Apophis nás zřejmě neohrozí, srážka Země s nově objevenou planetkou je ale ještě pravděpodobnější

29. 02. 2012
NEO Planetky (asteroidy) Apophis

Planetka 2011 AG5 byla objevena teprve loni americkými astronomy, má asi 140 metrů napříč a je považována NASA i mezinárodními organizacemi sledujícími hrozby z vesmíru za velké nebezpečí. Při projekci její trajektorie do budoucnosti to totiž vypadá, že by se planetka mohla nebezpečně přiblížit k Zemi v roce 2040, na pouhých 0,00192 AU (287 200 kilometrů).

Pro zhodnocení nebezpečí, které planetka nebo kometa působí pro Zemi, slouží tzv. turínská stupnice. Ta čísly od nuly do deseti ukazuje, jak nebezpečný objekt pro Zemi je, nula je zanedbatelné nebezpečí a desítka znamená jistou srážku s globálními důsledky. Aktuálně existují pouze dva známé objekty, které mají hodnotu větší než nula, oba dva mají jedničku - 2007 VK184 a 2011 AG5. Mezi tyto planetky dříve patřilo více těles (například planetka Apophis), jejich nebezpečí ale bylo postupně přehodnoceno.

Aktuálně hrozí šance 1:625, že se 2011 AG5 v roce 2040 srazí s naší planetou, je to však podmíněno tím, že astronomové znají dostatečně dráhu planetky. Znají ji teprve pár měsíců a příliš toho o ní nikdo neví. Během následujících let bude její dráha nadále upřesňována, několikrát se k Zemi dokonce přiblíží a dovolí astronomům důkladné prozkoumání a korekci předpovídané dráhy. V roce 2023 se přiblíží 2011 AG5 k Zemi na 0,2 AU, pokud při tomto průletu proletí malým, asi 100 km širokým regionem nazývaným klíčová dírka, její dráha bude pozměněna tak, že se pravděpodobnost srážky ještě zvýší. Pokud planetka klíčovou dírku mine, se Zemí se o 17 let později nesrazí.

Pokud bude planetka i nadále představovat riziko pro život na Zemi, odborníci navrhují změnit uměle její dráhu tak, aby zmíněnou klíčovou dírkou vůbec neproletěla. Sebemenší změna dráhy se pak během následujících let projeví dostatečnou změnou trajektorie objektu a hrozba bude odvrácena. Obě dvě planetky jsou tak soustavně pozorovány a jejich oběžné dráhy neustále zpřesňovány, aby bylo možné přesně předpovědět jejich dráhu a zhodnotit tak nebezpečí, které nám hrozí. Apophisu zdá se unikneme, v okolí Země se ale nachází velké množství dalších objektů, které doposud nebyly objeveny a mohou představovat ještě větší nebezpečí.

Objekty představující největší hrozbu pro Zemi
  • stupeň 1 - 2011 AG5 - pravděpodobnost srážky se Zemí v roce 2040 1:625
  • stupeň 1 - 2007 VK184 - pravděpodobnost srážky se Zemí v roce 2048 1:1750
  • stupeň 0 - Apophis - první objekt, který měl dokonce stupeň 2, postupně bylo ale nebezpečí sníženo na nulu

• stupeň 0 - 2011 CA21 - planetka objevená loni se stupněm 1, letos v únoru bylo nebezpečí sníženo
  • stupeň 0 - 2011 BM45, 2011 SM68, 2011 UL21 - objekty, kterým byl stupeň snížen z jedničky na nulu v loňském roce

Autor článku: Otakar Zajíc

Další zprávy z kategorie NEO

Společná mise NASA a ESA za sedm let vyzkouší planetární obranu Země

05. 04. 2015 (novější než zobrazený článek)

Evropská vesmírná agentura začala v březnu práce na designu mise AIM (Asteroid Impact Mission), která má za cíl vyzkoušet jaký vliv bude mít dopad projektylu na oběžnou dráhu malé planetky nedaleko Země. AIM je součástí mezinárodního programu AIDA (Asteroid Impact & Deflection Assessment), kterého se kromě ESA účastní také NASA, DLR a Laboratoř aplikované fyziky na John Hopkins University. Cílem AIDA je planetka Didymos a její malý měsíc Didymoon, jehož dráhu se pokusí americká sonda změnit a ta Evropská to vše bude sledovat z bezpečné vzdálenosti.

