Americkým vědcům se podařilo vytvořit rekordně silný laserový paprsek, jaderná fúze už je na dosah

22. 3. 2012
Lasery Jaderná fúze Fyzika

Vědcům v NIF (National Ignition Facility) v Kalifornii se podařilo zlomit rekord v síle laserového paprsku. Minulý týden dokázali spojením 192 samostatných paprsků vygenerovat laserový paprsek o síle 2,03 megajoulu, předchozí rekord byl pouhých 1,875. Konečným cílem laboratoře je zažehnout pomocí tohoto laseru jadernou fúzi, která by generovala více energie, než je do ní vkládáno.

Doposud se vědcům podařilo vygenerovat z laseru v NIF jen 1,6 megajoulů a přístroj byl dokonce stavěn na pouhých 1,8 megajoulů. Výsledky z minulého týdne jsou tedy pro vědce velkým úspěchem a dokazují, že laser dokáže pracovat bez poškození sama sebe i v mnohem vyšších energiích, než na které byl projektován.

Dalším úspěchem je také relativně rychlé zopakování experimentu, za den a půl se už připravoval další paprsek. V konečné fázi experimentů s jadernou fúzí budou vědci potřebovat generovat 15 paprsků za sekundu.

Efektivní termojaderná fúze, které by fyzikové s pomocí tohoto silného laseru chtěli dosáhnout, jim zatím uniká mezi prsty. Doposud musí do reakcí vkládat obrovské množství energie, větší než reakce samotná vygeneruje. Situace při vyrovnaném množství vkládané a generované energie se nazývá ignition point (bod zážehu). Na začátku experimentů před 18 měsíci odhadovali vědci, že už mají k dispozici jedno procento podmínek nutných k dosažení bodu zážehu, dnes už by to mělo být deset procent. Historicky prvního bodu zážehu by mohli dosáhnout ještě letos.

Další zprávy z kategorie Lasery

Díky rentgenovému laseru vědci dokáží pozorovat pohyby elektronů

5. 12. 2019 (novější než zobrazený článek)

Metoda s označením XLEAP (X-ray laser-enhanced attosecond pulse generation) poskytuje pozorování elektronů v chemických procesech, které probíhají během několika stovek attosekund. Tento výzkum umožní pozorování elektronů pro použití v chemii, biologii nebo studiu různých materiálů. Výzkum vědců z SLAC National Accelerator Laboratory byl publikován v magazínu Nature Photonics.

Fyzikální experiment s ultrarychlým laserem odhalil doposud neznámé skupenství hmoty

24. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

S narůstající energií dochází v materiálech k poklesu uspořádanosti jejich vnitřní struktury. Nové pokusy s vlnou hustoty náboje (charge density wave, CDW) však ukazují, že za určitých podmínek lze dosáhnout opačného výsledku: laserové pulzy ve speciálním materiálu vytváří vysoce organizovanou strukturu.

Nový způsob měření gravitace: pomocí poletujících atomů a laserů

18. 11. 2019 (novější než zobrazený článek)

Nový způsob měření gravitace: pomocí poletujících atomů a laserůTým vědců z University of California, Berkeley našel nový způsob na měření gravitace - sledováním rozdílů v atomech, které jsou udržovány ve vzduchu za pomoci laseru. Nová metoda by mohla přinést mnohá nová využití napříč obory, zejména díky přenositelnosti zařízení. Výsledky výzkumu byly publikovány v magazínu Science.

Německá společnost chce pomocí laseru vytvořit náplň pro 3D tiskárnu na Měsíci

30. 5. 2019 (novější než zobrazený článek)

Německá společnost chce pomocí laseru vytvořit náplň pro 3D tiskárnu na MěsíciNěmecká společnost Laser Zentrum Hannover e.V. (LZH) ve spolupráci s Technical University of Braunschweig vyvíjí zařízení, které by mohlo pomoci postavit první struktury na povrchu Měsíce. Jejich cílem je vyvinout laser, který roztaví měsíční regolit do materiálu použitelného pro 3D tisk. Smyslem této operace je vytvořit schopnost stavět na Měsíci bez nutnosti dovážet těžká zařízení nebo materiál ze Země.

Vědci vytvořili nejsilnější možnou zvukovou vlnu ve vodě

22. 5. 2019 (novější než zobrazený článek)

Vědci z americké National Accelerator Laboratory vytvořili pod vodní hladinou pomocí rentgenového laseru extrémně hlasitý zvuk 270 decibelů. Teoreticky už nelze v tomto prostředí dosáhnout vyšších hodnot, protože voda se pod extrémním tlakem, který u takového vlnění vzniká, rozpadá. Výsledky tohoto výzkumu byly publikovány v magazínu Physical Review Fluids.

Byl spuštěn nejvýkonnější evropský laser, nachází se kousek od Prahy

3. 7. 2018 (novější než zobrazený článek)

V pondělí 2. července spustili vědci ve výzkumném centru ELI Beamlines v Dolních Břežanech kousek od Prahy jeden z nejvýkonnějších laserů na celém světě. Laser L3-HAPLS má petawattový výkon a dokáže generovat 3,3 pulzy za sekundu po dobu jedné hodiny. Maximální doba trvání jednoho pulzu je 27 femtosekund. Slavnostnímu spuštění předcházela kontrola mezinárodním týmem odborníků, která ověřila funkčnost a splnění specifikací laseru.

Laserové pulsy generují elektřinu rychleji než jakákoliv jiná metoda

1. 7. 2018 (novější než zobrazený článek)

Vezměte si ultratenké vlákno skla, 1000x tenčí než je lidský vlas a propojte si ním dva vodiče. Když jej zasáhnete laserovým pulsem, který trvá pouhou femtosekundu (0,000 000 000 000 001 s), začnou se dít neobvyklé věci. Sklo je transformováno do materiálu, který se chová jako kov, a laser generuje elektrický proud, a to rychleji než jinými metodami. Výsledky výzkumu vědců z University of Rochester byly publikovány v magazínu Nature Communications.