NASA vyvíjí pro americkou vládu mobilní detektor toxických plynů pro chytré telefony

18. 10. 2011
Technologie Komunikace Mobilní telefony

Jing-li, vědec pracující v Amesově výzkumném centru NASA, pracuje společně s dalšími na vývoji detektoru nebezpečných plynů, které by se mohly jednoduše, levně a rychle rozšířit mezi uživateli chytrých telefonů. Výzkum je prováděn pod vlajkou vládního programu Cell-All, který má na starosti americké ministerstvo vnitra.

Detektor je velký asi jako poštovní známka a je navržen tak, aby šel zapojit do iPhonu. Následně sbírá a analyzuje data o ovzduší, ve kterém se nachází. V současnosti je zařízení schopné rozpoznat ve vzduchu zvýšené koncentrace amoniaku, metanu, chlóru nebo oxidu uhelnatého.

Společně s detektorem je třeba mít v telefonu nainstalovanou aplikaci, která na zvýšené koncentrace nebezpečných plynů upozorní dvěma možnými způsoby, lokálně - pouze majitele telefonu, nebo globálně, kdy vyšle signál do střediska, které následně může koordinovat zásah záchranných jednotek.

Další zprávy z kategorie Technologie

Díky rentgenovému laseru vědci dokáží pozorovat pohyby elektronů

5. 12. 2019 (novější než zobrazený článek)

Metoda s označením XLEAP (X-ray laser-enhanced attosecond pulse generation) poskytuje pozorování elektronů v chemických procesech, které probíhají během několika stovek attosekund. Tento výzkum umožní pozorování elektronů pro použití v chemii, biologii nebo studiu různých materiálů. Výzkum vědců z SLAC National Accelerator Laboratory byl publikován v magazínu Nature Photonics.

21. 6. 2019 (novější než zobrazený článek)

Radikálně odlišný design rentgenových teleskopů umožní vidět hlouběji do vesmíruNový přístup ke stavbě vesmírných rentgenových teleskopů vyvinuli vědci na KTH Royal Institute of Technology in Stockholm. Na rozdíl od dnešních observatoří nevyužívá nový design k soustředění světla zrcadel, ale plastických hranolů. Tento přístup umožňuje vyvinout zařízení, které bude moci pozorovat slabší a vzdálenější rentgenové signály a nebude přitom nutné zvětšovat samotný teleskop. Výsledky práce švédských vědců byly prezentovány ve studii v magazínu Nature Astronomy.

Grafen by mohl být za určitých podmínek supravodivý

16. 11. 2018 (novější než zobrazený článek)

Vědcům se podařilo najít cestu jak konfigurovat dvojité vrstvy grafenu, aby vedly elektrický proud téměř jako supravodivý materiál. Atomy uhlíku tvoří různé materiály: od tuhy, přes diamant až po dvoudimenzionální materiál známý jako grafen. Ten vede velmi dobře elektrický proud a začátkem roku se vědcům z MIT podařilo prokázat, že může být supravodivý za určitých podmínek. Nový výzkum však naznačuje, že supravodivost by mohla být v grafenu vyvolána i dalším způsobem.

Vědci objevili doposud neznámý magnetický efekt použitelný k manipulaci se skyrmiony

28. 9. 2018 (novější než zobrazený článek)

Magnetické skyrmiony jsou magnetické víry nebo spirály, které by mohly vést k novým technologickým řešením, která kombinují nízkou spotřebu energie s vysokou výpočetní kapacitou a hustým zápisem dat. Týmu vědců z Delft University of Technology, University of Groningen a Hiroshima University se podařilo objevit nový, doposud neznámý magnetický stav, který magnetické skyrmiony ovlivňuje. Výsledky jejich výzkumu byly publikovány v magazínu Science Advances.

Vědci vytvořili nejodolnější kovovou slitinu na světě. Je ze zlata a platiny

21. 8. 2018 (novější než zobrazený článek)

Nový materiál a jeho vlastnosti publikovali vědci ze Sandie National Laboratories ve Spojených státech ve vědeckém magazínu Advanced Materials. Jejich slitina se skládá ze zlata a platiny a má vlastnosti podobné diamantu a safíru - jde však o kov. Tenká vrstva této nové slitiny na jiných kovech tak může zabránit jejich opotřebení, výrazně prodloužit jejich životnost a zároveň snížit náklady na údržbu.

Vypuštění teleskopu JWST se opět odkládá, až na rok 2021

28. 6. 2018 (novější než zobrazený článek)

Vypuštění teleskopu JWST se opět odkládá, až na rok 2021Začátek mise vesmírného teleskopu Jamese Webba se opět odkládá, aktuálně se jako nejbližší možný termín jeho vypuštění jeví březen 2021. Pro tento teleskop nové generace je to další z řady posunů termínu startu, které doprovází takřka celý jeho vývoj. Poslední odložení bylo učiněno na základě lidských chyb a problémů pramenících z komplexnosti teleskopu odhalených při testování a bude stát 800 milionů dolarů.

Nová termální vrstva z metamateriálů ochrání vesmírné lodě od přehřívání

2. 6. 2018 (novější než zobrazený článek)

Nová termální vrstva z metamateriálů ochrání vesmírné lodě od přehříváníTým vědců na University of Southampton vyvinul speciální nátěr, který umožní výrazně jednodušší kontrolu nad zahříváním vesmírných lodí a sond. Využili k tomu tzv. metamateriální optické solární reflektory (Metamaterial optical solar reflectors, meta-OSRs), které se natřou na vnější plášť vesmírného plavidla. Tento materiál by mohl nahradit dosavadní kvartzové kachlíky, které jsou příliš těžké a křehké.