Vědci přišli na to jak lépe chladit polovodiče v elektronických zařízeních

11. 05. 2012
Technologie Energie

Skupina vědců z University of California, Riverside Bourns College of Engineering přišla na způsob jak lépe chladit elektronická zařízení, která využívají vysokého napětí. Pomohou jim k tomu nanotechnologie, konkrétně vícevrstvé grafenové kanálky, které dobře odvádějí teplo.

Využití vidí vědci hlavně u polovodičů, které využívají Nitrid gallitý (GaN). GaN se hojně využívá v zařízeních pracujících s vysokým napětím, pro svou výbornou efektivitu vedení elektrického proudu, jejich nevýhodou však je odvádění tepla. Nový postup by mohl tento problém vyřešit a prodloužit tak až 10x životnost zmíněných zařízení.

Další zprávy z kategorie Technologie

Grafen by mohl být za určitých podmínek supravodivý

16. 11. 2018 (novější než zobrazený článek)

Vědcům se podařilo najít cestu jak konfigurovat dvojité vrstvy grafenu, aby vedly elektrický proud téměř jako supravodivý materiál. Atomy uhlíku tvoří různé materiály: od tuhy, přes diamant až po dvoudimenzionální materiál známý jako grafen. Ten vede velmi dobře elektrický proud a začátkem roku se vědcům z MIT podařilo prokázat, že může být supravodivý za určitých podmínek. Nový výzkum však naznačuje, že supravodivost by mohla být v grafenu vyvolána i dalším způsobem.

Vědci objevili doposud neznámý magnetický efekt použitelný k manipulaci se skyrmiony

28. 09. 2018 (novější než zobrazený článek)

Magnetické skyrmiony jsou magnetické víry nebo spirály, které by mohly vést k novým technologickým řešením, která kombinují nízkou spotřebu energie s vysokou výpočetní kapacitou a hustým zápisem dat. Týmu vědců z Delft University of Technology, University of Groningen a Hiroshima University se podařilo objevit nový, doposud neznámý magnetický stav, který magnetické skyrmiony ovlivňuje. Výsledky jejich výzkumu byly publikovány v magazínu Science Advances.

Vědci vytvořili nejodolnější kovovou slitinu na světě. Je ze zlata a platiny

21. 08. 2018 (novější než zobrazený článek)

Nový materiál a jeho vlastnosti publikovali vědci ze Sandie National Laboratories ve Spojených státech ve vědeckém magazínu Advanced Materials. Jejich slitina se skládá ze zlata a platiny a má vlastnosti podobné diamantu a safíru - jde však o kov. Tenká vrstva této nové slitiny na jiných kovech tak může zabránit jejich opotřebení, výrazně prodloužit jejich životnost a zároveň snížit náklady na údržbu.

Vypuštění teleskopu JWST se opět odkládá, až na rok 2021

28. 06. 2018 (novější než zobrazený článek)

Vypuštění teleskopu JWST se opět odkládá, až na rok 2021Začátek mise vesmírného teleskopu Jamese Webba se opět odkládá, aktuálně se jako nejbližší možný termín jeho vypuštění jeví březen 2021. Pro tento teleskop nové generace je to další z řady posunů termínu startu, které doprovází takřka celý jeho vývoj. Poslední odložení bylo učiněno na základě lidských chyb a problémů pramenících z komplexnosti teleskopu odhalených při testování a bude stát 800 milionů dolarů.

Nová termální vrstva z metamateriálů ochrání vesmírné lodě od přehřívání

02. 06. 2018 (novější než zobrazený článek)

Nová termální vrstva z metamateriálů ochrání vesmírné lodě od přehříváníTým vědců na University of Southampton vyvinul speciální nátěr, který umožní výrazně jednodušší kontrolu nad zahříváním vesmírných lodí a sond. Využili k tomu tzv. metamateriální optické solární reflektory (Metamaterial optical solar reflectors, meta-OSRs), které se natřou na vnější plášť vesmírného plavidla. Tento materiál by mohl nahradit dosavadní kvartzové kachlíky, které jsou příliš těžké a křehké.

Maskovací zařízení se neustále vyvíjejí, nově chtějí vědci skrýt objekt před zvukovými vlnami pod vodou

14. 05. 2018 (novější než zobrazený článek)

Konečným cílem maskovacích zařízení je skrýt různé objekty nebo osoby před zraky ostatních. Co bylo dříve doménou sci-fi je dnes považováno za možné už v blízké budoucnosti, vědci k tomu chtějí využít metamateriálů, které díky své unikátní struktuře získávají neobvyklé vlastnosti. Vývoj v této oblasti pomalu postupuje a Amanda D. Hanfordová z Pennsylvania State University chce předvést jak ukrýt objekt před zvukovými vlnami pod vodní hladinou.

Elon Musk oznámil že tunel pod Los Angeles pro osobní dopravu je téměř hotový

13. 05. 2018 (novější než zobrazený článek)

Podle oznámení Elona Muska jeho společnost Boring Company dokončuje asi 3 kilometry dlouhý testovací tunel pod částí města Los Angeles. Už během několika měsíců by mohli tunely cestovat první pasažéři, podle Muska budou jezdit v testovacím režimu zdarma. Po spuštění do běžného provozu budou moci chodci i cyklisté jezdit mezi továrnou na rakety SpaceX a mezinárodním letištěm v LA levněji než autobusem.