Vesmírná sonda Dawn bude planetku Vesta zkoumat o 40 dní déle než bylo v plánu

24. 04. 2012
Dawn Vesta Pás asteroidů

Vesta je první planetka, která dostala umělou družici a bude jí mít o 40 dní déle, než bylo v NASA původně plánováno. Vesmírná sonda Dawn tak bude zkoumat druhý největší objekt v pásu asteroidů až do 26. srpna tohoto roku, poté se vydá na cestu k největší planetce v pásu asteroidů Ceres. Ke svému druhému cíle ale Dawn dorazí podle plánu, díky šetrné spotřebě paliva na oběžné dráze kolem Vesty.

40 dní v blízkosti Vesty umožní detektorům rentgenového a gamma záření pořídit detailnější mapu složení tělesa. Navíc bude sonda moci zkoumat planetku v jiném ročním období, což jí umožní získat lepší obraz o tom, jaký vliv má oběh kolem Slunce na procesy na povrchu.
Autor článku: Otakar Zajíc

Další zprávy z kategorie Dawn

14. 03. 2015 (novější než zobrazený článek)

Vesmírná sonda Dawn dorazila k trpasličí planetě Ceres, podívejte se na její povrchDawn, vesmírná sonda NASA, dorazila v únoru úspěšně k Ceres, trpasličí planetě v pásu asteroidů. Historicky první pohled zblízka na největší těleso obíhající Slunce mezi oběžnou drahou Marsu a Jupiteru ukazuje množství kráterů všech velikostí. Kromě toho je povrch Ceres posázený několika bílými skvrnami, jejichž původ zatím není známý. Sonda Dawn ale nikam nepospíchá, u Ceres už zůstane a bude ji zkoumat z oběžné dráhy.

Nové snímky trpasličí planety Ceres ze vzdálenosti 145 tisíc kilometrů

08. 02. 2015 (novější než zobrazený článek)

Vesmírná sonda Dawn posílá na Zemi stále ostřejší fotografie doposud neprozkoumaného tělesa uprostřed pásu asteroidů. Trpasličí planeta Dawn na sebe prozrazuje stále více detailů a vědci v NASA i po celém světě se nemohou dočkat každé další várky dat. Na nejnovějších snímcích už lze zřetelně rozpoznat geologické útvary na povrchu. Mezi nimi velké krátery a také bílé skvrny, o jejichž původu zatím vědci nemají jasno. Oproti jedné skvrně na prvních snímcích z ledna se na nových fotografiích ze začátku února objevuje skvrn hned několik.

Vesmírná sonda Dawn poslala na Zemi první snímky trpasličí planety Ceres

28. 01. 2015 (novější než zobrazený článek)

Trpasličí planeta Ceres je největším tělesem v pásu asteroidů a skoro nic o ní nevíme. To se ale změní během několika měsíců, kdy se k Ceres přiblíží a následně vstoupí na oběžnou dráhu vesmírná sonda Dawn. Ta se dnes nachází ve vzdálenosti asi 230 tisíc kilometrů a z této pozice pochází i snímek níže, na kterém je zachycen světlý bod na povrchu, se kterým si vědci zatím lámou hlavy. Doposud nejdetailnější fotografie trpasličí planety Ceres pořídil vesmírný teleskop Hubble v roce 2004, nově pořízené snímky sondou Dawn obsahují o 20 procent více detailů.

22. 09. 2014 (novější než zobrazený článek)

Vesmírná sonda Dawn byla zasažena radiací a ke svému cíli doletí o měsíc pozdějiPřílet vesmírné sondy Dawn k trpasličí planetě Ceres bude příští rok asi o měsíc opožděn vůči původnímu plánu. Příčinou zpoždění je zásah silnou radiací, který vyřadil elektrickou součástku na trysce iontového pohonu sondy. Pohon sondy byl mimo provoz čtyři dny, což způsobilo posunutí příletu k trpasličí planetě Ceres z března na duben příštího roku. Dnes už sonda opět funguje a její pohon ji pohání napříč pásem asteroidů k jeho největšímu objektu.

26. 09. 2012 (novější než zobrazený článek)

Na povrchu Vesty je spousta vodíku, mohl by pocházet z vody, kterou přinesly meteorityData posbíraná vesmírnou sondou Dawn, která teprve před pár dny po více než roce opustila oběžnou dráhu Vesty, naznačují, že by tato planetka mohla na svém povrchu obsahovat vodu nebo podobnou volatilní sloučeninu. Výsledky analýzy dat z mise Dawn jsou publikovány hned ve dvou studiích ve vědeckém magazínu Science.

31. 08. 2012 (novější než zobrazený článek)

Dawn opouští Vestu a má namířeno k Ceres, trpasličí planetě ukryté v pásu asteroidůVesmírná sonda Dawn příští úterý opustí planetku Vesta a vydá se směrem ke své cílové destinaci, trpasličí planetě Ceres. Cesta od planetky k planetce v pásu asteroidů se možná zdá jako jednoduchá a rychlá záležitost, zabere však dva a půl roku.

15. 08. 2012 (novější než zobrazený článek)

Inženýři z NASA zjišťují, co způsobilo vypnutí zařízení na palubě sondy Dawn v pásu asteroidůVesmírná sonda Dawn, která nyní zkoumá planetku Vesta v hlavním pásu asteroidů, narazila na zatím neznámý problém. Při pravidelné komunikaci 9. srpna totiž operátoři zjistili, že den předtím bylo softwarem na palubě sondy vypnuto zařízení, které zajišťuje správnou orientaci sondy ve vesmíru.