Astronomům se loni poprvé podařilo pozorovat v detailu kometu rozpadající se ve Sluneční koroně

20. 1. 2012
Komety Slunce SDO SOHO

Kometa se jmenovala C/2011 N3 a byla objevena loni v červnu, pouhé dva dny před jejím zánikem ve sluneční atmosféře. V tu chvíli pozorovalo kometu dvě vesmírné solární observatoře SOHO a SDO, které tak zprostředkovaly první přímé pozorování rozpadu komety nenávratně zachycené gravitací naší hvězdy.

Kometa C/2011 N3

Kometa C/2011 N3 - Kometa C/2011 N3 zachycená solární observatoří SDO jak se rozpadá ve sluneční atmosféře. Na výřezu vpravo nahoře je kometa zachycená další observatoří SOHO.

Komety často končí svou existenci v horké sluneční koroně, doposud se však astronomům nepodařilo tento proces přímo pozorovat. Zkoumáním rozpadající se komety se mohou astronomové dozvědět mnohé o jejím složení. Její hmotnost by měla být kolem 60 tisíc tun a na šířku asi 50 metrů. Kromě komety se astronomové dozvěděli také další informace o sluneční koroně a magnetickém poli. Výsledky výzkumu prezentují astronomové v dnešním vydání vědeckém magazínu Science.

Kometa C/2011 N3 zřejmě patřila ke skupině Kreutzových komet, pozůstatkům větší komety, která se při přiblížení Slunci rozpadla zhruba před 2 tisíci roky. Při jejím prvním pozorování 4. července měla ocas dlouhý 10 tisíc kilometrů a mířila ke Slunci rychlostí zhruba 600 km/s. Nakonec se dostala až do hloubky 100 kilometrů od povrchu Slunce, kde se rozpadla na menší kusy, které se následně vypařily.

Další zprávy z kategorie Komety

Nové informace o mezihvězdné kometě Borisov: je červená a obsahuje kyanid

16. 10. 2019 (novější než zobrazený článek)

Nové informace o mezihvězdné kometě Borisov: je červená a obsahuje kyanidAstronomové po celém světě zaměřují noc co noc své teleskopy na dočasného návštěvníka v naší sluneční soustavě: kometu I2/Borisov. Přiletěla k nám zřejmě od dvojhvězdy Kruger 60 a může nám o tomto systému napovědět spoustu informací. Stejně jako jiné komety ze sluneční soustavy má mezihvězdná kometa ocas plynů, které z ní unikají do volného vesmíru a právě ty mohou prozradit mnohé o jejím složení.

Mezihvězdná kometa I2/Borisov mohla přiletět od blízké dvojhvězdy Kruger 60

2. 10. 2019 (novější než zobrazený článek)

Mezihvězdná kometa I2/Borisov mohla přiletět od blízké dvojhvězdy Kruger 60Podle nové studie by mohla nově objevená mezihvězdná kometa I2/Borisov pocházet z blízkého hvězdného systému Kruger 60. Podle simulací polských astronomů se kometa před milionem let nacházela v blízkosti této dvojhvězdy a obě měly vzájemně podobnou rychlost.

26. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

Druhý objekt z mezihvězdného prostoru oficiálně potvrzen, nově nese označení I2/BorisovMezinárodní astronomická asociace IAU v úterý oznámila, že nově objevená kometa C/2019 Q4 je skutečně objekt, který nepochází ze sluneční soustavy. Dostala tedy oficiálně označení I2/Borisov (označení I2 znamená, že jde o druhé identifikované interstelární těleso a Borisov je podle jejího objevitele). Několikadenní pozorování astronomy po celém světě totiž potvrdila hyperbolickou oběžnou dráhu komety, která naznačuje, že těleso neobíhá Slunce ale naší soustavou pouze prolétá.

Snímek první potenciální mezihvězdné komety i s jejím ocasem

14. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

Snímek první potenciální mezihvězdné komety i s jejím ocasemObservatoř Gemini na Havaji vyfotila potenciálně druhý známý mezihvězdný objekt ve sluneční soustavě. Jde o kometu C/2019 Q4 objevenou teprve 30. srpna ruským astronomem Genady Borisovem. Na novém snímku je patrný její ocas, čímž se liší od prvního známého interstelárního tělesa Oumuamua pozorovaného v roce 2017. Astronomové po celém světě se nyní snaží zpřesnit její trajektorii, aby mohli potvrdit, že nepochází ze sluneční soustavy.

12. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

Amatérský astronom možná objevil další objekt, který k nám přišel z mezihvězdného prostoruAstronomové v předloňském roce poprvé detekovali mezihvězdný objekt, který následně dostal označení Oumuamua. Nyní to vypadá, že byl nalezen další. Nově objevené těleso vykazuje chování podobné kometě a nese tedy zatím označení C/2019 Q4 (Borisov) (C jako comet a Borisov podle svého objevitele). Astronomové nyní důkladně zkoumají jeho oběžnou dráhu, aby určili, odkud přišlo a kam míří.

22. 6. 2019 (novější než zobrazený článek)

Nová evropská mise by mohla zkoumat kometu nebo doposud neobjevenou mezihvězdnou planetkuEvropská vesmírná agentura schválila koncept mise označované jako Comet Interceptor. Vesmírná sonda bude vynesena do vesmíru společně s teleskopem ARIEL a společně s ním bude také čekat v Lagrangeově bodě L2 až astronomové objeví vhodný cíl. Jakmile bude vybrán, sonda se k němu vydá a proletí kolem něj. Ve skutečnosti půjde o tři samostatné sondy, které budou cílový objekt zkoumat z různých úhlů a vytvoří 3D mapu jeho povrchu.

Teleskop Hubble vyfotil vánoční kometu 46P/Wirtanen

24. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

Teleskop Hubble vyfotil vánoční kometu 46P/WirtanenKometa 46P/Wirtanen je nejjasnější kometou pozorovatelnou v roce 2018, můžete ji pozorovat pouhým okem při jasných prosincových nocích až do začátku ledna. Na kometu se 13. prosince zaměřil také vesmírný teleskop Hubble z oběžné dráhy. Na jeho snímcích lze pozorovat obálku materiálu neboli koma, které se kolem komet objevuje, když se přiblíží Slunci.