S unikátním teleskopem Event Horizon chtějí astronomové poprvé přímo pozorovat černou díru

19. 01. 2012
Sagittarius A* Černé díry Teleskopy Mléčná dráha Event Horizon Telescope

V oboru astronomie se schyluje k převratné události, radioteleskopy po celém světě se připravují zaměřit svá zrcadla ke středu Mléčné dráhy a poprvé v historii důkladně prozkoumat supermasivní černou díru v centru naší domovské galaxie. Projekt se nazývá Event Horizon Telescope a bude se jej účastnit 50 teleskopů, které spojí své síly a vytvoří obří superteleskop se zrcadlem velkým jako celá naše planeta. Fyzikové i astronomové z celého světa se dnes sjeli do Tusconu (USA), kde budou ladit konkrétní detaily programu.

"Ještě před pár roky by bylo nemyslitelné uspět s podobným úkolem", řekl astrofyzik Dimitrios Psaltis ze Steward Observatory patřící k University of Arizona. Teprve s nedávnými technologickými pokroky a výstavbou nových a silnějších teleskopů bylo astronomům umožněno se o něco podobného pokusit.

Přímé pozorování černé díry je nemožné, protože je obklopena regionem, kterému se říká horizont události, jakmile cokoliv překročí tuto hranici, nemůže už z černé díry uniknout. Dokonce ani světlo nemá šanci utéct nepředstavitelné gravitaci, což také dává černým dírám jejich jméno.

Co však lze pozorovat je disk materiálu, který černá díra uprostřed nasává. Oblak plynů je vystavován stále větším tlakům, se kterými zároveň roste také jeho teplota do takových extrémů, že už je lze zachytit teleskopy na Zemi. Zatím se však nepodařilo najít černou díru ve středu tohoto disku.

Součástí projektu budou mimo jiné Submillimeter Telescope (Mt. Graham v Arizoně), teleskopy na hoře Mauna Kea na Havaji, několik teleskopů z Evropy, South Pole Telescope a nově se k síti připojí také soustava 50 radioteleskopů ALMA v Chile.

Za objekt k pozorování byla vybrána supermasivní černá díra Sagittarius A*, která by se měla nacházet v centru Mléčné dráhy. Masa Sagittarius A* se odhaduje na čtyři miliony mas slunce, dosahuje ale velikosti podobné jako má oběžná dráha planety Merkur. I když existují bližší podobné objekty, jsou příliš malé a větší objekty jsou zase příliš daleko, proto je Sagittarius A* jasným kandidátem na úplně první pozorování takového objektu.

Černá díra je navíc zahalena hustými oblaky plynů, které obíhají kolem středu Mléčné dráhy, a je tak jen těžko pozorovatelná ze Země. Radioteleskopy sice nezachytí viditelné světlo, mohou ale zaznamenávat radiové vlny, které z okolí černé díry vychází.

Kdy budou všechny teleskopy propojeny, zatím není jasné. Bude záležet také na tom, zda se stihnou dokončit teleskopy, se kterými se počítá, a ještě nejsou v provozu.
Autor článku: Otakar Zajíc

Další zprávy z kategorie Sagittarius A*

04. 11. 2014 (novější než zobrazený článek)

Objekt obíhající supermasivní černou díru ve středu naší galaxie by mohla být bývalá dvojhvězdaAstronomové v posledních letech bedlivě sledují střed Mléčné dráhy, nachází se tam totiž supermasivní černá díra Sagittaruis A*. Kolem ní rotují další masivní objekty a vědci se chtějí jejich pozorováním dozvědět více o černé díře, která je svou gravitací ovlivňuje. Jedním z takových objektů je G2, o němž si astronomové původně mysleli, že jde o masivní vodíkový oblak, jeho chování při přiblížení ke středu galaxie letos v létě však napovídá něčemu zcela jinému.

