Vzdálená galaxie GN-108036 produkuje nezvyklé množství nových hvězd

2. 1. 2012
Galaxie Hubble Spitzer Hvězdy Raný vesmír

Galaxie GN-108036 je jeden z nejvzdálenějších známých objektů ve vesmíru, astronomové odhadují, že se nachází ve vzdálenosti až 12,9 miliard světelných let. Míra, se kterou v této galaxii vznikají nové hvězdy je ale zatím nejvyšší, kterou v takových vzdálenostech kdy viděli.

Galaxie GN-108036

Galaxie GN-108036 Jedna z nejvzdálenějších známých galaxií se nachází ve vzdálenosti 12,9 miliard světelných kilometrů. Pozorování teleskopy Hubble a Spitzer naznačují, že jde o galaxii s nejvyšší pozorovanou míru zrodu nových hvězd v tak vzdáleném vesmíru.

GN-108036 byla poprvé nalezena s pomocí teleskopu Subaru na havajské hoře Mauna Kea. Její červená barva napovídala o obrovské vzdálenosti, a skutečně, po následných měřeních dalšími teleskopy jsou dnes astronomové přesvědčení, že pozorujeme GN-108036 pouhých 750 milionů světelných let po velkém třesku.

Koncem roku 2011 se zaměřily na galaxii GN-108036 dva vesmírné teleskopy: Hubble pro pozorování ve viditelném spektru a Spitzer pro infračervená pozorování. Nová měření naznačují velmi vysokou míru vzniku nových hvězdy, zhruba ekvivalent 100 sluncí za rok. Přitom 5x větší a mnohem masivnější Mléčná dráha "zplodí" zhruba 30x méně hvězd.

Vysoká míra formace nových hvězd v této galaxii implikuje, že v už tak dávné době nabírala rychle masu. Podle Bahrama Mobashera proto je galaxie GN-108036 zřejmě pradávným předkem dnešních masivních galaxií.

Další zprávy z kategorie Galaxie

Astronomové objevili v raném vesmíru vzácný typ prstencové galaxie

27. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

Astronomové objevili v raném vesmíru vzácný typ prstencové galaxieV raném vesmíru před 10,8 miliardami let objevili vědci zvláštní galaxii: nejde o disk, nebo jiný shluk hvězd, ale prstenec s prázdným středem. Podobné galaxie už byly pozorovány v blízkosti, nikdy však ve velké vzdálenosti (a tedy v dávné době).

Astronomové objevili nejvzdálenější (a nejstarší) galaxii s rotujícím diskem

25. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

Astronomové objevili nejvzdálenější (a nejstarší) galaxii s rotujícím diskemGalaxie, které pozorujeme v dnešním vesmíru, vznikaly postupně a své aktuální hmotnosti dosáhly relativně nedávno v porovnání se stářím vesmíru. To však neplatí pro nově identifikovanou galaxii DLA0817g, astronomové ji pozorují v dávném vesmíru a už tehdy dosahovala uctivé hmotnosti. Jde zároveň o nejvzdálenější galaxii s rotujícím diskem, která kdy byla pozorována.

Teleskop MeerKAT pomohl objasnit původ tzv. galaxií-X

11. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

Teleskop MeerKAT pomohl objasnit původ tzv. galaxií-XMnohé galaxie mají enormní proudy rádiového záření vycházející z jejich středu. Většinou jde o dva proti sobě stojící proudy, které chrlí radiaci do mezigalaktického prostoru. Některé galaxie však mají tyto proudy ve tvaru písmene X a vědci si nebyli jistí, co to způsobuje. Podle nových pozorování teleskopem MeetKAT by tento tvar mohl být způsoben tím, že se vymrštěný materiál vrací zpět k jádru galaxie.

13. 2. 2020 (novější než zobrazený článek)

První pravidelně se opakující signál FRB napovídá více o svém zatím stále neznámém zdrojiRychlé rádiové pulzy FRB známe jen pár let a vědci zatím neví, co je způsobuje. Některé signály byly zachyceny pouze jednou, jiné se opakují. Novým dílkem do této skládačky je signál FRB 180916, je totiž prvním, který se opakuje pravidelně. Kromě toho byl tento signál vysledován do galaxie vzdálené 500 milionů světelných let, což z něj činí signál nejbližší.

U nejbližšího kvazaru byl detekován molekulární kyslík

12. 2. 2020 (novější než zobrazený článek)

U nejbližšího kvazaru byl detekován molekulární kyslíkU nejbližšího známého kvazaru v jádru galaxie Markarian 231 byla nalezena přítomnost molekulárního kyslíku. Tento nález vědcům přibližuje složení prostředí jader galaxií, ve kterých se nachází aktivní supermasivní černá díra. Jde navíc o první detekci molekulárního kyslíky mimo naši galaxii.

První počítačová simulace, která ukazuje vznik galaxií bez temné hmoty

11. 2. 2020 (novější než zobrazený článek)

První počítačová simulace, která ukazuje vznik galaxií bez temné hmotyVědcům z univerzit v Praze, Bonnu a Štrasburgu se podařilo vytvořit první počítačovou simulaci, ve které vznikají galaxie bez přítomnosti temné hmoty. Temná hmota má být podle teorií zodpovědná mimo jiné za prvotní shlukování hmoty po velkém třesku, které vedlo ke vzniku prvních galaxií. Nicméně stále neexistuje přímý důkaz její existence a někteří vědci se pokouší vysvětlit pozorované chování vesmíru jinými cestami.

6. 2. 2020 (novější než zobrazený článek)

Nezvykle velká galaxie generovala v raném vesmíru velké množství nových hvězd a potom přestala, vědci neví pročMezinárodní tým astronomů vedený vědci z University of California, Riverside narazil na neobvykle velkou galaxii XMM-2599, jejíž světlo k nám putovalo dlouhých 12 miliard let. V této galaxii se v jednu dobu velmi intenzivně rodily nové hvězdy, to však náhle ustalo, a vědci zatím nevím proč. K pozorování této galaxie využili vědci vedení Benjaminem Forrestem teleskop W. M. Keck a výsledky svého výzkumu publikovali v magazínu Astrophysical Journal.