Prohlédněte si celou planetku Vesta v detailu, sonda Dawn zaslala další snímky planetky

08. 08. 2011
Dawn Vesta Pás asteroidů

Kolem nejjasnějšího tělesa pásu asteroidů obíhá družice Dawn už od poloviny července. Ačkoliv hlavní vědecká pozorování mají začít až 11. srpna, už teď přináší vesmírná sonda NASA snímky tělesa, které nikdo v takovém detailu ještě neviděl.

Poprvé mohou vědci zkoumat krátery a další objekty na povrchu této gigantické planetky, už za několik týdnů ale budou mít k dispozici ještě přesnější data pořízená ze vzdálenosti 2 700 kilometrů od povrchu. To jim umožní podrobnou analýzu planetky, jejího složení a vývoje.

Video níže je složeno z několika obrázků planetky Vesta, které pořídila sonda Dawn 24. července ze vzdálenosti 5200 kilometrů od povrchu.

Autor článku: redakce

Další zprávy z kategorie Dawn

Bílá hora na trpasličí planetě Ceres, její původ nenechává vědce spát

07. 07. 2015 (novější než zobrazený článek)

Bílá hora na trpasličí planetě Ceres, její původ nenechává vědce spátTrpasličí planeta Ceres ukrývá ve svém nitru tajemství. Je bílé, doslova zářivé a nikdo zatím neví, o co jde. Brzy se to dozvíme, Vesmírná sonda Dawn nikam nespěchá a postupně mapuje povrch se stále většími detaily. Kromě bílých skvrn, které odráží světlo výrazně více než jejich okolí, se ale začínají objevovat i další geologické zajímavosti, jejichž původ zatím čeká na jednoznačné vysvětlení. Jedním z takových útvarů je hora tyčící se vysoko nad povrch Ceres.

13. 06. 2015 (novější než zobrazený článek)

Co to září z povrchu Ceres? Vesmírná sonda Dawn přináší detailní snímky tajemných skvrnUž několik měsíců má trpasličí planeta Ceres novou umělou družici. Je jí vesmírná sonda Dawn, která zkoumá největší objekty v pásu asteroidů. A Ceres je daleko největší objekt v tomto regionu, přesto byl až do letošního roku zahalen tajemnem neznáma. Dnes se vědci probírají novými a stále ostřejšími snímky povrchu, které ukazují geologické útvary na povrchu vypovídající o životě nepovedené planety v pásu asteroidů. A mají co zkoumat, Ceres totiž není pouhou skálou posypanou krátery.

14. 03. 2015 (novější než zobrazený článek)

Vesmírná sonda Dawn dorazila k trpasličí planetě Ceres, podívejte se na její povrchDawn, vesmírná sonda NASA, dorazila v únoru úspěšně k Ceres, trpasličí planetě v pásu asteroidů. Historicky první pohled zblízka na největší těleso obíhající Slunce mezi oběžnou drahou Marsu a Jupiteru ukazuje množství kráterů všech velikostí. Kromě toho je povrch Ceres posázený několika bílými skvrnami, jejichž původ zatím není známý. Sonda Dawn ale nikam nepospíchá, u Ceres už zůstane a bude ji zkoumat z oběžné dráhy.

Nové snímky trpasličí planety Ceres ze vzdálenosti 145 tisíc kilometrů

08. 02. 2015 (novější než zobrazený článek)

Vesmírná sonda Dawn posílá na Zemi stále ostřejší fotografie doposud neprozkoumaného tělesa uprostřed pásu asteroidů. Trpasličí planeta Ceres na sebe prozrazuje stále více detailů a vědci v NASA i po celém světě se nemohou dočkat každé další várky dat. Na nejnovějších snímcích už lze zřetelně rozpoznat geologické útvary na povrchu. Mezi nimi velké krátery a také bílé skvrny, o jejichž původu zatím vědci nemají jasno. Oproti jedné skvrně na prvních snímcích z ledna se na nových fotografiích ze začátku února objevuje skvrn hned několik.

Vesmírná sonda Dawn poslala na Zemi první snímky trpasličí planety Ceres

28. 01. 2015 (novější než zobrazený článek)

Trpasličí planeta Ceres je největším tělesem v pásu asteroidů a skoro nic o ní nevíme. To se ale změní během několika měsíců, kdy se k Ceres přiblíží a následně vstoupí na oběžnou dráhu vesmírná sonda Dawn. Ta se dnes nachází ve vzdálenosti asi 230 tisíc kilometrů a z této pozice pochází i snímek níže, na kterém je zachycen světlý bod na povrchu, se kterým si vědci zatím lámou hlavy. Doposud nejdetailnější fotografie trpasličí planety Ceres pořídil vesmírný teleskop Hubble v roce 2004, nově pořízené snímky sondou Dawn obsahují o 20 procent více detailů.

22. 09. 2014 (novější než zobrazený článek)

Vesmírná sonda Dawn byla zasažena radiací a ke svému cíli doletí o měsíc pozdějiPřílet vesmírné sondy Dawn k trpasličí planetě Ceres bude příští rok asi o měsíc opožděn vůči původnímu plánu. Příčinou zpoždění je zásah silnou radiací, který vyřadil elektrickou součástku na trysce iontového pohonu sondy. Pohon sondy byl mimo provoz čtyři dny, což způsobilo posunutí příletu k trpasličí planetě Ceres z března na duben příštího roku. Dnes už sonda opět funguje a její pohon ji pohání napříč pásem asteroidů k jeho největšímu objektu.

26. 09. 2012 (novější než zobrazený článek)

Na povrchu Vesty je spousta vodíku, mohl by pocházet z vody, kterou přinesly meteorityData posbíraná vesmírnou sondou Dawn, která teprve před pár dny po více než roce opustila oběžnou dráhu Vesty, naznačují, že by tato planetka mohla na svém povrchu obsahovat vodu nebo podobnou volatilní sloučeninu. Výsledky analýzy dat z mise Dawn jsou publikovány hned ve dvou studiích ve vědeckém magazínu Science.