Společnost Blue Origin při testu ztratila kontrolu nad prototypem své vesmírné lodi

4. 9. 2011
Lety do vesmíru New Shepard Oběžná dráha Blue Origin

24. srpna při testování experimentálního raketového pohonu společnosti Blue Origin došlo k závadě a test musel být přerušen řízenou destrukcí. Informace o průběhu testu se v médiích objevují až týden po samotné události, podobně jako samotný vývoj vesmírné lodi, který je obestřen tajemstvím. Společnost dostala v dubnu od nasa víc než 25 milionů dolarů na vývoj své vesmírné lodi New Shepard.

Blue Origin (testovací prototyp)

Blue Origin (testovací prototyp) Vývojová fáze raketového pohonného systému americké společnosti Blue Origin ve výšce 13 kilometrů těsně před řízenou destrukcí.

Na stránkách společnosti Blue Origin se objevila informace o úspěšném testu, který proběhl před třemi měsíci v Texasu a při kterém se s experimentálním prototypem podařilo provést krátký let.

Následující test, z minulého týdne už tolik úspěšný nebyl, ve výšce téměř 14 kilometrů a při 1,2 násobku rychlosti zvuku se nepilotovaná experimentální raketa dostala mimo kurz a test musel být ukončen. Inženýři společnosti teď zkoumají vrak ve snaze najít příčinu závady. Ta zřejmě měla svůj počátek v tryskách raketového motoru.

Ačkoliv neúspěšný test znamená určitě zádrhel ve vývoji vesmírné lodi New Shepard i jejího suborbitálního sourozence, podle Jeffa Bezose s tím jeho spolupracovníci museli počítat a nenechají se zastrašit. Podle majitele společnosti Jeffa Bezose (zakladatel společnosti Amazon.com) je už ve výrobě další prototyp a zároveň s ním i dvě kapsle pro posádku, jedna pro suborbitální lety a jedna pro lety na oběžnou dráhu.

Další zprávy z kategorie Lety do vesmíru

První modul stanice Gateway bude mít dva vědecké instrumenty

24. 3. 2020 (novější než zobrazený článek)

První modul stanice Gateway bude mít dva vědecké instrumentyPrvní modul lunární orbitální stanice Gateway bude mít na palubě dvě vědecká zařízení - jedno evropské a druhé americké. Evropský experiment bude zkoumat radiační prostředí v bezprostředním okolí Měsíce. Americké zařízení zase bude zkoumat vesmírné počasí. Oba výzkumy vědcům napoví o možných nebezpečích pro budoucí astronauty, kteří poletí k Měsíci v rámci programu Artemis.

Vesmírná loď Starliner na svém prvním letu k ISS vstoupila na špatnou oběžnou dráhu, ke stanici nepoletí

20. 12. 2019 (novější než zobrazený článek)

Dnes ve 12:36 vyletěla na svou první cestu na oběžnou dráhu vesmírná loď Starliner od společnosti Boeing. Kapsli, která by od příštího roku mohla vozit na ISS posádku amerických astronautů, vynáší raketa Atlas V.

1. 12. 2019 (novější než zobrazený článek)

NASA v příštích pěti letech plánuje komerční lety k Mezinárodní vesmírné staniciNASA chce využít nových soukromých vesmírných lodí Crew Dragon a Starliner k umožnění komerčních letů na ISS. Takové mise by mohly trvat od 15 do 30 dní a mimo jiné by umožnily zhodnocení psychologických dopadů na netrénované astronauty.

10. 5. 2019 (novější než zobrazený článek)

Společnost Blue Origin se chystá na Měsíc. Vyvine nový motor a přistávací modul Blue MoonCEO Jeff Bezos v noci slavnostně představil plány svojí společnosti Blue Origin pro cesty na Měsíc. Tento program se jmenuje Blue Moon a jeho cílem je dovézt náklad i posádku k Měsíci a zpět. Pomoci tomu má zcela nový raketový motor BE-7, který už společnost vyvíjí a mohl by být poprvé zažehnutý už letos v létě. Tento motor bude součástí nového přistávacího modulu Blue Moon, který by mohl k Měsíci letět s posádkou už v roce 2024.

Člověk na Měsíci do 5 let, NASA požaduje vyšší rozpočet pro lety na Měsíc

11. 3. 2019 (novější než zobrazený článek)

Člověk na Měsíci do 5 let, NASA požaduje vyšší rozpočet pro lety na MěsícVe finančních požadavcích NASA pro příští fiskální rok (začíná v říjnu 2019) se podle předběžných zpráv objevují vyšší částky pro průzkum Měsíce na úkor jiných programů. Podle nových plánů by mohli první astronauti přistát na povrchu Měsíce už v 2024. Zároveň však dojde k omezení financí pro cesty do hlubokého vesmíru (například cesta na Mars, která byla doposud plánována na polovinu třicátých let). Ukazuje se tak posun ke krátkodobějším cílům od těch dlouhodobých.

2. 3. 2019 (novější než zobrazený článek)

První soukromá vesmírná loď Crew Dragon je na oběžné dráze, v rámci testovacího letu poletí k ISSV sobotu v 8:54 našeho času odstartovala raketa Falcon 9 s vesmírnou lodí Crew Dragon na její první cestu k Mezinárodní vesmírné stanici ISS. V prvních deseti minutách proběhlo vše podle plánů, raketa vynesla vesmírnou loď na oběžnou dráhu a její první stupeň se vrátil zpět na Zemi, kde řízeně přistál na palubě automatické lodi v oceánu. Crew Dragon je nová verze vesmírné lodi Dragon, kterou společnost Spacex modifikovala pro lety astronautů na oběžnou dráhu.

Elon Musk naznačil cenu cesty na Mars, měla by být dostupná pro běžného člověka

11. 2. 2019 (novější než zobrazený článek)

Elon Musk naznačil cenu cesty na Mars, měla by být dostupná pro běžného člověkaŽivot na Marsu se zdá být každým rokem reálnější. Na rozdíl od NASA a dalších vesmírných agentur, které se zatím soustředí na výzkum vesmíru malým okruhem vyvolených, intenzivně trénovaných astronautů, má společnost SpaceX cíl výrazně jiný: dostupné cesty na sousední planetu pro úplně obyčejné lidi. Podle Elona Muska by měla být cena za cestu na Mars srovnatelná s koupí domu, což by mělo umožnit postupnou kolonizaci Marsu.