Higgsův boson na dosah! Vědci z LHC oznámili, že mají kandidáta na božskou částici

13. 12. 2011
Higgsův boson Částicová fyzika LHC CERN

Dnes proběhl v Ženevě seminář, na kterém dva hlavní týmy pátrající po takzvané božské částici představily aktuální výsledky svého dosavadního snažení. Higgsův boson je nezbytnou součástí standardního modelu, který popisuje subatomární svět, má totiž dávat všem ostatním částicím hmotnost. Podle prezentovaných výsledků však stále nejde o definitivní důkaz existence higgsova bosonu, přestože nové výsledky jsou jeho detekci zatím nejblíže.

Higgsův boson

Higgsův boson Simulovaný model výstupu CMS detektoru LHC. Na obrázku je simulovaná kolize protonů, která vyústila ve vznik higgsova bosonu, který se následně rozpadl na dva hadrony a dva elektrony.

Vědci v LHC našli v energetických hodnotách kolem 125 GeV (gigaelektronvolt) signál, který by mohl odpovídat právě higgsovu bosonu. Nebo také ne. Doposud totiž nemají dostatek dat, pro definitivní ohlášení jeho existence. Hodnoty jsou však velmi podobné pro oba detektory CMS a ATLAS, které tajemnou částici hledají. Statistická chyba jejich výsledků však umožňuje jak existenci tak neexistenci higgsova bosonu.

Co tedy vlastně vědci z organizace CERN dnes ohlásili? Slovy mluvčí LHC, "Může to být stejně tak něco velmi fascinujícího, jako bezvýznamná fluktuace na pozadí".

Standardní model předpovídá existenci higgsova bosonu, neurčuje už ale jeho energetickou hodnotu, vědci tak musí částici hledat v poměrně širokém spektru energetických hodnot. Podstata hledání pomocí urychlovačů LHC v Evropě a dnes už vysloužilého Tevatronu v USA byla postupně eliminovat různé energetické hodnoty, dokud nebude higgs nalezen. Detektor ATLAS zatím vyloučil hodnoty mimo rozsah 116–130  GeV, podle dalšího z detektor LHC, CMS, by se měl higgs nacházet mezi 115-127 GeV, což odpovídá dnes ohlášenému signálu s hodnotou 125 GeV.

Další zprávy z kategorie Higgsův boson

29. 8. 2018 (novější než zobrazený článek)

Po šesti letech od objevu higgsova bosonu vědci pozorovali jeho teoreticky nejčastější rozpadVe velkém hadronovém urychlovači (LHC) se vědci věnují studiu fundamentálních částic, které tvoří běžnou hmotu kolem nás, tedy atomy, protony, kvarky a další. Jednou z takových částic je také higgsův boson, jehož existenci se v roce 2012 podařilo právě v LHC potvrdit. Jde o částici, která dává hmotě hmotnost a šlo o jednu z posledních důležitých částic hmoty předpovězených standardním modelem fyziky. Nyní se vědcům podařilo pozorovat rozpad higgsova bosonu na spodní kvarky, podle předpovědí standardního modelu by mělo jít o nejčastější výsledek jeho rozpadu. Od objevení higgsova bosonu před šesti lety však tento rozpad zatím nepozorovali.

Vědci poprvé pozorovali rozpad higgsova bosonu na dva b qarky

11. 7. 2018 (novější než zobrazený článek)

Vědci poprvé pozorovali rozpad higgsova bosonu na dva b qarkyVědci pracující na velkém hadronovém urychlovači částic LHC detekovali rozpad higgsova bosonu na pár b qarků - akce, která byla předpovězena standardním modelem fyziky. Podle modelu by měl rozpad nastávat zhruba v 60 % reakcí, vědcům se ale doteď nedařilo jej detekovat. Higgsův boson byl objeven v roce 2012 a jde o subatomární částici která dává ostatním částicím hmotnost.

Vědci z CERNu našli způsob jak experimentálně ověřit funkci higgsova bosonu

5. 8. 2014 (novější než zobrazený článek)

Vědci z CERNu našli způsob jak experimentálně ověřit funkci higgsova bosonuVědcům pracujícím s Velkým hadronovým urychlovačem (LHC), se podařilo objevit interakci subatomárních částic, která by mohla potvrdit, že higgsův boson skutečně zprostředkovává hmotnost pro ostatní částice, jak praví Standardní model. Práce fyziků tak ani po potvrzení objevu božské částice, jak je higgsův boson často označován, není hotová a LHC má pořád co na práci.

Další experimenty v urychlovači LHC potvrzují loňský objev higgsova bossonu

14. 3. 2013 (novější než zobrazený článek)

Další experimenty v urychlovači LHC potvrzují loňský objev higgsova bossonuVědci z evropské organizace pro jaderný výzkum (CERN) dnes představili nové výsledky jejich experimentů na velkém hadronovém urychlovači částic (LHC). Experimenty s protony urychlenými až k rychlosti světla potvrzují závěry z loňského roku, podle kterých se vědcům podařilo najít higgsův boson - částici, která má být zodpovědná za hmotnost veškeré hmoty ve vesmíru.

7. 7. 2012 (novější než zobrazený článek)

Urychlovač LHC vyprodukoval doposud neznámou subatomární částici, mohl by to být higgsův bosonEvropští vědci pracující s Velkým hadronovým urychlovačem (LHC) oznámili 4. července na setkání fyziků v Melbourne objev nové částice, která by mohla být dlouho hledaným higgsovým bosonem. Nadšení fyziků je zatím nejvýše od spuštění LHC, jehož hlavním cílem je nalezení právě higgsova bosonu, který má být podle teoretického Standardního modelu zodpovědný za hmotnost ostatních částic.

Zvěsti o detekci higgsova bosonu zaplavují internet, vědci z CERNu možná brzy oznámí průlom v jeho hledání

21. 6. 2012 (novější než zobrazený článek)

Před několika dny se na internetu začaly objevovat zprávy o možné detekci higgsova bosonu ve Velkém hadronovém urychlovači (LHC). Mezi prvními se zvěsti objevily na blozích fyziků, kteří se podílí na výzkumu v LHC, ty pak rychle převzala také světová média. Zatím nepotvrzené zprávy říkají, že se mezi kolizemi v LHC objevuje událost, která vypadá tak, jak by měl vypadat právě higgsův boson.

29. 4. 2012 (novější než zobrazený článek)

Jaký je aktuální stav pátrání po higgsově bosonu? Vědci se blíží kýženému výsledkuNa pátrání po higgsově bosonu se podílí dvě obrovské fyzikální laboratoře CERN v Evropě a Fermilab v USA. Vědci se v nich pokouší rozbít hmotu na tak malé částečky, že mezi nimi budou moci pozorovat ty nejzákladnější stavební prvky hmoty. Zatím všechny objevené částice subatomárního světa zapadají do tzv. standardního modelu, což je teorie, která vysvětluje fungování světa na subatomární rovině. Z tohoto modelu však vědcům chybí jeden z hlavních kusů skládačky, higgsův boson, částice zodpovědná za hmotnost hmoty.