Astronomické observatoře se připravují na průlet planetky YU55 mezi Zemí a Měsícem

29. 10. 2011
Planetky (asteroidy) NEO

8. listopadu se k Zemi přiblíží planetka známá pod označením 2005 YU55, která patří do skupiny NEO objektů (Near Earth Objects) obíhajících Slunce v blízkosti Země. YU55 proletí ve vzdálenosti 325 tisíc kilometrů od Země, což ji zavede mezi Zemi a oběžnou dráhu Měsíce, žádné nebezpečí ale nehrozí. Podobně velký se objekt se k Zemi přiblížil naposled v roce 1976 a další takový k nám přiletí až v roce 2028.

Na průlet se připravuje spousta velkých pozemních observatoří, včetně několika teleskopů NASA. Už 4. listopadu začnou YU55 pozorovat antény soustavy teleskopů NASA Deep Space Network (DSN). Ačkoliv tato síť teleskopů bývá využívána pro komunikaci s vesmírnými sondami ve sluneční soustavě, využívá se také pro zkoumání vesmíru s pomocí radiových a radarových vln. V den největšího přiblížení se k DSN připojí také obrovský radioteleskop Arecibo v Portoriku.

Kromě velkých observatoří, které hodlají pořídit detailní snímky povrchu asi 400 metrů velké planetky, se na událost připravují také amatérští astronomové po celém světě. Jejich pozorování ale bude komplikovat velmi tmavý povrch, který odráží jen velmi málo světla, pozorování tedy bude možné pouze s citlivými přístroji nebo v jiném než optickém spektru.
Autor článku: Otakar Zajíc

Další zprávy z kategorie Planetky (asteroidy)

17. 08. 2014 (novější než zobrazený článek)

Rychle rotující planetka ukazuje na novou sílu, která ji kromě gravitace drží pohromaděPři pozorování planetky 1950 DA zjistili vědci z Unversity of Tennessee v Knoxville, že pouhá gravitace by ji nemohla udržet pohromadě, rotuje totiž příliš rychle a odstředivé síly by tak měly její jednotlivé části odtrhnout od sebe. Planetka rotuje tak rychle, že astronaut stojící na jejím povrchu by odletěl do vesmíru. Podle studie publikované v magazínu Nature jde o první důkaz, že v jádru planetek působí Van der Wallsovy síly, které je pomáhají držet v celku.

08. 06. 2013 (novější než zobrazený článek)

NASA zveřejnila radarové snímky planetky 1998 QE2 a jejího měsíce přízené přijejich průletu kolem ZeměV blízkosti Země proletěla na přelomu května a června malá planetka 1998 QE2 (285263), při tomto průletu se astronomům podařilo pomocí radioteleskopů prozkoumat její povrch. Kromě toho však zjistili, že planetka, která má necelé tři kilometry na délku, má vlastní oběžnici, která má zhruba 600 metrů v průměru. Pomocí studování jejich vzájemné interakce budou vědci moci zjistit více o planetce samotné, například její hmotnost, hustotu a složení.

14. 04. 2013 (novější než zobrazený článek)

Měsíc bude mít nový měsíc, NASA chce přitáhnout planetku a umístit ji na oběžnou dráhu MěsíceV navrhovaném rozpočtu NASA pro fiskální rok 2014, který před pár dny představil prezident Obama, se nachází suma 100 milionů dolarů, která má odstartovat program, na jehož konci poletí skupina astronautů k planetce zaparkované na orbitě Měsíce. Pokud by šlo všechno podle plánu, astronauti by mohli ve vesmírné lodi Orion navštívit zhruba 7-10 metrů dlouhý asteroid navštívit během deseti let.

01. 02. 2013 (novější než zobrazený článek)

V polovině února se přiblíží planetka na rekordní vzdálenost od Země, nebezpečí nehrozí15. února se k naší planetě přiblíží planetka označená jako 2012 DA14. Jedná se o kámen velikosti poloviny fotbalového hřiště a od Země se bude v jednu chvíli nacházet pouhých 27,7 tisíc kilometrů (zhruba vzdálenost, kde obíhají družice GPS nebo Galileo). Od začátku bedlivého pozorování těchto průletů v devadesátých letech astronomové zatím nezaznamenali takhle velký objekt, který by se přiblížil na tak krátkou vzdálenost.

Amatérský astronom objevil explozi v atmosféře Jupitera

22. 09. 2012 (novější než zobrazený článek)

10. září se na Jupiteru objevil silný záblesk, který byl zřejmě způsoben srážkou s kometou nebo malou planetkou. Jako první viděl tento záblesk amatérský astronom Dan Peterson z Wisconsinu, svá pozorování však nenahrával. Ostatní astronomové už byli naštěstí úspěšnější a záblesk zachytili na videu nebo na fotografiích. Co za zábleskem na Jupiteru stálo se chtěli vědci dozvědět ze zkoumání místa dopadu, kde by měly zůstat známky exploze tak jako u dříve zaznamenaných dopadů. Bohužel se zdá, že těleso bylo natolik malé, že zmizelo v husté atmosféře plynného obra navždy a nezanechalo žádné stopy.

Sentinel - první soukromý vesmírný teleskop, bude hledat planetky na kolizní dráze se Zemí

03. 07. 2012 (novější než zobrazený článek)

Minulý čtvrtek odhalila kalifornská B612 Foundation své plány na výrobu vesmírného teleskopu Sentinel, který by měl hledat objekty nebezpečné pro život na Zemi. Sentinel by měl od roku 2018 obíhat Slunce mezi Zemí a Venuší a hledat a nadále pozorovat střední a velké planetky, kterých je zatím známé pouhé procento.

Vyplatí se těžit suroviny ve vesmíru? Která z planetek by mohla být zlatý důl?

23. 05. 2012 (novější než zobrazený článek)

Vyplatí se těžit suroviny ve vesmíru? Která z planetek by mohla být zlatý důl?Přestože samotná těžba ve vesmíru je ještě roky, možná dekády, vzdálená, tento nově vznikající obor na sebe poutá stále větší pozornost. Nedávno prohlásili představitelé společnosti Planetary Resources, že jejich hlavním cílem je těžit ve vesmíru, znalostí o malých tělesech bloudících naší sluneční soustavou je však málo a bude tak nejprve nutné najít vhodný cíl. Toho se už zhostila webová stránka Asterank.com, která využívá současných vědomostí o planetkách a řadí je podle možného zisku, dostupnosti nebo nákladů na těžbu.