Temná hmota, která tvoří 83 % hmoty ve vesmíru, v okolí Slunce zřejmě chybí

20. 04. 2012
Temná hmota ESO Mléčná dráha

Temné hmoty by mělo být ve vesmíru podle aktuálních teorií skoro 5x více než té běžné, kterou můžeme pozorovat naším zrakem nebo teleskopy. Temná hmota ale není vidět, její existence byla objevena pouze díky faktu, že hvězdy rotují kolem center galaxií příliš rychle. Při zkoumání okolí naší vlastní hvězdy ale astronomové z ESO (European South Observatory) zjistili, že zde žádná temná hmota není. Tyto výsledky jsou poměrně překvapivé a znamenají oříšek pro aktuálně uznávané astrofyzikální teorie.

Temná hmota

Temná hmota - je ve vesmíru rozložena ve struktuře vláken a shluků. V místech její větší koncentrace dochází i ke shlukování běžné hmoty, na těchto místech pak může dojít ke vzniku galaxie. Obrázek je kompozicí několika fotografií vesmírného teleskopu Herschel, na kterém je zobrazen vesmír starý zhruba 3 miliardy let.

Temná hmota, přestože není vidět, působí svou gravitační silou na své okolí. Právě díky své gravitaci zapříčiňuje rychlejší rotaci galaxií, včetně naší vlastní Mléčné dráhy. Astronomové z evropských observatoří La Silla a Las Campanas v Chile ale pečlivě pozorovali pohyb čtyř stovek hvězd v okruhu do 13 tisíc světelných let od Slunce a nenašli nic. Pohyb, který pozorovali, byl téměř kompletně způsoben běžnou hmotou, a nenechával tak žádný prostor pro existenci temné hmoty.

"Podle našich propočtů měla být existence temné hmoty v tomto regionu velmi patrná", řekl Christian Moni Bidin, vedoucí autor studie publikující výsledky těchto pozorování v magazínu Astrophysical Journal. Astronomové očekávali 0,4-1 kilogram temné hmoty na prostor o velikosti Země, ve skutečnosti ale našli pouhých 70 gramů. To by mohlo vysvětlit dosavadní neúspěchy při detekci temné hmoty na Zemi, v našem regionu galaxie je jí prostě málo.

Výsledky pozorování astronomů nemusí nutné popírat existenci temné hmoty. Co její nedostatek v našem okolí znamená tak zatím není zřejmé, může to být pouze fakt, že se Slunce nachází v bublině, kde temná hmota chybí. Nové světlo do problematiky by mohla vznést od roku 2013 evropská družice Gaia, která bude pozorně sledovat hvězdy v Mléčné dráze, vytvářet jejich mapu a zaznamenávat jejich pohyb.
Autor článku: Otakar Zajíc

Líbil se Vám článek?

Další zprávy z kategorie Temná hmota

05. 02. 2018 (novější než zobrazený článek)

Simulace ukazuje, že temná hmota a nejstarší hvězdy ve vesmíru mají společné charakteristikyRychlost temné hmoty by mohla pomoci odpovědět na otázky o tomto zatím tajemném fenoménu, který vznikl, aby vysvětlil rotaci galaxií pozorovanou ve vesmíru. Přímá detekce na Zemi zatím nepřinesla žádná konkrétní pozorování, a tak astronomové obrátili svou pozornost ke hvězdám. S pomocí počítačové simulace zkoušeli, které hvězdy se svým pohybem dají srovnat s temnou hmotou. Výsledek napovídá, že nejstarší hvězdy ve vesmíru jsou hledaným tachometrem.

Observatoř ALMA pozoruje masivní galaxie v raném vesmíru v centru obrovského množství temné hmoty

12. 12. 2017 (novější než zobrazený článek)

Milimetrová a submilimetrová observatoř ALMA vidí prostřednictvím svých 66 radioteleskopů v poušti Atacama do hlubokého vesmíru, čím hlouběji, tím více do minulosti. O to dál pak vidí, když k tomu využije ještě efektu tzv. gravitační čočky. Nová pozorování extrémně vzdáleného objektu SPT0311-58 ukazují, že už v raném vesmíru existovaly masivní galaxie. Astronomové také pozorují, že jde dokonce o dvě samostatné galaxie, které jsou uhnízděné ve velkém shluku temné hmoty.

05. 12. 2017 (novější než zobrazený článek)

Čínská sonda měřící kosmické záření potvrzuje existenci tajemného signálu, mohlo by jít o temnou hmotuČínská orbitální sonda DAMPE (Dark Matter Particle Explorer, nebo také Wukong) je ve vesmíru už dva roky a měří signály z kosmického záření. Podle studie publikované v listopadu ve vědeckém magazínu Nature skupinou čínských, švýcarských a italských vědců se sondě podařilo replikovat již dřívější měření, které by mohlo indikovat rozpad částic temné hmoty. Nejde však zdaleka o důkaz její existence, spíš jen o náznak, který si vědci zatím neumí vysvětlit.

22. 03. 2013 (novější než zobrazený článek)

Nový pohled na zbytkovou radiaci po velkém třesku, vesmír je o pár milionů let starší a rozpíná se pomalejiEvropská vesmírná agentura zveřejnila mapu vesmíru, která byla poskládána z pozorování vesmírného teleskopu Planck. Jde o mapu, na které je zobrazeno tzv. reliktní záření, tedy zbytkovou radiaci, která vznikla krátce po velkém třesku a do dnešního dne představuje jednu z možností jak zkoumat počátky vesmíru. Nová mapa obsahuje více detailů než ty předchozí a obsahuje některé prvky, které vědci doposud neumí vysvětlit. Zpřesnění měření má také za následek korekci v předpokládaném stáří vesmíru a jeho složení.

Astronomové našli vlákno temné hmoty propojující dvě galaktické kupy

11. 07. 2012 (novější než zobrazený článek)

Astronomové našli vlákno temné hmoty propojující dvě galaktické kupyAstronom Jörg Dietrich spolu se svými kolegy publikoval v magazínu Nature studii, podle které existuje mezi kupami galaxií Abell 222 a Abell 223 vlákno temné hmoty. Temná hmota však není vidět a její detekce je dnes možná pouze podle jejího vlivu na viditelnou hmotu ve svém okolí. Podle některých teorií by temná hmota měla dokonce stát za zrodem galaxií a nové nálezy jsou s touto domněnkou v souladu.

Unikají neutrony do paralelního vesmíru? Podle italských vědců by to vysvětlovalo jejich chování při experimentech

22. 06. 2012 (novější než zobrazený článek)

Při experimentech narazili vědci na podivné chování neutronů, které si současnými fyzikálními zákony nedokáží vysvětlit. Toto chování se nyní skupina italských vědců z University of Aquila pokouší popsat ve své studii publikované v magazínu European Physical Journal C. Podle nich by mohlo docházet k tomu, že by se neutrony transportovaly do zdvojených částic v paralelním světě a zpátky.

14. 06. 2012 (novější než zobrazený článek)

Pozorování teleskopem Chandra popírají teorie o růstu supermasivních černých děrTeleskop Chandra X-Ray Observatory, který snímá vesmír v rentgenovém spektru elektromagnetického záření, je astronomy hojně využíván pro pozorování černých děr. Tato pozorování teď, zdá se, odporují doposud široce přijímaným teoriím o růstu monstrózních černých děr v centrech galaxií. Astronomové se domnívali, že tento růst souvisí s růstem velikosti samotných galaxií, zejména pak jejich center, kde se vyskytují masivní hvězdy. Nové nálezy ale u dvou blízkých galaxií ukazují opačný trend, který dosavadní teorie popírá.