Astronom NASA objevil doposud neznámé úkazy v atmosféře Slunce

18. 04. 2012
Slunce SDO Vesmírné počasí Magnetismus

Mezi snímky Slunce, které pořídila vesmírná solární observatoř SDO (Solar Dynamics Observatory), objevil astronom Neil Sheeley zvláštní jev, který doposud jinde neviděl. Šlo o tzv. koronální buňky (coronal cells), oblasti ve sluneční atmosféře (korona) s jasným středem a tmavými okraji.

Koronální buňky tak trošku připomínají struktury, které se objeví na povrchu Slunce, podobné bublinám ve vařící vodě, nicméně jejich nález v koroně byl pro vědce překvapením. Objevují se mezi oblastmi s nižšími teplotami a menší hustotou (tmavé oblasti) a siločárami magnetických polí. Od studia nově objeveného úkazu na Slunci si vědci slibují hlubší pochopení procesů ovlivňujících magnetické pole naší hvězdy, které zase stojí za vznikem různých druhů vesmírného počasí.

S detailním průzkumem útvarů ve sluneční atmosféře vědcům pomohla celá letka vesmírných družic, které se soustředí výhradně na pozorování Slunce. Patří mezi ně už zmíněná družice SDO a také dvojčata STEREO-A a STEREO-B (Solar Terrestrial Relations Observatory). Záběry Slunce ze tří různých úhlů umožnily prostudování stejných koronálních buněk jak z ptačí perspektivy, tak z boku, což výzkum výrazně urychlilo.

Autor článku: Otakar Zajíc

Další zprávy z kategorie Slunce

Sluneční erupce z minulého týdne zachycená flotilou solárních observatoří NASA

08. 05. 2013 (novější než zobrazený článek)

Sluneční erupce z minulého týdne zachycená flotilou solárních observatoří NASAPrvního května došlo na Slunci k masivní erupci, která vedla k výronu koronální hmoty (coronal mass ejection, CME). Její průběh zachytily hned tři různé vesmírné observatoře, jejichž záznamy poskytují komplexní pohled na celou událost. Na začátku následujícího videa můžete vidět erupci zblízka, z oblasti blízké sluneční koroně, kde vznikla, jak ji zachytila v ultrafialovém záření družice Solar Dynamics Observatory (SDO). Jak ale ukáže zbytek montáže, pohled zblízka neříká vše, protože erupce dosahuje mnohem větších rozměrů.

Solární observatoř SDO zachytila výron koronální hmoty na video

21. 02. 2013 (novější než zobrazený článek)

Solární observatoř SDO zachytila výron koronální hmoty na videoVesmírné solární observatoři Solar Dynamics Observatory (SDO) se 30 ledna podařilo svými teleskopy zachytit průběh masivní CME (coronal mass ejection, výron koronální hmoty). Video bylo seskládáno z obrázků snímaných každých 30 sekund.

Naše místo ve vesmíru, díl 3: Okolí deseti světelných let

29. 09. 2012 (novější než zobrazený článek)

Naše místo ve vesmíru, díl 3: Okolí deseti světelných letV okolí sluneční soustavy se nachází mezihvězdné vakuum, rozsáhlý prostor, který je plný ničeho. Přesto v něm najdeme několik smítek, která září na naší noční obloze a která vědce nesmírně zajímají, jde totiž o nejbližší hvězdy, sousedy našeho Slunce. V následujícím díle našeho seriálu Naše místo ve vesmíru prozkoumáme hvězdy, které se nachází v bublině s poloměrem deset světelných let.

Hmota vyvržená Sluncem ve čtvrtek by měla k Zemi dorazit v sobotu kolem poledne

14. 07. 2012 (novější než zobrazený článek)

Hmota vyvržená Sluncem ve čtvrtek by měla k Zemi dorazit v sobotu kolem poledneKoronální výron hmoty (coronal mass ejection - CME) vychrlil ve čtvrtek region slunečních skvrn AR1520. Podle astronomů nabité částice, které se sluneční erupcí dostaly do vesmíru, směřují směrem k Zemi a mohly by způsobit silné polární záře a případné výpadky komunikace na oběžné dráze. Sluneční erupce která CME k Zemi poslala byla o síle X1,4, jde sice o nejsilnější třídu podobné události, letos v březnu už však Země zažila silnější, není tedy třeba se obávat katastrofálních důsledků.

13. 07. 2012 (novější než zobrazený článek)

Slunce v posledních týdnech bouří, po včerejší erupci míří k Zemi oblak nabitých částicAktivita naší mateřské hvězdy je na vzestupné tendenci a jako důsledek pozorují astronomové silné sluneční erupce a výrony koronální hmoty. Magneticky aktivní region AR1520 včera po sluneční erupci o síle X1,4 vyslal směrem k Zemi oblak nabitých částic (CME), který by mohl narušit komunikaci s družicemi.

13. 07. 2012 (novější než zobrazený článek)

V magnetickém poli Země existují skryté magnetické portály vedoucí až do sluneční atmosféryV okolí naší planety existují místa, kde se siločáry planetárního magnetického pole kříží s čarami patřícími magnetickému poli Slunce. O jejich existenci se už nějakou dobu ví, a NASA plánuje na rok 2014 misi, která je prozkoumá. Nový výzkum teď umožní vesmírným sondám rychlou detekci těchto portálů.

Přechod Venuše přes Slunce ve snímcích solární observatoře SDO

06. 06. 2012 (novější než zobrazený článek)

Přechod Venuše přes Slunce ve snímcích solární observatoře SDONASA zveřejnila první snímky Venuše přibližující se slunečnímu kotouči, které pořídila solární observatoř SDO, už pár minut po půlnoci. Během ranních hodin se postupně na internetu začaly objevovat další a další. Teď už je po přechodu a my Vám přinášíme dva snímky pořízené sondou SDO (Solar Dynamics Observatory), jeden byl pořízen těsně před začátkem úkazu a druhý těsně před jeho skončením.