytvoří tak novou hvězdu na noční obloze nad celou planetou.

19. 4. 2018 (novější než zobrazený článek)

Vesmírný teleskop TESS úspěšně vyletěl do vesmíru, nyní ho čeká průlet kolem MěsíceOdložený start vesmírného teleskopu TESS pro hledání nových exoplanet proběhl ve čtvrtek brzy ráno. Teleskop vyletěl na oběžnou dráhu Země na raketě Falcon 9, z rampy na mysu Canaveral na Floridě. Operátoři rakety čekali na vhodné okno, které zavedlo teleskop na správnou trajektorii kolem Měsíce, který dá teleskopu TESS potřebnou gravitační asistenci, než se dostane na konečnou oběžnou dráhu.

27. 8. 2014 (novější než zobrazený článek)

Rusové údajně našli plankton žijící vně ISS, mohl se na oběžnou dráhu dostat vzdušnými proudy?Ruským astronautům se podařilo při odebírání vzorků z vnějšího pláště Mezinárodní vesmírné stanice identifikovat plankton, živé organismy, které ve vesmíru nemají co pohledávat. Nález, pokud by byl potvrzen, doslova převratný. Doposud neexistují žádné důkazy a samovolném pronikání živých organismů mimo zemskou atmosféru. Objev ale zatím potvrzený není, nevyšla žádná vědecká studie, NASA nemá žádné oficiální informace, a to, co se objevuje v médiích vychází z pouze omezených informací, které Rusové zveřejnili.