Začalo testování J-2X, raketového motoru nové generace, který dopraví lidskou posádku na Měsíc a dál

19. 07. 2011
Rakety Lety do vesmíru Space Launch System (SLS)

14. července byl proveden první testovací zážeh prototypu raketového motoru J-2X na testovacím zařízení A-2 Test Stand, místě, kde byly podobně testovány raketové motory raketoplánů. Zážeh J-2X motoru trval 1,9 sekundy, byl však součástí komplexnějšího testu společně s dalšími procesy s neaktivním motorem.

J-2X spaluje tekutý vodík a tekutý kyslík a byl navržen jako součást již zrušeného programu Constellation, který měl podle plánů prezidenta Bushe dopravit lidskou posádku až na Mars. Vývoj motoru J-2X ale neustal a NASA na něm pracuje dál, zřejmě se tedy stane součástí nových raket, které vychází z designu raket Ares programu Constellation. Mohl by se stát motorem pro druhý stupeň rakety nově vyvíjeného programu pro lety do vesmíru známého jako Space Launch System, první testy by měly začít v roce 2016.

Autor článku: redakce

Další zprávy z kategorie Rakety

Start Dragonu byl kvůli technické závadě na raketě Falcon odložen na leden

21. 12. 2014 (novější než zobrazený článek)

Start Dragonu byl kvůli technické závadě na raketě Falcon odložen na ledenKvůli technické závadě, která se objevila při testu rakety Falcon 9, byl odsunut její start s vesmírnou lodí Dragon k ISS. Dragon měl odletět k Mezinárodní vesmírné stanici původně už ve středu, úterní testy prvního stupně rakety ale nedopadly tak, jak by si operátoři přáli. Start tak byl odsunut na pátek, ani do té doby se však nepodařilo problém odstranit a byl tak určen nový termín startu 6. ledna.

19. 12. 2014 (novější než zobrazený článek)

Indie následuje NASA, vypustila prototyp nové vesmírné lodi a otestovala novou raketuKrátce po prvním testovacím letu americké lodi Orion, vyzkoušela také indická vesmírná agentura (ISRO) novou hračku pro lety do vesmíru. Konkrétně jde o raketu oficiálně nazvanou Geostationary Satellite Launch Vehicle Mk-III (GSLV III) a její náklad, kapsli pro tři astronauty. Zatím nepilotovaný test proběhl ve čtvrtek, raketa vyletěla z kosmodromu Sriharikota v jižní Indii, krátce poté dopadla kapsle do bengálského zálivu. Podle ISRO byl test rakety i kapsle úspěšný.

05. 11. 2014 (novější než zobrazený článek)

Vyšetřování nehody rakety Antares je v plném proudu, vše ukazuje na závadu na motoru raketyPrvní výsledky vyšetřování nehody z 28. října poukazují na závadu na motoru rakety Antares, oznámila to ve středu 5. listopadu společnost Orbital Sciences. Raketa Antares je poháněná motory AJ26, které jsou modifikovanou verzí sovětských motorů NK-33 a NK-43, známé pro svůj výjimečný poměr výkon/hmotnost (136,7). Výsledkem pravděpodobně bude ukončení používání těchto motorů v raketách Antares v budoucnosti. Orbital Sciences hodlá dodržet svůj kontrakt s NASA na dodávky zásob na ISS, bez změny ceny a pouze s mírnou změnou termínů startů raket.

Raketa Antares explodovala při startu, měla vynést nákladní loď Cygnus k ISS

29. 10. 2014 (novější než zobrazený článek)

Obří exploze ozářila místo prvního nočního startu rakety Antares, která měla vynést na oběžnou dráhu nákladní loď Cygnus, jež měla na ISS dovézt nové zásoby. NASA i společnost Orbital Sciences nadále vyšetřují příčinu exploze ale zároveň pokračují v přípravách dalších zásobovacích misí. Vesmírná loď Cygnus už k ISS dvakrát se zásobami doletěla a včera se tak mělo stát potřetí, celkem by měl Cygnus podle dosavadního kontraktu letět k ISS osmkrát. Podle NASA havárie rakety nijak neohrozí posádku na oběžné dráze. Už v prosinci by měla k orbitální stanici letět druhá soukromá nákladní loď, Dragon.

Úspěšný test nové ruské rakety Angara

12. 07. 2014 (novější než zobrazený článek)

Ve středu proběhl odložený test nové ruské rakety Angara na kosmodromu Pleseck severně od Moskvy. Raketa se při 21-minutovém testu chovala podle očekávání, dosáhla suborbitální výšky a poté dopadla do neobydlené oblasti na poloostrově Kamčatka. V budoucnosti by měla Angara nahradit stávající zastaralou flotilu raket, které dnes Roskosmos využívá, a to jak pro malé, tak velké náklady.

15. 09. 2013 (novější než zobrazený článek)

Japonsko úspěšně otestovalo moderní raketu a vypustilo na oběžnou dráhu unikátní teleskopV sobotu poprvé vyletěla do vesmíru nová high-tech raketa Epsilon z japonského ostrova Kjúšú. Jejím nákladem je malý teleskop, který bude mít za úkol zkoumat po dobu jednoho roku atmosféry Venuše, Marsu a Jupitera v ultrafialovém světle. Nová lehká raketa využívá automatických procesů palubního počítače ke snížení nákladů na lety do vesmíru.

10. 09. 2013 (novější než zobrazený článek)

NASA testuje v nových raketových motorech součástky vytisknuté pomocí 3D tiskárny Doposud největší komponentu vyrobenou pomocí stále rychleji se rozšiřující nové technologie - 3D tisku - testuje NASA v právě vyvíjených raketových motorech. Snahou americké vesmírné agentury je, jak jinak, snižování nákladů a 3D tisk tomu může výrazně pomoci. Také proto se má stát 3D tiskárna už brzy součástí vybavení Mezinárodní vesmírné stanice, kde bude moci astronautům vyrobit téměř libovolné nářadí bez nutnosti dalšího drahého startu rakety ze Země.