Vyvíjená hypersonická letadla, se stanou nástupci Concordu, ještě si na ně ale počkáme

1. 7. 2011
Letadla Technologie Lety do vesmíru Hypersonický let

Soukromé společnosti i vládní instituce po celém světě zkoumají jak urychlit dopravu osob po zeměkouli. Od dob francouzsko-anglických Concordů, které ukončily své lety v roce 2003, nelétá žádný nadzvukový letoun na pravidelných linkách nikde na světě. Kromě Concordu vyráběli také sověti vlastní nadzvukový letoun Tupolev 144, náklady na výrobu i provoz ale byly příliš vysoké. Obě letadla využívala proudových motorů a dosahovala dvojnásobku rychlosti zvuku (mach 2).

A2

A2 model navržený společností Reaction Engines Ltd. pro hypersonickou dopravu mezi velkými městy světa.



Na několika místech na světě se ale vyvíjí zcela nové technologie, které by předčily proudové motory nadzvukových letadel minulé éry a výrazně přiblížily novou epochu hypersonického létání. Hypersonické létání je vysoce nadzvukové (supersonické), dosahující rychlostí vyšších než 5 machů. Pro dosažení takových rychlostí je však třeba přejít z proudových motorů na raketové nebo scramjetové.

NASA
V listopadu 2010 vyhlásila nové výzkumné příležitosti, mezi nimi i projekt hypersonického létání, jehož součástí je také vývoj scramjetového dopravního prostředku pro cesty do vesmíru. Tento cíl je však velmi vzdálený a aktuálně NASA plánuje následující tři roky investovat do výzkumu v této oblasti 5 milionů dolarů. Technologie, které budou v rámci hypersonického programu vyvinuty, přispějí k rozvoji hypersonického létání nejen do vesmíru ale také mezi velkými městy na Zemi. Prototyp pro cesty na oběžnou dráhu by mohl být vyvinut do 20 let.
EADS - Zehst
Evropa nezůstává pozadu a evropská společnost, která se významně podílí na evropském kosmickém výzkumu, EADS, odhalila minulou neděli před zahájením pařížské air show program Zehst (Zero Emission Hypersonic Transportation). Letadla Zehst by startovala běžným způsobem a teprve ve vysokých výškách by zapojila své raketové motory spalující vodík a kyslík, jejich jedinými zplodinami by měly být vodní páry. EADS spolupracuje s Japonskými odborníky a hodlá využít technologie, které už jsou k dispozici. První let prototypu by společnost chtěla už v roce 2020, do běžného provozu se ale má letadlo pro 50-100 pasažérů dostat až v roce 2050.
Reaction Engines - A2
Reaction Engines Ltd. je britská společnost, která se věnuje vývoji technologií pro lety do vesmíru, jedním z jejích hlavních projektů je vývoj jednostupňového vesmírného letadla Skylon pro dopravu na oběžnou dráhu. V roce 2008 společnost představila také model A2, což je hypersonické letadlo pro lety v atmosféře o rychlosti vyšších než mach 5. Společnost Reaction Engines prohlásila, že pokud by axistovala dostatečná poptávka, mohla by vyvinout fungující letadlo A2 do 25 let.
Líbil se Vám tento článek?

Podpořte tento web sdílením našeho obsahu:

Chcete vědět o dalším článku?

Následujte LIVINGfUTURE na sociálních sítích.


Další zprávy z kategorie Letadla

Společnost Stratolaunch chce vyvinout nová hypersonická letadla, a také raketoplán

1. 4. 2020 (novější než zobrazený článek)

Společnost Stratolaunch chce vyvinout nová hypersonická letadla, a také raketoplánStratolaunch plánuje v následujících letech vyvinout malé hypersonické letadlo Talon-A, které má sloužit pro testování nových technologií. Kromě toho obsahují plány společnosti také větší hypersonické letadlo a další letadlo, které bude létat až na oběžnou dráhu.

celý článek

Austrálie staví dlážděnou přistávací dráhu pro letadla na Antarktidě, která bude fungovat celý rok

28. 5. 2018 (novější než zobrazený článek)

Austrálie staví dlážděnou přistávací dráhu pro letadla na Antarktidě, která bude fungovat celý rokDnešní antarktické expedice mohou spoléhat na letecké spojení výhradně v létě, v zimním období jsou podmínky na jižním kontinentu tak nepříznivé, že letadla nemohou létat. To by měla změnit nová dlážděná ranvej poblíž australské základny Davis, která se nachází na pobřeží Antarktidy. Nové spojení však není primárně plánováno pro lepší přístup turistů na ledový kontinent, ale pro lepší dostupnost výzkumníků.

celý článek

První taneční párty ve stavu beztíže, letadlo se světovými DJs odletí z Německa

1. 2. 2018 (novější než zobrazený článek)

První taneční párty ve stavu beztíže, letadlo se světovými DJs odletí z NěmeckaProvozovatel klubů v Německu BigCityBeats uspořádá příští týden první taneční párty, která se doslova přiblíží vesmíru. Společnost zajistila letadlo používané pro trénování astronautů, které dokáže simulovat stav beztíže, a na jeho palubě uspořádá pro vybranou hrstku nadšenců taneční párty World Club Dome Zero Gravity, na které budou hrát jedni z nejznámějších DJs v oboru - Armin van Buuren a Steve Aoki.

celý článek

Experimentální let hypersonického letounu X-51A skončil nezdarem po pár sekundách

16. 8. 2012 (novější než zobrazený článek)

Americké letectvo (USAF) ve středu 15. srpna provedlo testovací let na dálku řízeného nadzvukového letounu X-51A Waverider. Cílem letu bylo testování scramjetového motoru, který měl letoun dostat až na šestinásobek rychlosti zvuku. Test však skončil poruchou na zařízení a skončil po pouhých 16 sekundách letu.

celý článek

VIDEO: Podívejte se na nepilotovaná letadla, na jejichž vývoji se podílí NASA

17. 3. 2012 (novější než zobrazený článek)

Součástí NASA je taky výzkumné letové centrum Dryden, kde se vyvíjí moderní nepilotovaná letadla. Na videu níže se můžete podívat na záběry některých z nich jako jsou X-36, X-45A, X-48b, Global Hawk, nebo Ikhana, které se dnes už běžně používají pro výzkum v atmosféře nebo pro špionážní účely.

celý článek

Letectvo Spojených států má nad Afghánistánem obří vzducholoď se superpočítačem na palubě

29. 12. 2011 (novější než zobrazený článek)

Letectvo Spojených států má nad Afghánistánem obří vzducholoď se superpočítačem na paluběJmenuje se Blue Devil Block 2 a je to největší špionážní vzducholoď, která kdy byla nafouknuta. Od podzimu se vznáší nad Afghánistánem a sbírá pro americké letectvo informace z povrchu více než šest kilometrů pod sebou.

celý článek

Scramspace příští rok při testu prověří revoluční technologii scramjet pro lety do vesmíru

17. 10. 2011 (novější než zobrazený článek)

Scramspace příští rok při testu prověří revoluční technologii scramjet pro lety do vesmíruTým mladých australských vědců z University of Queensland (UQ) staví hypersonické letadlo, které by v budoucnosti mělo s pomocí technologie scramjet (supersonic combusting ramjet) létat do vesmíru. První testovací let proběhne už koncem příštího roku v jižní Austrálii. 1,8 metrů dlouhý projektyl bude dvěma raketami vynesen do výšky 340 kilometrů, po oddělení od raket bude gravitací urychlen na mach 8 a mezi 32 a 25 kilometry budou prováděna měření a sledováno chování projektylu.

celý článek