V atmosféře Marsu je zřejmě mnohem více vodních par než se původně odhadovalo

02. 10. 2011
Mars Atmosféry planet Voda ve vesmíru Mars Express

Nové světlo do atmosféry rudé planety vnáší studie publikovaná v magazínu Science, ve které vědecký tým vedený Luca Maltagliatim, prezentuje nové nálezy evropské vesmírné sondy Mars Express. Měření orbitální sondy přináší poprvé data popisující vertikální rozložení plynů v atmosféře planety a podle nich se v některých vrstvách atmosféry Marsu nachází až 100x více vody než se doposud odhadovalo.

Mars Express

Mars Express - Vesmírná sonda ESA, která obíhá kolem planety Mars.

Vodní páry se vyskytují v atmosféře Země dokud nekondenzují a nespadnou na zem ve formě deště, tento známý proces probíhá v mnohem menší míře také na Marsu. Na Zemi při poklesu teploty pod určitou úroveň (v kombinaci s tlakem v atmosféře) kondenzují vodní páry kolem zrnek prachu a vytváří vodní kapky, na Marsu ale dochází k supersaturaci, situaci, kdy vodní páry nekondenzují přesto, že podmínky jsou k tomu vhodné. To je zřejmě způsobeno nedostatkem jader, kolem kterých by vodní páry kondenzovaly.

Nová data z vesmírné sondy Mars Express ukazují že ve středních vrstvách atmosféry dochází k supersaturaci vodních par, zejména ve výškách 20-50 kilometrů, kde se zřejmě nachází 10-100x více vody než vědci doposud odhadovali.

Orbitální sonda Mars Express je misí ESA. Měření prováděla sonda pomocí vědeckého přístroje SPICAM (Spectroscopy for Investigation of Characteristics of the Atmosphere of Mars), který snímal světlo ze Slunce, které prochází atmosférou při východu nebo západu.

Orbitální sonda MRO zachytila zvláštní terén v okolí jižního pólu Marsu

20. 01. 2019 (novější než zobrazený článek)

Orbitální sonda MRO zachytila zvláštní terén v okolí jižního pólu MarsuVesmírná sonda MRO vyfotografovala loni s září z oběžné dráhy Marsu zvláštní terén v regionu jižního pólu planety. Oblast se nazývá Araneiform terrain (pavoučí terén) a je tvořena drobnými koryty, která se během léta na jižní polokouli světlejší. Mezi světlými liniemi se objevují také tmavé oblasti tvořené pravděpodobně prachem. Geologická rozmanitost Marsu je dobře pozorovatelná z povrchu i z oběžné dráhy.

Orbitální sonda Mars Express poslala z Marsu pohled na zasněžený kráter Korolev

22. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

Orbitální sonda Mars Express poslala z Marsu pohled na zasněžený kráter KorolevEvropská orbitální sonda Mars Express vyfotila z oběžné dráhy kráter Korolev v blízkosti severního pólu Marsu. V kráteru se nachází velké množství sněhu, které se v něm udržuje díky specifickým podmínkám, které v něm panují. Kráter je až dva kilometry hluboký a na jeho dně jsou chladnější teploty než v jeho okolí. Díky tomu v něm sněhová vrstva tlustá kolem 1,8 kilometru zůstává permanentně.

20. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

Sonda InSight položila pomocí robotického ramene na povrch Marsu první vědecký přístroj - seismometrRobotický modul InSight, který sedí od listopadu na Marsu poblíž rovníku, umístil ve středu 19. prosince na povrch planety seizmometr SEIS, který bude měřit otřesy půdy. Jde o první seizmometr aplikovaný na jiné planetě. Podle operátorů jdou počáteční operace mise InSight lépe než předpokládali, původně odhadovali, že jim umístění prvních přístrojů na povrch zabere o několik týdnů déle.

19. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

Mars zblízka nezkoumá jen InSight, v kráteru Gale vrtá do hornin rover CuriosityZačátkem prosince se rover Curiosity nacházel v oblasti kráteru Gale označené jako Vera Rubin Ridge a konkrétně u šedé horniny pojmenované Highfield, která obsahuje bílé pruhy. Aby zjistili více o jejím složení zkoumali vědci na dálku tento útvar pomocí vrtáku a analytických přístrojů na palubě sondy. Přesto, že se Highfield podobá už dříve zkoumanému útvaru Inverness, vrtalo se do něj o poznání lépe.

Sonda InSight byla poprvé vyfotografována z oběžné dráhy

14. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

Sonda InSight byla poprvé vyfotografována z oběžné dráhy6. a 11. prosince se podařilo orbitální sondě MRO vyfotit přistávací modul InSight na povrchu Marsu. Jde o první snímek sondy InSight z oběžné dráhy a finální potvrzení její pozice na Marsu. Doposud operátoři mise pouze odhadovali, kde přesně se v cílové oblasti na Marsu sonda nachází. Kromě samotného přistávacího modulu s vědeckým zařízením se podařilo ve snímcích z oběžné dráhy nalézt také tepelný štít a padák, které byly při přistání sondy odhozeny.

09. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

První záznam zvuku z Marsu: sonda InSight kromě focení a vrtání také nahrává vítrSonda InSight poslala na Zemi audiozáznam z povrchu Marsu, který obsahuje vibrace způsobené větrem vanoucím v místě přistání. Toto není přímo plánovaná funkcionalita, se kterou sonda k rudé planetě letěla, vědci však dokázali interpretovat posbíraná data a vznikla tak první nahrávka větru z Marsu. Vibrace způsobené větrem zachytily hned dva přístroje: seismometr a barometr. Jde o jedny z prvních dat o počasí, které bude sonda InSight v následujících měsících sbírat.

Chyba na sondě MRO způsobila chybnou detekci chemické sloučeniny na Marsu

09. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

Chyba na sondě MRO způsobila chybnou detekci chemické sloučeniny na MarsuVědci zjistili, že jeden z přístrojů sondy MRO měřil chybně detekci určitých molekul na povrchu planety Mars. Konkrétně jde o detekci perchlorátu, který se podle naměřených výsledků zobrazoval v nějakém množství téměř všude. Při bližším pohledu však byl i na místech, která nedávala smysl, vědci tedy prověřili procesy zpracování dat a zjistili, že dochází k chybné interpretaci některých pixelů.