Messenger dokončil první stovku obletů Merkuru, data naznačují neznámé úkazy v exosféře

11. 5. 2011
Messenger Merkur Vesmírné sondy

od 17. března, kdy se vesmírná sonda NASA dostala na oběžnou dráhu planety Merkur, ji už stačila obletět stokrát. Během této doby už sonda pořídila 70 milionů magnetických měření, 16 tisíc obrázků a sta tisíce dalších měření, s jejichž pomocí teď vědci v NASA pečlivě skládají celkový obraz planety v nevídaném detailu.

Messenger

Messenger - vesmírná sonda NASA na oběžné dráze planety Merkur

Jak roste sluneční aktivita, vědci, podle Seana Solomona, který je součástí týmu, pozorují ve velmi dynamické exosféře a magnetosféře fenomény, o kterých doposud nevěděli. Stále však sbírají další data, aby mohli s jistotou určit, co je jejich podstatou.

Sondu v nejbližších týdnech čekají na doposud nejvyšší teploty, kterými projde při průletech mezi Merkurem a Sluncem. Zároveň s tím se bude muset vyrovnat s hodinovými výpadky slunečního záření, když se bude nacházet ve stínu za planetou a energii přístrojům bude dodávat pouze baterie na palubě.

Další zprávy z kategorie Messenger

Bližší pohled na data o rotaci a gravitaci Merkuru ukazuje na pevné jádro

25. 4. 2019 (novější než zobrazený článek)

Bližší pohled na data o rotaci a gravitaci Merkuru ukazuje na pevné jádroPlaneta Merkur má, stejně jako Země, jádro z kovů. Vnější jádro Merkuru je tekuté, doposud však nebylo zřejmé, jaké je jádro vnitřní. Nová analýza dat ze sondy MESSENGER, která planetu obíhala mezi roky 2011 a 2015, ukazuje, že vnitřní jádro je stejně jako u Země tuhé. A navíc je stejně velké jako vnitřní jádro Země (i když Země je více než 2x větší). Výsledky nového výzkumu byly publikovány v magazínu Geophysical Research Letters.

24. 4. 2018 (novější než zobrazený článek)

V magnetickém ocasu Merkuru se nacházejí energetické elektrony z magnetického přepojeníFyzikové z Německa a Číny použili počítačové simulace pro zjištění odkud se berou energetické elektrony v okolí planety Merkur. Jejich existence byla detekována americkou sondou MESSENGER v roce 2009, která nejbližší planetu Slunci obíhala do roku 2015. I přes stokrát slabší magnetické pole planety vědci detekovali energetické částice a nebyli si jistí odkud se berou. Možné vysvětlení přináší vědecká studie publikovaná v magazínu Physics of Plasmas.

3. 8. 2014 (novější než zobrazený článek)

Proleťte se nad povrchem planety Merkur, video z průletu sondy Messenger nad povrchemTřetího srpna před deseti lety vynesla raketa Delta II do vesmíru družici MESSENGER (MErcury Surface, Space ENvironment, GEochemistry, and Ranging). Kolem vnitřní planety sluneční soustavy krouží od března 2011 a sbírá cenná data, MESSENGER je totiž první umělou družicí planety Merkur. Video je sestaveno ze snímků, které byly pořizovány každou sekundu z výšky 115 - 160 kilometrů nad povrchem planety.

Sonda Messenger objevila zásoby ledu skryté ve stínu kráterů na pólech Merkuru

5. 12. 2012 (novější než zobrazený článek)

Sonda Messenger objevila zásoby ledu skryté ve stínu kráterů na pólech Merkuru Podobně jako na Měsíci, i na Merkuru existuje voda na povrchu, a to ukrytá před slunečními paprsky, které by ji okamžitě vypařily do vesmíru. Naznačují to nová pozorování pořízená sondou Messenger, která je první umělou družicí planety nejblíže naší mateřské hvězdě.

Sonda Messenger snížila svou oběžnou dráhu, Merkur teď oběhne jednou za 8 hodin

25. 4. 2012 (novější než zobrazený článek)

Sonda Messenger snížila svou oběžnou dráhu, Merkur teď oběhne jednou za 8 hodinVesmírná sonda Messenger zkrátila svou dobu oběhu kolem planety Merkur z 11,6 hodin na osm. Nová oběžná dráha umožní přístrojům na palubě sondy lépe určit složení a evoluci planety a nadále detailní zkoumání útvarů objevených při prvním roce operací. Svou roční primární misi už sonda skončila a vstoupila do další, prodloužené fáze operací. Ta bude trvat do příštího března, do této doby také zůstane Messenger na své nové oběžné dráze.

14. 12. 2011 (novější než zobrazený článek)

Co stojí za nově objevenými geologickými útvary na Merkuru? Podle NASA vznikají stále nové dodnesNa konci léta přišli vědci z NASA se zajímavým objevem, vesmírná sonda Messenger našla na planetě Merkur zcela nový typ geologických útvarů, hollows. Jde o nepravidelné sníženiny vyryté do skalnatého povrchu planety, které dosahují různých tvarů a velikostí, vyskytují se ve skupinách a jsou rozeseté po celé planetě. Nic takového ale zatím nikdo neviděl ani na Zemi, ani na jiných planetách. Co stojí za vznikem těchto zvláštních geologických útvarů?

2. 10. 2011 (novější než zobrazený článek)

Nečekaný objev sondy Messenger, našla na Merkuru zcela nový typ geologických útvarůSnímky pořízené kamerami vesmírné sondy Messenger odhalily zcela nový typ geologického útvaru a naznačují existenci doposud neznámého geologického procesu. Jde o velmi světlé oblasti, které mají namodralou barvu, vyskytují se po celé planetě a nepodobají se žádným jiným útvarům pozorovaným ve sluneční soustavě. Vědci z NASA je nazvali hollows (v překladu dutiny) a dál zkoumají jak vznikají a z čeho jsou složeny.