Titan v nových barvách. Astronomové představili globální mapu jediného měsíce s atmosférou

15. 10. 2011
Titan Saturn Cassini Atmosféry planet

Titan je největším měsícem planety Saturn a drží si mezi ostatními tělesy ve sluneční soustavě velmi významné místo, má velmi hustou atmosféru a na jeho povrchu jsou obrovská jezera. Na rozdíl od Země ale na Titanu neprobíhá koloběh vody, ale metanu, látky, která se na Zemi vyskytuje jako přírodní plyn, na Titanu je ale taková zima, že se zde metan vyskytuje v kapalné formě. Díky tomu vznikly na Titanu útvary podobné těm na Zemi, jako jsou hory, řeky a jezera

Mezinárodní tým astronomů na Universitě v Nantes ve Francii zpracoval snímky největšího měsíce planety Saturn pořízené sondou Cassini a vytvořil globální mapu tohoto měsíce. Jedná se o mozaiku obrázků ze 70 různých přeletů vesmírné sondy kolem Titanu. Vzhledem k tomu, že Cassini obíhá kolem planety Saturn, dostane se k Titanu v průměru pouze jednou za měsíc.

Titan je jediným měsícem ve sluneční soustavě s hustou atmosférou a protože viditelné světlo mraky neprojde, pořizují astronomové informace o povrchu měsíce pomocí infračervených kamer.

Autor článku: Otakar Zajíc

Další zprávy z kategorie Titan

23. 11. 2017 (novější než zobrazený článek)

Výrazně chladnější oblasti atmosféry Titanu jsou způsobeny složením jeho husté atmosféryZ dat z orbitální sondy Cassini vědci zjistili, že na jižním pólu Titanu, největšího měsíce planety Saturn, existuje v zimě velmi chladná oblast, která dosahuje teplot až mínus 153 °C. Důvod její existence si však nedokázali vysvětlit, podobné chování totiž neznají u žádné z planet sluneční soustavy. Nová studie naznačuje, že by tento jev mohl být způsoben chemickými procesy v atmosféře, způsobenými látkami s minoritním zastoupením.

Animace NASA ukazuje hlubinný průzkum jezer na Titanu prostřednictvím ponorky

24. 03. 2015 (novější než zobrazený článek)

Animace NASA ukazuje hlubinný průzkum jezer na Titanu prostřednictvím ponorkyPrůzkum Titanu se společně s průzkumem Europy dostává do popředí snah NASA a jiných vesmírných agentur na další desetiletí. Mise NASA k Europě dostala s novým plánovaným rozpočtem NASA na fiskální rok 2016 nový impuls a stále více se také mluví o misi na Titan, největší měsíc Saturnu. Kolem Saturnu sice stále ještě obíhá umělá družice Cassini, ta však kolem Titanu prolétává jednou za několik měsíců a jen těžko nahlédne pod hladinu tamních jezer. To by mohla změnit speciální ponorka určená k hlubinnému průzkumu Titanu, animaci její práce zveřejnila na serveru Youtube NASA prostřednictvím Goddardova vesmírného střediska.

15. 12. 2014 (novější než zobrazený článek)

Písečné duny na Titanu jsou vytvářené silnějšími větry než se doposud předpokládaloJedním z dominantních typů povrchu na Titanu jsou duny. Na největším měsíci planety Saturn vytváří útvary nazývané Cat scratches, které se táhnou tisícovky kilometrů. Mají ale špatnou orientaci, jdou proti větrům převažujícím větrům vanoucím z východu. Netvoří je totiž východní větry. Podle nové studie publikované v magazínu Nature vznikají při rovnodennosti, která nastává dvakrát za 30 let, kdy dochází k turbulentním změnám v husté atmosféře měsíce.

07. 12. 2014 (novější než zobrazený článek)

Poslední průlet Cassini kolem Titanu odhalil hloubku největšího jezera Kraken MareVesmírná sonda Cassini pokračuje v průzkumu Titanu, největšího měsíce planety Saturn, který je specifický svou hustou atmosférou a velkými jezery na svém povrchu. Při posledním, srpnovém průletu kolem tohoto zmrzlého světa u planety Saturn se Cassini podařilo změřit hloubku největšího jezera na severním pólu, které dostalo název Kraken Mare, podle bájného mořského monstra. Jezera a řeky na Titanu jsou tvořena kapalnými uhlovodíky, které na tomto měsíci vytvářejí koloběh podobný tomu vodnímu na Zemi. Titan se tak podobá Zemi více než většina planet v naší sluneční soustavě, podle vědců by podmínky na Titanu dokonce mohly být srovnatelné s těmi na Zemi před miliony let.

V horních vrstvách atmosféry Titanu se nečekaně nachází i metanové mraky

26. 10. 2014 (novější než zobrazený článek)

V horních vrstvách atmosféry Titanu se nečekaně nachází i metanové mrakyPozorování sondy Cassini přinesla další zajímavé údaje o Titanu, největším měsíci planety Saturn. Jeho hustá atmosféra z něj činí unikát v celé sluneční soustavě a vědci zkoumají každou drobnost, kterou o ní mohou zjistit. Nejnovějším faktem je vznik metanových mraků v horních vrstvách atmosféry Titanu, o kterých doposud nikdo ani neuvažoval. Metanové mraky jsou známým faktem v troposféře, která se nachází u povrchu, nový objev ale umísťuje mraky do stratosféry, která se nachází nad troposférou.

Oceán pod povrchem Titanu je zřejmě slaný jako Mrtvé moře

13. 07. 2014 (novější než zobrazený článek)

Oceán pod povrchem Titanu je zřejmě slaný jako Mrtvé moře Data z vesmírné sondy Cassini podle Vědců z JPL nasvědčují tomu, že oceán, který se ukrývá pod povrchem Titanu, by mohl být stejně slaný jako nejslanější jezero na Zemi. Studie vychází z gravitačních a topografických měření sondy, která za posledních deset let u planety Saturn kolem Titanu několikrát proletěla. Výsledkem je zpřesněná analýza složení vnější slupky tohoto tajuplného měsíce, jediného s hustou atmosférou v celé sluneční soustavě.

15. 07. 2012 (novější než zobrazený článek)

Vesmírná sonda Cassini pozoruje v atmosféře Titanu pozvolnou změnu ročního obdobíNejvětší měsíc planety Saturn je zároveň jediným známým měsícem ve sluneční soustavě s hustou atmosférou. Titan s metanovou atmosférou tak trošku připomíná Zemi, i když má úplně jiné chemické složení. Od příletu sondy Cassini k Saturnu v roce 2004 mohou vědci pozorovat, co se děje pod těmito hustými metanovými mraky a sledují střídání ročních období. Poslední výraznou změnu v atmosféře Titanu zaznamenala sonda Cassini při průletu kolem měsíce 27. června - nad jižním pólem se objevil polární vír (vortex).