Astronomové poprvé detekovali magnetické pole u planety mimo sluneční soustavu

5. 5. 2011
Exoplanety

Astronomům se poprvé podařilo pozorovat magnetické pole planety mimo sluneční soustavu, jde o planetu obíhající hvězdu WASP-12 podobnou Slunci. Exoplaneta WASP-12b je jedna z největších v naší galaxii a obíhá pouhé 3,4 milionů kilometrů od své hvězdy. Jedná se o obří plynnou exoplanetu, podobnou Jupiteru, podle toho dostala tato třída planet přezdívku hot jupiters (horké jupitery). Samotný objev magnetického pole u exoplanety ale není velkým překvapením, magnetická pole plynných obrů ve sluneční soustavě jsou obrovská a u exoplanet se tento objev očekával.

Kepler 11

Kepler 11 Možná podoba planetárního systému hvězdy Kepler 11, kterou podle pozorování vesmírného teleskopu Kepler obíhá 6 exoplanet.

Britští astronomové s pomocí dvou teleskopů programu SuperWASP objevili, že při přechodu exoplanety WASP-12b před její hvězdou dochází k útlumu zářivosti zvláštním způsobem. Nejprve dojde k poklesu v neviditelném ultrafialovém spektru a teprve poté ve viditelném. Tým vedený doktorem Aline Vidottem začal s počítačovými simulacemi, aby zjistili, co by mohlo tento fenomén způsobovat.

Výsledky simulací ukazují, že jde zřejmě o projev magnetického pole planety, které ji chrání před slunečními větry, podobně jako magnetické pole Země. "Naše modely jsou schopné reprodukovat data, která jsme získali pozorováním teleskopy", řekl Joe Llama, který je členem týmu, který magnetické pole planety objevil.

Planeta WASP-12b obletí svou hvězdu za pouhých 26 hodin a je k ní tak blízko, že její rotace se sladila s jejím oběhem kolem hvězdy a podobně jako Měsíc ukazuje Zemi neustále stejnou polokouli i WASP-12b je otočena ke své hvězdě stále stejnou stranou. Magnetické pole je ale, alespoň u planet sluneční soustavy, produkováno rotujícím metalickým jádrem planety. O tom, co způsobuje rotaci jádra WASP-12b, nebo zda vůbec magnetické pole je generováno rotujícím jádrem, zatím astronomové neví.

Blízká exoplaneta LHS 3844b je více než dvakrát těžší než Země, zřejmě ale nemá žádnou atmosféru

12. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Exoplaneta LHS 3844b byla objevena v roce 2018 vesmírným teleskopem TESS u malého červeného trpaslíka ve vzdálenosti zhruba 49 světelných let. Má zhruba 2x větší hmotnost než Země a dalo by se tak očekávat, že má dostatečnou gravitaci, aby si udržela vlastní atmosféru. Zřejmě se však nachází příliš blízko svojí hvězdě, která ji o atmosféru připravila a připomíná tak spíše Merkur nebo Měsíc, které žádnou výraznou atmosféru nemají.

6. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Exoplaneta HD 203949b k překvapení vědců přežila nebezpečnou fázi svojí mateřské hvězdyVesmírnému teleskopu TESS se podařilo objevit další novou exoplanetu. Je osmkrát větší než Jupiter a obíhá hvězdu HD 203949 ve vzdálenosti 257 světelných let. Nejde však o obyčejnou planetu, obíhá totiž velmi blízko hvězdě, která prošla fází rudého obra, při které měla být zničena.

5. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Astronomové pozorují pohyb plynů v disku kolem mladé hvězdy, zřejmě jej způsobují rodící se exoplanetyDetailní pozorování observatoře ALMA přinesla první detekci pohybu plynů uvnitř protoplanetárního disku. V nové studii publikované v magazínu Nature vědci popisují kromě detekce pohybu plynů ve směru kolem hvězdy HD 163296 také pohyb nad a pod rovinu disku a směrem k hvězdě a od ní. Pohyb těchto plynů je s velkou pravděpodobností způsoben rodícími se exoplanetami.

4. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Pozorování z celého světa potvrdila existenci exoplanety pomocí vzácného jevu gravitační mikro čočkyV roce 2017 objevil amatérský astronom Tadashi Kojima z Japonska na noční obloze nezvyklý objekt. Následná pozorování potvrdila, že jde o mikro čočku, vzácný jev způsobený gravitací masivního objektu. V tomto konkrétním případě světlo od hvězdy vzdálené asi 2 600 světelných let proletělo na cestě k Zemi kolem hvězdy vzdálené asi 1 600 světelných let. Tento průlet světlo pozměnil natolik, že je možné objekt v blízkosti charakterizovat, a to se nyní podařilo pomocí výkonných teleskopů po celém světě. A kromě hvězdy zde vědci našli také planetu.

Nově potvrzená exoplaneta činí z hvězdy Groombridge 34 jeden z nejbližších multiplanetárních systémů

18. 10. 2019 (novější než zobrazený článek)

NASA zařadila 10. října do svého archivu exoplanet 16 nových světů, aktuálně se v něm nachází 4 073 planet obíhajících jiné hvězdy v Mléčné dráze. Patří mezi ně také už dříve objevená a poté za chybu považovaná planeta Groombridge 34 A b a také nově objevená sesterská planeta Groombridge 34 A c. Tato dvojhvězda červených trpaslíků se nachází pouhých 11 světelných let daleko a jde o nejbližší známý multiplanetární systém.

12. 10. 2019 (novější než zobrazený článek)

Astronomové našli masivní exoplanetu, která oběhne svou hvězdu za pouhých 18 hodinNová exoplaneta byla odhalena při průzkumu NGTS (Next Generation Transit Survey), který probíhá v Čile z observatoře Paranal. Cílem NGTS je hledání exoplanet o velikosti mezi planetou Neptun a Země u zářivých hvězd. Nejčastěji však astronomové při svojí práci pozorují tzv. horké Jupitery, tedy masivní planety, které se nacházejí velmi blízko svým hvězdám. Nově objevená planeta NGTS-10b je dokonce ze známých horkých Jupiterů svojí hvězdě nejblíž.

Masivní exoplaneta u drobné hvězdy překvapila astronomy, je na svou hvězdu příliš velká

30. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

Astronomové našli u blízkého červeného trpaslíka masivní planetu. Je sice menší než Jupiter, ale v porovnání s hmotností svojí hvězdy je obří. Je dokonce tak velká, že není zřejmé, jak mohla u drobné hvězdy vzniknout. Vědci totiž doposud uvažovali, že tak velké planety vznikají pouze u větších hvězd.