Vesmírná sonda Dawn bude planetku Vesta zkoumat o 40 dní déle než bylo v plánu

24. 04. 2012
Dawn Vesta Pás asteroidů

Vesta je první planetka, která dostala umělou družici a bude jí mít o 40 dní déle, než bylo v NASA původně plánováno. Vesmírná sonda Dawn tak bude zkoumat druhý největší objekt v pásu asteroidů až do 26. srpna tohoto roku, poté se vydá na cestu k největší planetce v pásu asteroidů Ceres. Ke svému druhému cíle ale Dawn dorazí podle plánu, díky šetrné spotřebě paliva na oběžné dráze kolem Vesty.

40 dní v blízkosti Vesty umožní detektorům rentgenového a gamma záření pořídit detailnější mapu složení tělesa. Navíc bude sonda moci zkoumat planetku v jiném ročním období, což jí umožní získat lepší obraz o tom, jaký vliv má oběh kolem Slunce na procesy na povrchu.
Autor článku: Otakar Zajíc

Další zprávy z kategorie Dawn

22. 09. 2014 (novější než zobrazený článek)

Vesmírná sonda Dawn byla zasažena radiací a ke svému cíli doletí o měsíc pozdějiPřílet vesmírné sondy Dawn k trpasličí planetě Ceres bude příští rok asi o měsíc opožděn vůči původnímu plánu. Příčinou zpoždění je zásah silnou radiací, který vyřadil elektrickou součástku na trysce iontového pohonu sondy. Pohon sondy byl mimo provoz čtyři dny, což způsobilo posunutí příletu k trpasličí planetě Ceres z března na duben příštího roku. Dnes už sonda opět funguje a její pohon ji pohání napříč pásem asteroidů k jeho největšímu objektu.

26. 09. 2012 (novější než zobrazený článek)

Na povrchu Vesty je spousta vodíku, mohl by pocházet z vody, kterou přinesly meteorityData posbíraná vesmírnou sondou Dawn, která teprve před pár dny po více než roce opustila oběžnou dráhu Vesty, naznačují, že by tato planetka mohla na svém povrchu obsahovat vodu nebo podobnou volatilní sloučeninu. Výsledky analýzy dat z mise Dawn jsou publikovány hned ve dvou studiích ve vědeckém magazínu Science.

31. 08. 2012 (novější než zobrazený článek)

Dawn opouští Vestu a má namířeno k Ceres, trpasličí planetě ukryté v pásu asteroidůVesmírná sonda Dawn příští úterý opustí planetku Vesta a vydá se směrem ke své cílové destinaci, trpasličí planetě Ceres. Cesta od planetky k planetce v pásu asteroidů se možná zdá jako jednoduchá a rychlá záležitost, zabere však dva a půl roku.

15. 08. 2012 (novější než zobrazený článek)

Inženýři z NASA zjišťují, co způsobilo vypnutí zařízení na palubě sondy Dawn v pásu asteroidůVesmírná sonda Dawn, která nyní zkoumá planetku Vesta v hlavním pásu asteroidů, narazila na zatím neznámý problém. Při pravidelné komunikaci 9. srpna totiž operátoři zjistili, že den předtím bylo softwarem na palubě sondy vypnuto zařízení, které zajišťuje správnou orientaci sondy ve vesmíru.

20. 06. 2012 (novější než zobrazený článek)

Sonda Dawn se dostala na novou oběžnou dráhu kolem Vesty, poslední změna před odletem k ErisVesmírná sonda Dawn obíhající planetku Vesta se 15. června dostala na novou oběžnou dráhu. Z výšky 680 kilometrů bude snímat povrch z tzv. vysoké mapovací oběžné dráhy číslo 2. Doposud obíhala planetku z výšky o něco větší než je 200 kilometrů, kde mapovala detaily povrchu. Nová data získaná z aktuální oběžné dráhy doplní snímky získané loni v říjnu z první mapovací dráhy. Na rozdíl od předchozího snímání teď ale dopadají sluneční paprsky pod odlišným úhlem.

Sonda Dawn poslala na Zemi nové detailní snímky povrchu Vesty

23. 03. 2012

Sonda Dawn poslala na Zemi nové detailní snímky povrchu VestyVesmírná sonda Dawn pozoruje zblízka planetku Vesta, která se nachází v hlavním pásu asteroidů mezi oběžnými drahami Marsu a Jupiteru. Sonda se aktuálně nachází na oběžné dráze kolem 200 metrů nad povrchem a snímá detailně povrch skalnatého tělesa pokrytého až překvapivě množstvím geologických útvarů.

04. 01. 2012

Obří hora na povrchu Vesty je zřejmě zdrojem mnoha meteoritů dopadajících na ZemiMnohé z meteoritů, které dopadly na Zemi, zřejmě pochází z Vesty a vesmírná sonda Dawn na povrchu planetky našla horu, ze které meteority možná pochází. Na povrchu Vesty totiž dřímá více než 20 kilometrová hora (nazývaná South Polar Mountain), několikrát větší než Mount Everest, která zřejmě vznikla při srážce Vesty s dalším tělesem. Při této události byly do vesmíru vymrštěny horniny a prach, které od té doby bloudí sluneční soustavou.