Zachytila sonda NASA tekoucí vodu na Marsu? Podle vědců je to nejpravděpodobnější vysvětlení

7. 8. 2011
Mars MRO Voda ve vesmíru

Orbitální sonda MRO (Mars Reconnaissance Orbiter) pozoruje planetu Mars z oběžné dráhy už od roku 2006. Za toto období zachytila v určitých regionech sezónní proměny povrchu, které si vědci zatím neumí vysvětlit lépe, než existencí tekoucí vody na povrchu rudé planety. "Nejlepší vysvětlení pro tato pozorování jsou proudy slané vody", řekl Alfred McEwen, vedoucí výzkumník pro data z kamery HiRISE (High Resolution Imaging Science Experiment).

Mars, kráter Newton

Mars, kráter Newton sonda MRO zachytila tyto tmavé podlouhlé útvary, které se s proměnami ročních období na planetě Mars periodicky mění. Podle vědců z NASA je nejjednodušší vysvětlení pro vznik těchto útvarů za přispění tekuté slané vody. Podklad pro tento snímek byl pořízen orbitální sondou MRO v květnu 2011, kdy bylo v tomto regionu na Marsu zrovna léto.

Teploty v místech, kde snímky naznačují existenci kapalné vody na povrchu Marsu, dosahují hodnot, při kterých by čistá voda zmrzla, nicméně pokud by byla slaná podobně jako v oceánech na Zemi, mohla by se zde vyskytovat v teplé části roku v kapalném stavu.

Na snímcích pořízených z oběžné dráhy jsou vidět pohyblivé tmavé oblasti, které se mění v průběhu ročních období na Marsu. Objevují se na jaře a na podzim, když se snižují teploty, zase mizí. Podle McEwena ale nejsou tyto oblasti tmavé, protože by bylo mokré, změna zbarvení je zřejmě daná jiným efektem.

Vědci z NASA také upozorňují, že jde o jiné útvary než zdánlivě podobné "gullies", které se vyskytují v kráterech v chladnějších oblastech. Nově objevené útvary jsou mnohem užší, mají půl metru až metr na šířku.

12. 9. 2020 (novější než zobrazený článek)

Japonská sonda MMX bude první, která pořídí snímky Marsu v 8K rozlišení, na Zemi je ale nepošleJaponská vesmírná agentura JAXA a vysílací společnost NHK společně vyvinou kameru s ultra-vysokým rozlišením pro vesmírnou misi MMX. Snímky Marsu a jeho měsíců pořízené v bezprecedentním rozlišení budou ale tak velké, že nebude možné je poslat zpět na Zemi. Sonda proto bude na Zemi posílat pouze zmenšené snímky a ty s největším rozlišením přiveze spolu se vzorky hornin na Zemi.

Zatmění Slunce na Marsu dokáže hýbat se seismometrem sondy InSight

10. 9. 2020 (novější než zobrazený článek)

Zatmění Slunce na Marsu dokáže hýbat se seismometrem sondy InSightPodobně jako na Zemi, i na Marsu lze pozorovat zatmění Slunce, vypadá ale trochu jinak. Nečekaný zážitek zaznamenává při zatmění stacionární sonda InSight - při zakrytí Slunce měsícem Phobos se jeden z jejích instrumentů nečekaně naklání.

15. 8. 2020 (novější než zobrazený článek)

Loď, která veze na Mars rover Perseverance, úspěšně provedla korekci trajektorieCelkem je na cestě k Marsu plánováno 6 korekcí, které zajistí, že rover doletí k Marsu ve správný čas a na správné místo.

Na Marsu se znovu objevil dlouhý mrak, který zdánlivě vychází z jedné ze sopek

1. 8. 2020 (novější než zobrazený článek)

Na Marsu se znovu objevil dlouhý mrak, který zdánlivě vychází z jedné ze sopekNa snímcích Marsu z vesmírné sondy Mars Express s po dvou letech znovu objevil 1 800 kilometrů dlouhý mrak, který zdánlivě vychází ze sopky Arsia Mons. Žádná sopka na Marsu však není aktivní, mrak vzniká jiným než vulkanickým způsobem.

31. 7. 2020 (novější než zobrazený článek)

Proleťte se nad kráterem Jezero na Marsu, kam ve čtvrtek odletěla sonda s roverem PerseveranceVe čtvrtek odletěla do vesmíru raketa Atlas V s roverem Perseverance, který míří na Mars. Na sousední planetě přistane 18. února příštího roku v kráteru Jezero. Právě nad tímto místem se můžete proletět v novém videu poskládaném ze snímků z orbitální sondy Mars Express.

Rover Perseverance odletěl k Marsu, veze s sebou také malou helikoptéru

29. 7. 2020 (novější než zobrazený článek)

Rover Perseverance odletěl k Marsu, veze s sebou také malou helikoptéruRaketa Atlas V úspěšně vynesla do vesmíru kapsli, která dopraví k Marsu rover Perseverance (dříve označovaný jako Mars 2020). Ve 14:48 našeho času bylo potvrzeno oddělení kapsle od posledního stupně rakety. Kapsle, které zůstalo jméno Mars 2020, dopraví rover i s helikoptérou Ingenuity na Mars začátkem příštího roku.

8. 6. 2020 (novější než zobrazený článek)

Oběžná dráha jednoho z měsíců Marsu naznačuje dávnou existenci prstence kolem planetyVědci ze SETI institutu a Purdue University zjistili, že jediný způsob, jak vysvětlit sklon oběžné dráhy měsíce Deimos, je existence prstence kolem Marsu před miliardami let.