Prohlédněte si celou planetku Vesta v detailu, sonda Dawn zaslala další snímky planetky

8. 8. 2011
Dawn Vesta Pás asteroidů

Kolem nejjasnějšího tělesa pásu asteroidů obíhá družice Dawn už od poloviny července. Ačkoliv hlavní vědecká pozorování mají začít až 11. srpna, už teď přináší vesmírná sonda NASA snímky tělesa, které nikdo v takovém detailu ještě neviděl.

Vesta

Vesta - snímek pořízený vesmírnou sondou Dawn ze vdálenosti 5 200 kilometrů od povrchu planetky.

Poprvé mohou vědci zkoumat krátery a další objekty na povrchu této gigantické planetky, už za několik týdnů ale budou mít k dispozici ještě přesnější data pořízená ze vzdálenosti 2 700 kilometrů od povrchu. To jim umožní podrobnou analýzu planetky, jejího složení a vývoje.

Video níže je složeno z několika obrázků planetky Vesta, které pořídila sonda Dawn 24. července ze vzdálenosti 5200 kilometrů od povrchu.

Další zprávy z kategorie Dawn

20. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

Povrch trpasličí planety Ceres obsahuje nezvykle velké množství organických sloučeninData z mise orbitální sondy Dawn naznačují, že se na povrchu Ceres nachází několikrát více organických sloučenin než v meteoritech bohatých na uhlík nalezených na Zemi. Ceres má unikátní složení: až 20 % hmotnosti materiálu na povrchu a těsně pod ním tvoří uhlík, který je jedním ze základních stavebních atomů organických sloučenin. Sonda Dawn v předchozích letech nalezla na Ceres také například vodu a amoniak, což vědce vede k závěru, že na trpasličí planeta Ceres by mohly probíhat geologické procesy.

Mise vesmírné sondy Dawn v pásu asteroidů byla ukončena, došlo jí palivo

2. 11. 2018 (novější než zobrazený článek)

Mise vesmírné sondy Dawn v pásu asteroidů byla ukončena, došlo jí palivoVesmírná sonda Dawn vyletěla do vesmíru v roce 2007 a v pásu asteroidů jako první zblízka prozkoumala jeho dvě největší tělesa: planetku Vesta a trpasličí planetu Ceres. Unikátní mise zatím jako jediná nechala vesmírnou sondu obíhat dvě různá tělesa a přinesla množství nových informací o obou objektech. V posledním roce sonda Dawn mapovala z velmi nízké oběžné dráhy povrch Ceres a poté, co jí došlo palivo, byla navedena na vyšší oběžnou dráhu, kde zůstane Ceres obíhat na věky věků.

20. 9. 2018 (novější než zobrazený článek)

Pět trpasličích planet sluneční soustavy: Eris, Pluto, Makemake, Haumea a Ceres (update 2018)Ještě před několika lety měla sluneční soustava celkem devět planet. Astronomové ale díky stále dokonalejší technice objevovali nová tělesa, která se svou velikostí mohla rovnat s nejmenší planetou a měla být tedy také označena jako planety. Jejich počet se najednou mohl dostat přes desítku a nebylo jisté, kde by se zastavil. V roce 2006 proto byla Mezinárodní astronomickou unií přijata nová definice planety, podle které už Pluto mezi planety nepatří, od té doby je spolu s dalšími objekty součástí nové třídy těles ve sluneční soustavě, trpasličích planet.

Poslední fáze mise Dawn přináší nevídané detaily z trpasličí planety Ceres

18. 7. 2018 (novější než zobrazený článek)

Poslední fáze mise Dawn přináší nevídané detaily z trpasličí planety CeresDo konce mise vesmírné sondy Dawn zbývá pár měsíců, operátoři očekávají, že jí dojde palivo někdy mezi srpnem a říjnem tohoto roku. V poslední fázi mise obíhá sonda pouhých 35 kilometrů nad povrchem trpasličí planety Ceres a posílá na Zemi snímky s doposud neviděnými detaily. Jedním z hlavních cílů v této fázi mise je kráter Occator, kde se nachází nejzářivější skvrny, které jsou rozesety po povrchu Ceres.

4. 7. 2018 (novější než zobrazený článek)

Sonda Dawn poslala z velmi nízké oběžné dráhy detailní snímky bílých skvrn na CeresVesmírná sonda Dawn dosáhla své nejnižší oběžné dráhy kolem trpasličí planetky Ceres 6. června 2018. Jde o finální fázi její mise k tomuto největšímu objektu v pásu asteroidů mezi planetami Mars a Jupiter. Na své nové dráze se sonda přiblížila na pouhých 34 kilometrů oproti dosavadnímu největšímu přiblížení 385 kilometrů a může se tak zaměřit na detaily na jejím povrchu.

Sonda Dawn u Ceres mění svou oběžnou dráhu, bude obíhat jen 50 km nad povrchem

4. 6. 2018 (novější než zobrazený článek)

Sonda Dawn u Ceres mění svou oběžnou dráhu, bude obíhat jen 50 km nad povrchemVesmírná sonda Dawn upravuje svou oběžnou dráhu kolem trpasličí planety Ceres, aby se zatím nejvíc přiblížila jejímu povrchu. Od začátku června bude Dawn obíhat jen asi 50 kilometrů nad povrchem Ceres, což je asi 10x blíže než doposud. Jde o poslední fázi mise NASA do pásu asteroidů trvající od roku 2007, která nejprve sondu v roce 2011 zavedla k planetce Vesta a potom k trpasličí planetě Ceres, kterou obíhá od roku 2015.

Sonda Dawn odhalila změny na povrchu trpasličí planety Ceres

23. 3. 2018 (novější než zobrazený článek)

Sonda Dawn odhalila změny na povrchu trpasličí planety CeresStudie publikovaná ve vědeckém magazínu Science Advances přináší nové informace o trpasličí planetě Ceres, která se nachází v pásu asteroidů mezi planetami Mars a Jupiter. Studie se zaměřila na první detekované změny na povrchu největšího tělesa v pásu asteroidů. Snímky z oběžné dráhy Ceres ukazují nárůst množství vodního ledu v permanentním stínu jednoho z kráterů a také odkryté horniny ukazující složení pod povrchem.