Podle vědců NASA je Venuše opomíjena, požadují průzkumnou misi k naší sesterské planetě

9. 9. 2011
Venuše Venus Express Akatsuki Atmosféry planet

Na setkání vědců z NASA zabývajících se Venuší zaznělo, že NASA ve svém průzkumu sluneční soustavy opomíjí druhou planetu od Slunce. Setkání VEXAG (Venus Exploration Analysis Group) se konalo nedaleko Washingtonu 30. srpna - 1. září. Poslední mise k Venuši pod vlajkou NASA byla podle představitelů skupiny na začátku devadesátých let, kdy vesmírná sonda Magellan zmapovala povrch planety. I když v rámci programu New Frontiers byla Venuše uvedena jako jeden z cílů, rozhodnuto o konkrétní misi ale doposud nebylo.

VME (Venus Mobile Explorer)

VME (Venus Mobile Explorer) - Navrhovaná mise NASA k planetě Venuši. Jedná se pouze o koncept a o provedení mise ani jejím termínu doposud nebylo rozhodnuto. Podle návrhu mise by robotická sonda létala ve výšce asi 10 kilometrů nad povrchem Venuše a zkoumala by její atmosféru.

Skupina VEXAG vznikla v roce 2005, jako místo, kde se setkávají vědci, kteří se zajímají o Venuši. Cílem skupiny je hledat priority při průzkumu Venuše a navrhnout strategii, se kterou bude planeta prozkoumána. Ačkoliv bylo navrženo už několik misí k Venuši, návrhy byly zatím vždy zamítnuty. Podle ředitele NASA pro planetární vědu Jima Greena, byly prostě vždy lepší, zajímavější návrhy na průzkum jiných míst sluneční soustavy.

VISU (Venus in Situ Explorer)
Mezi návrhy na průzkum Venuše v rámci programu New Frontiers se objevuje VISU, návrh mise počítá s přistáním robotické sondy na povrchu planety. Cílem by mělo být zkoumání změny klimatu, která způsobila vznik husté atmosféry Venuše a analýza hornin na povrchu Venuše. Zároveň by měla sonda připravit půdu pro budoucí misi, která by z Venuše přivezla vzorky na Zemi.
VME (Venus Mobile Explorer)
Dalším projektem, který je uváděný v konceptech pro průzkum Venuše je VME. Sonda VME by ale na Venuši nepřistála, létala by v její atmosféře ve výšce asi 10 kilometrů nad povrchem. Zkoumala by její hustou atmosféru a klima planety ovlivňované skleníkovým efektem.
Venus Express
Aktuálně kolem Venuše krouží evropská sonda Venus Express, která na její polární orbitu vstoupila v roce 2006 a její mise by měla dál pokračovat nejméně do roku 2012. Venus Express zkoumá jak povrch tak atmosféru Venuše, mezi objevy učiněné se sondou patří například obří dvojitý atmosférický vortex na jižním pólu.
Akatsuki
Dalším průzkumníkem Venuše měla být japonská orbitální sonda Akatsuki, v prosinci 2010 se jí ale nepodařilo vstoupit na oběžnou dráhu a zůstává obíhat kolem Slunce. Další pokus o zakotvení u Venuše budou mít japonští vědci zase v roce 2016.

Další zprávy z kategorie Venuše

Za jedenáctiletým slunečním cyklem stojí podle nové studie pohyb tří planet

5. 6. 2019 (novější než zobrazený článek)

Za jedenáctiletým slunečním cyklem stojí podle nové studie pohyb tří planetKaždých jedenáct let prochází Slunce cyklem, během kterého nastává solární minimum a solární maximum - období snížené a zvýšené sluneční aktivity. Vědci nyní přišli na to, co by tento cyklus mohlo způsobovat, a k jejich překvapení nejde o vnitřní procesy hvězdy, ale o planety, které ji obíhají. Konkrétně o Venuši, Zemi a Jupiter, které mají ovlivňovat atmosféru Slunce, když se jednou za jedenáct let seřadí do řady a spojí své gravitační síly.

