Silný záblesk gamma záření odhalil překvapující složení dvou vzdálených galaxií

7. 11. 2011
VLT ESO Galaxie Chemie Gama záření

Mezinárodní tým astronomů prozkoumal s pomocí teleskopu VLT záblesk gamma záření GRB 090323 vycházející z galaxie vzdálené 12 miliard světelných let a zjistil, že kompozice dvou takto vzdálených galaxií obsahuje mnohem těžší prvky než se doposud považovalo za možné tak brzy po velkém třesku. Pozorovaná galaxie, ze které gamma záření vyšlehlo, a další v její blízkosti, kterou tento paprsek prošel na cestě k Zemi, obsahuje podle měření větší množství těžkých prvků než Slunce.

Gamma záření

Gamma záření Ilustrace Evropské jižní observatoře zobrazující záblesk gamma záření procházející dvěma galaxiemi.

Záblesky gamma záření jsou nejjasnějšími explozemi ve vesmíru, vznikají při supernovách nebo velkých vesmírných kolizích. Netrvají ale příliš dlouho, což jejich pozorování ztěžuje. Astronomové tak analyzují zdroje gamma záření zejména ve viditelném a infračerveném světle, krátce po explozi. Záblesk GRB 090323, který zřejmě vznikl při supernově, zachytil jako první vesmírný teleskop NASA Fermi a brzy po něm také Swift, necelý den po detekci záblesku jej už astronomové pozorovali pomocí VLT (Very Large Telescope), který je umístěn v Chile a obsluhuje jej organizace ESO (European Southern Observatory).

Samotné galaxie jsou příliš temné a vzdálené na to, aby je mohli astronomové pozorovat přímo, využívají tedy záření z objektu za pozorovanou galaxií, které jí prochází. Materiál v ní obsažený působí jako filtr a absorbuje část světla v určitých vlnových délkách. Astronomové tak získají informace o tom, jaké prvky se v galaxii vyskytují a v jakém množství.

Těžké prvky vznikají ve hvězdách a do volného vesmíru se dostávají při explozích supernov, čím starší galaxie, tím těžší prvky by měla obsahovat, protože v ní existovalo několik generací hvězd. Nová pozorování ale přinášejí otázku, zda tomu tak skutečně je, astronomové a astrofyzikové se nyní pokouší zformulovat teorii, která by tato pozorování popsala.

V pozorovaných galaxiích zřejmě musí docházet k masivnímu formování a zániku hvězd, aby byl podíl těžkých prvků takový jak jej astronomové pozorují. Obě galaxie jsou ve skutečnosti tak blízko sobě, že je pravděpodobné, že procházejí vzájemnou kolizí, která by mohla vlnu zrodu nových hvězd vyvolávat.

"Měli jsme velké štěstí, že jsme mohli pozorovat GRB 090323 ještě když byl dostatečně jasný, díky tomu jsme získali úžasně detailní data. Záblesky gamma záření netrvají příliš dlouho a získat kvalitní data není jednoduché. Doufáme, že se na tyto galaxie budeme moci brzy podívat s citlivějším vybavením, jako bude například nový teleskop ESO E-ELT," řekla hlavní autorka studie Sandra Savaglio.

Další zprávy z kategorie VLT

Hvězda Betelgeuse je stále slabější, září nyní pouze třetinově oproti normálu

17. 2. 2020 (novější než zobrazený článek)

Hvězda Betelgeuse je stále slabější, září nyní pouze třetinově oproti normáluPomocí teleskopu VLT (Very Large Telescope) se astronomům podařilo zachytit hvězdu Betelgeuse v detailu. Díky její velikosti a blízkosti jde o jednu z mála hvězd, u kterých lze pozorovat strukturu na povrchu. Betelgeuse je navíc v posledních měsících středem pozornosti díky změnám, kterými aktuálně prochází a které by mohly předznamenávat explozi supernovy.

