Astronomické observatoře se připravují na průlet planetky YU55 mezi Zemí a Měsícem

29. 10. 2011
Planetky (asteroidy) NEO

8. listopadu se k Zemi přiblíží planetka známá pod označením 2005 YU55, která patří do skupiny NEO objektů (Near Earth Objects) obíhajících Slunce v blízkosti Země. YU55 proletí ve vzdálenosti 325 tisíc kilometrů od Země, což ji zavede mezi Zemi a oběžnou dráhu Měsíce, žádné nebezpečí ale nehrozí. Podobně velký se objekt se k Zemi přiblížil naposled v roce 1976 a další takový k nám přiletí až v roce 2028.

Planetka 2005 YU55

Planetka 2005 YU55 - Planetka 2005 YU55 byla objevena v roce 2005 a patří do skupiny NEO objektů, jejichž oběžná dráha je podobná s tou zemskou. Na tomto snímku je planetka zachycena radiovým teleskopem Arecibo v Portoriku při svém průletu kolem Země 19. dubna 2010.

Na průlet se připravuje spousta velkých pozemních observatoří, včetně několika teleskopů NASA. Už 4. listopadu začnou YU55 pozorovat antény soustavy teleskopů NASA Deep Space Network (DSN). Ačkoliv tato síť teleskopů bývá využívána pro komunikaci s vesmírnými sondami ve sluneční soustavě, využívá se také pro zkoumání vesmíru s pomocí radiových a radarových vln. V den největšího přiblížení se k DSN připojí také obrovský radioteleskop Arecibo v Portoriku.

Kromě velkých observatoří, které hodlají pořídit detailní snímky povrchu asi 400 metrů velké planetky, se na událost připravují také amatérští astronomové po celém světě. Jejich pozorování ale bude komplikovat velmi tmavý povrch, který odráží jen velmi málo světla, pozorování tedy bude možné pouze s citlivými přístroji nebo v jiném než optickém spektru.
Autor článku: Otakar Zajíc

Další zprávy z kategorie Planetky (asteroidy)

21. 11. 2017 (novější než zobrazený článek)

Mezihvězdná planetka Oumuamua je velmi dlouhá, tmavě červená a cestovala k nám zřejmě miliony letNa konci října astronomové poprvé pozorovali objekt od jiné hvězdy, který se přiblížil ke Slunci, dostal jméno Oumuamua. Když zjistili, že jde o mezihvězdného cestovatele, obrátila se k němu zrcadla těch nejvýkonnějších teleskopů na Zemi i ve vesmíru, aby o něm zjistili co nejvíce informací, než zase opustí sluneční soustavu a zamíří do mezihvězdného prostoru. Výsledky těchto pozorování ukazují, že jde o velmi protáhlý objekt s tmavě červenou barvou, bez přítomnosti jakéhokoliv prachu na povrchu. Nové informace o Oumuamua byly publikovány 20. listopadu v magazínu Nature.

Objekt, který navštívil sluneční soustavu z mezihvězdného prostoru, má nové označení i jméno

17. 11. 2017 (novější než zobrazený článek)

V říjnu astronomové poprvé pozorovali objekt, jehož dráha prozrazuje, že k nám přišel zvenčí, že nepochází ze sluneční soustavy. Nejprve si mysleli, že jde o kometu a pojmenovali ho C/2017 U1 (C jako comet), když ale nevyznačoval žádné ze znaků komet, přehodnotili jej jako planetku a označování se změnilo na A/2017 U1 (A jako asteroid). Nakonec však má označení 1I/2017 U1 (I jako interstellar, mezihvězdný) a dostal také jméno - ´Oumuamua, slovo pochází z havajštiny a znamená něco jako průzkumník, první svého druhu.

09. 11. 2017 (novější než zobrazený článek)

Astronomové po celém světě nacvičovali kooperaci pro případný objev planetky hrozící srážkou se ZemíIniciativa probíhající pod záštitou NASA zahrnovala astronomy z Itálie, Izraele, Japonska, Jihoafrické republiky, Kanady, Kolumbie, Německa, Nizozemí, Ruska a Spojených států. Všichni společně si vyzkoušeli sbírání informací o planetce 2012 TC4, která měla v říjnu bezpečně proletět kolem Země a zjistit co nejvíce o jejím složení, velikosti a oběžné dráze. Globální cvičení nazvané TC4 Observation Campaign má pomoci s přípravou na potenciální objev tělesa, u kterého by hrozila srážka se Zemí.

29. 10. 2017 (novější než zobrazený článek)

Astronomové poprvé pozorovali mezihvězdný objekt, který si našel cestu do sluneční soustavyVelmi zvláštní objekt se 19. října podařilo objevit astronomu Robu Werykovi s pomocí havajského teleskopu Pan-STARRS 1. Podle rychlosti a trajektorie by totiž mohlo jít o první pozorovaný mezihvězdný objekt, který se objevil v naší sluneční soustavě. Vědci si zatím nejsou jistí zda objekt o velikosti asi 400 metrů označit jako planetku, kometu či nějakým jiným způsobem, prozatím tak nese pouze označení A/2017 U1.

23. 10. 2017 (novější než zobrazený článek)

Neobjevených planetek v blízkosti Země je zřejmě méně, než se doposud odhadovaloV blízkosti oběžné dráhy Země kolem Slunce se nachází nespočet různě velkých planetek, u kterých hrozí, že se mohou střetnout s naší planetou. Astronomové se snaží identifikovat jich co nejvíce a jejich počet stále roste, zároveň si však uvědomují, že určité množství ještě nebylo objeveno a jejich počet nezbývá než odhadovat. Na základě přesnějších výpočtů se nyní odhadované číslo dosud neobjevených planetek větších než 1 kilometr snížilo z původních více než 100 na 37.

Nově objevený objekt na oběžné dráze Země byl potvrzen jako planetka

20. 10. 2017 (novější než zobrazený článek)

Loni objevený objekt pojmenovaný (469219) 2016 HO3 je vcelku obyčejná planetka, která s naší planetou sdílí stejnou oběžnou dráhu kolem Slunce. Nejprve nebylo zřejmé zda nejde například o kus vesmírného odpadu představovaný vyhořelým stupněm rakety. Astronomové však na 49. setkání divize pro planetární vědy potvrdili, že se skutečně jedná o přírodní objekt. Jde o už pátý takový objekt a 2016 HO3 má z nich nejstabilnější oběžnou dráhu.

Sonda OSIRIS-REx proletěla kolem Země a zamířila k planetce Bennu

23. 09. 2017 (novější než zobrazený článek)

Sonda OSIRIS-REx proletěla kolem Země a zamířila k planetce BennuRok po svém startu, 22. září, proletěla vesmírná sonda OSIRIS REx kolem Země a za využití gravitační asistence naší planety zamířila ke svému cíli. Její cílem je planetka Bennu, ze které sonda posbírá vzorky, které poté dopraví zpátky na Zemi k analýze. Planetka Bennu pro vědce představuje možnost prozkoumat podmínky jaké panovaly při vzniku sluneční soustavy před více než čtyřmi miliardami let.