Orbitální sondy na Marsu mění svou oběžnou dráhu, aby mohly pozorovat přistání Curiosity

13. 3. 2012
Curiosity MRO Mars

Hned dvě vesmírné sondy NASA začaly s postupnou úpravou svých oběžných drah, aby mohly v srpnu podat zpátky na Zemi detailní informace o přistání nového robotického roveru Curiosity. Svou orbitu tak mění sonda MRO (Mars Reconnaissance Orbiter) a Mars Odyssey, obě dvě budou mít Curiosity při přistání v záběru.

Curiosity (cruise stage)

Curiosity (cruise stage) - Vesmírná sonda MSL (Mars Science Laboratory) se skládá z několika částí. Tzv. cruise stage, diskový stupeň sondy vlevo, slouží pro cestu k Marsu. Vpravo je ochranná schránka (aeroshell), ve které je ukryt rover Curiosity a systém pro hladké přistání na Marsu.

Přistání Curiosity bude doslova kuriózní, doposud nevyzkoušený postup chce NASA sledovat co nejpodrobněji, aby měla o přistání maximum možných informací. Při přistání bude napřed rover ještě v ochranném obalu zpomalen, nepřistane však pouze pomocí padáku. Při zpomalení na dostatečně nízkou rychlost se rover Curiosity vydá k povrchu zavěšený na speciálním jeřábu, který nadále zbrzdí rychlost pomocí 4 raketových motorů.

Další zprávy z kategorie Curiosity

Rover Curiosity detekoval na Marsu zatím nejvyšší koncentraci metanu

26. 6. 2019 (novější než zobrazený článek)

Rover Curiosity detekoval na Marsu zatím nejvyšší koncentraci metanuV minulém týdnu se podařilo roveru Curiosity zachytit doposud nejvyšší koncentraci metanu: 21 částic na miliardu. NASA kvůli tomu změnila plány roveru na několik následujících dní, aby mohl tuto anomálii prošetřit. Zatím není zřejmé odkud se metan bere, jeho rychlý rozpad v atmosféře však naznačuje nedávný vznik. Metan na Zemi vzniká při interakci hornin s vodou, nebo biologickými procesy.

3. 6. 2019 (novější než zobrazený článek)

Rover Curiosity našel zatím největší koncentraci jílovitých hornin během svojí miseRover Curiosity se nedávno dostal do nové geologické oblasti, u které pozorování z oběžné dráhy napovídala, že by mohla obsahovat velké množství jílovitých hornin. Analýza vnitřku hornin pomocí vrtání nyní tyto závěry potvrdila, rover narazil na zatím největší koncentraci těchto hornin od začátku svojí mise. Vědci předpokládají, že tato oblast byla před miliardami let dnem jezera, na které se ukládaly vrstvy sedimentů.

Rover Curiosity vrtal poprvé v nové oblasti na povrchu Marsu

23. 4. 2019 (novější než zobrazený článek)

Rover Curiosity vrtal poprvé v nové oblasti na povrchu MarsuRobotické vozítko Curiosity před několika týdny opustilo region nazvaný Hřeben Very Rubinové (Vera Rubins Ridge) a dostalo se do nového regionu. Aktuálně se nachází v oblasti Clay-bearing Unit (jednotka s jílovitými horninami), kde byly ještě před přistáním roveru na Marsu detekovány jílovité horniny z oběžné dráhy. 6. dubna rover vyvrtal do jedné ze skal díru, aby zjistil, z čeho jsou horniny v tomto místě složeny.

Jak vypadá zatmění Slunce na Marsu? Úplně jinak než na Zemi

7. 4. 2019 (novější než zobrazený článek)

Jak vypadá zatmění Slunce na Marsu? Úplně jinak než na ZemiPři zatmění Slunce dochází k zakrytí naší hvězdy Měsícem při pohledu ze Země, podobná situace nastává také na Marsu, jehož dva měsíce jsou však od toho našeho dost odlišné. Phobos ani Deimos totiž nemají kulatý tvar, ani se z povrchu Marsu nejeví podobně velké jako Slunce. Při zatmění tak není disk Slunce zcela zakrytý a odhaluje nepravidelný tvar obou měsíců. Jak takové marsovské zatmění Slunce vypadá ukázaly nové snímky z roveru Curiosity.

Pod povrchem kráteru Gale na Marsu se vyskytují pórovité horniny

6. 2. 2019 (novější než zobrazený článek)

Pod povrchem kráteru Gale na Marsu se vyskytují pórovité horninyVědcům se podařilo využít data z roveru Curiosity ke změření gravitační síly v kráteru Gale a z toho odvodit strukturu hornin v centrální hoře kráteru. Výsledky ukazují, že terén pod povrchem kráteru má nižší hustotu, než se původně předpokládalo. To si vědci ve studii publikované v magazínu Science vysvětlují tím, že horniny jsou spíše pórovité.

19. 12. 2018 (novější než zobrazený článek)

Mars zblízka nezkoumá jen InSight, v kráteru Gale vrtá do hornin rover CuriosityZačátkem prosince se rover Curiosity nacházel v oblasti kráteru Gale označené jako Vera Rubin Ridge a konkrétně u šedé horniny pojmenované Highfield, která obsahuje bílé pruhy. Aby zjistili více o jejím složení zkoumali vědci na dálku tento útvar pomocí vrtáku a analytických přístrojů na palubě sondy. Přesto, že se Highfield podobá už dříve zkoumanému útvaru Inverness, vrtalo se do něj o poznání lépe.

Rover Curiosity se po problémech s palubním počítačem vydal opět na cestu

8. 11. 2018 (novější než zobrazený článek)

Rover Curiosity se po problémech s palubním počítačem vydal opět na cestuV polovině září se u roveru Curiosity objevil problém s počítačem, kvůli kterému se neukládala vědecká a některá provozní data. Operátoři mise proto začátkem října přepnuli na záložní počítač Side-A, aby mohli ten chybový diagnostikovat. Rover nyní funguje bez problémů a během víkendu ujel asi 60 metrů, což navýšilo jeho celkovou vzdálenost ujetou na Marsu na více než 20 kilometrů.