Zachytila sonda NASA tekoucí vodu na Marsu? Podle vědců je to nejpravděpodobnější vysvětlení

7. 8. 2011
Mars MRO Voda ve vesmíru

Orbitální sonda MRO (Mars Reconnaissance Orbiter) pozoruje planetu Mars z oběžné dráhy už od roku 2006. Za toto období zachytila v určitých regionech sezónní proměny povrchu, které si vědci zatím neumí vysvětlit lépe, než existencí tekoucí vody na povrchu rudé planety. "Nejlepší vysvětlení pro tato pozorování jsou proudy slané vody", řekl Alfred McEwen, vedoucí výzkumník pro data z kamery HiRISE (High Resolution Imaging Science Experiment).

Mars, kráter Newton

Mars, kráter Newton sonda MRO zachytila tyto tmavé podlouhlé útvary, které se s proměnami ročních období na planetě Mars periodicky mění. Podle vědců z NASA je nejjednodušší vysvětlení pro vznik těchto útvarů za přispění tekuté slané vody. Podklad pro tento snímek byl pořízen orbitální sondou MRO v květnu 2011, kdy bylo v tomto regionu na Marsu zrovna léto.

Teploty v místech, kde snímky naznačují existenci kapalné vody na povrchu Marsu, dosahují hodnot, při kterých by čistá voda zmrzla, nicméně pokud by byla slaná podobně jako v oceánech na Zemi, mohla by se zde vyskytovat v teplé části roku v kapalném stavu.

Na snímcích pořízených z oběžné dráhy jsou vidět pohyblivé tmavé oblasti, které se mění v průběhu ročních období na Marsu. Objevují se na jaře a na podzim, když se snižují teploty, zase mizí. Podle McEwena ale nejsou tyto oblasti tmavé, protože by bylo mokré, změna zbarvení je zřejmě daná jiným efektem.

Vědci z NASA také upozorňují, že jde o jiné útvary než zdánlivě podobné "gullies", které se vyskytují v kráterech v chladnějších oblastech. Nově objevené útvary jsou mnohem užší, mají půl metru až metr na šířku.

19. 12. 2019 (novější než zobrazený článek)

Protonová aurora se na Marsu vyskytuje častěji než ostatní druhy a souvisí s únikem atmosféryDruh polární záře na Marsu, který byl poprvé identifikován orbitální družicí MAVEN v roce 2016, je podle nové studie nejčastější. Vědci tuto polární záři označují jako protonovou auroru a slibují si od ní pomoc při hledání příčin ztráty atmosféry planety. Kromě protonové aurory se na Marsu objevují ještě diskrétní a rozptýlená polární záře, ty se však nevyskytují tak často.

Čína otestovala přistávací modul pro Mars, mise má proběhnout už příští rok

17. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Čínská vesmírná agentura úspěšně vyzkoušela přistávací modul pro misi na Mars. Zatím zavěšené zařízení dokázalo v simulovaných podmínkách autonomně přistát a vyhnout se nerovnému povrchu. Součástí mise má být orbitální sonda Mars Global Remote Sensing Orbiter a také malý rover označený Huoxing-1.

15. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Rover Curiosity detekoval na Marsu sezónní změny v koncentraci kyslíku podobné jako u metanuTo, že je kyslík je součástí atmosféry Marsu, se ví už dlouho, jeho podíl tvoří asi 0,16 %. Z dlouhodobých měření roveru Curiosity však vyplývá, že během léta jeho podíl narůstá až na 1,4 %. Podobně narůstají také koncentrace metanu, ale zatím není ani u jednoho zřejmé, co takovou fluktuaci způsobuje.

1. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Podpovrchová sonda HP3 se na Marsu částečně dostala ze země, problémy s jejím zavrtáním tak pokračujíBěhem víkendu se sonda HP3, přezdívaná krtek, dostala ven z díry, do které byla zatím částečně zavrtaná. Podle vědců může za tyto potíže složení a struktura horniny, v místě přistání sondy InSight. Zvolená metoda zahloubení sondy tak neumožňuje její pohyb pouze povrch a následné měření teplot a otřesů. Operátoři mise se tak nyní pokouší přijít na jiný způsob, jak sondu pod povrch přece jen dostat.

25. 10. 2019 (novější než zobrazený článek)

Enceladus, Pluto nebo třeba Venuše. NASA vybrala deset konceptů planetárních misí k rozpracováníVýzkum těles sluneční soustavy je dlouhodobá záležitost. Planetární mise existují dlouhou dobu jen na papíře, potom následují dlouhé roky vývoje, cesty a samotný vědecký průzkum je pouze špičkou ledovce. NASA nyní vybrala několik konceptů zcela nových misí, které pomůže financovat, aby byly rozpracovány v konkrétní plány. Mnohé z těchto misí nebudou nikdy realizovány, některé však jistě ano.

20. 10. 2019 (novější než zobrazený článek)

Malá sonda HP3 už opět vrtá pod povrch Marsu, snahy o zprovoznění se zřejmě vyplatilyRobotické sondě InSight se na Marsu podařilo alespoň částečně zprovoznit minisondu HP3, jejímž úkolem je zavrtat se pod povrch a zkoumat nitro planety. Sonda HP3 přezdívaná také Krtek byla od března zaseknutá a nedařilo se ji uvést do provozu. To se povedlo až nyní za použití robotického ramene hlavní sondy. Za poslední týden se už pohnula o 2 centimetry.

NASA se pokusí zachránit minisondu zaseknutou na Marsu

8. 10. 2019 (novější než zobrazený článek)

NASA se pokusí zachránit minisondu zaseknutou na MarsuSoučástí mise InSight je mimo jiné malá sonda HP3, která se má zavrtat pod povrch a měřit teplo vycházející z nitra planety. Krátce po vypuštění sondy v únoru tohoto roku však došlo k jejímu zaseknutí a od té doby leží nehybně, částečně zavrtaná pod povrch. Vědci z NASA si nyní myslí, že ví, co problémy způsobilo, a pokusí se je v následujících dnech vyřešit.