Prohlédněte si celou planetku Vesta v detailu, sonda Dawn zaslala další snímky planetky

08. 08. 2011
Dawn Vesta Pás asteroidů

Kolem nejjasnějšího tělesa pásu asteroidů obíhá družice Dawn už od poloviny července. Ačkoliv hlavní vědecká pozorování mají začít až 11. srpna, už teď přináší vesmírná sonda NASA snímky tělesa, které nikdo v takovém detailu ještě neviděl.

Poprvé mohou vědci zkoumat krátery a další objekty na povrchu této gigantické planetky, už za několik týdnů ale budou mít k dispozici ještě přesnější data pořízená ze vzdálenosti 2 700 kilometrů od povrchu. To jim umožní podrobnou analýzu planetky, jejího složení a vývoje.

Video níže je složeno z několika obrázků planetky Vesta, které pořídila sonda Dawn 24. července ze vzdálenosti 5200 kilometrů od povrchu.

Autor článku: redakce

Další zprávy z kategorie Dawn

22. 09. 2014 (novější než zobrazený článek)

Vesmírná sonda Dawn byla zasažena radiací a ke svému cíli doletí o měsíc pozdějiPřílet vesmírné sondy Dawn k trpasličí planetě Ceres bude příští rok asi o měsíc opožděn vůči původnímu plánu. Příčinou zpoždění je zásah silnou radiací, který vyřadil elektrickou součástku na trysce iontového pohonu sondy. Pohon sondy byl mimo provoz čtyři dny, což způsobilo posunutí příletu k trpasličí planetě Ceres z března na duben příštího roku. Dnes už sonda opět funguje a její pohon ji pohání napříč pásem asteroidů k jeho největšímu objektu.

26. 09. 2012 (novější než zobrazený článek)

Na povrchu Vesty je spousta vodíku, mohl by pocházet z vody, kterou přinesly meteorityData posbíraná vesmírnou sondou Dawn, která teprve před pár dny po více než roce opustila oběžnou dráhu Vesty, naznačují, že by tato planetka mohla na svém povrchu obsahovat vodu nebo podobnou volatilní sloučeninu. Výsledky analýzy dat z mise Dawn jsou publikovány hned ve dvou studiích ve vědeckém magazínu Science.

31. 08. 2012 (novější než zobrazený článek)

Dawn opouští Vestu a má namířeno k Ceres, trpasličí planetě ukryté v pásu asteroidůVesmírná sonda Dawn příští úterý opustí planetku Vesta a vydá se směrem ke své cílové destinaci, trpasličí planetě Ceres. Cesta od planetky k planetce v pásu asteroidů se možná zdá jako jednoduchá a rychlá záležitost, zabere však dva a půl roku.

15. 08. 2012 (novější než zobrazený článek)

Inženýři z NASA zjišťují, co způsobilo vypnutí zařízení na palubě sondy Dawn v pásu asteroidůVesmírná sonda Dawn, která nyní zkoumá planetku Vesta v hlavním pásu asteroidů, narazila na zatím neznámý problém. Při pravidelné komunikaci 9. srpna totiž operátoři zjistili, že den předtím bylo softwarem na palubě sondy vypnuto zařízení, které zajišťuje správnou orientaci sondy ve vesmíru.

20. 06. 2012 (novější než zobrazený článek)

Sonda Dawn se dostala na novou oběžnou dráhu kolem Vesty, poslední změna před odletem k ErisVesmírná sonda Dawn obíhající planetku Vesta se 15. června dostala na novou oběžnou dráhu. Z výšky 680 kilometrů bude snímat povrch z tzv. vysoké mapovací oběžné dráhy číslo 2. Doposud obíhala planetku z výšky o něco větší než je 200 kilometrů, kde mapovala detaily povrchu. Nová data získaná z aktuální oběžné dráhy doplní snímky získané loni v říjnu z první mapovací dráhy. Na rozdíl od předchozího snímání teď ale dopadají sluneční paprsky pod odlišným úhlem.

Vesmírná sonda Dawn bude planetku Vesta zkoumat o 40 dní déle než bylo v plánu

24. 04. 2012 (novější než zobrazený článek)

Vesmírná sonda Dawn bude planetku Vesta zkoumat o 40 dní déle než bylo v plánuVesta je první planetka, která dostala umělou družici a bude jí mít o 40 dní déle, než bylo v NASA původně plánováno. Vesmírná sonda Dawn tak bude zkoumat druhý největší objekt v pásu asteroidů až do 26. srpna tohoto roku, poté se vydá na cestu k největší planetce v pásu asteroidů Ceres. Ke svému druhému cíle ale Dawn dorazí podle plánu, díky šetrné spotřebě paliva na oběžné dráze kolem Vesty.

Sonda Dawn poslala na Zemi nové detailní snímky povrchu Vesty

23. 03. 2012 (novější než zobrazený článek)

Sonda Dawn poslala na Zemi nové detailní snímky povrchu VestyVesmírná sonda Dawn pozoruje zblízka planetku Vesta, která se nachází v hlavním pásu asteroidů mezi oběžnými drahami Marsu a Jupiteru. Sonda se aktuálně nachází na oběžné dráze kolem 200 metrů nad povrchem a snímá detailně povrch skalnatého tělesa pokrytého až překvapivě množstvím geologických útvarů.