V sobotu večer rozzářily noční oblohu padající hvězdy, drakonidy

9. 10. 2011
Komety Meteory Meteority

V sobotu kolem desáté hodiny večer středoevropského času se na obloze podle odhadů některých astronomů mohlo objevit množství meteorů padajících na Zemi, odhady se šplhaly až k tisícovce meteorů za hodinu. Meteorická bouře se nakonec nekonala, několik drakoidů ale k vidění přece jen bylo. Jak vidno předvídatelnost meteorických dešťů je spolehlivá zhruba stejně jako předpověď těch běžných.

Jejich zdrojem byla kometa 21P/Giacobini-Zinner s oběžnou drahou kolem Slunce 6,5 roku. Každá kometa za sebou zanechává stopu materiálu, když Země touto stopou proletí, zbytky komety shoří v atmosféře a pozorovatelům na povrchu připraví nádhernou podívanou v podobě meteorického deště. Materiál zanechaný kometami na jejich oběžných drahách je pokaždé jiný a někdy je místo meteorického deště vidět pouhých pár desítek meteorů, jindy se jejich četnost počítá ve stovkách nebo tisícovkách za hodinu.

V historii už drakonidy přinesly skutečnou podívanou, v letech 1933 a 1946 počítali astronomové četnost meteorů na desítky tisíc za hodinu. Tentokrát zřejmě o tak velkou smršť nepůjde, nicméně podle astronomů by mělo být jednoduché padající hvězdy spatřit, a to hlavně při maximu, kdy by četnost mohla narůst až na tisícovku za hodinu.

Fotografie meteoru pořízená 8. října v národním parku Farnebofjardens 150 kilometrů severně od Stockholmu.
draco
zdroj

Další zprávy z kategorie Komety

V blízkosti planety Jupiter se nachází planetka s ocasem podobným kometě

28. 5. 2020 (novější než zobrazený článek)

V blízkosti planety Jupiter se nachází planetka s ocasem podobným kometěTeleskop ATLAS na Havaji objevil mezi trojanskými planetkami planety Jupiter objekt, který má ocas podobný těm, jaké mají komety. Na rozdíl od komet má ale planetka 2019 LD2 kruhovou oběžnou dráhu kolem Slunce, jako ostatní objekty v této oblasti. Tento unikátní objev by vědcům mohl prozradit více informací o planetkách, které sdílí oběžnou dráhu s planetou Jupiter.

Teleskop Hubble zachytil v detailu rozpad komety ATLAS

29. 4. 2020 (novější než zobrazený článek)

Teleskop Hubble zachytil v detailu rozpad komety ATLASVesmírný teleskop Hubble zachytil zatím v nejpodrobnějším detailu rozpad komety C/2019 Y4 (ATLAS). Kometa mohla potenciálně způsobit zajímavou podívanou na noční obloze, před několika týdny však začali astronomové pozorovat jak se její jádro dělí na menší části. Poslední snímky jsou staré pouhých pár dní.

22. 4. 2020 (novější než zobrazený článek)

Mezihvězdná kometa Borisov obsahuje nezvykle velkou koncentraci oxidu uhelnatéhoPomocí radioteleskopu ALMA vědci zanalyzovali plyny, které unikají z jádra komety 2I/Borisov. Tato kometa přiletěla do sluneční soustavy od jiné hvězdy a je tak pro vědce možností prozkoumat složení jiných hvězdných systémů. Výsledky výzkumu ukazují, že by kometa mohla obsahovat mezi 9 a 26násobkem oxidu uhelnatého oproti běžným kometám ze sluneční soustavy.

Kometa ATLAS, která měla být v květnu dobře pozorovatelná, se začala rozpadat

16. 4. 2020 (novější než zobrazený článek)

Kometa ATLAS, která měla být v květnu dobře pozorovatelná, se začala rozpadatJeště před měsícem to vypadalo, že by koncem května mohla kometa ATLAS vytvořit krásnou podívanou. Nicméně než se tak mohlo stát, kometa se začala rozpadat a astronomové nyní pozorují hned čtyři samostatné fragmenty jejího jádra.

4. 4. 2020 (novější než zobrazený článek)

Mezihvězdná kometa I2/Borisov se rozpadá, snímky z Hubblova teleskopu ukazují dva objektyNová pozorování komety I2/Borisov vesmírným teleskopem Hubble ukazují změny v jejím jádru po průletu kolem Slunce. Na snímcích z 28. a 30. března je jasně vidět protáhnuté jádro komety, které se skládá ze dvou samostatných komponent.

26. 3. 2020 (novější než zobrazený článek)

Nově objevená kometa Atlas by se mohla v příštích měsících stát zářivější než VenušeKometa ATLAS (C/2019 Y4) byla objevena koncem prosince loňského roku. Od svého objevení její zářivost postupně narůstá a svítí víc, než astronomové na začátku očekávali. V době své největší zářivosti na konci května by mohla být jasnější než Venuše.

Mezihvězdná kometa Borisov se možná rozpadne ještě než opustí sluneční soustavu

25. 3. 2020 (novější než zobrazený článek)

Mezihvězdná kometa Borisov se možná rozpadne ještě než opustí sluneční soustavuAstronomové pozorující mezihvězdnou kometu 2I/Borisov na cestě sluneční soustavou zpozorovali dva kometární ocasy a zvýšení zářivosti. Prostřednictvím těchto ocasů kometa ztrácí materiál a soudržnost a je možné že dojde k jejímu rozpadu.