Pět trpasličích planet sluneční soustavy, Eris, Pluto, Makemake, Haumea a Ceres

05. 06. 2011
Trpasličí planety Kuiperův pás Eris Pluto Haumea Ceres New Horizons Dawn

Ještě před několika lety měla sluneční soustava devět planet, astronomové ale díky stále dokonalejší technice objevovali nová tělesa, která se svou velikostí mohla rovnat s nejmenší planetou a měla být také označena jako planety. Počet planet se najednou mohl dostat přes desítku a nebylo jisté, kde by se zastavil. V roce 2006 tedy byla Mezinárodní astronomickou unií přijata nová definice planety, podle které už Pluto mezi planety nepatří, od té doby je spolu s dalšími součástí nové třídy těles ve sluneční soustavě, trpasličích planet.

Trpasličích planet je v solárním systému aktuálně pět, nicméně toto číslo se zřejmě bude s dalším průzkumem Kuiperova pásu ještě změnit. Podle oficiální definice jsou trpasličí planety takové objekty, které obíhají kolem Slunce a nejsou satelitem žádného dalšího tělesa, zároveň disponují takovou gravitační silou, která jim dá zaoblený tvar (hydrostatické ekvilibrium) a poslední podmínka, která odlišuje tyto objekty od osmi planet, je, že nemají vyčištěnou oběžnou dráhu od dalších objektů. Ve zkratce to znamená, že jde o velká kulatá (nebo téměř kulatá) tělesa, která obíhají Slunce doprovázené dalšími objekty na podobné oběžné dráze.

Eris
Největší trpasličí planeta (9. největší těleso sluneční soustavy) má podle odhadů kolem 2350 kilometrů v průměru (27 % průměru Země) a je jedním z transneptunických objektů (TNO). Původně byl objekt (136199 Eris, 2003 UB313) objeviteli pojmenován Xena, nakonec ale astronomická unie vybrala jméno Eris, podle řecké bohyně sporů a válečných konfliktů. Největší trpasličí planeta obíhá po vysoce eliptické dráze, aktuálně je blízko maximální vzdálenosti od Slunce, 96,6 AU (1 AU = vzdálenost Země - Slunce), při oběhu Slunce jednou za 557 let se ale dostane blíž než Pluto na 37,9 AU. Trpasličí planeta Eris obíhá Slunce společně se svým měsícem Dysnomia, který může mít až 250 kilometrů v průměru.
Pluto
Pluto je jako většina známých trpasličích planet součástí objektů Kuiperova pásu. S průměrem kolem 2300 kilometrů (18 % průměru Země) je druhou největší trpasličí planetkou a obíhá ve vzdálenosti mezi 30 - 49 AU od Slunce. Pluto obíhá relativně velký měsíc Charon s průměrem kolem 1200 kilometrů a dva menší měsíce Nix a Hydra. Na cestě k Plutu je zrovna vesmírná sonda New Horizons, která by kolem něj měla v roce 2015 proletět a směřovat hlouběji do Kuiperova pásu.
Makemake
Makemake je další trpasličí planeta z transneptunického pásu těles, byla objevena v roce 2005 a má kolem 1400 kilometrů v průměru (11 % průměru Země). Díky svému objevu v období Velikonoc bylo pro trpasličí planetu 2005 FY9 vybráno jméno z mytologie obyvatel Velikonočních ostrovů, Makemake je podle legendy stvořitel lidstva. Tato trpasličí planetka je velmi chladná a je druhým nejjasnějším tělesem Kuiperova pásu po Plutu a nemá žádné známé měsíce.
Haumea
Podivná protáhlá trpasličí planeta Haumea byla objevena v roce 2004 a obíhá mezi 35 a 51 AU od Slunce v rezonanci s planetou Neptun. Jméno dostala Haumea podle havajské bohyně plodnosti. Podle posledních pozorování je povrch Haumey pokryt krystaly vodního ledu, které se ale nerozpadají pod vlivem slunečního záření tak jak by vědci očekávali. Existence krystalů tedy nasvědčuje probíhajícím procesům na povrchu nebo pod ním, které by krystaly ledu vytvářely.
Ceres
Jediná trpasličí planeta, která nepochází z TNO, nachází se totiž v hlavním pásu asteroidů mezi planetami Mars a Jupiter. Ceres byla objevena už v roce 1801 a byla podobně jako Pluto nějakou dobu považována za osmou planetu sluneční soustavy. Své jméno má Ceres po římské bohyni rostlin, sklizně a mateřské lásky. S průměrem kolem 1000 kilometrů (7,6 % průměru Země) je nejmenší známou trpasličí planetou. V roce 2015 by k Ceres měla doletět a důkladně ji prozkoumat vesmírná sonda Dawn.
Autor článku: redakce