Rover Opportunity hledá na Marsu místo, kde bude mít vhodné podmínky k přezimování

28. 11. 2011
Opportunity Mars Curiosity

Zatímco se nový rover Curiosity teprve včera vydal na cestu k planetě Mars, jeho menší předchůdce Opportunity se na rudé planetě připravuje na svou už několikátou tuhou zimu. Robotický průzkumník Opportunity přistál na Marsu společně se sesterskou sondou Spirit už v roce 2004, tehdy jej čekalo plánovaných 90 solů (den na Marsu). Dnes už ale strávil na Marsu více než 2700 solů a pokud přežije snížený přísun energie přes zimu, možná se dočká i příletu svého nástupce v srpnu 2012.

Kráter Endeavour

Kráter Endeavour - Snímek pořízený panoramickou kamerou robotické sondy Opportunity na okraji kráteru Endeavour na Marsu.

Během zimy bude mít rover příliš málo slunečního světla pro generování energie, zůstane tedy na jednom místě, aby se mohl místo pohybu soustředit na uchování důležitých funkcí. Opportunity se teď snaží najít vhodné místo pro přezimování, to by mělo být natočené na sever, což umožní sondě získat maximum slunečního světla.

Sonda se aktuálně nachází na severním okraji kráteru Endeavour, místo nazvané Cape York (mys York). Na místě se nachází dvě místa, která by mohla mít vhodné podmínky pro zimoviště, na jednom z nich stráví Opportunity několik dní. Během této doby bude rover snímat povrch geologického útvaru nazvaného "Transvaal" přístrojem Microscopic Imager.

Produkce elektřiny mezitím poklesla na 297 watthodin za sol, přitom ještě v červnu produkovaly solární panely sondy 528 watthodin.

Kompozice snímků z cesty Opportunity
Poslední tři roky, se na konci dne rover Opportunity zastavil a pořídil snímek horizontu. Byla tak zdokumentována cesta robotického vozítka od kráteru Victoria ke kráteru Endeavour, kde se dnes nachází. Z 309 snímků bylo sestaveno následující video, které dokumentuje 21 kilometrů cesty. V průběhu videa se na horizontu začíná objevovat okraj kráteru Endeavour, konečného cíle sondy, ke kterému na konci úspěšně dorazí.

Další zprávy z kategorie Opportunity

28. 01. 2019 (novější než zobrazený článek)

Poslední pokusy o oživení Opportunity k výsledku nevedly, mise roveru je tak zřejmě u konceRover Opportunity se naposledy ozval 10. června loňského roku. Jen pár dní na to byl pohlcen globální písečnou bouří, která obklopila celou planetu, a od té doby mlčí. Je pravděpodobné, že byl v bouři poškozen, nebo jsou jeho solární panely pokryté vrstvou materiálu a nemohou generovat novou energii pro přístroje na palubě. NASA vyslala k Opportunity na 600 příkazů, kterými se pokoušela rover probudit, žádný z nich ale k probuzení nevedl.

Globální bouře na Marsu se už začíná uklidňovat, Opportunity však stále mlčí

20. 08. 2018 (novější než zobrazený článek)

Globální bouře na Marsu se už začíná uklidňovat, Opportunity však stále mlčíMalý rover Opportunity byl naposledy v kontaktu se Zemí 10. července, poté bouře zahalila Slunce a solární panely roveru nemohou vyrábět dostatek energie. Podle vědců už dochází k uklidňování bouře - více prachu se usazuje na povrch než dostává do atmosféry. Operátoři mise tak nyní nedočkavě čekají, jestli Opportunity dokáže nabít své baterie, zahřát přístroje a zavolat na Zemi.

Globální prachová bouře na Marsu přetrvává, zřejmě potrvá několik měsíců než se prach usadí

22. 07. 2018 (novější než zobrazený článek)

Planeta Mars je aktuálně téměř celá zahalená prachem, který zvedla bouře po celém jejím povrchu. Je to unikátní příležitost prozkoumat, co se děje při takovém počasí v atmosféře i na povrchu sousední planety. Na oběžné dráze je několik orbitálních sond a na povrchu pracuje rover Curiosity, který vše zkoumá zblízka. Naopak rover Opportunity musel své operace přerušit, protože prach zastínil sluneční paprsky, které nabíjí její baterie přes solární panely.

Rozlehlá písečná bouře na Marsu pohltila rover Opportunity

11. 06. 2018 (novější než zobrazený článek)

Rozlehlá písečná bouře na Marsu pohltila rover OpportunityVelká písečná bouře zuří v oblasti, kde se aktuálně nachází malý rover Opportunity. Jeho operace jsou na rozdíl od novějšího a většího roveru Curiosity závislé na energii ze solárních panelů, a tak nyní vyčkává až se opět vyjasní, vědecké operace jsou pozastaveny. Vědci doufají, že po písečné bouři na panelech nezůstane moc velká vrstva prachu, která by zabránila generování nové elektřiny. Rover Opportunity je na Marsu od roku 2004 a zažil už i větší bouře.

03. 09. 2014 (novější než zobrazený článek)

Opportunity má problémy se svým operačním systémem, operátoři chtějí vozítku zformátovat paměťStále častější problémy s během softwaru, který ovládá robotické vozítko Opportunity na Marsu, vedou operátory mise z JPL k nutnosti jej na dálku zformátovat. Opportunity funguje už více než deset let a jeho paměť už není co bývala, na disku se vyskytují poškozená místa, která jsou podle vědců příčinou častých automatických restartů. Jen za poslední měsíc došlo k 12 automatickým restartům, které zdržují výzkumnou práci Opportunity.

Rover Opportunity drží nový rekord v ujeté vzdálenosti mimo planetu Zemi

30. 07. 2014 (novější než zobrazený článek)

Rover Opportunity drží nový rekord v ujeté vzdálenosti mimo planetu ZemiBěhem deseti let strávených na Marsu dokázalo robotické vozítko Opportunity ujet úctyhodných 40 kilometrů. Z původní několikaměsíční mise se díky výdrži roveru stala dlouhá cesta na několik let a Opportunity ještě pořád pracuje a posílá nové snímky z povrchu Marsu. Dosavadní rekord držel sovětský rover Lunochod 2, který na Měsíci urazil v 70. letech 39 kilometrů.

09. 06. 2013 (novější než zobrazený článek)

Rover Opportunity narazil na Marsu na kámen, který potvrzuje mokrou historii rudé planetyMalý rover Opportunity brázdí povrch Marsu už téměř neuvěřitelných deset let. Přestože na planetě už operuje jeho mnohem větší nástupce Curiosity, má Opportunity pořád co nabídnout. Zatím posledním objevem je jílovitý kámen přezdívaný Esperance, který měl podle analýzy projít obdobím, kdy byl v dlouhodobém kontaktu s vodou. Objev potvrzuje pozorování roveru Curiosity, který narazil na podobné minerály v kráteru Gale.