NASA připravuje misi se dvěma přistávacími moduly k jupiterovu měsíci Europa

12. 12. 2011
Europa Jupiter Vesmírné sondy

Ne jeden, ale hned dva identické přistávací moduly budou součástí návrhu mise Europa Lander, kterou se zabývají výzkumníci v JPL (Jet Propulsion Laboratory), která spadá pod NASA. Europu si vybrali proto, že jde o jedno z těles ve sluneční soustavě, které by mohlo ukrývat mimozemský život v oceánu pod svým ledovým povrchem. Mise Europa Lander by mohla odstartovat někdy kolem roku 2020 a přistát na Europě o 6 let později

Europa

Europa Europa je jeden ze čtyř velkých (galileových) měsíců planety Jupiter a jen o něco menší než náš Měsíc. Pod ledovou slupkou tohoto měsíce se ukrývá oceán, větší než všechny oceány na zemi dohromady. Vědci se domnívají, že gravitace Jupitera a dvou dalších měsíců vytváří gravitační efekt, který deformuje Europu a vede k zahřívání jejího nitra.

Každý z robotů bude vybaven spektrometrem, seismologickými přístroji a několika kamerami pro studium okolí místa přistání. Seismometry budou sloužit k určení struktury nitra měsíce a měly by potvrdit existenci podpovrchového oceánu nebo jezer. Spektrometr bude vybaven schopností detekovat organické sloučeniny, které by mohly indikovat existenci živých organismů.

Prostředí na povrchu Europy není zrovna příznivé, je neustále bombardováno silnou radiací z planety Jupiter. Tato radiace bude působit také na oba přistávací moduly, které nebudou podle plánů vědců vybaveny radiačním štítem jako je například sonda Messenger, která obíhá planetu Merkur, byl by příliš těžký a vědci se chtějí soustředit hlavně na vědecké zařízení. Primární mise je tedy plánována, na pouhých několik dní po přistání, poté budou přístroje sond zničeny. Je však možné, že sonda nakonec vydrží déle než se původně plánuje, podobně jako rover Opportunity na Marsu, jehož mise byla původně plánována na 90 dní, přitom vozítko už najezdilo na Marsu desítky kilometrů a po několika letech na povrchu planety je stále funkční.

Mise Europa Lander by mohla být součástí jednoho ze dvou průzkumných programů NASA, New Frontiers (New Horizons, Juno) nebo Flagship missions (Curiossity, Cassini). Cena za tuto vesmírnou misi by se tedy mohla pohybovat někde mezi 800 miliony až 2 miliardami dolarů.

Kromě plánů na přistání na Europě plánuje NASA i ESA další průzkum systému planety Jupiter. Na cestu k obří planetě se letos vydala vesmírná sonda Juno, která bude zkoumat planetu samotnou a nebude se příliš soustředit na její měsíce. V plánu je také společná mise americké a evropské vesmírné agentury nazvaná Europa Jupiter System Mission (EJSM), která by měla dopravit k Jupiteru dvě orbitální sondy, jedna z nich by kroužila kolem Europy a druhá kolem dalšího měsíce Ganymede.

Další zprávy z kategorie Europa

NASA na Antarktidě zkouší podmořského robota pro vzdálené měsíce

23. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

NASA na Antarktidě zkouší podmořského robota pro vzdálené měsíceInženýři z NASA vyvinuli prototyp automatického podmořského plavidla BRUIE (Buoyant Rover for Under-Ice Exploration) a chystají se jej otestovat v ledových vodách Antarktidy. Tento rover je válec asi metr dlouhý a po obou stranách má velká kola, která mu umožňují pohyb pod ledovou vrstvou na hladině. V budoucnosti by toto zařízení mohlo putovat na měsíc Europa k Jupiteru nebo Enceladus u Saturnu, kde vědci předpokládají existenci velkých podpovrchových oceánů.

19. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

V okolí měsíce Europa se nachází molekuly vody, objev podporuje teorii o existenci gejzírů na jejím povrchuVědcům se s pomocí teleskopu W. M. Keck Observatory na Havaji podařilo poprvé detekovat molekuly vody v bezprostředním okolí Europy, jednoho ze čtyř velkých měsíců planety Jupiter. Vědci předpokládají přítomnost oceánu pod povrchem tohoto měsíce a v posledních letech se objevuje také evidence podporující existenci gejzírů na jeho povrchu.

6. 4. 2019 (novější než zobrazený článek)

NASA testuje anténu pro sondu k měsíci Europa. Stále ale není zřejmé, na jaké raketě Europa Clipper poletíMěsíc planety Jupiter Europa je pro mnohé z vědců nejzajímavějším místem k prozkoumání ve sluneční soustavě. Jde totiž o ledové těleso, pod jehož povrchem se ukrývá globální oceán. Už za čtyři roky by k Europě měla odletět vesmírná sonda Europa Clipper, jejímž úkolem bude podrobně zmapovat její povrch a procesy, které na něm i pod ním probíhají. Vývoj sondy postupuje dopředu a NASA už testuje novou anténu, kterou bude vybavena.

26. 10. 2018 (novější než zobrazený článek)

Nová teplotní mapa Europy odhalila nezvykle chladnou oblast na severní polokouliEuropa je měsíc planety Jupiter pokrytý ledovou slupkou tvořící popraskaný povrch s množstvím geologických útvarů. Nová série čtyř snímků z radioteleskopu ALMA nyní odhaluje teplotní mapu povrchu Europy v dostatečném rozlišení, aby bylo možné zkoumat souvislosti konkrétních geologických oblastí s naměřenými teplotními rozdíly. V datech se také objevuje doposud neznámá chladná oblast na severní polokouli tohoto měsíce.

Misi na Europu by mohly komplikovat velké krystaly ledu na jejím povrchu

9. 10. 2018 (novější než zobrazený článek)

Misi na Europu by mohly komplikovat velké krystaly ledu na jejím povrchuPodle nové studie v magazínu Nature Geoscience by mohl být povrch Europy, ledového měsíce planety Jupiter, pokrytý obřími krystaly ledu o výšce až 15 metrů. To by mohla být komplikace pro plánovanou misi na povrch Europy, která má zkoumat led a oceán, který se pod ním ukrývá. Problémové by mohly být zejména oblasti kolem rovníku, plánovaná mise tak musí buďto přistát blíže pólům, nebo s vysoce nerovným povrchem počítat.

11. 9. 2018 (novější než zobrazený článek)

JUICE: první evropská mise k planetě Jupiter prochází prvními testy pro ověření technologiíEvropská vesmírná agentura ESA společně se společností Airbus pokračují v přípravě mise JUICE, která vyšle sofistikovanou vesmírnou sondu k planetě Jupiter. Aktuálně probíhá testování na zjednodušeném modelu sondy (Thermal Development Model, TDM), při kterém se ověřuje dopad okolních teplot na sondu a její přístroje. Vývoj je teprve na začátku, nicméně podle ESA zatím vše směřuje k plánovanému startu mise v roce 2022.

První mapa radiace, která dopadá na povrch Europy

31. 7. 2018 (novější než zobrazený článek)

První mapa radiace, která dopadá na povrch EuropyVědci prozkoumali data z misí, které v historii studovaly měsíc Europa obíhající planetu Jupiter, aby potvrdili, že nejsilnější radiace se nachází na rovníku a naopak v blízkosti pólů je relativně slabá. Europa má pod svým povrchem globální oceán jehož materiál se někdy dostává až na povrch (možná podobně jako láva na Zemi) a data o radiaci napoví, jak dlouho vydrží než je radiací sterilizovaný. Vědci využili data z misí Galileo a Voyager 1.