Zařízení REBR sbíralo data při sestupu japonského modulu HTV-2 do atmosféry

05. 04. 2011
Oběžná dráha ATV HTV

Zařízení REBR (Reentry Breakup Recorder) bylo na palubě japonského automatického modulu HTV-2, který se minulý týden oddělil od ISS a namířil si to do zemské atmosféry, kde se rozpadl a shořel. Samotné zařízení REBR zaznamenávalo teplotu, rychlost, rotaci a další data při vstupu HTV do atmosféry, při jeho rozpadu a data vysílalo i po svém dopadu do Pacifickém oceánu.

Projekt REBR je realizován ve spolupráci NASA, JAXA, ESA, letectva Spojených států a společnosti Boeing. Analýza dat zabere odborníkům šest až osm týdnů, výsledkem by mělo být lepší poznání toho, co se děje při vstupu modulu do atmosféry. Další zařízení REBR bude na palubě evropského modulu ATV-2, který sestoupí do atmosféry v červnu 2011.
Autor článku: redakce

Další zprávy z kategorie Oběžná dráha

27. 08. 2014 (novější než zobrazený článek)

Rusové údajně našli plankton žijící vně ISS, mohl se na oběžnou dráhu dostat vzdušnými proudy?Ruským astronautům se podařilo při odebírání vzorků z vnějšího pláště Mezinárodní vesmírné stanice identifikovat plankton, živé organismy, které ve vesmíru nemají co pohledávat. Nález, pokud by byl potvrzen, doslova převratný. Doposud neexistují žádné důkazy a samovolném pronikání živých organismů mimo zemskou atmosféru. Objev ale zatím potvrzený není, nevyšla žádná vědecká studie, NASA nemá žádné oficiální informace, a to, co se objevuje v médiích vychází z pouze omezených informací, které Rusové zveřejnili.

23. 07. 2014 (novější než zobrazený článek)

Evropské experimentální návratové plavidlo IXV je připraveno na svou cestu do vesmíru a zpátky Na listopad tohoto roku je plánována evropská mise IXV (Intermediate eXperimental Vehicle), která otestuje evropské technologie pro cestu z vesmíru zpátky na Zemi. Nepilotované experimentální plavidlo vynese do vesmíru evropská raketa Vega z jihoamerického kosmodromu Kourou. Mise je součástí snahy evropské agentury vyvinout technologie, které by umožnily bezpečný transport materiálu z oběžné dráhy na Zemi.

Van Allenovy sondy objevily třetí radiační pás obklopující Zemi

28. 02. 2013 (novější než zobrazený článek)

Van Allenovy sondy objevily třetí radiační pás obklopující ZemiOd jejich objevení před 50 lety se vědělo o existenci dvou radiačních pásů v okolí Země, ve kterých se shromažďují energeticky nabité částice pocházející vetšinou ze slunečních větrů. Nová pozorování dvojice Van Allenových sond, které loni NASA vypustila na oběžnou dráhu, teď ale ukazují existenci třetího pásu, o kterém se doposud nevědělo.

10. 02. 2013 (novější než zobrazený článek)

Na ISS bylo otestováno robotické plnění paliva, je servis satelitů na oběžné dráze na obzoru?Na Mezinárodní vesmírné stanici probíhaly v lednu testy robotického zařízení, jehož úkolem bylo doplnit palivo do modulu, který měl představovat družici. Tzv. RRM (Robotic Refueling Mission) je misí NASA, jejímž cílem je udělat servis satelitů přímo na oběžné dráze běžnou záležitostí a několikanásobně tak prodloužit životnost družic. Testy v simulovaných podmínkách proběhly úspěšně, můžeme se však v dohledné době těšit na rozvoj servisu satelitů na oběžné dráze?

NASA chce na ISS nainstalovat první komerční modul, bude nafukovací

20. 01. 2013 (novější než zobrazený článek)

NASA chce na ISS nainstalovat první komerční modul, bude nafukovacíNASA udělila kontrakt za téměř 18 milionů dolarů společnosti Bigelow Aerospace, která dodá nový přírůstek na Mezinárodní vesmírnou stanici. Nafukovací modul BEAM (Bigelow Expandable Activity Module) bude sloužit k předvedení výhod této nové technologie pro průzkum ve vesmíru.

Ruská raketa proton kvůli závadě nedosáhla požadované oběžné dráhy

12. 12. 2012 (novější než zobrazený článek)

Ruská raketa proton kvůli závadě nedosáhla požadované oběžné dráhyV sobotu odstartovala do vesmíru raketa Proton s nákladem ruské společnosti Gazprom, družicí Yamal 402, která měla obíhat Zemi po geostacionární orbitě. Po devíti hodinách letu však horní stupeň rakety Breez M provedl o 4 minuty kratší zážeh než byl naplánovaný a zůstal i s nákladem na nižší oběžní dráze.

04. 12. 2012 (novější než zobrazený článek)

Evropská gravitační sonda GOCE se přiblížila Zemi pro detailnější snímání jejího povrchuDružice GOCE (Gravity Field and Steady-State Ocean Explorer) krouží kolem Země už od roku 2009 a sbírá data o gravitačním poli naší planety. Svou primární misi už satelit dokončil a aktuálně probíhá prodloužená mise, během níž chtějí vědci zpřesnit data získaná v první fázi. GOCE se tak přiblíží z 255 kilometrové výšky na 235 kilometrů, což přístrojům sondy umožní detailnější pozorování odchylek v gravitačním poli Země.