Jaký je aktuální stav pátrání po higgsově bosonu? Vědci se blíží kýženému výsledku

29. 4. 2012
Higgsův boson LHC Tevatron Částicová fyzika

Na pátrání po higgsově bosonu se podílí dvě obrovské fyzikální laboratoře CERN v Evropě a Fermilab v USA. Vědci se v nich pokouší rozbít hmotu na tak malé částečky, že mezi nimi budou moci pozorovat ty nejzákladnější stavební prvky hmoty. Zatím všechny objevené částice subatomárního světa zapadají do tzv. standardního modelu, což je teorie, která vysvětluje fungování světa na subatomární rovině. Z tohoto modelu však vědcům chybí jeden z hlavních kusů skládačky, higgsův boson, částice zodpovědná za hmotnost hmoty.

Higgsův boson

Higgsův boson Při pátrání po higgsově bosonu vědci postupně eliminují jeho různé hmotnosti. Už jim zbývá jen malý interval mezi 115 GeV a 130 GeV (hmotnost subatomárních částic se udává v elektronvoltech, podle rovnice E=m*c2 lze totiž hmotnost vyjádřit pomocí energie). Kolize v urychlovačích LEP, Tevatron a LHC (detektory ATLAS a CMS) postupně eliminovaly zbylé energetické hodnoty. Výzkum s pomocí LHC nadále pokračuje a podle vědců budou na konci moci definitivně říct jestli higgsův boson existuje nebo ne.

Urychlovače částic v obou laboratořích vytvářejí srážky částic letících rychlostí blízké rychlosti světla a zkoumají následky těchto kolizí. Při nich se protony rozbíjejí na menší částice, které se ale velmi rychle rozpadají na další a další částice, výrazně tak vědcům komplikují detekci těch, které se objevují ihned po srážce. Komplikací je také to, že vědci nevědí, kde boson hledat a jak vypadá, hledají tak vlastně naslepo.

První urychlovač, který po higgsově bosonu pátral byl LEP (Large Electron–Positron Collider), byl umístěn v tunelech, kde dnes leží moderní LHC. Pomocí urychlovače LEP bylo zjištěno, že higgsův boson nemá hmotnost menší jak 110 GeV. Potom přišel Tevatron, který z pole vyřadil další hodnoty a potvrdil měření LEP. Poslední v řadě je LHC, který by měl už vše rozlousknout.

Z celého pole možných energetických hodnot higgsova bosonu zůstal pouze malý interval (bílou barvou na obrázku vpravo) mezi 115 GeV a 130 GeV. Vědci teď předpovídají, že hmotnost higgsova bosonu by se mohla pohybovat kolem 125 nebo 126 GeV.

Status hledání higgsova bosonu
Vědec Fermilabu Don Lincoln vysvětluje, jakým způsobem se higgsův boson hledá a jaký je aktuální stav pátraní.

Další zprávy z kategorie Higgsův boson

29. 8. 2018 (novější než zobrazený článek)

Po šesti letech od objevu higgsova bosonu vědci pozorovali jeho teoreticky nejčastější rozpadVe velkém hadronovém urychlovači (LHC) se vědci věnují studiu fundamentálních částic, které tvoří běžnou hmotu kolem nás, tedy atomy, protony, kvarky a další. Jednou z takových částic je také higgsův boson, jehož existenci se v roce 2012 podařilo právě v LHC potvrdit. Jde o částici, která dává hmotě hmotnost a šlo o jednu z posledních důležitých částic hmoty předpovězených standardním modelem fyziky. Nyní se vědcům podařilo pozorovat rozpad higgsova bosonu na spodní kvarky, podle předpovědí standardního modelu by mělo jít o nejčastější výsledek jeho rozpadu. Od objevení higgsova bosonu před šesti lety však tento rozpad zatím nepozorovali.

Vědci poprvé pozorovali rozpad higgsova bosonu na dva b qarky

11. 7. 2018 (novější než zobrazený článek)

Vědci poprvé pozorovali rozpad higgsova bosonu na dva b qarkyVědci pracující na velkém hadronovém urychlovači částic LHC detekovali rozpad higgsova bosonu na pár b qarků - akce, která byla předpovězena standardním modelem fyziky. Podle modelu by měl rozpad nastávat zhruba v 60 % reakcí, vědcům se ale doteď nedařilo jej detekovat. Higgsův boson byl objeven v roce 2012 a jde o subatomární částici která dává ostatním částicím hmotnost.

Vědci z CERNu našli způsob jak experimentálně ověřit funkci higgsova bosonu

5. 8. 2014 (novější než zobrazený článek)

Vědci z CERNu našli způsob jak experimentálně ověřit funkci higgsova bosonuVědcům pracujícím s Velkým hadronovým urychlovačem (LHC), se podařilo objevit interakci subatomárních částic, která by mohla potvrdit, že higgsův boson skutečně zprostředkovává hmotnost pro ostatní částice, jak praví Standardní model. Práce fyziků tak ani po potvrzení objevu božské částice, jak je higgsův boson často označován, není hotová a LHC má pořád co na práci.

Další experimenty v urychlovači LHC potvrzují loňský objev higgsova bossonu

14. 3. 2013 (novější než zobrazený článek)

Další experimenty v urychlovači LHC potvrzují loňský objev higgsova bossonuVědci z evropské organizace pro jaderný výzkum (CERN) dnes představili nové výsledky jejich experimentů na velkém hadronovém urychlovači částic (LHC). Experimenty s protony urychlenými až k rychlosti světla potvrzují závěry z loňského roku, podle kterých se vědcům podařilo najít higgsův boson - částici, která má být zodpovědná za hmotnost veškeré hmoty ve vesmíru.

7. 7. 2012 (novější než zobrazený článek)

Urychlovač LHC vyprodukoval doposud neznámou subatomární částici, mohl by to být higgsův bosonEvropští vědci pracující s Velkým hadronovým urychlovačem (LHC) oznámili 4. července na setkání fyziků v Melbourne objev nové částice, která by mohla být dlouho hledaným higgsovým bosonem. Nadšení fyziků je zatím nejvýše od spuštění LHC, jehož hlavním cílem je nalezení právě higgsova bosonu, který má být podle teoretického Standardního modelu zodpovědný za hmotnost ostatních částic.

Zvěsti o detekci higgsova bosonu zaplavují internet, vědci z CERNu možná brzy oznámí průlom v jeho hledání

21. 6. 2012 (novější než zobrazený článek)

Před několika dny se na internetu začaly objevovat zprávy o možné detekci higgsova bosonu ve Velkém hadronovém urychlovači (LHC). Mezi prvními se zvěsti objevily na blozích fyziků, kteří se podílí na výzkumu v LHC, ty pak rychle převzala také světová média. Zatím nepotvrzené zprávy říkají, že se mezi kolizemi v LHC objevuje událost, která vypadá tak, jak by měl vypadat právě higgsův boson.

13. 12. 2011

Higgsův boson na dosah! Vědci z LHC oznámili, že mají kandidáta na božskou částiciDnes proběhl v Ženevě seminář, na kterém dva hlavní týmy pátrající po takzvané božské částici představily aktuální výsledky svého dosavadního snažení. Higgsův boson je nezbytnou součástí standardního modelu, který popisuje subatomární svět, má totiž dávat všem ostatním částicím hmotnost. Podle prezentovaných výsledků však stále nejde o definitivní důkaz existence higgsova bosonu, přestože nové výsledky jsou jeho detekci zatím nejblíže.