Vesmírná sonda Cassini objevila elektrický proud mezi Saturnem a jeho měsícem Enceladus

23. 4. 2011
Saturn Enceladus

Už dříve existovala teorie, že by obě tělesa mohla být elektricky provázána. Už v roku 2008 totiž sonda Cassini naměřila zvýšené ultrafialové emise na severním pólu planety, které indikovaly existenci elektrického proudu. Měření vesmírné sondy Cassini teď potvrzují, že severní a jižní pól Saturnu jsou na konci elektrického okruhu na jehož druhém konci je malinký ledový měsíc Enceladus.

Elektrická vazba mezi Saturnem a Enceladem

Elektrická vazba mezi Saturnem a Enceladem - vyznačená oblast je stopa elektrického pole, která indikuje elektrony mizící v atmosféře Saturnu. Tato oblast však není součástí polární záře (velký kruh na obrázku) a stojí odděleně, její pohyb je v souladu s pohybem saturnova měsíce Enceladus. Snímky jsou pořízeny asi 80 minut po sobě.

Na jižním pólu Enceladu se vyskytují gejzíry chrlící do okolního vesmíru vodní páry a organické sloučeniny, tyto částice pak reagují s magnetickým polem planety a vzniká masivní oblak ionizované plazmy, po magnetických čarách planety pak elektrony putují k pólu, kde mizí v nitru planety. Na podobném principu existuje elektrické pole mezi planetou Jupiter a jejím měsícem Io, jehož povrch je neustále přetvářen sopečnou činností vyvolávanou gravitací planety a dalších měsíců.

Tento objev dokazuje, že planety neexistují samy o sobě, ale že tak malá tělesa, jako jsou jejich měsíce (a že je Enceladus oproti Saturnu maličký) ovlivňují dění na planetách samotných výraznou měrou. Enceladus narušuje prostředí systému planety Saturn materiálem, který vypouští do svého okolí a který v magnetickém poli dává za vznik dalším procesům, které vědci z velké části ještě stále neumí vysvětlit.

video: NASA

Další zprávy z kategorie Saturn

Saturn má nyní víc měsíců než Jupiter, pomohl mu nedávný objev 20 malých měsíců

8. 10. 2019 (novější než zobrazený článek)

Saturn má nyní víc měsíců než Jupiter, pomohl mu nedávný objev 20 malých měsícůJeště donedávna měla nejvíce známých měsíců ve sluneční soustavě planeta Jupiter, a to 79. Nově však bylo objeveno hned 20 nových těles na oběžné dráze planety Saturn, která tak má nyní 82 měsíců. Objev se podařil týmu vědců vedených Scottem S. Sheppardem, který pracoval s teleskopem Subaru na Havaji. Stejný tým vědců objevil loni 12 nových měsíců u planety Jupiter.

4. 4. 2019 (novější než zobrazený článek)

Co umožňuje existenci oceánu pod povrchem Enceladu a proč tomu tak není u sousedních měsíců?Dvojice vědců z University of Maryland a Southwest Research Institute vytvořila počítačovou simulaci, která se soustředí na vývoj těles v těsné blízkosti planety Saturn. Z více než 60 měsíců planety se pouze pětice větších měsíců nachází v jeho těsné blízkosti a zřejmě pouze Enceladus má pod svým povrchem ukrytý oceán. Nový počítačový model nyní poprvé ukazuje, proč je právě tento měsíc tímto způsobem unikátní. Výsledky výzkumu byly prezentovány ve studii, která vyšla v magazínu Nature Astronomy.

22. 1. 2019 (novější než zobrazený článek)

Vědci konečně rozluštili záhadu jak dlouho trvá den na Saturnu, pomocí jeho prstencůVědcům se po dlouhé době podařilo s vysokou přesností určit dobu rotace planety Saturn kolem její vlastní osy. Doposud tento údaj vědcům unikal, a to i přes to, že kolem planety kroužila přes deset let vesmírná sonda Cassini. Její data nakonec přispěla k výsledku, který vědcům unikal dlouhá desetiletí. Den na Saturnu trvá 10 hodin, 33 minut a 38 sekund.

5. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

Měsíc Saturnu Phoebe zřejmě pochází z okraje sluneční soustavy, má příliš mnoho izotopů deuteriaS pomocí nové metody, která určuje podíl izotopů jednotlivých chemických prvků na povrchu vzdálených těles, se vědcům podařilo potvrdit výjimečnost měsíce Phoebe v systému měsíců planety Saturn. Voda nacházející se na povrchu tohoto malého měsíce se liší od té, kterou lze nalézt jinde v okolí planety Saturn. Podle nálezu vědců jde o potvrzení teorie, že měsíc Phoebe nevznikl u planety ale daleko od Slunce v chladných oblastech Kuiperova pásu a možná ještě dál.

První soukromá vědecká mise k Saturnu by mohla hledat život na Enceladu

11. 11. 2018 (novější než zobrazený článek)

První soukromá vědecká mise k Saturnu by mohla hledat život na EnceladuAmerická vesmírná agentura NASA a soukromá společnost Breakthrough Iniciatives podepsaly dohodu o spolupráci v přípravě soukromé mise k měsíci Enceladus u planety Saturn. NASA má s tímto místem zkušenosti, do loňského roku obíhala planetu sonda Cassini, která na malém ledovém měsíci Enceladu objevila gejzíry tryskající vodu a organické sloučeniny do okolí planety, kde vytváří jeden z jejích prstenců. NASA, ani jiná vládní vesmírná agentura se k Saturnu v nejbližší době nechystá, soukromá iniciativa tak přebírá žezlo a hodlá Enceladus navštívit.

5. 9. 2018 (novější než zobrazený článek)

Šestiúhelník na pólu Saturnu se k překvapení vědců promítá až do vyšších vrstev atmosféryUž v roce 1980 objevily sondy Voyager na severním pólu planety Saturn podivný útvar ve tvaru pravidelného šestiúhelníku. Až v novém století jej prozkoumala podrobněji sonda Cassini, která kolem Saturnu obíhala 12 let až do loňského září. Na konci mise Cassini vědci zjistili, že hexagon není pouze v oblacích, ale nachází se také vysoko nad nimi, ve stratosféře. To však odporuje tomu, co vědci o atmosféře Saturnu doposud věděli, horní hexagon by neměl existovat.

29. 6. 2018 (novější než zobrazený článek)

Na Enceladu se nacházejí komplexní organické sloučeniny, o detekci života se ale stále ještě nejednáMalý měsíc Enceladus obíhající planetu Saturn v sobě ukrývá podpovrchový oceán. Podle nově publikované studie v magazínu Nature voda v tomto oceánu obsahuje komplexní organické sloučeniny, které by mohly dokládat existenci podmínek vhodných pro vznik života. Nové závěry vycházejí ze starých dat posbíraných orbitální družicí Cassini, která obíhala Saturn a studovala kromě planety a jejích prstenců také její měsíce.