Apophis nás zřejmě neohrozí, srážka Země s nově objevenou planetkou je ale ještě pravděpodobnější

29. 2. 2012
NEO Planetky (asteroidy) Apophis (planetka)

Planetka 2011 AG5 byla objevena teprve loni americkými astronomy, má asi 140 metrů napříč a je považována NASA i mezinárodními organizacemi sledujícími hrozby z vesmíru za velké nebezpečí. Při projekci její trajektorie do budoucnosti to totiž vypadá, že by se planetka mohla nebezpečně přiblížit k Zemi v roce 2040, na pouhých 0,00192 AU (287 200 kilometrů).

Apophis

Apophis - planetka označovaná také jako 2004 MN4 nebo pod katalogovým číslem 99942. Nejedná se o skutečnou fotografii, ale obrázek vytvořený Lorenzo Barcellou na základě reálných údajů o objektu.

Pro zhodnocení nebezpečí, které planetka nebo kometa působí pro Zemi, slouží tzv. turínská stupnice. Ta čísly od nuly do deseti ukazuje, jak nebezpečný objekt pro Zemi je, nula je zanedbatelné nebezpečí a desítka znamená jistou srážku s globálními důsledky. Aktuálně existují pouze dva známé objekty, které mají hodnotu větší než nula, oba dva mají jedničku - 2007 VK184 a 2011 AG5. Mezi tyto planetky dříve patřilo více těles (například planetka Apophis), jejich nebezpečí ale bylo postupně přehodnoceno.

Aktuálně hrozí šance 1:625, že se 2011 AG5 v roce 2040 srazí s naší planetou, je to však podmíněno tím, že astronomové znají dostatečně dráhu planetky. Znají ji teprve pár měsíců a příliš toho o ní nikdo neví. Během následujících let bude její dráha nadále upřesňována, několikrát se k Zemi dokonce přiblíží a dovolí astronomům důkladné prozkoumání a korekci předpovídané dráhy. V roce 2023 se přiblíží 2011 AG5 k Zemi na 0,2 AU, pokud při tomto průletu proletí malým, asi 100 km širokým regionem nazývaným klíčová dírka, její dráha bude pozměněna tak, že se pravděpodobnost srážky ještě zvýší. Pokud planetka klíčovou dírku mine, se Zemí se o 17 let později nesrazí.

Pokud bude planetka i nadále představovat riziko pro život na Zemi, odborníci navrhují změnit uměle její dráhu tak, aby zmíněnou klíčovou dírkou vůbec neproletěla. Sebemenší změna dráhy se pak během následujících let projeví dostatečnou změnou trajektorie objektu a hrozba bude odvrácena. Obě dvě planetky jsou tak soustavně pozorovány a jejich oběžné dráhy neustále zpřesňovány, aby bylo možné přesně předpovědět jejich dráhu a zhodnotit tak nebezpečí, které nám hrozí. Apophisu zdá se unikneme, v okolí Země se ale nachází velké množství dalších objektů, které doposud nebyly objeveny a mohou představovat ještě větší nebezpečí.

Objekty představující největší hrozbu pro Zemi
  • stupeň 1 - 2011 AG5 - pravděpodobnost srážky se Zemí v roce 2040 1:625
  • stupeň 1 - 2007 VK184 - pravděpodobnost srážky se Zemí v roce 2048 1:1750
  • stupeň 0 - Apophis - první objekt, který měl dokonce stupeň 2, postupně bylo ale nebezpečí sníženo na nulu

• stupeň 0 - 2011 CA21 - planetka objevená loni se stupněm 1, letos v únoru bylo nebezpečí sníženo
  • stupeň 0 - 2011 BM45, 2011 SM68, 2011 UL21 - objekty, kterým byl stupeň snížen z jedničky na nulu v loňském roce

Další zprávy z kategorie NEO

9. 2. 2019 (novější než zobrazený článek)

Byla objevena vzácná planetka v blízkosti Slunce. Má nejkratší známou oběžnou dráhuSpatřit planetky v blízkosti Slunce není jednoduché, záře hvězdy je totiž téměř dokonale skrývá. Doposud bylo objeveno asi pouze 20 objektů, jejichž oběžné dráhy nepřekročí oběžnou dráhu naší planety. Nově objevená planetka 2019 AQ3 kříží oběžné dráhy Merkuru i Venuše a má nejkratší oběžnou dráhu ze všech známých planetek. Byla objevena pomocí nového zařízení ZTF (Zwicky Transient Facility) instalovaného na teleskopu Samuel Oschin Telescope, který je součástí observatoře Palomar nedaleko Los Angeles.

