Zítra brzy ráno můžete na obloze vidět první meteorický roj letošního roku - Quadrantidy

3. 1. 2012
Meteority

Quadrantidy poskytují sice krátkou, zato intenzivní podívanou. Své jméno nesou po souhvězdí Quadrans Muralis, které se dnes už ale neuznává a nepoužívá. Hlavní podívaná je letos naplánovaná na středeční osmou hodinu ranní, což už bude u nás bohužel den, nicméně i několik hodin před rozbřeskem by mělo jít meteorickou spršku z našeho území pozorovat.

Další zprávy z kategorie Meteority

Nejstarší kráter po dopadu mimozemského tělesa se nachází v Austrálii, má víc než 2 miliardy let

30. 1. 2020 (novější než zobrazený článek)

Kráter Yarrabubba v západní Austrálii byl podle vědců vytvořen dopadem komety, nebo planetky před 2,229 miliardami let. Jedná se tak o nejstarší známý dopadový kráter na Zemi, který by mohl vědcům prozradit mnohé o době, ve které vznikl. V tomto období na naší planetě zrovna končilo období výrazné doby ledové, jehož konec by mohl mít s dopadem kráteru něco společného.

V meteoritu se ukrývala zrnka prachu starší než sluneční soustava, jsou nejstarší známý materiál na Zemi

21. 1. 2020 (novější než zobrazený článek)

Vědcům se při analýze meteoritu ze 60. let podařilo identifikovat materiál starý až 7,5 miliardy let. Slunce a další tělesa ve sluneční soustavě přitom vznikly teprve před 4,5 miliardami let. Výsledky výzkumu týmu vědců vedeného doktorem Philippem Heckem byly prezentovány ve studii v magazínu Proceedings of the National Academy of Sciences.

V meteoritech byl nalezen mimozemský cukr, mohl hrát roli při vzniku života na Zemi

21. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Mezinárodnímu týmu vědců se podařilo nalézt komplexní organické sloučeniny v meteoritech. Jde konkrétně o ribózu, která je součástí RNA, a také o arabinózu a xylózu. Tyto komplexní sloučeniny byly objeveny v meteoritech s označením NWA 801 a Murchison - oba s vysokým obsahem uhlíku.

5. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

Meteorit nalezený v Austrálii obsahoval první známý přírodní výskyt vzácného mineráluPoblíž australského města Wedderburn byl v roce 1951 nalezen podivný balvan. Šlo o meteorit, který se nepodobal žádnému jinému. Od té doby jej vědci studují a snaží se o podivném kameni zjistit více. A poslední průzkum přinesl překvapení: meteorit obsahuje první známý přírodní výskyt minerálu edscottit.

Meteorit udeřil do Měsíce zrovna při jeho zatmění, záblesk byl vidět i ze Země

2. 5. 2019 (novější než zobrazený článek)

Meteorit udeřil do Měsíce zrovna při jeho zatmění, záblesk byl vidět i ze ZeměBěhem úplného zatmění Měsíce letos v lednu zachytili astronomové malý záblesk. Po důkladném prozkoumání této události pak oznámili, že šlo ve skutečnosti o kolizi Měsíce s malým objektem. Podobné srážky se dějí relativně často, šlo však o první případ, kdy byla taková srážka zachycena během zatmění na video. Výsledky zkoumání tohoto nárazu byly prezentovány v magazínu Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Nejstarší magnetický záznam ve sluneční soustavě pochází z meteoritu

7. 4. 2018 (novější než zobrazený článek)

Nejstarší magnetický záznam ve sluneční soustavě pochází z meteorituVědci zjistili, že v minerálu olivín, který se vyskytuje v meteoritech, lze nalézt záznam magnetického pole přítomného při vzniku sluneční soustavy. Informace o magnetických polích z tohoto období mohou vědcům pomoci lépe pochopit, jak se sluneční soustava formovala v období, kdy kolem Slunce obíhal protoplanetární disk, ze kterého teprve později vznikly planety. Výzkumníci z Velké Británie, Německa a Norska prezentovali výsledky svého výzkumu v magazínu Nature Communicaations.

Vědci zkoumají meteorit z Marsu, který obsahuje neobvyklé množství vody

6. 1. 2013 (novější než zobrazený článek)

Vědci zkoumají meteorit z Marsu, který obsahuje neobvyklé množství vodyVědecký tým vedený Carlem Ageem analyzuje meteorit, který podle nich obsahuje až 10x větší množství vody než je u těchto kamenů obvyklé. Meteorit NWA 7034 byl nalezen v roce 2011 v západní části Sahary a podle vědců je starý něco přes dvě miliardy let. Kámen má pocházet z Marsu, který v té době nacházel na počátku svého posledního geologického období, amazonian.