Japonsko se podruhé vydá pro vzorky hornin z planetky, sonda Hayabusa 2 poletí k 1999 JU3

05. 02. 2012
Hayabusa Japonsko Vesmírné sondy Planetky (asteroidy)

Komise pro vesmírné aktivity, která spravuje finance pro japonský vesmírný výzkum, schválila minulý týden misi Hayabusa 2. Nový projekt navazuje na už proběhlou misi Hayabusa (2003-2010), která přinesla na Zemi vzorky z planetky Itokawa. Tentokrát se vesmírná sonda vydá k planetce 1999 YU3 v hlavním pásu asteroidů a opět by měla přinést vzorky materiálu z jejího povrchu.

Hayabusa

Hayabusa - Návrat sondy Hayabusa zpátky na povrch Země byl skutečnou podívanou.

Sonda Hayabusa 2 se musí vydat na svou cestu v roce 2014, aby stihla své setkání s asi kilometrovou planetkou 1999 JU3. Pozorování ze Země naznačují zhruba kulatý tvar tělesa s tmavými oblastmi na povrchu, jde nicméně o planetku typu C, kam se řadí většina známých planetek.

Vesmírnou sondu Hayabusa 2 vyrobí firma NEC, stejná společnost, která stála za zrodem jejího předchůdce. Podle japonské vesmírné agentury JAXA vyjde projekt na více než 200 milionů dolarů.

JAXA doufá, že se mise obejde bez problémů, které provázely první sondu. Ta měla totiž posbírat vzorky s pomocí modulu Minerva, to se ale nakonec kvůli závadě nepodařilo. Kromě toho se objevily problémy s únikem paliva a dalšími závadami, ani to ale nezabránilo v prvním úspěšném pokusu a návrat vesmírné sondy s materiálem z planetky. Mise Hayabusa 2 bude z té předchozí vycházet a japonští vědci věří, že se jim podaří vyvarovat stejným chybám.

Nová vesmírná sonda bude vybavena zdokonaleným iontovým pohonem a navigací. Změnami projde také už zmíněný systém pro sbírání vzorků. Namísto vystřelení projektylu jako u první mise, vypustí nová sonda k povrchu planetky zařízení, které v blízkosti jejího povrchu exploduje. Poté co se usadí prach vymrštěný výbuchem, posbírá sonda uvolněné horniny, které pak dopraví zpátky na Zemi pro důkladnější prozkoumání.

Další zprávy z kategorie Japonsko

Evropská mise BepiColombo k planetě Merkur se chystá na převoz na kosmodrom

14. 03. 2018 (novější než zobrazený článek)

Evropská mise BepiColombo k planetě Merkur se chystá na převoz na kosmodromPrvní mise Evropské vesmírné agentury ESA k planetě Merkur přechází do další fáze: tři hotové sondy se připravují na převoz přes Atlantický oceán do jižní Ameriky, kde leží kosmodrom Kourou, odkud zamíří směrem do středu sluneční soustavy. Společně se samotnou sondou se přesouvá také personál a spousta dalšího vybavení. Okno pro start rakety Arianne 5 s nákladem je otevřeno mezi 5. říjnem a 29. listopadem tohoto roku, přílet k Merkuru je plánován na rok 2025.

Robotický barista obsluhuje zákazníky kavárny v Japonsku

08. 02. 2018 (novější než zobrazený článek)

Robotický barista obsluhuje zákazníky kavárny v JaponskuRobot se jménem Sawyer obsluhuje najednou až pětici zákazníků kavárny Henna Cafe v Tokiu. Robot s jediným ramenem oskenuje lístek vytištěný v automatu, pozdraví zákazníka a udělá mu kávu podle jeho přání. Se zákazníky komunikuje hlasem a prostřednictvím LCD panelu s animovanýma očima a podle jeho vlastních slov dokážu udělat lepší kávu než lidská obsluha. Káva od robota stojí asi 70 korun.

Japonsko chce ve dvacátých letech vyslat astronauta na Měsíc

28. 11. 2017 (novější než zobrazený článek)

Japonsko chce ve dvacátých letech vyslat astronauta na MěsícJaponská vláda by chtěla vyslat ve dvacátých letech vlastního astronauta na Měsíc. Umožnit by jí to měla spolupráce s NASA, ESA a dalšími vesmírnými agenturami na projektu Deep Space Gateway, v rámci kterého dojde k vystavění orbitální stanice u Měsíce. Projekt bude zřejmě volně navazovat na spolupráci započatou na Mezinárodní vesmírné stanici (ISS), kde spolu kooperují NASA, ESA, Roskosmos, JAXA a Kanadská vesmírná agentura.

NASA oznámila svou spoluúčast na japonské misi k měsícům Marsu

26. 11. 2017 (novější než zobrazený článek)

NASA oznámila svou spoluúčast na japonské misi k měsícům MarsuAmerická vesmírná agentura NASA oznámila, že se bude spolupodílet na japonské misi Martian Moons Exploration, jejímž cílem bude přinést na Zemi vzorky hornin z měsíce Marsu Phobos. Spoluúčast americké agentury bude prostřednictvím jednoho ze sedmi instrumentů na robotické sondě, která přistane na větším ze dvou měsíců Marsu. Půjde o spektrograf analyzující neutrony a gamma záření, který má vědcům pomoci zjistit kdy a jak se měsíce Marsu zformovaly.

22. 10. 2017 (novější než zobrazený článek)

Nový objev masivních lávových jeskyní na Měsíci oživuje diskuzi nad jeho kolonizacíVědci z japonské vesmírné agentury (JAXA) našli na Měsíci lávový tunel, který by mohl mít masivní rozměry. Rozsáhlá jeskyně je zbytkem po lávovém proudu, jehož střecha nejprve ztvrdla a následně vyschnul zevnitř, když láva odtekla. Doplňuje tak už objevené menší lávové tunely a dává netušené možnosti pro osídlení Měsíce lidmi - poskytuje totiž ochranu, která by na povrchu kolonizátorům mohla chybět.

Japonsko vyslalo do vesmíru novou sondu, má za úkol přinést na Zemi vzorek planetky

03. 12. 2014 (novější než zobrazený článek)

V úterý se z japonského ostrovního kosmodromu Tanegashima vznesla raketa H-2A s vesmírnou sondou Hayabusa 2. Jejím úkolem je doletět v roce 2018 k planetce 1999 JU3, posbírat vzorky hornin z jejího povrchu a doručit je v roce 2020 zpátky na Zemi k důkladnému prozkoumání. Hayabusa 2 s sebou veze hned čtyři oddělitelné moduly, které budou zkoumat cílovou planetku různými způsoby. U svého cíle stráví japonská sonda rok a půl, poté se vrátí zpátky k Zemi.

Stavební společnost Obayashi chce do roku 2050 postavit vesmírný výtah

26. 09. 2014 (novější než zobrazený článek)

Japonský stavební gigant Obayashi oznámil své plány postavit do roku 2050 první vesmírný výtah na světě. Realizaci tohoto technologicky velmi náročného konceptu mají umožňovat nanotechnologie, s jejichž pomocí lze vyrobit materiály až stokrát pevnější než ocel. Je však více než zřejmé, že jde o běh na dlouhou trať a pravděpodobně z velké části také marketingový tah jedné z pěti velkých stavebních společností v Japonsku. Vývoj nanomateriálů přesto pokračuje mílovými kroky a vidina levné dopravy na oběžnou dráhu prostřednictvím výtahu je snem mnoha lidí včetně expertů.