NASA zveřejnila výsledky mise WISE, kompletní mapu infračerveného vesmíru

18. 3. 2012
WISE Teleskopy Vesmír

Vesmírný teleskop WISE (Wide-field Infrared Survey Explorer) během roku 2010 nasnímal hvězdnou oblohu v doposud nevídaném detailu. Na rozdíl od například Hubblova teleskopu však zkoumal objekty v infračerveném spektru elektromagnetického záření, které není běžnou optikou viditelné. Vznikl tak katalog více než 500 milionů objektů jak v naší sluneční soustavě tak v nejvzdálenějších končinách vesmíru.

Infračervený vesmír nasnímaný teleskopem WISE

Infračervený vesmír nasnímaný teleskopem WISE Katalog objektů zářících v infračerveném spektru světla je ve 3D a tvoří tak vlastně kouli v jejímž středu je Země. Zde je výsledná mapa složená z 18 tisíc snímků převedena na 2D obrázek. V modré barvě se uprostřed rozprostírá Mléčná dráha, která dominuje noční obloze. Pod ní vlevo se nachází nejbližší galaxie Andromeda, je zde vidět pouze jako malá modrá čárečka. Vpravo dole se nachází ještě Malý Magellanův oblak a vedle o něco větší mlhovina Tarantule. Nad středem Mléčné dráhy pak lze vidět komplex oblaků Rho Ophiuchi , který je jedním z míst nejblíže sluneční soustavě, kde probíhá formace nových hvězd.

Mise WISE začala koncem roku 2009, kdy na oběžnou dráhu vyletěl teleskop WISE. Během roku 2010 nasnímal ve 4 různých infračervených vlnových délkách celkem více než 2,7 milionu obrázků. V dubnu 2011 byly prezentovány předběžné výsledky mise, vědci NASA ale nadále analyzovaly získaná data a teprve teď se dostávají na světlo světa výsledky celkové.

Pozorování WISE už vedly k několika objevům. Jedním z nich je potvrzení existence nejchladnějšího typu hnědých trpaslíků, spadajících do třídy Y. Ty již od svého vzniku postupně chladnou a dosahují tak velmi nízkých teplot, které se dokonce blíží teplotě lidského těla. Mise WISE objevila víc než sto hnědých trpaslíků, 6 z nich jsou třídy Y.

Dalším objevem tohoto infračerveného teleskopu je první trojanská planetka, která obíhá Slunce na stejné oběžné dráze jako Země. Nově objevené planetka 2010 TK7 se nachází v okolí lagrangeova bodu, který se nachází na oběžné dráze před Zemí.

Aby mohl infračervený teleskop pracovat, musí být ochlazován tekutým heliem. To už přístroj spotřeboval na konci roku 2010 a nemůže tak pracovat na plné obrátky. Přesto ale pokračuje ve snímání okolí Země a hledá tzv. NEO objekty (Near Earth Objects), které mají podobnou dráhu jako naše planeta.

Další zprávy z kategorie WISE

NASA chystá nový teleskop: bude hledat planetky, u kterých hrozí kolize se Zemí

28. 9. 2019 (novější než zobrazený článek)

Podle odhadů do dneška lidstvo identifikovalo na 30 % objektů s minimální velikostí 140 metrů v okolí naší planety. Tyto planetky jsou označovány jako NEO (Near Earth Objects) a jejich kolize s naší planetou je v porovnání s ostatními poměrně vysoká, protože jejich oběžné dráhy často kříží tu, po které obíhá Slunce naše planeta. NASA nyní plánuje vyvinout nový teleskop, který by byl schopný identifikovat většinu zbylých objektů v našem okolí, a dokázal by navíc zhodnotit míru nebezpečí, které pro naši planetu mohou představovat.

