Haumea, trpasličí planeta za Neptunem, možná disponuje vnitřním zdrojem tepla

18. 5. 2011
Haumea Trpasličí planety Neptun

Haumea je čtvrtá největší trpasličí planeta sluneční soustavy s podlouhlým tvarem a velmi rychlou rotací kolem své osy. Mezinárodní tým astronomů publikoval v květnu studii, podle které je Haumea ze 75 % pokryta krystalickým vodním ledem. Co víc, ledová vrstva má podle Benoita Carryho, spoluautora studie, uspořádanou strukturu, což je podle něj velké překvapení, protože sluneční radiace by měla led na povrchu konstantně rozkládat a strukturu narušovat.

Haumea

Haumea - jedna z pěti trpasličích planet obíhající Slunce. Nachází se za oběžnou drahou planety Neptun a má výrazně eliptický tvar.

Hlavním nástrojem vědců pro jejich zkoumání byl teleskop VLT (Very Large Telescope) v Chile operovaný Evropskou jižní observatoří (ESO), pomocí spektrální analýzy světla odráženého od povrchu tělesa zkoumali jeho složení a strukturu. Výsledkem jejich pozorování je, že tři čtvrtiny povrchu Haumea a téměř celý povrch její největšího měsíce Hi´iaka jsou tvořeny krystalickým ledem.

Podle vědců by ale měla být struktura ledu neustále narušována sluneční radiací, což je v rozporu s tím, co pozorování ukazují. Na této trpasličí planetě tedy zřejmě probíhá nějaký proces, který zahřívá vodu a umožňuje udržení nebo obnovování krystalů ledu na povrchu. Studie analyzuje dvě možné příčiny tohoto stavu, gravitační vliv dvou měsíců Haumea (Hi´iaka a Namaka) anebo radioaktivní rozpad draslíku, thoria nebo uranu. Generovaná energie zahřívající nitro tělesa by umožnila vznik ledového povrchu, který astronomové pozorují.

Kromě této záhady má systém Haumea ještě další tajemství. Astronomové si například lámou hlavu s příčinou jedné z nejrychlejších rotací ve sluneční soustavě. Kromě toho je také zvláštní oběžná dráha, která je vysoce excentrická. Mohlo by to být způsobenou například srážkou s dalším tělesem, která mohla stát za vznikem obou známých měsíců a být příčinou tak rychlé rotace i excentrické dráhy.

To vše jsou zatím ale pouhé spekulace, Haumea je tak daleko, že o ní mají vědci jen minimum informací, se kterými nelze s jistotou určit vývoj této trpasličí planety.