Start argentinské družice s přístroji několika dalších států je naplánován na 7. června

12. 04. 2011
Země SAC-D / Aquarius Vesmírné sondy Oceány

Po zdlouhavém cestování a sestavování v Argentině, Brazílii a také v zařízeních NASA v USA, je družice SAC-D (Satelite de Aplicaciones Cientificas-D) připravena ke startu na oběžnou dráhu Země. Společná mise Argentiny, Francie, Itálie, Kanady a USA, jejímž cílem je pozorování Země, měla původně začít mise už v květnu 2010, ale byla o několik měsíců odložena, protože samotná vesmírná sonda SAC-D (někdy označovaná také Aquarius/SAC-D Observatory nebo jen Aquarius) ještě nebyla kompletní.

Družice nese na palubě 7 přístrojů, které budou zkoumat Zemi z několika pohledů. Pět z těchto přístrojů je argentinské výroby a budou kromě měření teploty oceánů také pozorovat polární záře nebo testovat nové argentinské technologie. Družice SAC-D disponuje také italským zařízením TDP, které bude zkoumat teplotu a vlhkost v atmosféře nebo francouzským experimentem ICARE, který má zkoumat kosmické záření a jeho vliv na elektroniku.

Hlavním přístrojem sondy je ale americký Aquarius, jehož úkolem bude zkoumat slanost oceánů. Zařízení Aquarius bude zkoumat koncentrace soli na hladině oceánů, s jejíž pomocí chtějí vědci studovat vliv salinity oceánů na vodní cyklus na Zemi. Teplota povrchu oceánů je sledována družicemi z oběžné dráhy už řadu let, ale kromě teploty, také koncentrace soli a tedy hustota mořské vody ovlivňuje pohyb mořských proudů.

NASA je zodpovědná kromě zařízení Aquarius také za start, který je naplánován na červen 2011 z kalifornské základny Vandenberg s pomocí rakety Delta II. Hlavním operátorem mise je argentinská vesmírná agentura CONAE.
Autor článku: redakce

Další zprávy z kategorie Země

29. 09. 2014 (novější než zobrazený článek)

Družice GOCE zaznamenala změny v zemské gravitaci v závislosti na tání ledu v AntarktiděPřesto, že sonda GOCE nebyla designovaná na sledování změn gravitace napříč různými časovými obdobími, přesně to se jí podařilo. Prodloužená mise družice přinesla dostatek dat na vytvoření zatím nejpřesnější gravitační mapy naší planety a na ní lze pozorovat následky úbytku ledu během posledních několika let. Gravitace naší planety totiž není zcela homogenní a dosahuje různé síly v místech s vysokými horami nebo v okolí oceánských příkopů.

Jak by vypadala Antarktida bez ledu? Podívejte se na novou mapu obnaženého jižního kontinentu

12. 06. 2013 (novější než zobrazený článek)

Vědci z British Antarctic Survey, bristké organizace soustředící se na výzkum na Antarktidě, nedávno představili světu novou verzi mapy Bedmap, která ukazuje ledový kontinent bez jeho ledové pokrývky. Obří masa vody, která pokrývá Antarktidu má významný vliv na globální klima, zvláště v období narůstající teploty na planetě. Díky nové mapě mají nyní vědci lepší představu o tloušťce ledové pokrývky a jejím případném chování při nárůstu teplot.

Nový autonomní rover NASA GROVER zkoumá grónské ledovce pomocí radaru

11. 05. 2013 (novější než zobrazený článek)

Nový autonomní rover NASA GROVER zkoumá grónské ledovce pomocí radaruNový rover NASA, GROVER (Greenland Rover nebo také Goddard Remotely Operated Vehicle for Exploration and Research), zkoumá od začátku května ledovce v Grónsku. Energii získává ze solárních panelů a je ovládaný na dálku z blízkého kempu. Jeho úkolem je sbírat data o tloušťce ledové pokrývky pomocí automatického radaru. Zatím jde pouze o první testování v reálném terénu a vědci z Goddardova centra pro vesmírné lety (součást NASA) doufají, že brzy budou moci zkoumat severní pól přímo od stolů ve svých kancelářích.

Vesmírná sonda Aquarius poskytuje animaci proměnlivé salinity oceánů

08. 03. 2013 (novější než zobrazený článek)

Vesmírná sonda Aquarius poskytuje animaci proměnlivé salinity oceánůNASA zveřejnila animaci znázorňující měnící se salinitu oceánů a moří v průběhu jednoho roku. Data pochází z argentinské vědecké družice SAC-D (Satelite de Aplicaciones Cientificas-D), která je známá také pod názvem svého primárního instrumentu Aquarius, který pro misi dodala NASA.

Van Allenovy sondy objevily třetí radiační pás obklopující Zemi

28. 02. 2013 (novější než zobrazený článek)

Van Allenovy sondy objevily třetí radiační pás obklopující ZemiOd jejich objevení před 50 lety se vědělo o existenci dvou radiačních pásů v okolí Země, ve kterých se shromažďují energeticky nabité částice pocházející vetšinou ze slunečních větrů. Nová pozorování dvojice Van Allenových sond, které loni NASA vypustila na oběžnou dráhu, teď ale ukazují existenci třetího pásu, o kterém se doposud nevědělo.

Exploze meteoru nad Ruskem způsobila zranění téměř tisícovky lidí, žádní mrtví

15. 02. 2013 (novější než zobrazený článek)

V pátek ráno se nad ruským regionem Chelyabinsk objevila žhavá koule, která zmizela v oslepujícím záblesku následovaným silnou tlakovou vlnou, která způsobila řady škod a zranění. Událost byla zaznamenaná 200 kilometrů na sever i na jih, hlavní škody ale zůstaly omezené na epicentrum. Co se vlastně stalo není úplně jasné, odborníci však vylučují souvislost s blížící se planetkou 2012 DA14, která proletí kolem Země dnes večer.

Vědci našli nejstarší známky života na Zemi

05. 01. 2013 (novější než zobrazený článek)

Při studiu jedněch z nejstarších kamenů na Zemi objevila skupina amerických vědců doposud nejstarší známky života na naší planetě. Stáří těchto vzorků odhadují vědci na 3,9 miliard let, dřívější studium ve stejném regionu v západní Austrálii ukázalo známky života staré kolem 3,4 miliard let.