Astronom NASA objevil doposud neznámé úkazy v atmosféře Slunce [video] | Slunce | Living future, zpravodajství z vědy

Astronom NASA objevil doposud neznámé úkazy v atmosféře Slunce

18. 04. 2012
Slunce SDO Vesmírné počasí Magnetismus

Mezi snímky Slunce, které pořídila vesmírná solární observatoř SDO (Solar Dynamics Observatory), objevil astronom Neil Sheeley zvláštní jev, který doposud jinde neviděl. Šlo o tzv. koronální buňky (coronal cells), oblasti ve sluneční atmosféře (korona) s jasným středem a tmavými okraji.

Koronální buňky tak trošku připomínají struktury, které se objeví na povrchu Slunce, podobné bublinám ve vařící vodě, nicméně jejich nález v koroně byl pro vědce překvapením. Objevují se mezi oblastmi s nižšími teplotami a menší hustotou (tmavé oblasti) a siločárami magnetických polí. Od studia nově objeveného úkazu na Slunci si vědci slibují hlubší pochopení procesů ovlivňujících magnetické pole naší hvězdy, které zase stojí za vznikem různých druhů vesmírného počasí.

S detailním průzkumem útvarů ve sluneční atmosféře vědcům pomohla celá letka vesmírných družic, které se soustředí výhradně na pozorování Slunce. Patří mezi ně už zmíněná družice SDO a také dvojčata STEREO-A a STEREO-B (Solar Terrestrial Relations Observatory). Záběry Slunce ze tří různých úhlů umožnily prostudování stejných koronálních buněk jak z ptačí perspektivy, tak z boku, což výzkum výrazně urychlilo.

Autor článku: Otakar Zajíc

Tématům, o která bude největší zájem, se pokusíme na portálu www.livingfuture.cz věnovat více prostoru.