Sluneční vítr vytváří na Venuši bez magnetosféry exploze horkých proudů subatomárních částic

14. 3. 2012
Venuše Venus Express Vesmírné počasí

Přesto, že Venuše byla po dlouhou dobu považována za sesterskou planetu k Zemi, ve skutečnosti je velmi odlišná. Podoba končí u zhruba stejné velikosti a vzdálenosti od Slunce, na Venuši je ale 100x vyšší teplota, hustá atmosféra plná toxických kyselin a žádné magnetické pole. Bez magnetického pole není planeta chráněna před slunečními větry, které tak pronikají až na povrch kde se projevují různými způsoby, jedním z nich jsou anomální horké proudy (hot flow anomaly, HFA), které dokáží obrátit směr nabitých subatomárních částic ze Slunce a poslat zpátky.

Venus Express

Venus Express - Orbitální sonda Evropské vesmírné agentury obíhající kolem planety Venuše. Mise Venus Express začala startem do vesmíru v roce 2005, kolem planety obíhala od dubna 2006 do prosince 2015, kdy byla navedena do atmosféry Venuše.

Podobné jevy byly zaznamenány také na Zemi, Saturnu a Marsu. Tento zvláštní fenomén tedy ve skutečnosti není až tak zvláštní, vědcům se však poprvé podařilo prokázat jeho existenci na Venuši. Studie, která se tomuto tématu věnuje vyšla koncem února ve vědeckém magazínu Journal of Geophysical Research, hlavním autorem je Glyn Collinson z Goddardova vesmírného centra NASA.

Sluneční větry normálně zasáhnou na své cestě od Slunce planetu a zbytek pokračuje stejným směrem za planetou. Při HFA ale dochází k zachycení horké plazmy slunečního větru v rázové vlně planety, tato plazma může expandovat až do velikosti planety Země. Rostoucí oblast horkých proudů potom vytváří různé projevy vesmírného počasí.

První náznak existence HFA na Venuši přišel už v roce 2009, kdy kolem planety proletěla sonda Messenger na své cestě k Merkuru. Ta svými přístroji zaznamenala jev, který by mohl být právě HFA, vědci si však nebyli jisti, protože Messenger nebyl na podobnou analýzu vybaven. Glyn Collinson se tak obrátil k jediné sondě obíhající aktuálně kolem planety, evropskou Venus Express. Ani ta sice taky není vybavena přímo pro sledování podobných úkazů, nicméně má na své palubě přístroje, které mohou analyzovat plazmatické proudy, nabité částice nebo magnetické jevy.

Vliv slunečních větrů na atmosféru Venuše

Další zprávy z kategorie Venuše

Za jedenáctiletým slunečním cyklem stojí podle nové studie pohyb tří planet

5. 6. 2019 (novější než zobrazený článek)

Za jedenáctiletým slunečním cyklem stojí podle nové studie pohyb tří planetKaždých jedenáct let prochází Slunce cyklem, během kterého nastává solární minimum a solární maximum - období snížené a zvýšené sluneční aktivity. Vědci nyní přišli na to, co by tento cyklus mohlo způsobovat, a k jejich překvapení nejde o vnitřní procesy hvězdy, ale o planety, které ji obíhají. Konkrétně o Venuši, Zemi a Jupiter, které mají ovlivňovat atmosféru Slunce, když se jednou za jedenáct let seřadí do řady a spojí své gravitační síly.

13. 3. 2019 (novější než zobrazený článek)

Doposud neznámé planetky na oběžné dráze Venuše vytváří prstenec prachu kolem SlunceNa stejné oběžné dráze, jakou má planeta Venuše, se nachází prstenec tvořený prachovými částicemi, které společně s planetou obíhají Slunce. Podobný prstenec byl objeven koncem loňského roku také u planety Merkur. A už dříve byl identifikován také prstenec prachu na oběžné dráze Země. Každý z těchto prstenců však mohl vzniknout jiným způsobem, ten u Venuše by podle nové studie mohl pocházet z doposud nepozorovaných planetek, které by se u této planety mohly nacházet.

18. 1. 2019 (novější než zobrazený článek)

V atmosféře Venuše byly objeveny doposud neznámé struktury, které se na jiných planetách neobjevujíJaponská vesmírná sonda Akatsuki objevila v atmosféře Venuše pruhy oblaků, které se táhnou tisíce kilometrů a jsou symetrické na severní i jižní polokouli planety. Podobný úkaz se zatím na žádné jiné planetě nepodařilo pozorovat. Nové struktury v oblacích se objevily na infračervených snímcích z orbitální sondy a také na počítačových simulacích vycházejících z reálných pozorování naší sousední planety.

ESA vybrala tři koncepty, ze kterých vybere misi pro začátek třicátých let

11. 5. 2018 (novější než zobrazený článek)

ESA vybrala tři koncepty, ze kterých vybere misi pro začátek třicátých letZ více než dvacítky konceptů vybrala ESA trojici vesmírných misí, které bude nadále rozvíjet a vybere z nich jednu k realizaci se startem v roce 2032. Jedná se o program středně složitých misí Cosmic Vision, v rámci kterého budou realizovány 4 mise v příští dekádě: Solar Orbiter, Euclid, Plato a Ariel. Mezi třemi vybranými misemi jsou studium gama záření z brzkého vesmíru, infračervený teleskop a orbitální sonda k planetě Venuši.

23. 6. 2015 (novější než zobrazený článek)

Měření sondy Venus Express přinesla další argumenty pro aktivní vulkanismus na VenušiVenuše je zhruba stejně velká jako Země, měla by mít i podobné složení. Na rozdíl od Země má ale velmi hustou atmosféru, skrz kterou se dá jen těžko prohlédnout až k povrchu a vidět na vlastní oči jak povrch skutečně vypadá. Vědce velmi zajímá, zda je sousední planeta stále geologicky aktivní a zatím největší argument přinesla ze záhrobí evropská orbitální sonda Venus Express, která ukončila svou misi koncem loňského roku.

Družice Venus Express dosloužila, jaký bude budoucí průzkum planety Venuše?

21. 12. 2014 (novější než zobrazený článek)

Družice Venus Express dosloužila, jaký bude budoucí průzkum planety Venuše?Na manévry, které by pomohly udržet orbitální sondu Venus Express na vyšší oběžné dráze, nevyšlo palivo. Sonda teď nemá dostatek paliva, aby se udržela na oběžné dráze a bude postupně klesat až nakonec shoří v husté atmosféře Venuše. Solární panely sice stále mohou dodávat energii přístrojům na palubě, sonda však potřebuje palivo pro své trysky, aby se mohla napozicovat směrem k Zemi a odeslat data. Končí tak úspěšná evropská mise k naší sousední planetě, která teď zůstane nějakou dobu osamocená, bez aktivní lidské přítomnosti.

17. 7. 2014 (novější než zobrazený článek)

Z atmosféry Venuše se vynořila sonda Venus Express a stoupá stále výš, než zase zmizí v hustých oblacíchPo skončení hlavní části mise Venus Express letos na jaře se vědci v ESA rozhodli pro grandiózní zakončení života této orbitální sondy, dnes jediné, která Venuši pozoruje. Cílem prodloužené části mise je prozkoumat podrobněji hustou atmosféru našeho souseda, a to doslova z blízka. Orbitální družice výrazně změnila svou oběžnou dráhu a létá nyní velmi nízko, do hustých mraků a zkoumá strukturu, dynamiku a složení atmosféry Venuše.