NASA představuje video planetky Vesta pořízené kamerami vesmírné sondy Dawn

20. 09. 2011
Vesta Dawn Vesmírné sondy Planetky (asteroidy)

Komentované video poskytuje detailní pohled na druhý největší objekt pásu asteroidů společně s informacemi, které vědci NASA díky vesmírné sondě Dawn získali. 3D model Vesty byl vytvořen z reálných snímků sondy Dawn v German Aerospace Center. Ačkoliv jsou první záběry Vesty zblízka pro vědce velmi zajímavým materiálem, už teď se nemohou dočkat další fáze průzkumu Vesty, kdy se sonda Dawn přiblíží ještě více jejímu povrchu a poskytne snímky v 8x větším detailu.

00:22 - Snížená oblast na jižním pólu Vesty, která zřejmě vznikla při srážce s dalším velkým objektem.
00:50 - Soustava relativně mladých kráterů na severní polokouli přezdívaná "sněhulák".
01:05 - záběry rovníku Vesty.

Autor článku: Otakar Zajíc

Další zprávy z kategorie Vesta

26. 09. 2012 (novější než zobrazený článek)

Na povrchu Vesty je spousta vodíku, mohl by pocházet z vody, kterou přinesly meteorityData posbíraná vesmírnou sondou Dawn, která teprve před pár dny po více než roce opustila oběžnou dráhu Vesty, naznačují, že by tato planetka mohla na svém povrchu obsahovat vodu nebo podobnou volatilní sloučeninu. Výsledky analýzy dat z mise Dawn jsou publikovány hned ve dvou studiích ve vědeckém magazínu Science.

31. 08. 2012 (novější než zobrazený článek)

Dawn opouští Vestu a má namířeno k Ceres, trpasličí planetě ukryté v pásu asteroidůVesmírná sonda Dawn příští úterý opustí planetku Vesta a vydá se směrem ke své cílové destinaci, trpasličí planetě Ceres. Cesta od planetky k planetce v pásu asteroidů se možná zdá jako jednoduchá a rychlá záležitost, zabere však dva a půl roku.

20. 06. 2012 (novější než zobrazený článek)

Sonda Dawn se dostala na novou oběžnou dráhu kolem Vesty, poslední změna před odletem k ErisVesmírná sonda Dawn obíhající planetku Vesta se 15. června dostala na novou oběžnou dráhu. Z výšky 680 kilometrů bude snímat povrch z tzv. vysoké mapovací oběžné dráhy číslo 2. Doposud obíhala planetku z výšky o něco větší než je 200 kilometrů, kde mapovala detaily povrchu. Nová data získaná z aktuální oběžné dráhy doplní snímky získané loni v říjnu z první mapovací dráhy. Na rozdíl od předchozího snímání teď ale dopadají sluneční paprsky pod odlišným úhlem.

Vesmírná sonda Dawn bude planetku Vesta zkoumat o 40 dní déle než bylo v plánu

24. 04. 2012 (novější než zobrazený článek)

Vesmírná sonda Dawn bude planetku Vesta zkoumat o 40 dní déle než bylo v plánuVesta je první planetka, která dostala umělou družici a bude jí mít o 40 dní déle, než bylo v NASA původně plánováno. Vesmírná sonda Dawn tak bude zkoumat druhý největší objekt v pásu asteroidů až do 26. srpna tohoto roku, poté se vydá na cestu k největší planetce v pásu asteroidů Ceres. Ke svému druhému cíle ale Dawn dorazí podle plánu, díky šetrné spotřebě paliva na oběžné dráze kolem Vesty.

Sonda Dawn poslala na Zemi nové detailní snímky povrchu Vesty

23. 03. 2012 (novější než zobrazený článek)

Sonda Dawn poslala na Zemi nové detailní snímky povrchu VestyVesmírná sonda Dawn pozoruje zblízka planetku Vesta, která se nachází v hlavním pásu asteroidů mezi oběžnými drahami Marsu a Jupiteru. Sonda se aktuálně nachází na oběžné dráze kolem 200 metrů nad povrchem a snímá detailně povrch skalnatého tělesa pokrytého až překvapivě množstvím geologických útvarů.

04. 01. 2012 (novější než zobrazený článek)

Obří hora na povrchu Vesty je zřejmě zdrojem mnoha meteoritů dopadajících na ZemiMnohé z meteoritů, které dopadly na Zemi, zřejmě pochází z Vesty a vesmírná sonda Dawn na povrchu planetky našla horu, ze které meteority možná pochází. Na povrchu Vesty totiž dřímá více než 20 kilometrová hora (nazývaná South Polar Mountain), několikrát větší než Mount Everest, která zřejmě vznikla při srážce Vesty s dalším tělesem. Při této události byly do vesmíru vymrštěny horniny a prach, které od té doby bloudí sluneční soustavou.

Vesmírná sonda Dawn se dostala na nejnižší oběžnou dráhu kolem planetky Vesta

20. 12. 2011 (novější než zobrazený článek)

Vesmírná sonda Dawn se dostala na nejnižší oběžnou dráhu kolem planetky VestaSonda Dawn, průzkumník NASA v hlavním pásu asteroidů, se zase o kus přiblížila obří povrchu planetky Vesta a začala další fázi mapování tělesa. Aktuálně se sonda podle JPL (Jet Propulsion Laboratory), odkud je mise řízena, nachází ve výšce asi 210 kilometrů nad povrchem (ISS obíhá ve výšce necelých 400 kilometrů).