Vesmírná sonda Dawn se dostala na nejnižší oběžnou dráhu kolem planetky Vesta

20. 12. 2011
Dawn Vesta Pás asteroidů Vesmírné sondy

Sonda Dawn, průzkumník NASA v hlavním pásu asteroidů, se zase o kus přiblížila obří povrchu planetky Vesta a začala další fázi mapování tělesa. Aktuálně se sonda podle JPL (Jet Propulsion Laboratory), odkud je mise řízena, nachází ve výšce asi 210 kilometrů nad povrchem (ISS obíhá ve výšce necelých 400 kilometrů).

Vesta

Vesta Vesta je nejjasnější planetka sluneční soustavy a druhé největší těleso hlavního pásu asteroidů. Kromě toho nalezla vesmírná sonda Dawn, která planetku zkoumá z její oběžné dráhy, obrovské pohoří na jižní pólu planetky, vyšší než jakákoliv hora na Zemi. Snímek byl pořízen vesmírnou sondou Dawn, 18. července 2011, chvíli po vstupu na oběžnou dráhu tělesa, ze vzdálenosti 10 tisíc kilometrů. Gigantická hora je uprostřed obrázku.

"Sonda Dawn provedla krásnou a komplikovanou choreografii, aby se na nízkou oběžnou dráhu Vesty mohla dostat. Máme teď vynikající pozici pro to, abychom mohli odhalit další z tajemství Vesty na jejím povrchu i pod ním.", řekl Marc Rayman, hlavní inženýr mise.

Sonda bude na nové oběžné dráze snímat povrch planetky ve výrazně větším detailu než z vyšších orbit. Primárním vědeckým cílem na nízké oběžné dráze je posbírat data prostřednictvím detektoru GRaND (gamma ray and neutron detector). GRaND měří hodnoty částic, které vznikají při dopadu kosmického záření na povrch Vesty, díky tomu pak vědci budou moci určit složení atomů, které se na povrchu nachází.

Zároveň také Dawn zmapuje gravitační pole Vesty, s pomocí gravitační mapy vědci nahlédnou do vnitřku planetky. Složení jádra Vesty a rozložení hmoty pod jejím povrchem napoví jak planetka vznikla a co stojí za vznikem některých útvarů na jejím povrchu jako jsou hory, hřebeny, údolí nebo rozsáhlé roviny, které z oběžné dráhy fotografuje vesmírná sonda Dawn.

Další zprávy z kategorie Dawn

20. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

Povrch trpasličí planety Ceres obsahuje nezvykle velké množství organických sloučeninData z mise orbitální sondy Dawn naznačují, že se na povrchu Ceres nachází několikrát více organických sloučenin než v meteoritech bohatých na uhlík nalezených na Zemi. Ceres má unikátní složení: až 20 % hmotnosti materiálu na povrchu a těsně pod ním tvoří uhlík, který je jedním ze základních stavebních atomů organických sloučenin. Sonda Dawn v předchozích letech nalezla na Ceres také například vodu a amoniak, což vědce vede k závěru, že na trpasličí planeta Ceres by mohly probíhat geologické procesy.

Mise vesmírné sondy Dawn v pásu asteroidů byla ukončena, došlo jí palivo

2. 11. 2018 (novější než zobrazený článek)

Mise vesmírné sondy Dawn v pásu asteroidů byla ukončena, došlo jí palivoVesmírná sonda Dawn vyletěla do vesmíru v roce 2007 a v pásu asteroidů jako první zblízka prozkoumala jeho dvě největší tělesa: planetku Vesta a trpasličí planetu Ceres. Unikátní mise zatím jako jediná nechala vesmírnou sondu obíhat dvě různá tělesa a přinesla množství nových informací o obou objektech. V posledním roce sonda Dawn mapovala z velmi nízké oběžné dráhy povrch Ceres a poté, co jí došlo palivo, byla navedena na vyšší oběžnou dráhu, kde zůstane Ceres obíhat na věky věků.

20. 9. 2018 (novější než zobrazený článek)

Pět trpasličích planet sluneční soustavy: Eris, Pluto, Makemake, Haumea a Ceres (update 2018)Ještě před několika lety měla sluneční soustava celkem devět planet. Astronomové ale díky stále dokonalejší technice objevovali nová tělesa, která se svou velikostí mohla rovnat s nejmenší planetou a měla být tedy také označena jako planety. Jejich počet se najednou mohl dostat přes desítku a nebylo jisté, kde by se zastavil. V roce 2006 proto byla Mezinárodní astronomickou unií přijata nová definice planety, podle které už Pluto mezi planety nepatří, od té doby je spolu s dalšími objekty součástí nové třídy těles ve sluneční soustavě, trpasličích planet.

Poslední fáze mise Dawn přináší nevídané detaily z trpasličí planety Ceres

18. 7. 2018 (novější než zobrazený článek)

Poslední fáze mise Dawn přináší nevídané detaily z trpasličí planety CeresDo konce mise vesmírné sondy Dawn zbývá pár měsíců, operátoři očekávají, že jí dojde palivo někdy mezi srpnem a říjnem tohoto roku. V poslední fázi mise obíhá sonda pouhých 35 kilometrů nad povrchem trpasličí planety Ceres a posílá na Zemi snímky s doposud neviděnými detaily. Jedním z hlavních cílů v této fázi mise je kráter Occator, kde se nachází nejzářivější skvrny, které jsou rozesety po povrchu Ceres.

4. 7. 2018 (novější než zobrazený článek)

Sonda Dawn poslala z velmi nízké oběžné dráhy detailní snímky bílých skvrn na CeresVesmírná sonda Dawn dosáhla své nejnižší oběžné dráhy kolem trpasličí planetky Ceres 6. června 2018. Jde o finální fázi její mise k tomuto největšímu objektu v pásu asteroidů mezi planetami Mars a Jupiter. Na své nové dráze se sonda přiblížila na pouhých 34 kilometrů oproti dosavadnímu největšímu přiblížení 385 kilometrů a může se tak zaměřit na detaily na jejím povrchu.

Sonda Dawn u Ceres mění svou oběžnou dráhu, bude obíhat jen 50 km nad povrchem

4. 6. 2018 (novější než zobrazený článek)

Sonda Dawn u Ceres mění svou oběžnou dráhu, bude obíhat jen 50 km nad povrchemVesmírná sonda Dawn upravuje svou oběžnou dráhu kolem trpasličí planety Ceres, aby se zatím nejvíc přiblížila jejímu povrchu. Od začátku června bude Dawn obíhat jen asi 50 kilometrů nad povrchem Ceres, což je asi 10x blíže než doposud. Jde o poslední fázi mise NASA do pásu asteroidů trvající od roku 2007, která nejprve sondu v roce 2011 zavedla k planetce Vesta a potom k trpasličí planetě Ceres, kterou obíhá od roku 2015.

Sonda Dawn odhalila změny na povrchu trpasličí planety Ceres

23. 3. 2018 (novější než zobrazený článek)

Sonda Dawn odhalila změny na povrchu trpasličí planety CeresStudie publikovaná ve vědeckém magazínu Science Advances přináší nové informace o trpasličí planetě Ceres, která se nachází v pásu asteroidů mezi planetami Mars a Jupiter. Studie se zaměřila na první detekované změny na povrchu největšího tělesa v pásu asteroidů. Snímky z oběžné dráhy Ceres ukazují nárůst množství vodního ledu v permanentním stínu jednoho z kráterů a také odkryté horniny ukazující složení pod povrchem.