10. 12. 2019 (novější než zobrazený článek)

První pozorovaná velká exoplaneta v blízkosti bílého trpaslíka přichází o svou atmosféruVědecký tým vedený Borisem Gänsickem objevil první velkou exoplanetu obíhající bílého trpaslíka. Tato planeta je vystavena intenzivním hvězdným větrům a postupně přichází o svou atmosféru. Naznačuje to spektroskopická analýza světla hvězdy, podle které se v její blízkosti nachází chemické prvky nezvyklé pro bílé trpaslíky, za to poměrně časté u plynných obrů.

3. 12. 2019 (novější než zobrazený článek)

Teleskop VLT objevil v blízké galaxii hned tři supermasivní černé díry, jde o první takovou galaxiiGalaxie NGC 6240 se už na první pohled liší od ostatních. Místo relativně pravidelné spirály, jakou má Mléčná dráha, má NGC 6240 dvě zřejmá jádra zahalená množstvím prachu a slepá ramena sahající daleko od centra různými směry. Astronomové doposud předpokládali, že pozorují následek nedávného sloučení dvou masivních galaxií, kvůli prachu však nemohli proniknout do jádra galaxie. Nová pozorování teleskopem VLT nyní v jádru odhalila hned tři supermasivní černé díry, což by znamenalo, že NGC 6240 vznikla ze tří původních galaxií.

31. 10. 2019 (novější než zobrazený článek)

Nová pozorování ukazují, že čtvrté největší těleso pásu asteroidů Hygeia má kulatý tvarPlanetka Hygeia obíhá Slunce v pásu asteroidů mezi planetami Mars a Jupiter. Jde o čtvrtý největší objekt v této oblasti s průměrem zhruba 430 kilometrů. Ještě donedávna vědci předpokládali, že má oválný tvar s osami 350 a 500 kilometrů v průměru, nová pozorování teleskopem VLT s instrumentem SPHERE však ukazují, že tvar planetky je kulatý. Hygeia by se tak mohla stát zatím nejmenší trpasličí planetou ve sluneční soustavě.

Nové snímky prstenců Uranu poprvé odhalily jejich teplotu

23. 6. 2019 (novější než zobrazený článek)

Nové snímky prstenců Uranu poprvé odhalily jejich teplotuDva výkonné teleskopy z jižní Ameriky (ALMA a VLT) vyprodukovaly nové snímky prstenců planety Uran. Nová pozorování umožnila vědcům poprvé změřit teplotu prstenců planety: chladivých -196 °C. Pomohla také upřesnit složení prstenců a jejich strukturu. Planeta Uran byla ze Země zatím navštívena pouze jednou, když kolem ní v roce 1986 proletěla vesmírná sonda Voyager 2, všechna následná pozorování byla provedena ze Země nebo její oběžné dráhy.

2. 4. 2019 (novější než zobrazený článek)

První přímé pozorování exoplanety optickou interferometrií odhalilo její dynamickou atmosféruTeleskop VLT poprvé pozoroval exoplanetu pomocí optické interferometrie, kdy je světlo z více velkých teleskopů zpracováno jedním instrumentem. Tato nová metoda vědcům umožnila pozorovat komplexní atmosféru vzdálené planety s oblaky ze železa a otevírá dveře pro získání více informací o objevených exoplanetách.

1. 11. 2018 (novější než zobrazený článek)

Nejdetailnější pozorování materiálu obíhajícího příliš blízko horizontu události černé díryVědcům se díky vysoce citlivému instrumentu GRAVITY na teleskopu VLT podařilo získat další informace o supermasivní černé díře ve středu Mléčné dráhy. Nová pozorování ukazují shluky plynů urychlené až na 30 % rychlosti světla jen kousek před horizontem události této černé díry. Jde o první pozorování materiálu takto blízko černé díře a další z mnoha nepřímých potvrzení existence extrémního objektu v jádru naší domácí galaxie.