28. 03. 2015 (novější než zobrazený článek)

Další krok v průzkumu vesmíru bude návštěva planetky umístěné na oběžné dráze MěsíceNASA ve středu upřesnila svou vizi průzkumu vesmíru na příští dekádu, která vyvrcholí misí Asteroid Redirect Mission (ARM), během které navštíví za zhruba dvanáct let dvojice astronautů planetku na oběžné dráze Měsíce. Součástí této mise je v první fázi manipulace automatické sondy se samotným asteroidem, který by měla navštívit už kolem roku 2020 a odtáhnout blíže k Zemi. A ve druhé fázi dojde k vyzkoušení aktuálně vyvíjených technologií pro lety astronautů do vesmíru včetně lodi Orion, rakety SLS a nového vesmírného pohonu.

08. 06. 2013 (novější než zobrazený článek)

NASA zveřejnila radarové snímky planetky 1998 QE2 a jejího měsíce přízené přijejich průletu kolem ZeměV blízkosti Země proletěla na přelomu května a června malá planetka 1998 QE2 (285263), při tomto průletu se astronomům podařilo pomocí radioteleskopů prozkoumat její povrch. Kromě toho však zjistili, že planetka, která má necelé tři kilometry na délku, má vlastní oběžnici, která má zhruba 600 metrů v průměru. Pomocí studování jejich vzájemné interakce budou vědci moci zjistit více o planetce samotné, například její hmotnost, hustotu a složení.

Exploze meteoru nad Ruskem způsobila zranění téměř tisícovky lidí, žádní mrtví

15. 02. 2013 (novější než zobrazený článek)

V pátek ráno se nad ruským regionem Chelyabinsk objevila žhavá koule, která zmizela v oslepujícím záblesku následovaným silnou tlakovou vlnou, která způsobila řady škod a zranění. Událost byla zaznamenaná 200 kilometrů na sever i na jih, hlavní škody ale zůstaly omezené na epicentrum. Co se vlastně stalo není úplně jasné, odborníci však vylučují souvislost s blížící se planetkou 2012 DA14, která proletí kolem Země dnes večer.

01. 02. 2013 (novější než zobrazený článek)

V polovině února se přiblíží planetka na rekordní vzdálenost od Země, nebezpečí nehrozí15. února se k naší planetě přiblíží planetka označená jako 2012 DA14. Jedná se o kámen velikosti poloviny fotbalového hřiště a od Země se bude v jednu chvíli nacházet pouhých 27,7 tisíc kilometrů (zhruba vzdálenost, kde obíhají družice GPS nebo Galileo). Od začátku bedlivého pozorování těchto průletů v devadesátých letech astronomové zatím nezaznamenali takhle velký objekt, který by se přiblížil na tak krátkou vzdálenost.

09. 04. 2012 (novější než zobrazený článek)

Rusko chce poslat vesmírnou sondu k planetce Apophis, která může v roce 2036 ohrozit ZemiRuská akademie věd přišla v sobotu s reportem, ve kterém navrhuje vyslání vesmírné sondy k planetce (99942) Apophis, s jejíž pomocí by byla upřesněna její oběžná dráha. Apophis je v hledáčku ruských astronomů proto, že se jedná o jeden z rizikových objektů, který by se mohl v roce 2036 srazit se Zemí.

Kolem Země dnes proletěla malá planetka 2012 EG5, byla blíž než Měsíc

01. 04. 2012 (novější než zobrazený článek)

Malá planetka o velikosti necelých 50 metrů dnes ráno proletěla kolem Země. Přiblížila se až na 230 tisíc kilometrů což je blíž než oběžná dráha Měsíce, nicméně dostatečně daleko na to, aby nepůsobila žádné nebezpečí. Planetka byla objevena teprve 13. března astronomy, kteří se specializují na objekty, které mají podobnou oběžnou dráhu kolem Slunce jako naše planeta (NEO, near earth objects).