13. 3. 2019 (novější než zobrazený článek)

Doposud neznámé planetky na oběžné dráze Venuše vytváří prstenec prachu kolem SlunceNa stejné oběžné dráze, jakou má planeta Venuše, se nachází prstenec tvořený prachovými částicemi, které společně s planetou obíhají Slunce. Podobný prstenec byl objeven koncem loňského roku také u planety Merkur. A už dříve byl identifikován také prstenec prachu na oběžné dráze Země. Každý z těchto prstenců však mohl vzniknout jiným způsobem, ten u Venuše by podle nové studie mohl pocházet z doposud nepozorovaných planetek, které by se u této planety mohly nacházet.

18. 1. 2019 (novější než zobrazený článek)

V atmosféře Venuše byly objeveny doposud neznámé struktury, které se na jiných planetách neobjevujíJaponská vesmírná sonda Akatsuki objevila v atmosféře Venuše pruhy oblaků, které se táhnou tisíce kilometrů a jsou symetrické na severní i jižní polokouli planety. Podobný úkaz se zatím na žádné jiné planetě nepodařilo pozorovat. Nové struktury v oblacích se objevily na infračervených snímcích z orbitální sondy a také na počítačových simulacích vycházejících z reálných pozorování naší sousední planety.

ESA vybrala tři koncepty, ze kterých vybere misi pro začátek třicátých let

11. 5. 2018 (novější než zobrazený článek)

ESA vybrala tři koncepty, ze kterých vybere misi pro začátek třicátých letZ více než dvacítky konceptů vybrala ESA trojici vesmírných misí, které bude nadále rozvíjet a vybere z nich jednu k realizaci se startem v roce 2032. Jedná se o program středně složitých misí Cosmic Vision, v rámci kterého budou realizovány 4 mise v příští dekádě: Solar Orbiter, Euclid, Plato a Ariel. Mezi třemi vybranými misemi jsou studium gama záření z brzkého vesmíru, infračervený teleskop a orbitální sonda k planetě Venuši.

23. 6. 2015 (novější než zobrazený článek)

Měření sondy Venus Express přinesla další argumenty pro aktivní vulkanismus na VenušiVenuše je zhruba stejně velká jako Země, měla by mít i podobné složení. Na rozdíl od Země má ale velmi hustou atmosféru, skrz kterou se dá jen těžko prohlédnout až k povrchu a vidět na vlastní oči jak povrch skutečně vypadá. Vědce velmi zajímá, zda je sousední planeta stále geologicky aktivní a zatím největší argument přinesla ze záhrobí evropská orbitální sonda Venus Express, která ukončila svou misi koncem loňského roku.

Družice Venus Express dosloužila, jaký bude budoucí průzkum planety Venuše?

21. 12. 2014 (novější než zobrazený článek)

Družice Venus Express dosloužila, jaký bude budoucí průzkum planety Venuše?Na manévry, které by pomohly udržet orbitální sondu Venus Express na vyšší oběžné dráze, nevyšlo palivo. Sonda teď nemá dostatek paliva, aby se udržela na oběžné dráze a bude postupně klesat až nakonec shoří v husté atmosféře Venuše. Solární panely sice stále mohou dodávat energii přístrojům na palubě, sonda však potřebuje palivo pro své trysky, aby se mohla napozicovat směrem k Zemi a odeslat data. Končí tak úspěšná evropská mise k naší sousední planetě, která teď zůstane nějakou dobu osamocená, bez aktivní lidské přítomnosti.

17. 7. 2014 (novější než zobrazený článek)

Z atmosféry Venuše se vynořila sonda Venus Express a stoupá stále výš, než zase zmizí v hustých oblacíchPo skončení hlavní části mise Venus Express letos na jaře se vědci v ESA rozhodli pro grandiózní zakončení života této orbitální sondy, dnes jediné, která Venuši pozoruje. Cílem prodloužené části mise je prozkoumat podrobněji hustou atmosféru našeho souseda, a to doslova z blízka. Orbitální družice výrazně změnila svou oběžnou dráhu a létá nyní velmi nízko, do hustých mraků a zkoumá strukturu, dynamiku a složení atmosféry Venuše.