Zakladatel Amazonu chce ze dna moře vytáhnout motory, které vynesly misi Apollo 11 na Měsíc

30. 3. 2012
Apollo Blue Origin Lety do vesmíru

Tým financovaný Jeffem Bezosem, majitelem Amazonu a společnosti Blue Origin, která staví vesmírnou lod New Shepard, objevil v Atlantickém oceánu poblíž Floridy motory F-1, které patřily k prvnímu stupni raket Saturn 5. Jeff Bezos s radostí na svém blogu Bezos Expeditions oznamuje, že se jim pomocí sonaru podařil nález motorů a plánují jeden nebo více z nich vytáhnout na hladinu.

Jeff Bezos vydělal jmění se společností Amazon a své peníze se rozhodl investovat do vesmírného průmyslu. Se svou společností Blue Origin teď staví vesmírnou loď New Shepard a vyvíjí další systémy potřebné pro lety do vesmíru. Kromě toho podporuje také další aktivity, jednou z nich je právě výlov nově objevených motorů, které vynesly posádku Apollo 11 na Měsíc.

Pětice motorů F-1 poháněla první stupeň raket Saturn 5 pouhých pár minut, poté se plánovaně zřítily do oceánu. Ty se dnes nacházejí více než 4 kilometry pod hladinou, jejich stav ale není zatím známý. Na dně moře leží přes 40 let a slaná voda s nimi určitě provedla své, přesto se tým pokusí alespoň jeden motory vyzvednout na hladinu.

Motory F-1 jsou stále majetkem NASA a Jeff Bezos předpokládá, že pokud se výlov podaří, bude chtít NASA motor vystavit ve Smithsonianském muzeu. Přesto ale americkou vesmírnou agenturu požádal, zda by mu nedovolila při případném výlovu druhého motoru jeho vystavení v leteckém muzeu v Seattlu, se kterým poměrně úzce spolupracuje.

Další zprávy z kategorie Apollo

Měsíc se smršťuje a na jeho povrchu díky tomu dodnes dochází k otřesům

14. 5. 2019 (novější než zobrazený článek)

Měsíc se smršťuje a na jeho povrchu díky tomu dodnes dochází k otřesůmPomocí dat ze sondy LRO a nového zpracování dat ze seismometrů umístěných na povrchu Měsíce při misích Apollo dospěli vědci k závěru, že se Měsíc zmenšuje. K tomuto procesu dochází už od zrodu Měsíce, od této doby se ochlazuje jeho jádro což způsobuje smrštění celého tělesa. Dnes je jeho povrch posetý puklinami v jejichž okolí stále dochází k otřesům. Výsledky nového výzkumu byly publikovány v magazínu Nature Geoscience.

26. 8. 2012 (novější než zobrazený článek)

Zemřel Neil Armstrong, první člověk, který stanul na Měsíci, uctěte jeho památku pohledem k LuněV sobotu 25. srpna zemřel v Ohiu na srdeční potíže americký astronaut Neil Armstrong. Smrt přišla po komplikacích, které se objevily po srdeční operaci ze 7. srpna. Jeden z nejznámějších astronautů historie se dožil 82 let a zanechal za sebou velkou truchlící rodinu a miliony fanoušků po celém světě.

Na Měsíci pořád stojí vlajky vztyčené při misích Apollo

1. 8. 2012 (novější než zobrazený článek)

Na Měsíci pořád stojí vlajky vztyčené při misích ApolloOrbitální sonda LRO (Lunar Reconnaisance Orbiter), která krouží kolem Měsíce, detailně snímá jeho povrch a odhalila mimo jiné, že na některých přistávacích místech misí Apollo ze 60. a 70. let stále stojí vztyčené americké vlajky.

Měsíc zřejmě v minulosti disponoval plnohodnotným globálním magnetickým polem

22. 11. 2011

Měsíc zřejmě v minulosti disponoval plnohodnotným globálním magnetickým polemVědci si už od 60. let lámou hlavy s tím, co vězí za magnetizovanými horninami, které dovezli američtí astronauti z Měsíce při misích Apollo. Měsíc totiž magnetickým polem srovnatelným s tím zemským nedisponuje, na Měsíci neexistují dva magnetické póly jako na Zemi a magnetické pole je velmi slabé a nepravidelné. Kusy měsíčních hornin dovezených na Zemi ale indikují, že vznikly v prostředí s magnetickým polem. Tým mladých vědců ve své studii navrhuje mechanismus, který by ale mohl stát za vznikem lunárního magnetického pole v minulosti, do dnešního dne ale nepřežilo, protože Měsíc se stále více vzdaluje od své planety.

7. 9. 2011

Lunární sonda LRO přinesla detailní záběry míst přistání misí Apollo z oběžné dráhy MěsíceVesmírná sonda NASA Lunar Reconnaissance Orbiter (LRO) vyfotila místa přistání misí Apollo 12, 13 a 17 v doposud největším detailu. Oběžná dráha orbitální sondy byla mírně změněna, aby se LRO mohla dostat blíž k povrchu Měsíce. Běžně sonda obíhá ve vzdálenosti 50 kilometrů od povrchu, pro účely detailního pozorování byla ale tato dráha na měsíc pozměněna. 28 dní obíhala sonda LRO po eliptické oběžné dráze se stejnou průměrnou vzdáleností od povrchu jako doposud, při průletu nad stranou Měsíce osvícenou Sluncem se ale dostávala až na výšku 21 kilometrů.

12. 8. 2011

Lunární sonda LRO změnila svou oběžnou dráhu, bude fotit místa přistání misí Apollo10. srpna zažehla vesmírná sonda LRO (Lunar Reconnaissance Orbiter) své trysky a upravila svou oběžnou dráhu kolem Měsíce. Nová orbita přiblížila sondu z 50 kilometrů od povrchu na pouhých 20, s cílem vyfotit místa přistání pilotovaných misí Apollo z let 1969 až 1972.

2. 6. 2011

Vody v nitru Měsíce je zase o něco víc, ukazují to nová měření vzorků z mise Apollo 17O množství vody na Měsíci se spekuluje už dlouho, vědci se to různými způsoby snaží odhadnout, každou chvíli je však toto číslo revidováno ve světle nových objevů a měření. Voda se na povrchu Měsíce nevyskytuje, sluneční záření ji totiž rozkládá, zbývá tedy voda chemicky vázaná v minerálech a také vodní led, který by mohl být ukrytý v permanentním stínu některých kráterů, případně na jiných místech. Tým vědců financovaný NASA nyní ve vzorcích, které s sebou přivezli astronauti mise Apollo 17, zkoumal molekuly vody ukryté v krystalech, které byly součástí měsíční lávy.