Americká vesmírná agentura vybrala muzea, do kterých se přestěhují vysloužilé raketoplány

13. 4. 2011
Lety do vesmíru Raketoplán

Administrátor NASA, Charles Bolden v úterý zveřejnil, které z institucí ucházejících se o vystavování veteránů letů do vesmíru, nakonec budou moci raketoplán vystavit ve svých expozicích. Bolden tak učinil na ceremonii k 30. výročí prvního letu raketoplánu do vesmíru (Colombia, 12. dubna 1981, STS-1) v Kennedyho vesmírném středisku.

Raketoplán Endeavour

Raketoplán Endeavour na cestě z budovy, kde byl sestaven a naložen na startovací rampu 39A v Kennedyho vesmírném středisku na Floridě.

• Raketoplán Discovery půjde podle očekávání do Smithsonian’s National Air and Space Musuem ve Virginii,
  • prototyp Enterprise se přestěhuje právě z Virginie do New Yorkského Air & Space Musuem ,
  • raketoplán Endeavour, který se aktuálně připravuje na svou poslední misi tento měsíc, skončí v Los Angeles v California Science Center.
  • a poslední raketoplán Atlantis, který se na svou poslední misi do vesmíru teprve připravuje, bude vystaven v Kennedyho vesmírném středisku na Floridě, v místě odkud raketoplány do vesmíru startovaly.

Další zprávy z kategorie Raketoplán

Animace: jak rakety spotřebovávají své palivo?

19. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

Animace: jak rakety spotřebovávají své palivo?Kdyby byly rakety průhledné, viděli bychom, jak spotřebovávají své palivo. Animace publikovaná na youtube kanálu uživatele Hazegrayart porovnává rakety Saturn V, Falcon Heavy, SLS a Raketoplán, při letu na oběžnou dráhu.

Bývalý administrátor NASA Mike Griffin chce znovuoživit americké raketoplány

9. 8. 2011 (novější než zobrazený článek)

Bývalý administrátor NASA Mike Griffin chce znovuoživit americké raketoplányMike Griffin byl hlavou NASA v době, kdy program Constellation, který vyhlásil prezident G. W. Bush, ještě měl budoucnost (prezident Obama po svém zvolení program zrušil). Agendou Griffina tehdy bylo co nejdříve přestat utrácet obrovské množství dolarů za provoz starých raketoplánů a převést tyto zdroje do vývoje nových raket Ares I a Ares V a do vesmírné lodi Orion, které byly součástí Constelation.

Atlantis přistál na Floridě, tři dekády letů raketoplánů jsou u konce

21. 7. 2011 (novější než zobrazený článek)

Atlantis přistál na Floridě, tři dekády letů raketoplánů jsou u konceRaketoplán Atlantis byl posledním z letky dopravních vesmírných letadel, který se podíval do vesmíru. Skončila tak 30 let dlouhá éra těchto dopravních prostředků, kterým vděčí svou existenci například Mezinárodní vesmírná stanice nebo stále funkční a několikrát vylepšený Hubblův teleskop.

14. 7. 2011 (novější než zobrazený článek)

Planetary Science Institute chce provozovat teleskop na suborbitálním letadle XCOR AerospaceObě společnosti podepsaly dohodu o porozumění a učiniliy tak první krok k provozu suborbitálního dalekohledu. Jednotlivé mise budou probíhat ve výšce sto kilometrů a trvat necelých pět minut, tento čas by však měl poskytnout astronomům dostatek času k pozorování cílového objektu bez vlivu atmosféry. Výhodou oproti velkým vesmírným teleskopům jsou nízké náklady, letadlo s raketovými motory může startovat několikrát po sobě.

Historicky první a také poslední fotografie raketoplánu a ISS

9. 6. 2011 (novější než zobrazený článek)

Historicky první a také poslední fotografie raketoplánu a ISSAstronaut ESA Paolo Nespoli při svém návratu z ISS pořídil unikátní fotografie celého orbitálního komplexu společně s raketoplánem Endeavour, který u stanice kotvil v rámci mise STS-134. Posádka sojuzu TMA-20 se od stanice odpoutala 23. května, poprvé se tak stalo za kotvení raketoplánu u stanice, což poskytlo tříčlenné posádce pohled, který už zřejmě nikdo nikdy neuvidí.

Poslední mise raketoplánu Endeavour: raketoplán po poledni zakotvil u ISS

18. 5. 2011 (novější než zobrazený článek)

Poslední mise raketoplánu Endeavour: raketoplán po poledni zakotvil u ISSPo pondělním startu a téměř celodenní cestě zakotvil dnes krátce po poledni raketoplán Endeavour u Mezinárodní vesmírné stanice. Manévry prováděl pilot raketoplánu Gregory H. Johnson ve výšce 350 kilometrů nad Chile. Astronauti se nyní připravují na vstup na ISS, který by měl společně s tradičním uviítacím ceremoniálem proběhnout dnes ve 14:36.

VIDEO: Co zabránilo pátečnímu startu raketoplánu Endeavour?

1. 5. 2011 (novější než zobrazený článek)

VIDEO: Co zabránilo pátečnímu startu raketoplánu Endeavour?Start raketoplánu Endeavour provázejí potíže, takže vlastně nic nového pod Sluncem. Už jsme si na to zvykli, každý start raketoplánu je totiž spojen s odklady jeho startu. Většinou se objeví nějaké technické potíže, a když už není problém s technikou, objeví se špatné počasí. Po dvou nehodách raketoplánů, kdy zemřela vždy celá posádka, jsou už američtí technici nesmírně pečliví a hledají sebemenší důvody, proč by raketoplán neměl vzlétnout. Termín startu Endeavouru se už posunul, kvůli startu ruské lodi k ISS, přestál nejistotu v období rozpočtové krize v USA, a nakonec jej opět položily technické problémy. Co se pod tímto pojmem tentokrát skrývá?