Astronomické observatoře se připravují na průlet planetky YU55 mezi Zemí a Měsícem

29. 10. 2011
Planetky (asteroidy) NEO

8. listopadu se k Zemi přiblíží planetka známá pod označením 2005 YU55, která patří do skupiny NEO objektů (Near Earth Objects) obíhajících Slunce v blízkosti Země. YU55 proletí ve vzdálenosti 325 tisíc kilometrů od Země, což ji zavede mezi Zemi a oběžnou dráhu Měsíce, žádné nebezpečí ale nehrozí. Podobně velký se objekt se k Zemi přiblížil naposled v roce 1976 a další takový k nám přiletí až v roce 2028.

Planetka 2005 YU55

Planetka 2005 YU55 - Planetka 2005 YU55 byla objevena v roce 2005 a patří do skupiny NEO objektů, jejichž oběžná dráha je podobná s tou zemskou. Na tomto snímku je planetka zachycena radiovým teleskopem Arecibo v Portoriku při svém průletu kolem Země 19. dubna 2010.

Na průlet se připravuje spousta velkých pozemních observatoří, včetně několika teleskopů NASA. Už 4. listopadu začnou YU55 pozorovat antény soustavy teleskopů NASA Deep Space Network (DSN). Ačkoliv tato síť teleskopů bývá využívána pro komunikaci s vesmírnými sondami ve sluneční soustavě, využívá se také pro zkoumání vesmíru s pomocí radiových a radarových vln. V den největšího přiblížení se k DSN připojí také obrovský radioteleskop Arecibo v Portoriku.

Kromě velkých observatoří, které hodlají pořídit detailní snímky povrchu asi 400 metrů velké planetky, se na událost připravují také amatérští astronomové po celém světě. Jejich pozorování ale bude komplikovat velmi tmavý povrch, který odráží jen velmi málo světla, pozorování tedy bude možné pouze s citlivými přístroji nebo v jiném než optickém spektru.

Další zprávy z kategorie Planetky (asteroidy)

20. 03. 2018 (novější než zobrazený článek)

Mezihvězdná planetka Oumuamua pravděpodobně pochází z binárního hvězdného systémuPrvní detekce tělesa, které koncem loňského roku přiletělo do sluneční soustavy z jiného hvězdného systému, rozvířila fantazii astronomů po celém světě. Průlet pozorovaly desítky teleskopů a sbíraly maximum informací o planetce pojmenované Oumuamua. Existují desítky, ne-li stovky, studií zkoumající její složení, kam míří a odkud pochází. Jedna z posledních studií ukazuje, že pravděpodobnost, že Oumuamua pochází z binárního hvězdného systému, je víc než vysoká.

14. 02. 2018 (novější než zobrazený článek)

Planetka Oumuamua rotuje chaoticky už miliardy let následkem srážky s jiným tělesemSrážka s jiným tělesem zapříčinila chaotickou rotaci mezihvězdné planetky Oumuamua, která loni navštívila sluneční soustavu a stala se první detekovanou planetkou svého druhu. Od října 2017, kdy byla planetka objevena, analyzoval mezinárodní tým astronomů zářivost objektu a jeho pohyb. Součástí tohoto týmu byl i Dr. Petr Pravec z Akademie věd České republiky. Výsledkem analýzy je, že planetka nerotuje nijak pravidelně, ale velmi chaoticky, a to zřejmě po miliardy let.

Půlkilometrová planetka 2002 AJ129 proletí začátkem února bezpečně kolem Země

20. 01. 2018 (novější než zobrazený článek)

4. února proletí kolem Země malá planetka 2002 AJ129 o velikosti asi půl kilometru. Přesto, že je evidovaná jako potenciálně nebezpečný objekt, nepřiblíží se na víc než 10 vzdáleností Země - Měsíc (4,2 milionu kilometrů), nehrozí tedy žádné nebezpečí srážky. Planetka proletí kolem naší planety relativně vysokou rychlostí asi 34 km/s, která je dána jejím přiblížením ke Slunci, jehož gravitace rychlost planetky zvyšuje.

Mezihvězdná planetka Oumuamua by mohla pocházet z hvězdokupy Plejády

07. 01. 2018 (novější než zobrazený článek)

Mezihvězdná planetka Oumuamua by mohla pocházet z hvězdokupy PlejádyV loňském roce proletěla sluneční soustavou planetka Oumuamua, která má původ mimo sluneční soustavu, šlo o první takový objekt detekovaný lidmi. Během průletu byla Oumuamua pozorována mnoha teleskopy na Zemi i ve vesmíru a astronomům se podařilo zjistit o ní, co jen šlo. Nová studie Fabo Fenga z University of Hertfordshire teď přichází s teorií o původu této planetky. Trajektorie planetky ji k nám mohla přivést z hvězdokupy Plejády, vzdálené asi 400 světelných let.

21. 11. 2017 (novější než zobrazený článek)

Mezihvězdná planetka Oumuamua je velmi dlouhá, tmavě červená a cestovala k nám zřejmě miliony letNa konci října astronomové poprvé pozorovali objekt od jiné hvězdy, který se přiblížil ke Slunci, dostal jméno Oumuamua. Když zjistili, že jde o mezihvězdného cestovatele, obrátila se k němu zrcadla těch nejvýkonnějších teleskopů na Zemi i ve vesmíru, aby o něm zjistili co nejvíce informací, než zase opustí sluneční soustavu a zamíří do mezihvězdného prostoru. Výsledky těchto pozorování ukazují, že jde o velmi protáhlý objekt s tmavě červenou barvou, bez přítomnosti jakéhokoliv prachu na povrchu. Nové informace o Oumuamua byly publikovány 20. listopadu v magazínu Nature.

Objekt, který navštívil sluneční soustavu z mezihvězdného prostoru, má nové označení i jméno

17. 11. 2017 (novější než zobrazený článek)

V říjnu astronomové poprvé pozorovali objekt, jehož dráha prozrazuje, že k nám přišel zvenčí, že nepochází ze sluneční soustavy. Nejprve si mysleli, že jde o kometu a pojmenovali ho C/2017 U1 (C jako comet), když ale nevyznačoval žádné ze znaků komet, přehodnotili jej jako planetku a označování se změnilo na A/2017 U1 (A jako asteroid). Nakonec však má označení 1I/2017 U1 (I jako interstellar, mezihvězdný) a dostal také jméno - ´Oumuamua, slovo pochází z havajštiny a znamená něco jako průzkumník, první svého druhu.

09. 11. 2017 (novější než zobrazený článek)

Astronomové po celém světě nacvičovali kooperaci pro případný objev planetky hrozící srážkou se ZemíIniciativa probíhající pod záštitou NASA zahrnovala astronomy z Itálie, Izraele, Japonska, Jihoafrické republiky, Kanady, Kolumbie, Německa, Nizozemí, Ruska a Spojených států. Všichni společně si vyzkoušeli sbírání informací o planetce 2012 TC4, která měla v říjnu bezpečně proletět kolem Země a zjistit co nejvíce o jejím složení, velikosti a oběžné dráze. Globální cvičení nazvané TC4 Observation Campaign má pomoci s přípravou na potenciální objev tělesa, u kterého by hrozila srážka se Zemí.