Vzdálená galaxie GN-108036 produkuje nezvyklé množství nových hvězd

2. 1. 2012
Galaxie Hubble Spitzer Hvězdy Raný vesmír

Galaxie GN-108036 je jeden z nejvzdálenějších známých objektů ve vesmíru, astronomové odhadují, že se nachází ve vzdálenosti až 12,9 miliard světelných let. Míra, se kterou v této galaxii vznikají nové hvězdy je ale zatím nejvyšší, kterou v takových vzdálenostech kdy viděli.

Galaxie GN-108036

Galaxie GN-108036 Jedna z nejvzdálenějších známých galaxií se nachází ve vzdálenosti 12,9 miliard světelných kilometrů. Pozorování teleskopy Hubble a Spitzer naznačují, že jde o galaxii s nejvyšší pozorovanou míru zrodu nových hvězd v tak vzdáleném vesmíru.

GN-108036 byla poprvé nalezena s pomocí teleskopu Subaru na havajské hoře Mauna Kea. Její červená barva napovídala o obrovské vzdálenosti, a skutečně, po následných měřeních dalšími teleskopy jsou dnes astronomové přesvědčení, že pozorujeme GN-108036 pouhých 750 milionů světelných let po velkém třesku.

Koncem roku 2011 se zaměřily na galaxii GN-108036 dva vesmírné teleskopy: Hubble pro pozorování ve viditelném spektru a Spitzer pro infračervená pozorování. Nová měření naznačují velmi vysokou míru vzniku nových hvězdy, zhruba ekvivalent 100 sluncí za rok. Přitom 5x větší a mnohem masivnější Mléčná dráha "zplodí" zhruba 30x méně hvězd.

Vysoká míra formace nových hvězd v této galaxii implikuje, že v už tak dávné době nabírala rychle masu. Podle Bahrama Mobashera proto je galaxie GN-108036 zřejmě pradávným předkem dnešních masivních galaxií.

Další zprávy z kategorie Galaxie

Astronomové prozkoumali hypernovu spojenou se zábleskem gama záření

16. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Astronomové prozkoumali hypernovu spojenou se zábleskem gama zářeníMezinárodní tým astronomů provedl pomocí pozemních i vesmírných teleskopů detailní průzkum hypernovy SN 2017htp a záblesku gama záření GRB 171010A. Ze studie, která shrnuje jejich závěry, vyplývá, že prostředí i parametry této události odpovídají už dříve identifikovaným párům silných supernov a záblesků gama záření (Gamma-Ray Burst, GRB).

7. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Silné galaktické větry opouštějící vzdálenou galaxii obsahují až 10 % její hmotnostiPomocí observatoře W. M. Keck se vědcům podařilo zachytit masivní oblaka plynů a prachu, které jsou na cestě ven z galaxie Makani vzdálené několik milionů světelných let. Materiál je zřejmě poháněný větry generovanými hvězdami a směřuje do vnějších oblastí galaxie. Podle studie publikované v magazínu Nature je v tomto oblaku až 10 % hmoty celé galaxie.

Nový instrument DESI pomůže vědcům zmapovat galaxie a posvítí si i na temnou energii

2. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Nový instrument DESI (Dark Energy Spectroscopic Instrument) instalovaný na teleskopu Mayall v Arizoně zaznamenal 22. října první světlo. Jeho úkolem bude pomocí rudého posuvu přesně změřit vzdálenost galaxií a rychlost, se kterou se od nás vzdalují. Vědci si od výsledků této práce slibují nové poznatky o temné energii, která zapříčiňuje zrychlující se rozpínání vesmíru.

1. 10. 2019 (novější než zobrazený článek)

Rádiový signál FRB pomohl při zkoumání málo probádaných rozptýlených plynů v okolí galaxiíAstronomové analyzovali signál z rychlého rádiového pulzu, aby zjistili více o rozptýleném plynu, který obklopuje masivní galaxii, jež stála signálu v cestě. Využili tak jednoho málo prozkoumaného fenoménu ke studování jiného, o kterém se toho také příliš neví. Výsledky výzkumu vědců vedených profesorem J. Xavierem Prochaskou z University of California Santa Cruz byly publikovány v magazínu Science.

Objev nového blazaru extrémně slabého v rentgenovém spektru

4. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

Objev nového blazaru extrémně slabého v rentgenovém spektruAstronomové z Itálie a Španělska objevili nový blazar, který je silný v rádiových vlnách ale velmi slabý v rentgenových. Blazary jsou vzdálené galaxie s aktivní supermasivní dírou v jádru, ze které vychází proudy radiace přímo naším směrem. Objev blazarů se silnými emisemi v rádiovém spektru je poměrně vzácný, každý nový objekt v této kategorii je tedy pro vědce důležitý.

4. 8. 2019 (novější než zobrazený článek)

Nová mapa Mléčné dráhy ukazuje její deformovaný tvar, zatím není zřejmé, co jej způsobujeVědci publikovali zatím nejdetailnější prostorovou mapu naší mateřské galaxie a potvrdili dřívější zjištění, že její tvar je ve vnějších částech zdeformovaný. Mléčná dráha tedy není placatá spirála, jak se doposud často uvažovalo, ale je zvlněná na svých okrajích. Mohlo by jít o výsledek vlivu okolních galaxií, který je dál od středu silnější než v centru, možných vysvětlení však může být více.

24. 7. 2019 (novější než zobrazený článek)

V sousedství naší galaxie se nachází rozsáhlá prázdnota, která se neustále zvětšujeAstronomům se podařilo sledováním pohybu sousedních galaxií zmapovat tzv. Lokální prázdnotu, která přímo sousedí s Mléčnou dráhou. Jde o rozsáhlou oblast, s výrazně menším obsahem hmoty než okolní vesmír. Nachází se však za intenzivně zářícím středem naší vlastní galaxie a není tak snadné ji zkoumat přímo.