8. 1. 2019 (novější než zobrazený článek)

Evropskou misi Hera doplní na cestě k planetce také cubesaty, jeden z nich bude mít i českou stopuNa rok 2022 plánuje NASA náraz do měsíce planetky Didymos, aby vyzkoušela jak ovlivní jeho oběžnou dráhu. Následně k planetce vyšle sondu evropská vesmírná agentura, aby do detailu prozkoumala následky této kolize. Evropskou sondu Hera doplní také dva malé cubesaty, z nichž jedem bude vyroben ve spolupráci s českou firmou Space Systems Czech. Cílem misí DART a Hera je test změny oběžné dráhy planetky, jehož výsledky by v budoucnu mohly vést k odklonění planetek, u kterých hrozí srážka se Zemí.

V sobotu proletí kolem Země planetka protáhlého tvaru, tady jsou její fotky

22. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

V sobotu proletí kolem Země planetka protáhlého tvaru, tady jsou její fotkyV sobotu 22. prosince proletí v bezpečné vzdálenosti kolem Země relativně velká planetka 2003 SD220. Planetka má na délku 1,6 kilometrů a je tak dobře pozorovatelná radioteleskopy ze Země. Toho využili astronomové pracující s teleskopy Green Bank v Západní Virginii a Goldstone Deep Space Communications Complex v Kalifornii, aby o planetce získali cenná data. Planetka 2003 SD220 se nejvíce přiblíží Zemi na 2,9 milionu kilometrů, což je asi 7,5x dál než je oběžná dráha Měsíce.

Astronomové objevili vzácnou binární planetku v blízkosti Země

16. 7. 2018 (novější než zobrazený článek)

Astronomové objevili vzácnou binární planetku v blízkosti ZeměTři z největších radioteleskopů na světě odhalily, že už dříve objevená planetka 2017 YE5 jsou ve skutečnosti dva objekty, každý o průměru zhruba 900 metrů. Planetka je známa už od loňského prosince, teprve v červnu však byla pozorována v detailu, když se přiblížila Zemi. Jde teprve o čtvrtý objekt objevený v blízkosti oběžné dráhy Země, který se skládá ze dvou téměř stejně velkých složek, vědci však odhadují, že jich bude mnohem více.

24. 6. 2018 (novější než zobrazený článek)

NASA a FEMA mají aktualizovaný plán pro prevenci srážky Země s planetkou i pro její následkySrážka s planetkou je událost, která během našich životů vůbec nemusí nastat, nicméně pravděpodobnost, že nastane v delším časovém období, je téměř stoprocentní a její následky jsou hrozivé. NASA se tedy společně s FEMA (Federal Emergency Management Agency) pro jistotu připravují, aby mohly případně reagovat rychle a efektivně. V novém plánu je 5 bodů, kterým by se měly obě agentury věnovat, aby následky potenciální srážky minimalizovaly.

22. 6. 2018 (novější než zobrazený článek)

Sonda Hayabusa2 poslala první snímky planetky Ryugu, bude ji teď rok a půl zkoumatJaponská vesmírná agentura ve středu zveřejnila první snímky planetky Ryugu. Pořídila je vesmírná sonda Hayabusa2, jejímž cílem je nejprve vstoupit na oběžnou dráhu planetky a důkladně zmapovat její povrch. Po výběru vhodných lokalit, dojde na přistání hned několika modulů a zkoumání planetky z blízka. Nakonec sonda Hayabusa2 posbírá vzorky hornin a odletí s nimi zpátky na Zemi. Vstup sondy Hayabusa2 na oběžnou dráhu Ryugu je plánován na příští týden.

Planetka o víkendu vletěla do atmosféry Země pouhých pár hodin po objevení

6. 6. 2018 (novější než zobrazený článek)

Planetka označená 2018 LA (nebo také ZLAF9B2) byla objevena teprve v sobotu 2. června ráno zhruba ve vzdálenosti, ve které obíhá Měsíc. Po krátkém pozorování už bylo zřejmé, že je na kolizním kurzu se Zemí, ale je natolik malá, že by měla shořet v atmosféře. Do atmosféry naší planety vstoupila téhož dne před sedmou hodinou večerní našeho času nad Afrikou. Jasný bolid, který planetka vytvořila byl pozorovaný konkrétně nad Botswanou, podle vědců planetka v atmosféře celá shořela.