Japonsko se podruhé vydá pro vzorky hornin z planetky, sonda Hayabusa 2 poletí k 1999 JU3

5. 2. 2012
Hayabusa Japonsko Vesmírné sondy Planetky (asteroidy)

Komise pro vesmírné aktivity, která spravuje finance pro japonský vesmírný výzkum, schválila minulý týden misi Hayabusa 2. Nový projekt navazuje na už proběhlou misi Hayabusa (2003-2010), která přinesla na Zemi vzorky z planetky Itokawa. Tentokrát se vesmírná sonda vydá k planetce 1999 YU3 v hlavním pásu asteroidů a opět by měla přinést vzorky materiálu z jejího povrchu.

Hayabusa

Hayabusa - Návrat sondy Hayabusa zpátky na povrch Země byl skutečnou podívanou.

Sonda Hayabusa 2 se musí vydat na svou cestu v roce 2014, aby stihla své setkání s asi kilometrovou planetkou 1999 JU3. Pozorování ze Země naznačují zhruba kulatý tvar tělesa s tmavými oblastmi na povrchu, jde nicméně o planetku typu C, kam se řadí většina známých planetek.

Vesmírnou sondu Hayabusa 2 vyrobí firma NEC, stejná společnost, která stála za zrodem jejího předchůdce. Podle japonské vesmírné agentury JAXA vyjde projekt na více než 200 milionů dolarů.

JAXA doufá, že se mise obejde bez problémů, které provázely první sondu. Ta měla totiž posbírat vzorky s pomocí modulu Minerva, to se ale nakonec kvůli závadě nepodařilo. Kromě toho se objevily problémy s únikem paliva a dalšími závadami, ani to ale nezabránilo v prvním úspěšném pokusu a návrat vesmírné sondy s materiálem z planetky. Mise Hayabusa 2 bude z té předchozí vycházet a japonští vědci věří, že se jim podaří vyvarovat stejným chybám.

Nová vesmírná sonda bude vybavena zdokonaleným iontovým pohonem a navigací. Změnami projde také už zmíněný systém pro sbírání vzorků. Namísto vystřelení projektylu jako u první mise, vypustí nová sonda k povrchu planetky zařízení, které v blízkosti jejího povrchu exploduje. Poté co se usadí prach vymrštěný výbuchem, posbírá sonda uvolněné horniny, které pak dopraví zpátky na Zemi pro důkladnější prozkoumání.

Další zprávy z kategorie Japonsko

18. 7. 2019 (novější než zobrazený článek)

Japonská vesmírná agentura a Toyota vyrobí prototyp velkého lunárního roveru pro posádkuJaponská vesmírná agentura chce do deseti let vyvinout robustní lunární rover pro posádku, který bude schopný ujet tisíce kilometrů. Vzala si k tomu na pomoc japonského automobilového výrobce Toyota, se kterým nyní podepsala smlouvu o vývoji prototypu. Předmětem smlouvy je práce na prototypu v následujících třech letech.

3. 6. 2019 (novější než zobrazený článek)

Teleskop Subaru objevil na 1800 nových supernov, pomohou zpřesnit měření rozpínání vesmíruJaponský teleskop Subaru nově vybavený citlivým snímačem Hyper Suprime-Cam objevil za posledních 6 měsíců 1 800 nových supernov. Mezi nimi je i 5 velmi zářivých supernov (superluminous supernova) a 400 supernov typu Ia, z nichž 58 se nachází ve vzdálenosti více než 8 miliard světelných let. Tyto výsledky nyní pomohou vědcům zpřesnit hubblovu konstantu popisující rozpínání vesmíru.

V sobotu vyletěla na hranici vesmíru první japonská soukromá raketa MOMO-3

5. 5. 2019 (novější než zobrazený článek)

Japonská raketa MOMO-3 v sobotu při testovacím letu překonala výšku 100 kilometrů - mezinárodně uznávanou hranici vesmíru - a stala se tak prvním soukromým nosičem vyvinutým v Japonsku. Raketu vyvíjí společnost Interstellar Technology Inc. (Interstellar Technologies). založená v roce 2013 s kosmodromem Taiki na ostrově Hokaido.

Japonsko chce mít v roce 2029 na Měsíci rover pro astronauty, vyrobí ho Toyota

12. 3. 2019 (novější než zobrazený článek)

Japonsko chce mít v roce 2029 na Měsíci rover pro astronauty, vyrobí ho ToyotaJaponská vesmírná agentura JAXA dnes oznámila, že se domluvila se společností Toyota na vývoji nového lunárního roveru pro astronauty. Nepůjde tedy o malé automatické rovery, které známe z Marsu ale řiditelné vozidlo s prostorem pro posádku. Rover má na Měsíci přistát za deset let a umožnit cestování dvojici astronautů až do vzdálenosti 10 tisíc kilometrů. Posádka běžce mít k dispozici až 13 metrů krychlových prostoru a bude se ve vozidle moci pohybovat bez skafandru.

18. 1. 2019 (novější než zobrazený článek)

V atmosféře Venuše byly objeveny doposud neznámé struktury, které se na jiných planetách neobjevujíJaponská vesmírná sonda Akatsuki objevila v atmosféře Venuše pruhy oblaků, které se táhnou tisíce kilometrů a jsou symetrické na severní i jižní polokouli planety. Podobný úkaz se zatím na žádné jiné planetě nepodařilo pozorovat. Nové struktury v oblacích se objevily na infračervených snímcích z orbitální sondy a také na počítačových simulacích vycházejících z reálných pozorování naší sousední planety.

1. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

Experimentální návratový modul japonské vesmírné agentury úspěšně dopadl do oceánu11. listopadu dopadl do Pacifiku testovací návratový modul vypuštěný z ISS několik dní předtím. Jde o první podobný pokus japonské vesmírné agentury JAXA, který umožní dopravu experimentů z paluby orbitální stanice zpět na Zemi. Kromě nákladních lodí Dragon a vesmírných lodí Sojuz zatím neexistuje žádná cesta pro vědecké experimenty ze stanice, všechna ostatní plavidla, která k ISS létají, totiž při odletu shoří v atmosféře.

Přistání sondy Hayabusa2 na planetce Ryugu bylo o několik měsíců odloženo

11. 10. 2018 (novější než zobrazený článek)

Přistání sondy Hayabusa2 na planetce Ryugu bylo o několik měsíců odloženoJaponská vesmírná sonda Hayabusa2 přistane na planetce Ryugu o několik měsíců později, než se původně plánovalo. Oznámila to japonská vesmírná agentura JAXA ve čtvrtek. Jako hlavní příčinu uvedla drsný terén, který se na povrchu Ryugu vyskytuje, který přistání komplikuje. Aktuálně je přiblížení k planetce plánováno na leden 2019, sonda bude planetku obíhat až do prosince příštího roku. Hayabusa2 by se měla přiblížit povrchu planetky natolik, aby mohla posbírat vzorky hornin, které má v roce 2020 dovézt zpátky na Zemi.