Astronomové našli doposud nejrychleji rostoucí černou díru ve vesmíru

16. 5. 2018 (novější než zobrazený článek)

Astronomové našli doposud nejrychleji rostoucí černou díru ve vesmíruAstronomové z Australian National University objevili doposud nejrychleji známou rostoucí černou díru, která pohltí masu našeho Slunce každé dva dny. Pozorovali ji ve vzdáleném vesmíru, kde ji vidí jak vypadala před 12 miliardami let, už tehdy v počátcích vesmíru měla hmotnost neuvěřitelných 20 miliard sluncí a rostla o jedno procento každých milion let. Výsledky výzkumu vedeného Christianem Wolfem budou publikovány v magazínu Publications of the Astronomical Society of Australia.

11. 12. 2017 (novější než zobrazený článek)

Nově objevená nejvzdálenější supermasivní černá díra se nachází ve vzdálenosti 13,1 miliard světelných letVědcům se podařilo objevit zatím nejvzdálenější supermasivní černou díru ve vesmíru, jde o kvazar ve vzdálenosti 13,1 miliard světelných let. Světlo z takto dalekého objektu k nám putovalo tak dlouho, že vzdálenou galaxii muselo opustit před miliardami let v době, kdy byl vesmír ještě velmi mladý. Pozorovaná černá díra má podle odhadu vědců hmotnost 800 milionů Sluncí. Doposud se příliš neuvažovalo nad existencí takto masivních objektů v tak rané etapě vývoje vesmíru, vědci proto uvažují, že ke vzniku tohoto musely vést specifické podmínky.

26. 8. 2013 (novější než zobrazený článek)

Nová animace NASA ukazuje cestu posádky k planetce zachycené automatickou sondouPrvní cesta lidí k planetce se postupně rýsuje, v nové animaci NASA ukazuje detaily mise Asteroid Redirect, která by měla proběhnout do roku 2025. Mise se skládá hned z několika fází, ve kterých automatická sonda zachytí planetku, odtáhne ji na předem určení místo a následně k ní doletí vesmírná loď Orion s lidskou posádkou, která odebere vzorky zpátky na Zemi. Má jít o první krok na cestě k Marsu, ale také o jednu z prvních misí vesmírné lodi Orion.

17. 3. 2013 (novější než zobrazený článek)

Astronomové objevili třetí nejbližší hvězdu od Slunce, jde o dvojici hnědých trpaslíkůKevin Luhman, profesor astronomie a astrofyziky na Penn State University, objevil v datech z teleskopu WISE novou hvězdu ve vzdálenosti 6,5 světelných let, nese označení WISE J104915.57-531906 (zkráceně WISE 1049-5319, nově nese hvězda také označení Luhman 16). Ve skutečnosti jde o dvě hvězdy, které se od sebe nachází ve vzdálenosti 3 AU (1AU je vzdálenost mezi Zemí a Sluncem). Termín hvězda je zde však používaný spíše symbolicky, jde totiž o malé, chladné objekty, které se nachází někde na pomezí mezi planetou a hvězdou - hnědé trpaslíky.

V blízkosti Země se nachází mnohem méně planetek, než se původně myslelo

5. 10. 2011

V blízkosti Země se nachází mnohem méně planetek, než se původně mysleloVe skupině NEO objektů (Near Earth Objects) obíhajících Slunce po podobné oběžné dráze jako Země je zřejmě mnohem méně planetek než se původně odhadovalo, astronomové z NASA to zjistili díky měření vesmírné sondy WISE (Wide-field Infrared Survey Explorer). Místo původně odhadovaných 35 tisíc objektů střední velikosti se v okolí oběžné dráhy Země nakonec nachází pouze 19500.

Astronomové objevili první planetku, která sdílí oběžnou dráhu se Zemí

29. 7. 2011

Astronomové objevili první planetku, která sdílí oběžnou dráhu se ZemíMezi objekty na snímcích z infračerveného teleskopu WISE (Wide-field Infrared Survey Explorer) z roku 2010 objevili astronomové NASA zcela nový druh planetky, trojanskou planetku k naší planetě. Trojáni jsou planetky, které obíhají na stejné oběžné dráze jako planeta, ale buďto před anebo za ní. Díky posunuté oběžné dráze se objekty nikdy nepotkají protože mají stejnou periodu oběhu kolem Slunce.