26. 01. 2014 (novější než zobrazený článek)

Podle nové Hawkingovy studie černé díry neexistují, alespoň ne tak, jak je známeBritský teoretický fyzik Stephen Hawking znovu rozvířil vlny světa černých děr se svou novou studií, kterou publikoval ve středu 22. ledna. Hawking věnoval podstatnou část svého života studiu objektů s tak velkou gravitací, že jim neunikne ani světlo. Jeho poslední práce ale jejich existenci de facto popírá. Jak tomu tedy ve skutečnosti je? A co vlastně dřímá v centru naší galaxie, kde, jak astronomové tvrdí, leží obří nepředstavitelné monstrum, kterému říkají supermasivní černá díra?

Supermasivní černá díra ve středu naší galaxie byla přistižena při erupci

26. 10. 2012 (novější než zobrazený článek)

Supermasivní černá díra ve středu naší galaxie byla přistižena při erupci Rentgenový teleskop NuSTAR zachytil silnou erupci u černé díry Sagittaruis A* v centru Mléčné dráhy. Relativně klidná černá díra ve srovnání s některými jinými aktivními galaktickými jádry, tak ukazuje, že i v jejím okolí se dějí zajímavé věci.

01. 10. 2012 (novější než zobrazený článek)

Astronomové se poprvé zaměřili na poloměr černé díry, pomocí unikátního teleskopu EHTEvent Horizon Telescope (EHT, Teleskop pro pozorování horizontu události) je dlouhodobý astronomický projekt, jehož cílem je prostřednictvím propojení teleskopů po celém světě pozorovat detailně černé díry a jejich okolí. Aby si tuto techniku vyzkoušeli se zatím třemi teleskopy na Havaji, v Kalifornii a Arizoně, zamířili astronomové tato tři zařízení ke galaxii M87, v jejímž centru dřímá supermasivní černá díra o hmotnosti šesti miliard Sluncí.

12. 02. 2012 (novější než zobrazený článek)

Černá díra v centru Mléčné dráhy konzumuje planetky a vydává záblesky rentgenového zářeníNová studie mezinárodního týmu vědců se pokouší vysvětlit, co stojí za tajemnými záblesky radiace, které vychází z černé díry Sagittarius A*, která se nachází ve středu naší galaxie. Podle studie obklopuje střed Mléčné dráhy oblak planetek, komet a planet, které byly gravitací odtrženy od svých mateřských hvězd. Při jejich pádu do černé díry dochází ke vzniku záblesku podobně jako u meteoru při průletu zemskou atmosférou, a právě tento záblesk pozorují astronomové vesmírným teleskopem Chandra.

05. 01. 2012

Mohou v galaktickém centru Mléčné dráhy vznikat exoplanety? Podle astronomů ano, mají i důkazMezinárodní tým astronomů vedený Stefanem Gillessenem z Max Planck Institute for Extraterrestrial Physics v Garchingu v Německu v prosinci oznámil, že našel oblak plynů a prachu, který míří ke středu naší galaxie, kde na něj už čeká supermasivní černá díra. V následné analýze pak přišli Ruth Murray-Clay a Abraham Loeb z Harvard–Smithsonian Center for Astrophysics se závěrem, že tento oblak o mase tří Zeměkoulí by ve skutečnosti mohly být zbytky protoplanetárního systému, jehož rovnováha byla černou dírou rozrušena. Znamenalo by to, že planety mohou vznikat i ve středu Mléčné dráhy, v oblasti kde jsou vystavovány silné radiaci z centrální černé díry.

17. 03. 2011

Gigantické bubliny rozpínající z centra Mléčné dráhy mohou být produktem supermasivní černé díryMezinárodní tým astronomů vedený hong-kongským profesorem K.S. Chengem publikoval studii, která nabízí první model, který vysvětluje existenci gigantických bublin gamma záření objevených teprve v loňském roce. Bubliny se rozpínají kolmo k rovině galaktického disku ze středu naší galaxie a již dříve bylo vědci proklamováno, že podobná struktura zřejmě bude výsledkem destrukce hvězd v supermasivní černé díře ukrývající se v centru galaxie.