Sonda Cassini pořídila první radarové snímky povrchu ledového měsíce Enceladu

7. 12. 2011
Enceladus Cassini Saturn

6. listopadu proletěla vesmírná sonda Cassini 500 kilometrů nad povrchem Enceladu, jednoho z měsíců planety Saturn. Při tomto průletu pořídila první radarové snímky tohoto malého ledového měsíce, který je už nějakou dobu v hledáčku astronomů, astrofyziků a dokonce astrobiologů. Na jeho jižním pólu totiž sonda Cassini objevila v roce 2005 gejzíry chrlící do systému planety Saturn a jejích měsíců vodní páry. Poslední přelet nad povrchem Enceladu sice sondu nad jižní pól nezavedl, snímky jsou však nejdetailnější ze všech doposud pořízených a naznačují další pozoruhodnou charakteristiku měsíce.

Enceladus, radarové snímání povrchu

Enceladus, radarové snímání povrchu - Snímek pořídila vesmírná sonda Cassini, která obíhá planetu Saturn, při průletu nad povrchem Enceladu 6. listopadu 2011.

Oblast, kterou sonda Cassini na radarových snímcích zachytila je jednou z nejjasnějších co přístroje sondy viděly. Vědci si zatím nejsou jistí, co by to mohlo způsobovat, jednou z možností je výskyt kulatých balvanů ledu odrážejících sluneční paprsky, zatím ale nelze udělat jednoznačné závěry, vědci si doposud ani nejsou jisti mechanismem, kterým by kulaté kameny vznikaly.

Další zprávy z kategorie Enceladus

4. 4. 2019 (novější než zobrazený článek)

Co umožňuje existenci oceánu pod povrchem Enceladu a proč tomu tak není u sousedních měsíců?Dvojice vědců z University of Maryland a Southwest Research Institute vytvořila počítačovou simulaci, která se soustředí na vývoj těles v těsné blízkosti planety Saturn. Z více než 60 měsíců planety se pouze pětice větších měsíců nachází v jeho těsné blízkosti a zřejmě pouze Enceladus má pod svým povrchem ukrytý oceán. Nový počítačový model nyní poprvé ukazuje, proč je právě tento měsíc tímto způsobem unikátní. Výsledky výzkumu byly prezentovány ve studii, která vyšla v magazínu Nature Astronomy.

První soukromá vědecká mise k Saturnu by mohla hledat život na Enceladu

11. 11. 2018 (novější než zobrazený článek)

První soukromá vědecká mise k Saturnu by mohla hledat život na EnceladuAmerická vesmírná agentura NASA a soukromá společnost Breakthrough Iniciatives podepsaly dohodu o spolupráci v přípravě soukromé mise k měsíci Enceladus u planety Saturn. NASA má s tímto místem zkušenosti, do loňského roku obíhala planetu sonda Cassini, která na malém ledovém měsíci Enceladu objevila gejzíry tryskající vodu a organické sloučeniny do okolí planety, kde vytváří jeden z jejích prstenců. NASA, ani jiná vládní vesmírná agentura se k Saturnu v nejbližší době nechystá, soukromá iniciativa tak přebírá žezlo a hodlá Enceladus navštívit.

29. 6. 2018 (novější než zobrazený článek)

Na Enceladu se nacházejí komplexní organické sloučeniny, o detekci života se ale stále ještě nejednáMalý měsíc Enceladus obíhající planetu Saturn v sobě ukrývá podpovrchový oceán. Podle nově publikované studie v magazínu Nature voda v tomto oceánu obsahuje komplexní organické sloučeniny, které by mohly dokládat existenci podmínek vhodných pro vznik života. Nové závěry vycházejí ze starých dat posbíraných orbitální družicí Cassini, která obíhala Saturn a studovala kromě planety a jejích prstenců také její měsíce.

10. 11. 2017 (novější než zobrazený článek)

Koloběh vody na Enceladu vyžaduje cirkulaci přes jádro a umožňuje existenci životaVědci už od roku 2005, kdy byly objeveny gejzíry na jižním pólu měsíce Enceladus, uvažují nad tím, co způsobuje zahřívání vody pod jeho ledovou slupkou. Většina vážných úvah pracuje s tím, že při oběhu kolem mateřské planety Saturn vzniká tření, které zahřívá nitro měsíce, které rozpouští vodu a vyvolává tlaky, za jejichž pomoci voda tryská ven. Podle nové studie ale tento mechanismus nestačí, nevydržel by víc než pár desítek milionů let. Aby mohly tyto procesy probíhat po delší dobu, Enceladus by mohl mít pórovité jádro obklopené podpovrchovým oceánem, teprve tehdy je možné tyto procesy udržet po miliardy let a umožnit rozvoj živých organismů.

15. 8. 2017 (novější než zobrazený článek)

Nová měření naznačují, že v chemických reakcích na oběžné dráze Saturnu vzniká metanolSaturnův měsíc Enceladus má podpovrchový oceán plný vody a organických sloučenin, vyplývá to z měření sondy Cassini, která kolem Saturnu obíhá už přes deset let. Složení je nám známé díky gejzírům na jižním pólu, jejichž obsah sonda analyzovala. Nová, doplňující měření ze Země teď ukazují, že organické sloučeniny chrlené gejzíry do vesmíru dále chemicky reagují, což vede ke vzniku metanolu. Pozorování byla provedena pomocí teleskopu IRAM ve Španělsku, která ukazují v okolí Enceladu vyšší koncentraci metanolu než jakou naměřila sonda Cassini nad samotnými gejzíry.

10. 5. 2012 (novější než zobrazený článek)

Sonda Cassini vysílá radiové signály skrz Enceladus k Zemi, hledá v nitru měsíce vodní oceánMinulou středu proletěla vesmírná sonda Cassini 74 kilometrů nad povrchem Enceladu, jednoho z měsíců planety Saturn. Hlavním úkolem přístrojů sondy bylo získat radiová měření jižního pólu měsíce s cílem odhalit co se nachází pod gejzíry známými jako Tiger Stripes.

Sonda Cassini proletěla gejzíry na jižním pólu Enceladu, měsíci planety Saturn

29. 3. 2012 (novější než zobrazený článek)

Sonda Cassini proletěla gejzíry na jižním pólu Enceladu, měsíci planety SaturnZatím nejnižší průlet nad jižním pólem měsíce Enceladus zvládla vesmírná sonda Cassini v úterý 27. března, při největším přblížení byla pouhých 74 kilometrů od gejzírů, které se v oblasti nacházejí. Hlavním úkolem sondy bylo analyzovat materiál, který z gejzírů vychází pomocí hned několika přístrojů na palubě, zároveň byla detailně zmapován povrch.